[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:49

@isapaardje: de zweer zat niet bij de kroonrand, maar in de hoefzool.. dat aan de voorkant van zijn hoef was een lichte beschadeging en stelde verder niks voor volgens de hoefsmid. Als het goed is kunnen over een paar dagen de hoefijzers eronder en is het weer goed.. hij had gister al minder pijn en liep al een stuk beter. Wel laat hij zn hoef nog gekanteld staan als hij stilstaat, maar dat zal wel over gaan. Het ziet er nu goed uit dus. Ben blij dat hij niet zo veel pijn meer heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:13

Kymalin schreef:
Dat zal ook nog wel even duren Timbers, dat gemis. Ik heb vorig jaar juni m'n hondje moeten inslapen en ik mis hem nog steeds.

och...was dat dat kleine hondje met die darmproblemen?
of haal ik nu weer heel bokt door elkaar?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:16

Nee hoor Geerke, je hebt het goed, het hondje met darmproblemen. Was waarschijnlijk achteraf darmkanker Huilen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:06

Hier een update van Image
Boos! Huilen Boos! Huilen grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Image is net heen en weer naar Van Nassau geweest. Totaal 6 uur onderweg geweest met het meisje. De voorbenen zijn op de foto geweest, omdat Image behoorlijk kreupel liep op beide voorbenen. Ik had haar al een paar dagen niet zien lopen, omdat ze vanwege de ijzel op stal staat. Dat was schrikken.
Op de foto's was niets te zien. Geen ontstekingen, zweren etc of artrose wat de gevoeligheid zou verklaren.
VOlgens Van Nassau heeft onze eigen smid het ijzer er verkeerd onder gelegd voor Image. 5 weken terug is Image voor het eerst weer door onze eigen smid gedaan. Balen. Het ijzer lag te ver naar voren en er was teveel van de verzenen afgehaald. Image teen krulde bijna en de druk op de verzenen was te groot.
Van Nassau heeft de hoeven weer bijgewerkt voor zover het ging en speciaal beslag aangebracht. Het zal nog wel een paar weken duren voor ze weer rad kan lopen. Huilen

Aan de andere kant ben ik wel blij dat er geen erge onoverkomelijke dingen aan de hand waren. Mijn fantasie was al behoorlijk op hol geslagen. Bloos
Ze is weer veilig thuis in haar stal: heeft geplast (na zo'n lange reis) en staat nu te eten.
Even weer allemaal verwerken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:14

jee....een hoefsmid kan je paard maken en breken....en geen losse wand?
Toch goed dat je foto's hebt laten nemen...geen schokkende enge dingen aan het licht gekomen,dat scheelt!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:50

jeejte wat vervelend zeg!!! lastig dat het niet helemaal goed gegaan is met beslaan. wel moet ik erbij zeggen dat ik het zelf ook afentoe niet weet hoor met hoefsmeden. ik heb er al 4 gehad en ze kraken elkaar allemaal af. Dus het is lastig om te kijken welke nu echt goed is.
Ja voor jou van nassau maar die woont helaas niet om de hoek, waar staat je paard?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:20

@Janouk: Opluchting dat het niets ernstigs is… tenminste… wat je zegt geen onstekingen, artrose of wat dan ook. Maar als ik dit zo lees…. Mijn hoefsmid gaat het ook overnemen.. toch eng. Ik heb voor hem wel een cd met daarop haar foto’s van de kantelingen en verzakking. Want zo kon hij zien hoe haar stand is. Maar hoop wel dat ie het niet erger gaat maken, net als bij jouw… griezelig hoor…

Ik denk dat ik hem eerst maar contact op laat nemen met de hoefsmid van de kliniek, zodat ze eerst samen kunnen overleggen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:10

Da's balen Janouk. Toch begrijp ik niet helemaal waarom je hoefsmid dat ijzer verkeerd eronder heeft geslagen. Een hoefsmid hoort toch te weten hoe dat moet, en ik neem aan dat hij ook zelf wel contact heeft gehad met van Nassau? En er zijn dus eerst foto's gemaakt, en vervolgens kwamen ze pas tot de conclusie dat het ijzer verkeerd lag? Maar als dat ijzer dan zo verkeerd eronder zat, dan zouden ze dat toch meteen hebben moeten zien? En dan hadden er toch geen foto's meer gemaakt hoeven worden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:49

ik denk dat het verschilt van paard tot paard....een bepaalde manier kan bij het ene paard goed doen en bij het andere kreupelheid veroorzaken.
Het is wel belangrijk dat de hoefsmid weet wat er fout is gegaan waarom image kreupel ging.
Als je pablo's voeten ziet....een ander paard zou stokkreupel zijn met dit soort voetjes,en beslag
Erg individueel dus....

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:21

Dat is zeker waar Geerke, het verschilt van paard tot paard, die van mij had ook speciale ijzers in het hele begin (nu sinds een week weer andere omdat het beter gaat, gelukkig doen deze ook goed hun werk en loopt ze er goed mee) maar zonder die ijzers kon ze bijna geen stap verzetten. Terwijl het ander paard beter blootvoets loopt dan met ijzers in het acute stadium. Het is denk ik toch uitproberen wat het beste is en waardoor het paard beter of.... slechter gaat lopen. Dan weet je iig wat je niet moet doen.

Moeilijk hoor...

Maar is dat lager zetten aan de achterkant van de voet nou slecht? ik lees hier vaak dat dan het hoefbeen weer grondparallel gaat lopen dat het goed is, maar dat dan ook de buigpees aan de achterkant teveel druk krijgt. Dus dat zou ook weer niet goed zijn.... die blijft dan constant op spanning...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:37

mysa schreef:
Da's balen Janouk. Toch begrijp ik niet helemaal waarom je hoefsmid dat ijzer verkeerd eronder heeft geslagen. Een hoefsmid hoort toch te weten hoe dat moet, en ik neem aan dat hij ook zelf wel contact heeft gehad met van Nassau? En er zijn dus eerst foto's gemaakt, en vervolgens kwamen ze pas tot de conclusie dat het ijzer verkeerd lag? Maar als dat ijzer dan zo verkeerd eronder zat, dan zouden ze dat toch meteen hebben moeten zien? En dan hadden er toch geen foto's meer gemaakt hoeven worden?

Het is geen grote fout. Ik bedoel dat het ijzer niet onderste boven zat of zo. Maar het ijzer lag er niet precies onder, maar iets te ver naar voren. Waardoor de afrol niet goed was en de denkbeeldige voetas niet goed stond. Het gaat om centimeters, maar dat is blijkbaar voor Image heel gevoelig.
Ik hoop dat de bak snel minder glad is, dan kan Image weer naar buiten en kan ik haar zien lopen. Nu kan ik er nog zo weinig van zeggen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:09

Zelfs mm's kunnen al verschil uit maken heb ik wel ervaren.
Dat hoeft niet perse een 'fout' van een hoefsmid te zijn. Bij normale paarden maakt een mm of cm niet direct een groot verschil, maar bij 'ons' soort paardjes kan het wel een verschil tussen dag en nacht uitmaken. Daarom is wisselen van hoefsmid ook zo eng vind ik zelf als je nog in de herstelfase zit.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:02

Sorry voor mijn late reactie. Iig bedankt voor jullie tips waar ze een hoefzak kan kopen!

En idd bij een paard met hoefproblemen kan een mm al verschil maken!

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:24

Het gaat nog steeds slecht met Nicole,zelfs de buut werkt bijna niet meer
,kan ik ook niet meer krijgen is bijna op de dierenarts vind het te risicovol
het nog te verkopen er zijn diverse dierenartsen opgepakt zegt ze.

Het advies is nu dan ook als de buut op is en ze is nog steeds zo slecht tja.... Huilen
dan in laten slapen.
de enigste hoop die ik nog heb is dat de grond ontdooit en het dan beter wordt,
maar is nu afwachten voorlopig is de grond nog keihard.

Heb vanmiddag drie filmpjes gemaakt een paar uur nadat ik buut heb gegeven,
op de eerste laat ze zich verleiden tot een paar stapjes,de andere twee niet meer.

het is zooo zielig en ik ben bang dat ze het niet meer red,zonder de buut doet ze helemaal
niets dan liggen en zweten en ze lijkt dik maar ze heeft een enorme wintervacht en als je daarin
voelt kan je haar ribbetjes tellen.

hier zijn de linken naar de filmpjes;

http://www.youtube.com/watch?v=6vYHLON3_X8

http://www.youtube.com/watch?v=xCsgNlle6JY

http://www.youtube.com/watch?v=Za2ciP7NnjA

groetjes Anja en Nicole

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:55

@cleothinka Ik heb je filmpje gekeken, en idd ze wil helemaal niet lopen. Echt heel zielig Boos!Maar voor het dooien heb je dan wel geluk want dat gaat het deze week doen. Dus ik hoop voor je dat het dan wat beter zal gaan!
Maar wat mij opviel in 2 filmpjes van jou dat je haar wat geeft. Ik vroeg me af wat je haar dan geeft?? Je zegt namelijk ook kom maar snoepje... Want als je haar gewoon snoepjes enzo blijft geven, lijkt mij niet zo goed voor haar als ze hoefbevangen is?

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:26

Geen zorgen pony staat al een jaar op dieet,
het snoepje wat ze krijgt is een stukje pavo koek
of een klein stukje brood met homeopatische druppels,
wat ik ook wel eens geef als snoepje is een ijslanderbixkorreltje
maakt niet uit dat het klein Vingers aflikken is ze vind het geweldig.

Nu maar hopen dat het snel dooit

ps; Alleen maar oud hooi werkt niet ze heeft ook wel iets van vitamines nodig
vandaar de pavo koek (halve per dag)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:42

Inderdaad, hopen op blubber en dat ze dan weer wat opknapt, sterkte Ach gut

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:51

Dank je wel Kymalin,heb nog nooit zo gehoopt op blubber Knipoog

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:10

OKe Lachen Het was ook alleen maar een vraagje hoor!!! Balen dat alleen een dieet niet helpt voor haar!!! Ik hoop echt dat als het gaat dooien, het ook weer beter met haar zal gaan. Sterkte Ach gut

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:32

@Amable_Chica bedankt dat je meeleeft,
Het ging sinds juli heel goed (dieet homeopathie etc)
had nooit verwacht dat ze weer zo slecht zou worden Verdrietig
het enigste wat veranderd is is dat de bodem bevroren is
denk dat dat de grootste boosdoener is dus nu maar dooien!!!

Ze heeft nu ook een dikke laag stro in de inloopstal
en onder het afdak is het zand zachter,daar zet ik haar
s,ochtends apart zodat ze rustig kan liggen verder is ze samen met
Dama helaas is verder de hele paddock bevroren.

Groetjes Anja

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:38

Ik heb je filmpjes bekenen en zo slecht ziet het er nog niet uit hoor!
Victor was er veel erger aan toe en heeft het -gelukkig- ook gered, probeer dus echt moed te houden!! Ach gut Victor kon niet eens meer staan, die lag alleen maar.....echt vreselijk om te zien....toen ik de DA wilde bellen om hem in te laten slapen stond ie ineens op, wiebelend alsof ie elk moment weer kon neerstorten en bleef sindsdien staan, maar daar was ook alles mee gezegd...
Ze ziet er goed uit en vooral ook vrolijk (en goed op de pootjes, over de voorbenen).....probeer echt moed te houden ookal is het soms supermoeilijk....
Dikke knuffel voor jou en Nicole!!! Ach gut

Edit: Victor had de laatste keer dat ie zo slecht was last van dubbele zolen. De bekapper heeft het weg kunnen halen en er zat gelukkig een goede zool onder en hij loopt alweer....hij LOOPT, hiephoi!!!! De zool moet nog wel wat harder worden, en hij loopt dus nog niet goed, maar hij loopt weer...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:11

Als Isabella haar hoefschoenen niet aan heeft, loopt ze net als Nicole. Vooral dat hoofd naar beneden doen vond ik zo kenmerkend. Dat doet Isa ook. Ook het krommen van de rug komt me bekend voor.
Maar met schoenen loopt ze wel wat rond, maar ook dan heeft ze last van de harde hobbelige bodem.

Voordat het zo hard ging vriezen, zijn we nog in het bos geweest, was ze vrolijk en had ze zelfs weer gebokt.

In mijn ogen heeft het dus echt wat met de harde bodem te maken icm de hoefbeenkanteling en in Isa's geval de te dunne zolen.

Maar verder vind ik net als Victory-Boy dat Nicole goed vrolijk uit de ogen kijkt, zin heeft in dat snoepje en ze staat ook niet zo enorm te wiebelen (Isabella stond een paar dagen geleden met die koude dagen van over de -10 weer veel meer op de voorhoeven te wiebelen als Nicole doet).

Trouwens zonder bute kunnen we hier ook nog niet. Soms probeer ik het wel, maar het resultaat is dat ze dan weer continu ligt.

Trouwens 1,5 week geleden nog een hoefsmid hier gehad. Hij zei dat ze niet acuut bevangen is, maar wel door de vorst en harde hobbelige bodem, veel last heeft van haar oude bevangenheid. Hij zag de foto's van november en vond het sowieso al een wonder dat ze nog wilde lopen. Maar omdat er nu met die vorst ook niets te plakken viel, de voetjes te kort waren voor standcorrecties en hij ook niet wilde nagelen in die keiharde gevoelige hoeven, raadde hij mij aan de hoefschoenen gewoon te blijven gebruiken. Iets wat ik dan ook doe. Ze heeft ze 24 uur per dag aan. De zolen wissel is eens voor vochtige of droge zolen (voor hoefonderhoud zeg maar).

Ik hoop zowel voor Nicole als voor meerdere paarden met gevoelige voeten, dat de vorst snel uit de grond zal trekken en we weer normale bodem hebben en ook de hoeven weer wat harder gaan groeien (in de winter groeien ze ook trager).

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:17

Nou hier is het echt heel erg aan het dooien, heb ik toch ook eens mazzel dat ik in het noord-westen woon. Nou had Shinouk er niet zoveel last van, maar toch wel iets gevoeliger dan anders.
Ik hoop voor jullie allemaal en jullie paardjes dat het ook snel gaat dooien!!! Dat zou voor alle voeten een stuk beter zijn!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:09

ik heb eigenlijk nog nooit van buut gehoord volgens mij. Marco kreeg pro-dynam poeders. Langer dan 2 weken mocht hij het niet hebben omdat hij dan last kon krijgen van zijn maag. maar doordat het zn sterk spul is heeft het hem ontzettend geholpen, na een dag stond hij alweer en na een paar dagen liep hij ook weer! het redmiddel voor mij!
maar ik hoop dat het met jullie paardjes snel beter gaat als het weer gaat dooien!

En jawel het goede nieuws!! ik heb vandaag weer eens een rondje gereden na 2 maanden ellende! de laatste weekjes waren we al wel weer aan het lopen hoor maar vandaag erop en zelfs gedraaft! hij had eerst niet zo heel veel zin maar later draafde hij super hard met de oren naar voren. Hij houd zijn nek nog wel stijf maar hij loopt verder wel regelmatig dus ik denk dat we het heel rustig weer op kunnen pakken! de eerste weken maar rustig buitenritjes maken en misschien van de week met me zus mee naar les zodat ik daar lekker op de zachte bodem wat kan stappen Lachen
Mijn dag is weer goed!! Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:41

Goed nieuws fancylover OK dan! , hier in Drenthe begint het ook behoorlijk te dooien Go jij! Go jij!