[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:08

Als het zo kort na het bekappen is zou ik eerder denken (en hopen) dat je smid haar te kort bekapt heeft. Heeft ze toevallig dunne zolen? Mijn overleden shet had wel dunne zolen en die kon na het bekappen ook heftig reageren. Of als ze op een steentje had gestaan. Maar dat was dan met een paar dagen weer over. En op de foto was later niks te zien. Ik zou het sowieso wel melden aan je smid de volgende keer.

Mijn shet was vorig jaar zomer waarschijnlijk licht bevangen. Toen liep hij met metacam ook meteen weer goed. Na een aantal dagen heb ik in overleg met de da de dosis verlaagd omdat hij aan het bokken en galopperen was. De smid zag later niks aan z'n hoeven. Dus het kan wel als je er vroeg bij was.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:09

het kan natuurlijk ook zijn dat ze door de metacam zich beter voelt en beter loopt. Of dat het gevoelige van het bekappen inmiddels een beetje weg is. Heeft de dierenarts ook hartslag gevoeld in de kootholte? dat is hier altijd de indicatie dat het (weer) hb is.

Berdien

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:17

Ja de DA voelde wel de hoefslag in de kootholte.

Wellicht was het inderdaad licht én waren we er heel snel bij.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:38

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen maar ik doe het gewoon. Mijn paard is elke keer na het bekappen erg gevoelig op het harde zo’n 1 a 2 weken. Hij loopt letterlijk op eieren. Ik heb hier al vaker op aangekaard bij mijn hoefsmid alleen hij haalt er al het minimale vanaf. Kunnen jullie hier nog iets aan zien? Ik ben er echt een beetje klaar mee. Wellicht een dunne hoefzool alleen daar zou ik dan eerst foto’s van moeten laten maken als bewijs
Afbeelding
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:41

Ik heb er te weinig verstand van en de hoeven zijn niet echt schoon.

Maar als dat standaart het geval is zou dat voor mij reden zijn om eens een andere smid ernaar te laten kijken.

Om de hoeveel weken komt je smid? Helpt het als je de interval korter maakt?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:43

capopjekop schreef:
Ik heb er te weinig verstand van en de hoeven zijn niet echt schoon.

Maar als dat standaart het geval is zou dat voor mij reden zijn om eens een andere smid ernaar te laten kijken.

Om de hoeveel weken komt je smid? Helpt het als je de interval korter maakt?

In de zomer gemiddeld rond de 5/6 weken. Winter wat langer. Ik heb ook geen verstand ervan dus vandaar mijn vraag hier. Interval korter maken zou ik kunnen overleggen met hem, maar ik weet niet wat de meerwaarde ervan is want hij haalt nu al het minimale eraf

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:44

Om de 5 a 6 weken is al redelijk vroeg zou je zeggen. Dan is er denk ik wat anders aan de hand

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:11

Hoe gaan jullie om met dit soort idioot warme dagen?
Vanmorgen bleek dat mijn dikkertje (ze is wel echt meetbaar aan het afvallen), haar masker ergens vannacht al uit getrokken heeft.
Ik heb hem voor nu overdag met deze hitte uit gelaten, daarmee het risico dat ze hooi gaat proppen maar ervaring leert dat ze op van die slome warme toch al wel minder eten.

Maar denken jullie ook zo? Is een dag zonder masker op dagen dat er toch wel weinig fructanen in het gras gaan zitten iets wat af en toe een keertje kan zonder grote zorgen?

Ze heeft inmiddels 3 weken geleden 1 dag kreupel gestaan en is die dag bij de kliniek meteen binnenste buiten gekeerd met de diagnose dat ze beginnende hoefbevangenheid moet hebben.
Ze heeft een injectie gekregen en bute. Een dag later liep ze in haar zandbak spontaan dravend rond en is de bute met een week afgebouwd en staat ze nu sinds 4 dagen weer terug in de kudde in een inloop stal en dus met een masker...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:17

Ik zit in het noorden aan de kust en waait hier lekker. Normaal met hele hete dagen deed ik het masker ook af. Maar toen was ze nog nooit bevangen geweest. Heb 'm nu om gelaten maar mijn merrie krijgt 'm ook continu af. Heel irritant.. ze doet het bij de inloopstal. Dus heb haar met koelere dagen apart staan zonder toegang naar de stal. Dan krijgt ze het masker niet af. Maar moet er nog wel een oplossing voor zoeken want ideaal is het niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:22

als het heel heet en benauwd is zou ik het ook liever af laten (indien mogelijk). Ik doe de manen vlechten zodat ze het graasmasker niet afkrijgt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:26

Ok, jullie reacties stellen me een beetje gerust over nu overdag vandaag niet om, bedankt.

Juval, ben je dan niet bang dat als ze een keer ergens in vast komt te zitten ofzo, en hij moet af kunnen, dat dat dan mis gaat? Dat doemscenario hangt een beetje in mijn achterhoofd namelijk...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:28

nee, niet echt. Ze kan met een halster net zo goed vast blijven hangen, en die hebben ze eigenlijk ook altijd om als ze buiten zijn. En als er echte paniek zou zijn, ja, dan zal er een stuk manen verloren kunnen gaan. Dat is sneu, maar niet onoverkomelijk. hb is erger.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:35

Ik heb een masker met extra grote luchtgaten, en ze gaat ergens tussen 3 en 4 op stal. Dan gaat het masker sowieso af. Anders had ik het masker wellicht wel afgelaten, maar nu moet ze zich er maar even doorheen slaan :o Het waait hier wel stevig, dat helpt ook wel qua warmte.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:38

Ze heeft een greenguard, op zich wel luchtig, maar vorige week had ze al zweetplekken achter haar oren bij het halster dus vandaar dat ik hem nu dan een dag af gelaten heb...

Ik worstel nog erg met het idee dat ze dit 24x7 op zal moeten hebben... altijd beter dan opnieuw hoefbevangenheid, maar ik merk dat ik het zelf nog lastig vind.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:41

Snap ik :j Dat was ook wel mijn overweging om mijn merrie alsnog op stal te (laten) zetten in het zomerseizoen. Ze kan op deze stal ook 24/7 op het gras, maar dat durf ik met haar CPL niet aan zonder masker :n En 24/7 met een masker heb ik dan ook weer moeite mee.

Ze liep vanochtend ook weer goed, ik ben nu in afwachting van het telefoontje van de DA. Ben heel benieuwd wat hij voorstelt qua plan van aanpak.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:44

Ons stal systeem is drie maanden geleden veranderd van overdag weide en in de nacht op stal, naar een groot weiland met mega inloop stal ( en altijd hooi).
En de stallen waar ze in de nacht in gingen, die zijn inmiddels gesloopt.
Dus terug naar een nacht op stal ritme, dan zou ik van stal moeten gaan verhuizen en eigenlijk ben ik daar niet aan toe. Het is hier fijn en mijn paarden staan ook erg gelukkig in deze kudde...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:49

Ja snap ik, als het verder aan alles voldoet.. Is er een mogelijkheid dat ze deels met masker staat? Dus dat iemand het masker op/af doet?

Net de DA gesproken. Verbetering is goed, maar grote kans dat ze ook lekker in de Metacam hangt. Dat blijf ik nu geven tot vrijdag, en vanaf morgen start ik ook met Ascal. Dat trekken we dan door het weekend in, en dan kijken wat ze doet als ze van de Metacam af gaat. Verder management wel zo houden. Moest niet vreemd opkijken van een terugval als ze van de Metacam af gaat, dus bij twijfel of ik nog voldoende voor het weekend heb moet ik dat tijdig bij ze ophalen.

Fijn wel om zo uitgebreid te kunnen overleggen. Kende deze DA nog niet, maar voelt wel goed!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:03

Dat is zeer zeker mogelijk Berdien. We hebben een heel fijne groep op stal waar veel van elkaar gevraagd kan worden.
Daarnaast fiets ik op weg van en naar mijn werk langs de stal waar mijn paarden staan dus ik zou in de ochtend ook zelf een stop kunnen maken.

Maar... Wat zijn dan "veilige" momenten om het masker af te laten? Dat gun ik mijn paard van harte en daar wat extra tijd in steken is ook prima, maar hoe schat ik in wat de veilige momenten zijn om het dan af te laten?

Voor de goed orde, mijn paard is al lang te zwaar en een enorme vreetzak, gewicht is altijd een issue. Drie weken geleden is haar eerste moment van beginnende hoefbevangenheid geweest waar we kennelijk zeer snel bij geweest zijn. Ik heb die dag meteen foto's van de hoeven laten maken, waarbij daar ook (nog) geen schade / kanteling gezien werd...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:18

Ik zou eerlijk gezegd het risico niet nemen. Zeker niet zolang ze al te zwaar is. Een keer bevangen geweest zorgt er meestal voor dat ze er gevoelig voor blijven. Nu ben je er vroeg bij geweest en is het met een sisser afgelopen. Ik zou al blij zijn als het met masker goed blijft gaan op gras.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:51

Die blijvende gevoeligheid ben ik mij ook zeker bewust van hoor, daarom maak ik me ook zorgen dat ze dat masker vannacht dus kennelijk af gekregen heeft...

En het afvallen blijft hopelijk gestaag doorgaan, daar helpt het masker ook zeer zeker bij.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:13

Oei ja, zeker icm vreetzak/te zwaar is een masker af wellicht wel heel spannend. Je wilt ook niet dat ze het dan nog eens gaat inhalen zeg maar :=

Mijn merrie staat overigens nu ook nog op de wei, in (heel goed) overleg met de DA. Alternatief was de paddock (die hebben we), maar daarin staat ze én stil én gaat ze alles dat lijkt op gras tot aan de wortel toe eruit pulken. Ze heeft al eens zandkoliek gehad, dat wil ik niet nog een keer. Ze staat er wel fors korter op dan normaal, de DA schatte de wei ook niet in als een risico (lang, uitgebloeid gras, strookbegrazing, geen kort gestressed gras omdat ze op een heel flink stuk staan en dus altijd met graasmasker). Zeker icm haar CPL is haar volledig stil zetten op stal of op de paddock alleen een optie als het écht niet anders kan..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:29

Alsof je het over mijn paard hebt...
Zand is daarbij inderdaad ook een terugkerend probleem. Nu in de kudde is ze tenminste ook de hele dag bezig, loopt veel meer, maakt zich druk om dingen. Allemaal extra beweging dus...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:34

Ja, en tel daarbij op dat ze zand-weg producten niet (maar dan ook écht níet) wil eten.. Ze staat met een vriendje op de wei, dus aanspraak en beweging zonder dat ze gedwongen wordt door een grote groep.

Vond het wel spannend omdat het protocol normaal is dat ze per direct van het gras af moeten maar dat was in dit geval voor mijn gevoel echt de slechtere keuze. Plus dat ik er van overtuigd ben dat ze niet bevangen is geraakt door het gras/de wei. Waardoor wél weet ik niet, ze vertoont en vertoonde geen tekenen van naderende hoefbevangenheid.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:46

Ik begrijp je gevoel wel Berdien. Ik denk dat mijn pony's hoefbevangenheid ook andere redenen heeft dan voer. Ik denk dat het te maken heeft met het insemineren, ook omdat ze bij de vorige drachtigheid ook hb is geweest. Ik denk dat de stress van het opvoelen (ze is dan echt mega gespannen, bijna niet te voelen of insemineren) de boosdoener is. ze spant zich dan zo in en staat helemaal stijf. Terwijl ze normaal die spieren echt nooit gebruikt, ze is kinderpony voor de sier en hoeft vrijwel nooit iets te doen.
Dit en evt het middel dat ze na de inseminatie ingespoten heeft gekregen (hormonen iets denk ik). Zijn volgens mij de oorzaak van de problemen nu. De dierenarts kan mij geloof ik niet helemaal volgen in mijn theorie :)

Onze wei is inmiddels aardig gegroeid omdat de pony's al een paar weken op de paddock staan. Ik denk er over om toch maar weer heel kleine stukjes te gaan afzetten en proberen binnenkort. Het gras is nu iig niet meer gestresst.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 01:54

Hebben jullie wel eens een glucose opname test laten doen? Wat zijn jullie ervaringen?