[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:45

Komt vast goed Jokari :(:) en wat de kosten betreft heb ik geen idee, maar zoiets hoef je nooit direct af te tikken hoor.

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 21:50

Toch wel, als je tenminste de mobiele paardenpraktijk uit Kootwijk laat komen. Die heeft een pin apparaat bij zich en verwacht betaling.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:51

Naja kijk, dat kan natuurlijk wel. Ik heb alleen niet veel zin om met 400 euro op zak te lopen. Als die mens een pin-kastje heeft, dan betaal ik gewoon.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:53

Ik krijg gewoon een rekening thuis. Ook altijd van de dierenarts.

Gek ik moet nu zeggen kreeg.... het besef is er nog niet....

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:59

Met een pinapparaat is het een ander verhaal ja, maar lang niet iedere DA heeft een mobiel pinapparaat in de auto. Wel steeds meer, dat is waar. Mijn zadelmaker en osteopaat hebben het iig wel en dan betaal ik ook direct. Maar van DA en hoefsmid krijg ik gewoon een rekening, ook prima. Ik loop iig nooit met zo'n bult geld op zak op stal rond want dat vind ik niks. Niet dat ik onze pensionners niet vertrouw maar vind het gewoon nooit zo fijn. Nergens :=

Mijn rekening voor Sandy viel me erg mee trouwens, had hem zaterdag binnen. Is onder de 300 gebleven inclusief al die quadrisol pastaspuiten.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:00

Daatje schreef:
Ik krijg gewoon een rekening thuis. Ook altijd van de dierenarts.

Gek ik moet nu zeggen kreeg.... het besef is er nog niet....

:(:) Heel veel sterkte

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:01

Ik moet van mijn gewone DA nog een paar rekeningen krijgen... Ik weet weer waarvoor ik ga werken.

:(:) Daatje

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:24

@jokari:
Voor de mobiele paarden praktijk moest ik direct per pin betalen.
Voor de eerste opname 75,- en de daarop volgende 50,- incl reiskosten.

Zal voor jullie duimen, in de hoop dat de opnames meevallen en perspectief bieden voor een herstel.

@daatje:
Vond de rekeningen best confronterend bij het in laten slapen van mn oudere paardje.
Weken later kreeg ik ze nog op de mat, onderzoeken, medicatie en uiteindelijk ook de rekening voor de euthanasie.
Het hoort er natuurlijk bij maar gevoelsmatig is het toch vreemd.

Hoe gaat het momenteel met je?

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:45

Ja, ik verwacht nog heel wat rekeningen... ik voel me leeg en moe vooral. Momenten lijk ik rust te voelen maar opeens vliegt het me weer aan. Ik raak bijna in paniek bij de gedachte dat ze weg is...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 05:33

Daatje schreef:
Ja, ik verwacht nog heel wat rekeningen... ik voel me leeg en moe vooral. Momenten lijk ik rust te voelen maar opeens vliegt het me weer aan. Ik raak bijna in paniek bij de gedachte dat ze weg is...

Hopelijk worden de momenten waarin je rust voelt minder schaars.
En kun je over een tijd met een glimlach aan dr denken.......

De rust welke bij jou nog ver te zoeken is, heeft Dachanti nu wel.

Heb je nog een ander paard? Of staat het paarden gebeuren nu echt ver van je bed?
Iedereen gaat anders om met een dergelijk verlies, ik ben op een gegeven moment na enkele weken naar zijn stal gegaan ( die nog leeg stond op mijn verzoek). Ik kon gewoon niet huilen ik wilde wel maar het ging niet.
In zijn stal kon ik hem nog ruiken en vond nog wat haartjes.... Ik brak.... Uren heb ik gejankt, maar het was eindelijk een begin om zijn overlijden te verwerken.
Net zoals bij jou heb ik hem 29 jr mee mogen maken waarvan 18 jr als eigen paard, dat is zo bijzonder.

Nogmaals sterkte!

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:48

Ik heb geen ander paard. Op dit moment ben ik daar ook blij mee. Ik krijg het benauwd bij het idee nog naar stal te moeten om mijn spullen te halen en andere lekker met hun paard bezig te zien. Gelukkig heeft dit geen haast en stond ze op de meest fantastische stal die ik me kon wensen. Zoveel begrip, hulp en steun gehad (en nog) van stalgenoten maar zeker ook van de pensionhouders.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:49

Daatje schreef:
Ik heb geen ander paard. Op dit moment ben ik daar ook blij mee. Ik krijg het benauwd bij het idee nog naar stal te moeten om mijn spullen te halen en andere lekker met hun paard bezig te zien. Gelukkig heeft dit geen haast en stond ze op de meest fantastische stal die ik me kon wensen. Zoveel begrip, hulp en steun gehad (en nog) van stalgenoten maar zeker ook van de pensionhouders.

Dat is fijn in deze omstandigheden.
Dan kun jezelf bepalen welk tempo je hiermee maakt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:52

Bon. Rekening wordt nagestuurd dus ik heb nog geen flauw idee wat ik ga moeten betalen. :=

Eerste indruk, met Pluis los in de schuilstal, was niet goed. Net zoals DA 1 en HS was ook DA 2 niet bepaald positief.
Probleem : voor de foto's had die mens elektriciteit nodig - laat onze paddock + schuilstal nou toch wel 200 m van de boerderij af liggen. :\ Gelukkig had ik overdag het lumineuze idee gehad om na mijn werk snel haar hoefschoenen thuis te gaan ophalen. Dus, pijnstiller erin, hoefschoentjes aan en hup naar de stal. Nou ja, "hup". Zo vlot ging het nou ook weer niet.
Pony was extreem rustig tijdens het "fotograferen" waardoor het al bij al niet zo heel lang heeft geduurd.

Resultaat : achteraan geen kanteling (wel duidelijk pulsatie en te warme hoeven maar intern dus nog geen schade).
Linksvoor kanteling, verder niets.
Rechtsvoor ernstiger kanteling, lucht in de witte lijn en lamellen beginnen los te laten. Ergste hoef (wat sowieso ook al duidelijk te zien is).

Ik had eigenlijk al voor erger gevreesd, geen van beide voorhoeven zijn al "sinkers" geworden en volgens DA is de schade nog "maar" in die mate dat het kan herstellen. Ik wacht nog op zijn foto's per mail, en dan gaat er een mail uit naar Van Nassau en naar mijn HS.
DA stelt omgekeerd ijzer voor maar Van Nassau is daar niet zo'n fan van, als ik mij goed herinner, dus dan hoop ik dat ze misschien met iemand in België samenwerken ofzo ?
Teen moet lig serieus ingekort worden.

DA stelde ook voor om in tussentijd haar hoefschoenen aan te houden, maar dat heb ik al 2 maar gedurende de dag geprobeerd en ze krijgt daar gloeiend hete hoeven van dus dat is ook niet echt goed.

Ik ben geen fan van ijzers, maar ik geloof dat ik dat nu maar eens opzij ga zetten. Ik had al een naam van een natuurlijk bekapper doorgekregen die blijkbaar niet zo heel erg ver woont, maar ik weet niet zo goed of ik daar durf op te betrouwen...

Anyway. Inslapen is nog lang niet aan de orde. :)

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:56

Yeahhhhhhhhh zo blij voor jullie!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 05:46

Joepie jokari, hoopvol nieuws!!!!

Wat fijn dat er een kans is voor je paardje, dat moet een enorme opluchting zijn.

Ben benieuwd wat Van Nassau ervan vind en wat hij vorsteld ( break over en ingekorte teen?).

Een omgekeerd ijzer? Als je de tijd ervoor hebt, zoek maar eens op internet hoe de ervaringen hiermee zijn.
En wat het doet met het bovenliggende deel van het been ( met name de belasting hiervan) .
Naar mijn idee geen alternatief al helemaal niet op lange termijn.

Misschien dat de bekapper iets voor jullie kan betekenen, al vermoed ik dat een ijzer ook behoorlijk verlichting kan geven in ieder geval in het beginstadium.

Succes!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:27

Daatje schreef:

Ik heb ook na dik 20 jaar geen eigen paard meer en op dit moment voelt dat echt als een bevrijding.
Het laatste jaar was zo ellendig en vol spanning en piekeren en nooit weten wat je aantreft, dat ik echt blij ben dat dat klaar is.
Al zou ik toch graag mijn paardjes terug hebben.
Ik ben juist wel op stal blijven komen, ik kon niet ineens weg blijven dan viel ik helemaal in het niks.
Maar op een gegeven moment werd dit minder.
Nu heb ik op een andere stal een soort verzorgpaard, dat is heel raar maar het voelt goed en ik vind het effe prima o.
Wel bezig met paarden maar niet teveel zorgen.
Maar iedereen doet dit op zijn manier, de een vind zo steun en de ander doet het precies anders.
Laatst bijgewerkt door jesito op 03-06-15 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:30

Klinkt best goed Jokari :)

Met wel of geen ijzers of natuurlijk bekappen heb ik geen ervaring. Stef stond voor al op ijzers met leren zolen en dat staat ie nog steeds. HS heeft wel overlegt met DA vooraf en tijdens het beslaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:30

Jokari, dat klinkt idd hoopvol.
Ik zou idd ook kijken voor een goed beslag, hier hebben deze paarden toch vaak de beste steun aan.
Succes.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:14

Daatje, ik wil je toch laten weten dat ik je onwijs dapper vind! Na z'n groot verlies en dan oprecht blij zijn voor jokari dat het 'goed' gaat. Heel knap van jou! Geef jezelf rustig de tijd, en heel veel sterkte!

Jokari, fijn nieuws! Nu heel langzaamaan werken naar herstel. Mijn haf stond idd ook al op ijzers, en dit ooi gebleven. In de winter gingen ze er altijd onderuit, afgelopen winter vanwege de bevangenheid niet, maar aankomende winter wel weer.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:06

Flowq schreef:
Daatje, ik wil je toch laten weten dat ik je onwijs dapper vind! Na z'n groot verlies en dan oprecht blij zijn voor jokari dat het 'goed' gaat. Heel knap van jou! Geef jezelf rustig de tijd, en heel veel sterkte!

Idd ! Daatje & ik hebben ook via pb contact, ik heb onwijs veel respect voor haar. :(:)

Kreeg ook de tip van JP om Van Nassau daags na het versturen van mijn mail te bellen en via de telefoon de mail te bespreken, dat ga ik zeker doen, dankje wel voor de tip JP !

Man man en ik krijg natuurlijk van alle kanten tegengesteld advies van wat ik nou wel of niet moet doen, gruwelijk. Ik weet het zo al niet meer, laat staan dat ik weet wiens advies ik moet volgen.
Eerst maar Van Nassau contacteren. Lijkt mij veiligst. Hoewel ik niet zo'n fan ben van ijzers (ben nou ook niet radicaal tegen hoor), acht ik die mannen toch als top-experten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 09:29

Vanaf het moment dat ik alleen nog maar voor de 'fun' paarden had, waren ze altijd blootvoets. Maar toen Pauli bevangen raakte en de toenmalige DA haar voor dood verklaarde, een Bokt-engel mij naar Van Nassau verwees.. ging ze na een grondige bekapping meteen op break-overs. En dat heeft haar leven gered. Ze is nu al lang weer op blote voeten, dus ijzers hoeven niet voor eeuwig te zijn.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:34

Dankjulliewel. Natuurlijk hoop ik dat alle paarden die tobben met deze afschuwelijke ziekte er bovenop komen! Helaas weet ik hoe naar de tijd is die ze ziek zijn. Hoe je knokt om het draaglijk te houden voor je maatje en elke dag met hartkloppingen naar je schat gaat met de angst voor wat je aantreft. Mijn topper ging achteruit ipv vooruit, reageerde niet op de medicatie.... Ik ben blij dat ze geen pijn meer heeft, bij mij is de pijn des te groter, maar ik ben blij dat ik dit nu draag en niet meer zij.. Hoe veel verdriet ik ook heb, ik weet dat ik ooit zonder tranen aan onze twintig jaar zal kunnen terug denken. Dat lijkt nu alleen nog zover weg....

Jokari, ik herken t, de tegengestelde adviezen. Slopend. Ik kan je alleen adviseren volg je gevoel en luister naar je paardje. "Horses cant talk,but they can speak if you listen". Dikke kus, denk aan jullie

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:35

Daatje.. veel sterkte :(:) . Verschrikkelijk.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:42

Gek om dit te plaatsen... maar ik doe het toch. Ik weet met welke mega kosten de eigenaren van hb paarden te maken krijgen. Ik heb nog een dichte grote fles metacam, heel veel zakjes ascal en driekwart zak magnesium chelaat van paard natuurlijk. Pb gerust bij interesse

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:59

jokari schreef:
Flowq schreef:

Idd ! Daatje & ik hebben ook via pb contact, ik heb onwijs veel respect voor haar. :(:)

Kreeg ook de tip van JP om Van Nassau daags na het versturen van mijn mail te bellen en via de telefoon de mail te bespreken, dat ga ik zeker doen, dankje wel voor de tip JP !

Man man en ik krijg natuurlijk van alle kanten tegengesteld advies van wat ik nou wel of niet moet doen, gruwelijk. Ik weet het zo al niet meer, laat staan dat ik weet wiens advies ik moet volgen.
Eerst maar Van Nassau contacteren. Lijkt mij veiligst. Hoewel ik niet zo'n fan ben van ijzers (ben nou ook niet radicaal tegen hoor), acht ik die mannen toch als top-experten.

Adviezen zijn leuk maar altijd makkelijker vanuit de zijlijn.
Bedenk wat jij wil en waar jij je goed bij voelt.
Met dit soort dingen is het altijd 12 mensen, 13 meningen.