Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:43

nombrado schreef:
natural balance bekapper @work geweest

dit paard kon echt nauwelijks meer lopen nadien.
Heb nog gevraagd of ze het op konden komen lossen. maar helaas, zo was het hoe ze het geleerd hadden.

Afbeelding
Afbeelding

even een update van de voeten van Gemelo
Gister is mijn oude vertrouwde smidje geweest, en heeft hem weer beter op de voeten gezet
achter mag nog iets meer , maar dat kon nog niet
maar owowowow, wat een verschil met rijden
Hij kan tenminste weer goed zijn lijf gebruiken.
Kheb even de oude Natural Balance bekapmethode erboven gezet.
Afbeelding
voorbenen nu recht onder de schouder (foto een beetje knullig genomen)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nombrado op 13-07-12 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:52

Don_Zhivago schreef:
singasong schreef:
DZ, vanwaar de keuze voor dit ijzer?

Als ik naar de onderkant kijk zou ik zeggen dat de teen te lang is.

De teen lijkt denk ik lang omdat het ijzer daar afrolt.
De reden van dit beslag is een lichten vorm van hko.
Met dit beslag loopt hij super! Heeft hem echt geholpen.

Ik ben het toch niet met je eens dat het zo lijkt vanwege het ijzer. De punt van de teen zal toch gelijk lopen met de rand van het ijzer?

Ik heb geen idee wat een ijzer met HKO doet maar het lijkt mij meer slecht dan goed doen. Zowiezo hoor een ijzer. Ik heb zelf al een paar keer meegemaakt wat een ellende het uiteidelijk brengt.
Neemt niet weg dat ik blij ben voor je dat jouw paard er goed mee loopt. Maar het blijft symptoombestrijding.

En die balk achter en de vele nagels zorgen er helemaal voor dat het hoefmechanisme zo goed als weg is.
'Druk wordt beter verdeeld'?? Die snap ik helemaal niet.

Hoe lang loopt hij al met dit beslag?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:53

Nombrado: De link van de Natural Balance foto doet het niet.. ben wel benieuwd naar het verschil!

Oeps, edit: heb ze nu toch kunnen zien.. jemig wat een verschil!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:18

singasong schreef:
Don_Zhivago schreef:

De teen lijkt denk ik lang omdat het ijzer daar afrolt.
De reden van dit beslag is een lichten vorm van hko.
Met dit beslag loopt hij super! Heeft hem echt geholpen.

Ik ben het toch niet met je eens dat het zo lijkt vanwege het ijzer. De punt van de teen zal toch gelijk lopen met de rand van het ijzer?

Ik heb geen idee wat een ijzer met HKO doet maar het lijkt mij meer slecht dan goed doen. Zowiezo hoor een ijzer. Ik heb zelf al een paar keer meegemaakt wat een ellende het uiteidelijk brengt.
Neemt niet weg dat ik blij ben voor je dat jouw paard er goed mee loopt. Maar het blijft symptoombestrijding.

En die balk achter en de vele nagels zorgen er helemaal voor dat het hoefmechanisme zo goed als weg is.
'Druk wordt beter verdeeld'?? Die snap ik helemaal niet.

Hoe lang loopt hij al met dit beslag?

Bijna 2 jaar en hij loopt er super op. Dit ijzers verlicht het wel voor hem hij kan nu gewoon wendingen draven en was daar voorheen licht onregelmatig.
Hij is door een kundige dierenarts beoordeeld en die heeft dit beslag aangeraden.
mijn hoefsmid is ook een zeer kundige man, en twijfel geen seconden aan hem.
Ik ben absoluut niet anti ijzers, soms is er nodig.
Overhalen om op blote voeten over te gaan heeft mij bij geen zin ;)
Hij 6 jaar geen ijzers gehad en zie nu de laatste 2 jaar met beslag duidelijk verbetering.

Qua druk verdeling: doordat het ijzer rond is valt de druk over het hele ijzer.
Met een normaal ijzer zakken ze met lopen meer op de achterkant.

Zijn teen vind ik niet te lang.
Heb gister foto's gemaakt van z'n voeten na het bekappen. Die zal ik zsm plaatsen.

Splinter

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:24

Leuk meer foto's! Ik zal ook van het weekend weer foto;s van de mijne maken :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:02

hier wel mooi.
met de stand van natural balance, zie je dat hij zijn achterbenen naar buiten moet draaien om zijn hielen op de grond te krijgen.
Afbeelding
hier zie je dat hij zijn been en voet weer beter recht naar voren kan zetten. Wat een beter gebruik is voor het bekken
Afbeelding

Ik ben nu bijna 1 1/2 jaar , en heb ervaren met rijden tegen wat voor een problemen je aan kan lopen met verkeerde stand.
peesblessures , zwikken door de kogel
bijna verongelukken doordat paard struikelt over zijn lange tenen en ruiter (ik) bewusteloos in de bak lag. Gelukkig goed afgelopen.
Gister weer helemaal happy! Hoe goed hij zijn lijf weer gaat gebruiken door alleen al een goede stand van zijn voet.
Wat natuurlijk logisch is.
Ik merkte bij de verkeerde stand ook een slechter ruggebruik en moeite om naar voren te bewegen (uitstrekken)
das nu eigenlijk weg als sneeuw voor de zon.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:07

Verkeerd bekappen, zonder begrip van stand en conformatie van het paard, is rampzalig voor het lijf en de prestaties.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:27

Ik blijf zeggen van die foto,s dat de tenen erg lang gelaten zijn Nombrado ! Zo van bovenaf gezien is de voet niet in verhouding . Hoe het aan de onderkant ligt is dus niet te zIen op je foto,s ...
Maar kan me voorstellen dat je paard struikelde met die te lange tenen .
Je na foto,s laden niet op mn gsm , helaas .
Hoop alleen dat je niet alle Natural Balance bekappers over een kam scheert ?! Je hebt nl ook traditioneel en natuurlijk bekappers die niet zien hoe het werkt . En maar naar een ideaal plaatje kijkt . Het is waar de hele comformatie moet kloppen en er zijn rassen die nou eenmaal wat meer hielhoogte nodig hebben !!
Fijn iig dat je paardje weer kan gaan :-)

Mijn mini paardje Annelie gaat ook beter nu , zoveel ellende in haar voetjes . Lange tijd verkeerde en vooral veel te veel voeding , te weinig beweging . Als jaarling voor eens koetsje geknoopt ... :-( Kortom te veel leed voor zo,n jong lijfje

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:30

een goede bekapper is een goede bekapper
iemand die daar natural aanhangt? heeft het niet begrepen denk ik dan.
er zullen en in regulier en in natuurlijk netzoveel prutsers zitten
alleen heb ik in de natural de goede nog niet gevonden (kijkenmijteveelnaardeonderkantvandevoet)
De pre /spanjaard, staat stijl en hoog op de voet
dat is de stand die bij zijn lichaam hoort
daar moet je als smid niet te veel corrigerent aan prutsen en er een platvoet van willen maken.
omdat breder "hoort"
dat is een idee, die ergens ontstaan is.
Een paard die van nature nauwe stijlen hoeven heeft, en stand, kan net zo goed GP lopen als een kwpn er met natuurlijke platvoeten.
mits de stand maar goed bij zijn lijf en de hoeken van zijn gewrichten passen.

er zijn werkelijk waar smeden die de pre korter op de hielen willen zetten, zodat ze dan meer bodem maken in de beweging.
wat is het nut daarvan?
enig idee wat dit veroorzaakt in de beweging in het lijf ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:17

Ik kan zeggen dat ik de opleiding natural Balance volg en dat met veel plezier doe ! Echter zoals ik al aankaart zijn er rassen waarbij deze methode niet past , ik vindt dus ook dat je ten alle tijden het paard moet respecteren en daar je bekappen aan moet passen . Dan wat hoger op de hielen .
Het is waar dat natural Balance graag meer bodemwijdte ziet in de gangen , echter past dat niet perse bij een PRE . Er zijn PRE,s waarbij dat wel past .
Bij de jouwe niet Nombrado , dat kan . Het is daarom jammer dat je gelijk alle natural Balance over een kam gaat scheren !
Ik heb ook minder goede ervaringen met zowel natuurlijk bekappers als traditioneel toch wil ik me verder verdiepen in het natuurlijk bekappen.( hoofrehab.com ) omdat ik van mening ben dat alles zijn goede en minder goede kanten heeft .
Het beste halen uit verschillende werelden . En vooral niet alles over 1 kam scheren .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:32

Zinzi_jewel schreef:
Ik kan zeggen dat ik de opleiding natural Balance volg en dat met veel plezier doe ! Echter zoals ik al aankaart zijn er rassen waarbij deze methode niet past , ik vindt dus ook dat je ten alle tijden het paard moet respecteren en daar je bekappen aan moet passen . Dan wat hoger op de hielen .
Het is waar dat natural Balance graag meer bodemwijdte ziet in de gangen , echter past dat niet perse bij een PRE . Er zijn PRE,s waarbij dat wel past .
Bij de jouwe niet Nombrado , dat kan . Het is daarom jammer dat je gelijk alle natural Balance over een kam gaat scheren !
Ik heb ook minder goede ervaringen met zowel natuurlijk bekappers als traditioneel toch wil ik me verder verdiepen in het natuurlijk bekappen.( hoofrehab.com ) omdat ik van mening ben dat alles zijn goede en minder goede kanten heeft .
Het beste halen uit verschillende werelden . En vooral niet alles over 1 kam scheren .

de manier zoals ik er kennis mee gemaakt hebt, past bij geeneen PRE
ze krijgen uiteindelijk problemen. (rug/benen/pezen/bekken)
maar waarom leert een natural balance bekapper dan niets over de stand van het been en de hoeken van gewrichten? en hoe een paard achter goed op de benen hoort te staan? (en niet na de bekapbeurt in 1 keer koehakkig?)
het gaat niet alleen om de onderkant van een voet.
de balance gaat om het hele paard, de stand van de schouder/bekken en de benen eronder.
de benen zijn het fundament...die horen recht te staan. Anders storten ze in. (kijk naar een gebouw)
Al mijn pre's tot nu toe (en dat zijn er naast de 4 die ik zelf had , ook nog heel wat trainingspaarden geweest) waren gebaat met een stijle voetstand. (ook bij een jaarling die je uit de campo trekt)
Ze kunnen echter niet meer bewegen , als er teveel aan gesleuteld wordt.
bewegen doen ze wel, maar uiteindelijk krijgen ze problemen.
(en daar varen de osteo's en fisio's weer wel bij)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:17

Het spijt me vreselijk maar ik kijk nietalleen naar de onderkant van de voeten , maar naar het hele paard .. Heb dat ook zo geleerd . Het blijft feit dat de opleiding een basis opleiding is ! Zoals bijna alle opleidingen tot hoefbekapper , het is dan aan degenen die werkelijk andermans paarden bekapt om zich te blijven bijscholen . Ofwel in Amerika ofwel via opleidingen die in NL gegeven worden .
En ik bedoel hiermee niet specifiek bekap opleidingen maar gewoon je blijven scholen in het wezen paard en niet alleen zijn voeten .
Nombrado ik ken wel degelijk PRE,S die gewoon goed gaan na een natural Balance bekapping of natuurlijke bekapping . Alsook PRE die traditioneel bekapt worden . Niet elke PRE heeft exact dezelfde bouw van lichaam benen en voeten , net als welk ras of type paard dan ook .
Verder houdt ik op met deze discussie , hij komt ongeveer elk kwartaal een keer voorbij , jij en je paard waren niet gelukkig na een Natural Balance bekapping , dat kan .....
Mijn paard vaart wel bij natural Balance maar dat is geen pre maar een ordinaire gelderse kleistamper !!
Gelukkig verschillen meningen en ervaringen anders ging iedereen nog zoals 100 jaar geleden om met hun paarden .
Visie,s veranderen gelukkig en meningen ook ...
Succes met je PRE . Fijn dat hij nu wel goed kan gaan ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:30

Zinzi - je zegt dat je een Natural Balance opleiding volgt - in principe werk je dan dus volgens bepaalde richtlijnen en die richtlijnen geven dus een kader aan waarbinnen je zou moeten bekappen. Zo'n kader vind ik dan al in principe verkeerd want als de richtlijunen niet passen bij de hoef van het betreffende paard, dan zit je sowieso al verkeerd. Ik vind dat duidelijk te zien in de "before" foto's van Nombrado - degene die daar volgens een methode aan het werk geweest is, heeft de plank wel misgeslagen.
Ik moet eerlijk gezegd in NL de eerste natuurlijke bekapper nog tegenkomen die werkelijk met verstand naar het totale paard kijkt...

Je verwijst overigens naar Hoofrehab.com - dat is de site van Pete Ramey, en die doet niet aan Natural Balance.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:07

Klopt dat pete ramey geen natural Balance is , maar wel zeer interessant !
Ik heb ook gezegd dat alleen natural Balance niet per.definitie zaligmakend is . En dat je je dient bij te scholen .
Ik volg mijn richtlijnen maar als die richtlijnen niet passen bij het paard ga ik niet kostte wat kost het paard bekappen volgens die richtlijnen .
Het betreffende paard moet kunnen gaan op zijn bekapping ongeacht welke stroming je volgt , past natural Balance niet dan bekap je meer volgens traditioneel ...
Ik heb vnl de opleiding gedaan omdat hier wel heel uitgebreid op de anatomie van de voet en beenderen en pezen wordt ingegaan . Ik zelf vindt dat ik nog lang niet klaar ben . Ben nu in bezit van basiskennis ....
Wellicht ga ik in de nabije toekomst verder met leren en dan een andere stroming .Dat moet eerst financieel haalbaar gaan zijn , tot die tijd doe ik mijn eigen paarden en paarden van vrienden waarbij hetgeen wat ik geleerd heb past . Kom.ik paarden tegen waarvan ik denk dat Natural Balance het niet gaat zijn , verwijs ik die paarden naar een andere.smid en vraag of ik mag meekijken en leren !

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:38

Maar die hoeven op de 'before' foto van Nombrado zijn toch helemaal niet volgens de natural balance methode bekapt? Lijkt mij eerder het werk van één of andere prutser!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 00:13

singasong schreef:
Maar die hoeven op de 'before' foto van Nombrado zijn toch helemaal niet volgens de natural balance methode bekapt? Lijkt mij eerder het werk van één of andere prutser!

zelfs de nederlandse opleider erover geinformeerd.
deze kon weinig zien aan de foto's
:o

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:21

De vóór foto's van Nombrado zijn gewoonweg prutswerk, natural balance, NB, traditioneel, dat maakt daarbij niet uit.
Een goed bekapper bekijkt het gehele paard en wanneer je dit soort werk aflevert ben je gewoon 'n prutser en je papiertje niet waardig, punt.
Daarbij denk ik idd dat deze discussie niet meer erg zinvol is aangezien er mensen iedere keer weer in een hokje geduwd worden en bestempeld worden als 'slecht'.
Ik noem traditioneel bekappen ook niet slecht, ondanks dat mijn paard door 2 verschillende traditioneel smeden compleet verprutst is en er zelfs slijtage (artrose) in de knie aan heeft overgehouden.

Splinter, ben weer benieuwd naar foto's van jouw knappe merrie!
Zal binnenkort ook nog eens foto's maken hier, als 't wat droger is (geweldig, die Nederlandse zomers..).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:33

Fijn Gimli dat jij er zo over denkt . Dat is wat ik ook vindt . Ook al volg ik Natural Balance momenteel .
Wilde gisteravond laat nog posten , maar gsm toetsen bord ferm kuren ...
Een vraagje nombrado , hoelang na de bekapping zijn deze foto,s genomen ?
Afwerking is nl ook niet om over naar huis te schrijven ! Verder jammer dat er geen foto,s gepost/ gemaakt zijn van voorzijde . En evt onderzijde ... Ben stiekem toch benieuwd hoe dat eruit zag ?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:41

Hallo,

Ik kom eigenlijk nooit in dit topic, maar ik zit om dringend advies verlegen en wil bij deze ook
in dit topic mijn vraag voorleggen.

Mijn haflinger is vandaag naar de hoefsmid geweest en helaas kon ik er niet bij aanwezig zijn.
De hoefsmid kwam nog even snel voordat hij deze middag op vakantie gaat. Ik ben aan het werk, en
mijn stalgenootjes waren zo lief om even mijn paard vast te houden bij de smid.

Mijn haflinger is vorig licht hoefbevangen geweest en sindsdien is de kwaliteit van zijn beide voorvoeten enorm
achteruit gegaan. Hij heeft sindsdien snel brokkelvoeten.

De hoefsmid heeft mijn paard bekapt en kwam tot de conclusie dat mijn paard in beide voorvoeten schimmel heeft.
Hij heeft zoveel mogelijk schimmel verwijderd maar heeft niet alle schimmel kunnen verwijderen.

De hoefsmid heeft geadviseerd om nu zijn voeten elke dag in te vetten met zonnebloem olie en de onderkant met teer.
En dan misschien de volgende keer de hele schimmel weg te snijden en dan op voorijzers.
Ik weet niet zo goed wat ik met dit advies moet, naar mij idee had de smid alle schimmel weg moeten snijden en hem dan
maar meteen op ijzers moeten zetten. Jammer dat ik er dit keer niet bij was. (zul je altijd zien, normaal ben ik altijd bij de smid)

Ik twijfel ook enorm aan het advies zonnebloem olie en teer?
Volgens mij smeer je dan de boel dicht en gaat de schimmel woekeren.
Iemand misschien een goed advies? Of zal ik eens een andere smid laten kijken, om te horen wat zijn mening is?

Ik ben totaal niet van de ijzers, mijn haflinger loopt altijd op blote voeten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:52

Schimmel ofwel waarschijnlijk White line disease kun je wegkrijgen met propolis . Echter is WLD zeer hardnekkig en zeker niet behandelbaar met zonnebloem olie , teer en een ijzer ..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:56

Dat is mijn idee ook, ik wil geen teer gebruiken. Kan je misschien eens wat meer vertellen over propolis?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:31

Heeft de smid v-vormige inkepingen gemaakt in de wand om de schimmel weg te snijden?
Invetten met olie en teer gaat WLD niet verhelpen, vervelend dat je er nu zo mee zit als je smid op vakantie gaat.

Propolis is een stofje wat in honing zit, je zou kunnen beginnen te behandelen met honing, liefst direct van de imker (geen supermarkt-spul, dat is verhit geweest).
Kijk eens op de site van Hoofcare, daar staat het eea over WLD, ook zij adviseren behandeling met honing.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:25

Ja dat stuk heb ik gelezen. Ik heb zijn voeten nog niet gezien. Ben aan het werk tot laat. Dus zie zijn voeten morgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:28

Misschien was het wel niet mogelijk om alle schimmel te verwijderen? Insmeren met teer zou ik sowieso niet doen zo lang er nog schimmel zit, en als de schimmel eenmaal weg is zie ik ook van teer het nut niet zo in :+

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:02

Hier de beloofde foto's net na het bekappen.
(wel allemaal voorvoeten)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding