Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:52

Nope, dat was een PB aan Eleonoor, maar drukte op verkeerde knopje (zit bij verschillende fora nog wel eens omgedraaid Nagelbijten / Gniffelen ) en Bokt was ineens retetraag.
Ik ga hier nu verder niet meer in op het hele endurancekeuringengedoe want er is al genoeg plek aan vervuild.
Bij vragen -> PB

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:54

Antwoorden mag ook via pb! Knipoog
Ik ben gewoon erg benieuwd.
maar je verhaal was mooi! Pling Knipoog

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:54

Djilan schreef:
Ja, joehoe, dat is voor studenten die als veterinair assistent optreden!
De locomotie en twijfelgevallen worden altijd door een gediplomeerd dierenarts of zelfs hoofdveterinair gedaan.

En die 2e opmerking slaat nergens op. Er zijn maatstaven en criteria vastgesteld waaraan een paard moet voldoen om te worden goedgekeurd. Als een paard tentijde van de keuringen geen afwijkende waardes laat zien en dus wordt goedgekeurd kan de dierenarts er niets aan doen als er later alsnog wat mis gaat! Dan is het eerder de eigenaar die blijkbaar geen beeld van zijn eigen paard heeft en dus niet ziet dat er wat mis is!

Een dierenarts ziet een paard 1, 2 of als ie geluk heeft 3x tijdens de wedstrijd. Dat zijn momenten. Als de vastgestelde normen dan gehaald worden kun je moeilijk zeggen dat het aan de dierenarts ligt! Nee, dat ligt dan aan de eigenaar!
En ik verbaas me er trouwens nog elke keer weer over dat sterfgevallen erbij gehaald worden. Hoeveel dressuur en springpaarden raken niet kreupel door die discipline en verdwijnen richting slager. maar dat zie je niet als toeschouwer, nee dus dan is het blijkbaar minder erg Scheve mond

Helemaal mee eens!!!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:00

Eleonoor schreef:
Op mijn vraag, die ik al paar keer heb herhaald hier, waarom hiellandig zo goed is, krijg ik nog steeds geen antwoord.

Da's een goeie Knipoog
Daar is het in dit topic volgens mij toch om begonnen ?
Via filmpjes kijken hoe de paarden landen waarbij altijd gezegd werd door TS dat hiellanden zo belangrijk is.

Tot op heden weinig hiellanden gezien, waarom ??? Ben ik ook benieuwd naar Knipoog
Ik heb weinig bewijs gezien in de filmpjes.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:17

henny_w schreef:
Ben ik niet met je eens.
Dit paard is kwalitatief een ontzettend goed paard met veel energie.
Kan prachtig en ruim bewegen als ze eenmaal los is.
Ze heeft echter een eigenaar die nog niet zo ervaren is en op een flutmanege heeft leren rijden hier in de buurt.

Jij kent vast ook wel dat je zo'n angstsituatie krijgt. Paard energiek, ruiter alsmaar teugels vasthoudend want het paard gaat te hard voor haar gevoel. Paard wordt nog drukker, ruiter nog angstiger, paard begint schrikkerig te worden, ruiter knalt er geregeld af.
Toen ik daar voor het eerst kwam stond het paard te koop op internet omdat ze er niets meer mee kon.
Prioriteit was om te zorgen dat zij het paard ging vertrouwen en omgekeerd.
Die rust kwam er weer in en zo kan je stap voor stap verder gaan opbouwen.

Ik geef dik 25 jaar les maar zie zoveel ruiters die hun paarden in eerste instantie onder hun eigenlijke tempo laten lopen. Zelfs Z ruiters.
Zodoende werkt een achterhand niet voldoende en zie ik vaak een niet goed ondertredend of lui achterbeen en een paard wat teveel op de voorhand hangt.
Soms sleept de toon van de achterhoeven zelfs over de grond !!!
Dat hoeft dus lang niet altijd een lichamelijk probleem te zijn maar kan ook een rijkunstig probleem zijn.

Afijn, bij dit paard was een blijvend singelprobleem en ik vond dat, zoals ze het laatste half jaar liep niet de bespiering kreeg die ze eigenlijk had moeten krijgen.
Bovendien kreeg ze het paard in het begin niet mooi rond maar dat was ook haar eigen onervarenheid want een paard aan het been rijden bijv. had ze nog nooit van gehoord.
Onwetendheid, angst zijn meestal de oorzaak van onder het tempo lopen.

Zelfs bijv. bij een jog (western) wat er zo softie uitziet moet je goed weten hoe het paard dient te lopen want anders rij je je paard wel naar z'n grootje.

Deze eigenaresse heeft een zadel laten maken wat ook prima paste maar volgens de chiro ( die trouwens ook dierenarts is) heeft dit paard zeer waarschijnlijk hiervoor al jaren met een slecht passend zadel gelopen.

En ja .. de meeste paarden zijn spijkerhard.

Wat is je punt nou?

Je komt met een mega verhaal. Allemaal dingen die duidelijk te zien zijn aan het paard en/of aan de ruiter. Daarmee bevestig je dus alleen maar mijn stelling.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:42

Aimee schreef:
Wat is je punt nou?

Je komt met een mega verhaal. Allemaal dingen die duidelijk te zien zijn aan het paard en/of aan de ruiter. Daarmee bevestig je dus alleen maar mijn stelling.

Jij bent lekker bezig.
Probeer ik het weer ontopic te krijgen, temeer omdat jij oa. gisteren degene was die tot 2x toe commentaar had

Aimee schreef:

Ik ben echt helemaal kwijt wat dit met de hoeflanding- en afrolfilmpjes te maken heeft

Wat hebben die keuringen nou met het onderwerp van dit topic te maken?

Afijn nog 1x offtopic,
Ik bevestig helemaal niet je stelling.
Wat ik ermee wilde zeggen is dat als je bij een onbekend paard en ruiter komt met een groot probleem nl. dat ze er niets meer mee kan, je naar mijn mening niet direkt kunt zeggen waar de problemen zitten dat kan heel divers zijn.
Mankeert het paard wat of is het de onkunde van de ruiter waardoor het dier totaal gestressed rondloopt en eigenlijk niet meer gezadeld wil worden.
Het paard had heel veel weg van een ADHD'er.
Wat is de oorzaak/oorzaken ?
Daar kwamen we pas later achter, het dier staat in pension bij een boerenbedrijf en kreeg dagelijks 3 kilo kippenopfokkorrel als krachtvoer. De eigenaar van dit paard wist dit eerst ook niet.
Ter verduidelijking, kippenopfokkorrel bevat oa. tussen de 22 en 25 % eiwit.
Met daarnaast een onervaren ruiter is het een flinke klus om uit te zoeken waar daadwerkelijk het probleem zit.
Dat waren er in dit geval meerdere.
Je begint stuk voor stuk de dingen op te lossen, haar rijstijl te veranderen, ander krachtvoer enz. en als blijkt dat het dan nog niet 100% wordt, schakel je hulp van buitenaf in. Lijkt me logisch.

Ik ben zelf degene geweest die haar aangeraden heeft er een chiropracter bij te halen omdat ik het niet vertrouwde.
En nee, ik zie niet in 1 oogopslag dat het ene SI gewricht iets scheef staat, en dat de schoft compleet beurs is en knetter vastzit omdat er jarenlang hoogstwaarschijnlijk een slecht passend zadel opgelegen heeft bij de vorige eigenaar.
Dit paard kon prachtig voorwaarts neerwaarts draven met hele ruime gangen en een achterhand die diep ondertrad dan verwacht je in eerste instantie geen problemen bij de schoft en 2 nekwervels erboven. Ik niet althans.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:57

henny_w schreef:
Jij bent lekker bezig.
Probeer ik het weer ontopic te krijgen, temeer omdat jij oa. gisteren degene was die tot 2x toe commentaar had

Je quote twee vragen van mij, dat is iets heel anders dan commentaar.
Als er dan als antwoord komt dat er verder gekeken wordt dan alleen naar de hoeven, denk ik: okee, zo ver was ik ook al. Interessant.
Of een endurancekeuring vervolgens door een dierenarts of een student wordt gedaan, interesseert me geen reet en heeft toch niets met dit onderwerp te maken. Maar zelfs die vraag was geen commentaar.

Je bevestigt wel degelijk mijn stelling. Ik zei namelijk niet dat je moet zien dat er iets met het SI gewricht of de schoft is, ik zei dat je heus wat anders aan het paard kan merken dan wat zuur bij het singelen. Nou, jij noemt een heleboel andere dingen die te merken waren aan het paard.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:05

Kwalijk vind ik dat sommige mensen ongefundeerde kritiek leveren op:

a. prestaties die ze zelf nooit neergezet hebben;
b. manier van lopen zonder daarbij het paard zelf life te kennen/ gezien te hebben en eigenlijk maar wat ter plekke verzinnen;
c. dingen aannemen en dus veralgemeniseren naar aanleiding van een enkele tot zelfs helemaal (!!) geen ervaring uit eigen omgeving;
d. het klaarblijkelijk beter weten dan een keurende en gediplomeerde DA (hoe onbescheiden en respectloos kan je zijn);
e. een tak van sport in diskrediet proberen te brengen, zonder deze sport zelf ooit te hebben beoefend. Of zelfs zonder er ooit zelf live aanwezig te zijn geweest.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:11

Het is toch de bedoeling dat hier gefundeerde kritiek geleverd wordt, dus dan kunnen punt a t/m e gewoon besproken worden Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:20

Aimee schreef:
Het is toch de bedoeling dat hier gefundeerde kritiek geleverd wordt, dus dan kunnen punt a t/m e gewoon besproken worden Haha!

Jij kunt geen gefundeerde kritiek leveren als je het paard nooit hebt zien lopen.
Zoals eerder al benoemd, de meeste paarden zijn spijkerhard.

Maarre woon je toevallig in de buurt?
Kunnen we beter jou direkt vragen ipv. eerst een chiro erbij te halen.
Je bent vast goedkoper Knipoog Ik neem aan dat je dan ook direkt de scheve dingen in het paard recht zet.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:06

henny_w schreef:
Jij kunt geen gefundeerde kritiek leveren als je het paard nooit hebt zien lopen.
Zoals eerder al benoemd, de meeste paarden zijn spijkerhard.

Maarre woon je toevallig in de buurt?
Kunnen we beter jou direkt vragen ipv. eerst een chiro erbij te halen.
Je bent vast goedkoper Knipoog Ik neem aan dat je dan ook direkt de scheve dingen in het paard recht zet.

Zoals eerder al benoemd: ik vind de meeste paarden helemaal niet spijkerhard.

Nee, ik woon niet in de buurt.
Heb ik ergens gezegd dat IK alles aan een paard KAN zien?
Nee, ik had enkel de stelling dat als een chiropractor er wat aan kan zien, je zelf ook wat kon merken.
Vervolgens is het de kunst om te LEREN zien wat de chiropractor ziet. Als je dat geleerd hebt, kun je nog verder op onderzoek uitgaan, bijvoorbeeld als je denkt dat de chiropractor het verkeerd ziet of alleen dingen ziet om de portemonnee te spekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:25

Oh, zo!
Zo zou je dus ook kunnen leren zien wat de veearts doet, en zelf op onderzoek uitgaan, bijvoorbeeld als je denkt dat de dierenarts het verkeerd ziet of alleen dingen ziet om de portemonnee te spekken Extreme duivel

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:57

Juist. Wat een dierenarts kan zien, kun je zelf ook leren zien.
Een voormalig werkgever van mij is wat dat betreft echt een lichtend voorbeeld voor mij. Hij had zich dusdanig geschoold, zag er meer aan dan de dierenarts en kon die dan ook terecht op de vingers tikken. Hij haalde ook gerust de ijzers onder een net beslagen paard vandaan en sloeg ze er zelf weer onder, waarbij de hoefsmid het nakijken had qua kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:59

Tssst, die is gek, bij een net beslagen paard nog wel, maar ach, een rij nagelgaten kan er nog wel bij Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:00

Ik snap uberhaupt niet dat die beste man dan in eerste instantie al geld uitgeeft aan DA en smid. Haha!

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:05

suleilitha schreef:
Tssst, die is gek, bij een net beslagen paard nog wel, maar ach, een rij nagelgaten kan er nog wel bij Haha!

Liever opnieuw beslagen dan slecht beslagen.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:13

Needje schreef:
Ik snap uberhaupt niet dat die beste man dan in eerste instantie al geld uitgeeft aan DA en smid. Haha!

Dan moet je wat verder doordenken. Want je kunt zelf nog zoveel zien, als je medicatie nodig hebt, ben je op die dierenarts aangewezen. Of als je röntgenfoto's wil, of een operatie......

Zelfde geldt voor de smid. Als je dat helemaal zelf wil doen, moet je al het materiaal aanschaffen, moet je tijd willen/kunnen maken en ben je echt op het eigen kunnen aangewezen.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:13

Moderatoropmerking:
Vriendelijk verzoek om ontopic te blijven, anders verplaats ik het topic naar de HK.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:34

scoxxx schreef:

b. manier van lopen zonder daarbij het paard zelf life te kennen/ gezien te hebben en eigenlijk maar wat ter plekke verzinnen;
c. dingen aannemen en dus veralgemeniseren naar aanleiding van een enkele tot zelfs helemaal (!!) geen ervaring uit eigen omgeving;
d. het klaarblijkelijk beter weten dan een keurende en gediplomeerde DA (hoe onbescheiden en respectloos kan je zijn);
e. een tak van sport in diskrediet proberen te brengen, zonder deze sport zelf ooit te hebben beoefend. Of zelfs zonder er ooit zelf live aanwezig te zijn geweest.

Heb je het nou over jezelf?????

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:41

**Om weer even terug richting on-topic te komen, zucht...** Rolleyes

Hier een filmpje wat mooi illustreert dat IJslandse paardjes heel goed kunnen presteren op een gladde ondergrond.
Het lijkt trouwens wel of het eerste paardje dat in beeld komt hoefschoentjes aan heeft, of is dat gezichtsbedrog?
http://www.youtube.com/watch?v=lOLfeIWWUAM
Kan je voor jezelf doorlinken naar ijzergebruik of niet, maar is gewoon interessant om te zien.

Hou het svp leuk om mee te lezen. Sneren kan ook over de PB. Het zou leuk zijn als dit topic gewoon onder BEH kan blijven staan, en we het over de filmpjes kunnen hebben. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:08

scoxxx schreef:

a. Jij weet niet wat een ander heeft gepresteerd.
b. aan filmpjes kun je heel goed zien of een paard al dan niet correct loopt
c. dat zijn jouw woorden, jij weet van niemand wat voor ervaring die heeft
d. niet elke dierenarts is goed, bovendien zie ik nu even iets niet meer, waarom een gediplomeerde dierenarts terwijl er toch ook al ongediplomeerde mensen de hoeven verfiguurzagen? Bovendien is hier geen dierenarts met naam en toenaam genoemd, wel worden hier leden van Bokt met een duidelijke mening compleet respectloos toegesproken.
e. met wat ik heb gezien, hoe paarden strompelend een rit volbrachten, had ik gegeten en gedronken tegelijk. Ik was er live aanwezig.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:29

a: je hebt geen idee wie ik ben Knipoog
b: verzinnen hoeven we niet als we of live beelden hebben, of video beelden
c: welke dingen aannemen?
d: DA is niet heilig en maakt ook fouten
e: nee, hoef en wil het niet meer beoefenen gezien de paarden die ik daar heb zien lopen. Deze paarden zag ik dagelijks in hun trainingen op stal, zowel voor als na een wedstrijd. Om te oordelen of ze wel of niet kreupel zijn hoef ik niet op de wedstrijd te zijn, als die standaard op stal al kreupel loopt.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:32

Moderatoropmerking:
Laatste waarschuwing voor topic verplaatst gaat worden, of op slot gaat

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:35

A. Hoe weet jij nou wat ik wel en niet heb neergezet Lachen Ik kan me anders nog wel herinneren dat jij nogal een mening hebt over de huidige dressuurtraining van nederlandse ruiters........ heb jij ooit of ben je enigsinds ooit in de buurt geweest van zeg een paard dat in de basissport hoog niveau loopt?
B. Van video' s kan ik heel veel zien, van foto's ook trouwens Lachen
C. Hmzzz nogmaals hoe weet jij waar mijn ervaringen liggen, zou je je nog eens over kunnen verbazen Lachen
D. Sterker nog ik weet het soms nog wel eens beter dan mijn alom gerespecteerde eigen dierenarts! En ik heb heel veel bewondering voor zijn kennis en kunde.
E. Lief, ik heb meer op endurancewedstrijden rondgehangen dan me lief is Lachen .......... en ik deed al lange afstandsritten op tijd toen de "sport" nog helemaal niet uitgevonden was......... gewoon omdat het leuk was om van Rijswijk naar Krimpen aan de Ijssel te rijden en te kijken of je de vorige tijd kon kloppen Lachen

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:37

Laatst bijgewerkt door Dyonne op 20-07-11 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link bijgevoegd.