Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:22

Is de PN-methode niet ontstaan vanuit Strasser? (Arabesk?)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:43

henny_w schreef:
Klopt Scoxxx, NB staat niet altijd gelijk aan lage hielen.
Maar wel het NB van de PN methode.
Daar zit nl. een groot verschil.
Ik ben fan van Pete Ramey en vind dat hij heel onderbouwd met zijn werk bezig is omdat hij veel individueler bezig is met de paarden en indien nodig ook de hielen wat hoger laat staan.

Maar kun je me daar wat meer over vertellen? Is dat wel iemand die zich meer heeft verdiept in de anatomie van de beweging van het paard?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:02

Esperanza schreef:
henny_w schreef:
Klopt Scoxxx, NB staat niet altijd gelijk aan lage hielen.
Maar wel het NB van de PN methode.
Daar zit nl. een groot verschil.
Ik ben fan van Pete Ramey en vind dat hij heel onderbouwd met zijn werk bezig is omdat hij veel individueler bezig is met de paarden en indien nodig ook de hielen wat hoger laat staan.

Maar kun je me daar wat meer over vertellen? Is dat wel iemand die zich meer heeft verdiept in de anatomie van de beweging van het paard?

Pete Ramey verdiept zich wel degelijk in de bewegingen van het paard en ziet ook dat er verschillen zijn qua wijze van werken en terrein omstandigheden per paard.
Hij vind dat andere trimmers daar over ook opmerkzaam zouden moeten zijn.

Daarnaast heeft hij ontdekt dat er flinke hoefproblemen kunnen ontstaan door alleen al de weide.
Hij zag bij verschillende weides verschillende hoeven en vooral wat sterkte betreft van de witte lijn.
Dus ging hij op onderzoek uit en wat bleek.
Veel had te maken met een tekort of teveel aan mineralen.
Door bij een tekort een supplement bij te geven knapten de hoeven zienderogen op.
Vooral door koper en zink toevoeging.
Daarentegen kan een teveel aan suikers in de voeding van het paard de hoeven behoorlijk schaden.

Volgens hem draagt het paard het gewicht ook niet geheel op de hoefwand maar dus ook wel degelijk op de zool. In elk geval anders dan eerder hier in dit topic beweerd wordt.
www.hoofrehab.com
"The hoof wall was never intended to bear the horse's weight alone. The sole, frog and bars are supposed to work in unison with the hoof walls to support the impact energy of the horse."

Nog zo'n goeie opmerking van dezelfde site:
"There are countless factors that affect toe length and heel height. Sensitive and underdeveloped lateral cartilages and digital cushions may cause a need for a higher heel, as may ligament, tendon, joint and muscular issues.

Ik vind Pete Ramey een ruimdenkend man die aangeeft nog elke dag bij te leren en ook niet te beroerd is zichzelf te corrigeren als hij over een bep. issue anders is gaan denken dan wat hij eerder verkondig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:04

Mooi bericht over Pete Ramey, ik hoop dat hij voor velen een eye opener mag zijn. Dan zou er heel wat minder paardenleed zijn!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:20

Maar goed, dan mag je paard wel 24/7 op de weide, maar heeft het dus wel bijvoer nodig. Het is ook best lastig om je paard met ruwvoer een continu voedingststoffen patroon binnen te laten krijgen. Ze krijgen bij ons onbeperkt ruwvoer.

Wij voeren grote balen en ieder pak wat je opent is weer een verrassing. Dan zit er weer wat riet door, ruikt het toch sterker of is het wat droger. En omdat je dat ruwvoer toch nooit helemaal kunt peilen, voer ik toch krachtvoer bij. Er helaas staan geen hoeveelheden voedingststoffen op het etiketje van het hooi Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:33

Isapaardje schreef:
Een NB-er zou die hielen er wel afhakken en zeggen dat het paard even door de pijn heen moet voor zijn eigen bestwil en gezondheid ROFL Huilen van het lachen

Dat zijn jouw woorden Knipoog Er zijn vast NBers die verstandig genoeg zijn om het niet te doen, maar moet eerlijk zeggen dat ik vaak genoeg tips van nbers heb gehad om hem wat lager op de hielen te zetten. Maar no way dat ik dat ga doen, mijn paard loopt super met zijn te hoge hielen.

@detour: mijn paard wordt elke 6 week natuurlijk bekapt door een traditioneel opgeleidde smid die een nb cursusje er bij heeft gedaan Knipoog

Citaat:
Wij voeren grote balen en ieder pak wat je opent is weer een verrassing. Dan zit er weer wat riet door, ruikt het toch sterker of is het wat droger. En omdat je dat ruwvoer toch nooit helemaal kunt peilen, voer ik toch krachtvoer bij. Er helaas staan geen hoeveelheden voedingststoffen op het etiketje van het hooi

Als je onbeperkt hooi voert en geen krachtvoer wil een summerfit koek elke dag nog wel helpen, weet je zeker dat ze elke dag voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. (koeken zijn er ook in de brokjes variant voor de precieze eters)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:42

Visconti, heel verstandig. Zou je je paard lager op de hielen zetten, dan loop je het risico dat je de voetas breekt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:33

Esperanza schreef:
Maar goed, dan mag je paard wel 24/7 op de weide, maar heeft het dus wel bijvoer nodig. Het is ook best lastig om je paard met ruwvoer een continu voedingststoffen patroon binnen te laten krijgen. Ze krijgen bij ons onbeperkt ruwvoer.

Wij voeren grote balen en ieder pak wat je opent is weer een verrassing. Dan zit er weer wat riet door, ruikt het toch sterker of is het wat droger. En omdat je dat ruwvoer toch nooit helemaal kunt peilen, voer ik toch krachtvoer bij. Er helaas staan geen hoeveelheden voedingststoffen op het etiketje van het hooi Clown

Ramey geeft ook aan om het hooi te laten testen om zodoende te weten of het volledig is.
Ik weet van een engels onderzoek bijv. dat na 4 maanden het vit. A gehalte in hooi al dramatisch terug loopt en een paar maanden later al helemaal verdwenen kan zijn uit het hooi !!!
En heb je hooi van een weide die al niet goed in balans is dan zal het hooi het ook niet zijn.
Hij geeft aan dat het in balans zijn van voedingsstoffen bij een paard het duidelijkst in de kwaliteit van de wittelijn terug te vinden is.

Ik geef dagelijks een aanvulling bij waar alle mineralen, vitamines en spoorelementen in zit.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:24

henny_w schreef:
Esperanza schreef:

Ramey geeft ook aan om het hooi te laten testen om zodoende te weten of het volledig is.
Ik weet van een engels onderzoek bijv. dat na 4 maanden het vit. A gehalte in hooi al dramatisch terug loopt en een paar maanden later al helemaal verdwenen kan zijn uit het hooi !!!
En heb je hooi van een weide die al niet goed in balans is dan zal het hooi het ook niet zijn.
Hij geeft aan dat het in balans zijn van voedingsstoffen bij een paard het duidelijkst in de kwaliteit van de wittelijn terug te vinden is.

Ik geef dagelijks een aanvulling bij waar alle mineralen, vitamines en spoorelementen in zit.

Henny, Wat geef je voor supplement?
Ben ik wel benieuwd naar.
groet,
Simon

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:27

Deighton schreef:
Henny, Wat geef je voor supplement?
Ben ik wel benieuwd naar.
groet,
Simon

Simon, ik geef Gemuse Krauter und Mineralien van Hippolyt uit Duitsland. www.st-hippolyt.de
Daar doe ik nog wat Magnesiumoxide bij door.
Het is een natuurlijke aanvulling.
100 gr. per dag = handjevol is voldoende.

De zomereczeem is finito, de paarden zitten super in hun energie en ook de hoeven doen het ontzettend goed Knipoog

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:23

Henny bedankt!!

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 00:09

scoxxx schreef:
Is de PN-methode niet ontstaan vanuit Strasser? (Arabesk?)

Nee. Als je je een beetje verdiept had in de site van PN had je dat geweten. Om je wat googlen te besparen:

Hier staat een overzicht van de stromingen en de onderlinge verschillen, en ook waar PN op gebaseerd is

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/strategy.htm

Onze methode ("Hoef Natuurlijk")

Onze methode is grotendeels gebaseerd op de methode van Pete Ramey, hier en daar aangepast aan de situatie in Nederland, waar de bodem zachter is dan in het werkgebied van Pete Ramey.

Onze eigen ervaringen en die van onze klanten en cursisten hebben aangetoond dat deze manier van bekappen in Nederland, in ons klimaat en met de eisen die wij aan onze paarden stellen, zeer goede resultaten geeft.

De ontwikkelingen op NB gebied worden nauwlettend in de gaten gehouden, zodat de nieuwste inzichten verwerkt kunnen worden. PN heeft ook de inzichten van prof. Bowker en Rooney meegenomen in de boeken en de cursus. Zo is dynamiek en beweging van hoeven en benen bijvoorbeeld óók een onderdeel van de cursus, maar is op de website niet te vinden.

Ik ben ook helemaal niet blij met het laatste artikel over natuurlijk bekappen in de Hoefslag. Daarin wordt gezegd dat NB altijd lage hielen nastreeft en dat de mustanghoef het doel is van elke natuurlijk bekapper.Afbeelding FOUT FOUT FOUT FOUT FOUT, arghhh. Afbeelding

De zool geeft aan hoe hoog de hielen blijven, als dat hoger is, is dat prima. Als een paard beter loopt bij het laten staan van een klein randje hiel en steunsel (tevens 'gripprofiel') moet dat ook vooral zo blijven. Elke hoef is anders, elk paard is anders, elk gebruiksdoel is anders.

Onze eigen vier paarden hebben alle vier andere hoeven. De draver staat hoger op de hielen dan de arabier. De zoon van de arabier heeft andere steunsels dan zijn vader etc

Even wat anders, aangezien dit toch al half huiskamertopic is Haha!

We hebben thuis bij de overkapping een LED spotje, kom ik 's avonds thuis, heeft arno daar een paardenschedel neergezet die we binnen hadden gekregen op een tuinstoel. Ik schrok me dood! Afbeelding Kom je aan in het donker, is het eerste wat je ziet een hel verlichte paardenschedel in van dat blikkerige blauwwitte LED licht. Afbeelding

Hij had een briefje in de bek gestopt, romantisch hoor Clown

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 06:48

Ik las hier even terug over bijvoederen bij ruwvoeder,wij geven hier een rode liksteen omdat daar koper bij inzit,en hebben van lannoo martens een vitaminen en mineralen likemmer,dan kan je ze onbeberkt ruwvoeder geven en hebben ze alles binnen.
Drachtige merries krijgen hier 1 a 2 kg krachtvoer,en de jonge paarden 1 kg.
Verder is het hier snijmais,kuilgras(meer hooiachtig) wortelen en bieten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:38

Arabesk schreef:
Even wat anders, aangezien dit toch al half huiskamertopic is Haha!

We hebben thuis bij de overkapping een LED spotje, kom ik 's avonds thuis, heeft arno daar een paardenschedel neergezet die we binnen hadden gekregen op een tuinstoel. Ik schrok me dood! Afbeelding Kom je aan in het donker, is het eerste wat je ziet een hel verlichte paardenschedel in van dat blikkerige blauwwitte LED licht. Afbeelding

Hij had een briefje in de bek gestopt, romantisch hoor Clown

Haha! En daar stond op of je even de vuilnis buiten wilde zetten

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:40

Arabesk schreef:
De zool geeft aan hoe hoog de hielen blijven, als dat hoger is, is dat prima. Als een paard beter loopt bij het laten staan van een klein randje hiel en steunsel (tevens 'gripprofiel') moet dat ook vooral zo blijven. Elke hoef is anders, elk paard is anders, elk gebruiksdoel is anders.

OK dan!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:16

Moderatoropmerking:
Dit is nog steeds geen huiskamertopic en dat gaat het ook niet worden.
Aangezien jullie kennelijk uitgediscussieerd zijn, gezien het feit dat er zo vaak offtopic gegaan wordt, kan hier nu wel een slotje op. Uiteraard staat het jullie vrij een topic in de huiskamer te openen, maar vanwege het behoorlijk informatieve karakter (met name in het begin van het topic) blijft het topic op BEH staan.