Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yinari

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:14

Goed hoor Spikeyblue Haha!

Nog wel een klein puntje: niet iedereen kan zijn paard zo houden dat bijvijlen nauwlijks nodig is. Dan is NB zo'n slechte methode toch niet om de boel netjes te houden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:17

SpikyBlue schreef:
Echter... Als dat niet zo is en de slijtage groter is dan de groei... Wat dan?

Dan heb je NB ook niet goed begrepen ROFL

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:19

haflingertje schreef:
Sta helemaal achter het natuurlijk bekappen!
Maar ben ook super tevreden over mijn smid die mijn paard gewoon rondom beslaat!

Hahahaha; deze vind ik goed.
Volgens mij heb jij NB dan ook niet helemaal goed begrepen Clown

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:22

Isapaardje schreef:
haflingertje schreef:
Maar ben ook super tevreden over mijn smid die mijn paard gewoon rondom beslaat!

Dat mag jij denken hoor Duivel

Dat ik erachter sta wil niet zeggen dat ik het de oplossing vind voor mijn paard Knipoog
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 02-07-08 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:26

Isapaardje schreef:
haflingertje schreef:

Dat denk i juist wél; maar.....haflingertje kiest duidelijk voor datgene wat OP DIT MOMENT het beste is voor haar paard(haflinger denk i zo Haha! )

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:30

Jij snapt het helemaal Wildgirl!!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:36

haflingertje schreef:
Isapaardje schreef:

Dat mag jij denken hoor Duivel

Ik snap je wel, maar vond de opmerking zo 'grappig' na alles wat hier inmiddels is gezegd, dat ik die flauwe opmerking even niet kon laten.

Ik sta zelf ook achter NB, maar trek mijn pony altijd hoefschoenen aan voor de kar.
Om de simpele reden dat ik het niet fair vind om mijn pony met haar bevangenheidshistorie op blote voeten voor de kar te laten lopen.

Ook niet echt de NB - gedachte, maar het werkt in ons geval perfect Knipoog

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:42

Wij hebben een haflinger op ijzers,
1 arabier op blote voeten (hoefschoenen met rijden, hoefbevangen geweest)
1 arabier op blote voeten
Haha!

Ik eet van twee walletjes dus Haha!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:44

haflingertje schreef:
Haha!

Ik eet van twee walletjes dus :D

áltijd goed Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:46

haflingertje schreef:
Haha!

Ik eet van twee walletjes dus Haha!

Ruimdenkend dus Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 00:00

SpikyBlue schreef:
AMEN!!!
(stille meelezer kan zich nu toch echt niet meer bedwingen Clown )

Alwéér niet!! Clown Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:54

schaopli schreef:
"Workshop hoeven vijlen" Haha!

Klinkt inderdaad toch anders als "dagcursus hoefbekappen"

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:27

Isapaardje schreef:
schaopli schreef:
"Workshop hoeven vijlen" Haha!

Klinkt inderdaad toch anders als "dagcursus hoefbekappen"

Terwijl TS het toch constant over bekappen heeft Nors opkijken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:44

Kymalin schreef:
Dat is waar maar volgens mij staat dat ook niet ter discussie, de vraag is; hoe goed kan iemand bekappen na een 1 daagse cursus?

Goed genoeg om na hulp van een prof. de hoeven van je eigen paard te kunnen onderhouden. Dit kan omdat een ervaren persoon je eerst advies heeft gegeven die specifiek betrekking hebben op je eigen paard. Door regelmatig onderhoud, en vele adviezen wordt je over een langere periode steeds deskundiger in het bijhouden van de hoeven van je eigen paard.

Mocht je ook willen leren bekappen, dan moet je een tijdje van de hoeven van je paard afblijven, en dan een bekapping samen met een deskundige uitvoeren. Zo kun je leren ook de hoeven van je paard te bekappen als je eens een keer even geen tijd hebt om het wekelijks bij te houden.

Als je ook wilt leren om andere paarden te bekappen, dan is het van belang om langere tijd met een ervaren persoon mee te lopen, zodat je leert over de verschillende soorten hoeven, en de verschillende bewegingspatronen.

Je leert na de cursus dus niet bekappen, maar wel om een vijl en mesje te hanteren. Daarnaast krijg je een hoop informatie, zodat je je bekapper kunt volgen. Een cursus is niet nodig, je kunt er ook voor kiezen om je eigen bekapper het je te laten leren en zelfstudie te doen. Fijn bij de cursus is echter dat je het materiaal kunt uitproberen op een dode hoef, waardoor je geen schade kunt aanrichten bij een levend paard. Bovendien heeft een dode hoef geduld, zodat je in alle rust een lange tijd aan de slag kunt.

roest schreef:
Ik loop nu zo'n 4 jaar mee met m'n hoefsmid en hij legt me elk been weer uit wat ie doet, ik kan niet bekappen, kan wel, wil niet, daar heb ik m'n smid voor. Na 1 dag kun je niet bekappen.
Daarbijkomend ben ik tegenstander van NB, m'n pony wordt daar kreupel van. Terwijl die manegepony's jaren en jaren goed meelopen terwijl ze niet NB bekapt worden. Dan ga je toch nadenken of niet.

Nee hoor, TB is net zo goed als NB. In veel gevallen wordt er bij TB precies hetzelfde gedaan als bij NB. In sommige gevallen ook niet. Als gekeken wordt naar het individuele paard, met de daarbij behorende hoeven, dan is er geen probleem.

Ik vraag me af: Is er minder weerstand door de tegenstanders van NB als je zegt dat je de hoeven van je paard die traditioneel bekapt worden zelf bijhoudt???

SpikyBlue schreef:
Echter... Als dat niet zo is en de slijtage groter is dan de groei... Wat dan?

Dan moet je zorgen dat de hoef van je paard beschermt wordt op de momenten die de slijtage veroorzaken. Er is een vrij grote kans dat de hoef zichzelf harder maakt (daardoor minder snel slijt) gedurende de tijd omdat het zich aanpast aan de nieuwe situatie. Tot die tijd is het wel zaak om de hoef te beschermen. Zonder bescherming krijg je dus kreupele paarden..
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 03-07-08 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: drie berichten samengevoegd

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:04

En dat is denk ik een belangrijke reden waarom mensen roepen: 'Mijn paard wordt kreupel van NB'

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:26

Yinari schreef:
En dat is denk ik een belangrijke reden waarom mensen roepen: 'Mijn paard wordt kreupel van NB'

Dat zou heel erg goed kunnen. Het zijn dan mensen die niet goed geluisterd hebben. Om blootsvoets over de meeste (of alle) ondergronden te kunnen, is een goede opbouw enorm belangrijk. Zodra de slijtage groter wordt als de groei, is het zaak te gaan beschermen, of de slijtage te verminderen door bijv. minder te rijden over harde ondergronden. De hoef heeft zo ongeveer een jaar nodig om volledig te vernieuwen. Bij het ene paard is dat iets sneller, bij de andere iets langzamer. Het duurt dus ook een jaar voordat de hoef is aangepast aan de nieuwe omstandigheden. Dat sommige paarden al direct na de 1e natuurlijk bekapping langer over harde ondergronden of bijvoorbeeld steentjes kunnen, heeft vaak te maken met het niet (of maar miniem) aan de zool zitten. Blijkbaar had je voor die tijd dus een smid die de zool teveel uitholde, waardoor er een gevoelige zool over bleef. Het heeft dan meer met het werk van de oude smid te maken, als met het NB-en.

Grote voordeel van gaan NB-en (of eigenlijk van het gaan onderhouden van de hoeven van je paard) is dat je ook veel meer naar de hoeven kijkt. Ik ken veel paardeneigenaren die het hoefonderhoud volledig aan de smid overlaten, ook als er tussendoor een scheurtje ontstaat. Daar laten ze het paard dan nog weken mee lopen, met het gevolg dat de scheur veel groter wordt als nodig was geweest.

Door de hoeven zelf bij te houden, kijk je ook kritischer bij iedere keer dat je de hoeven vast hebt hoe het met de hoeven gestelt is. En dat vind ik een groot voordeel Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:23

Ja, dat is een punt waar ik eigenlijk nog niet opgekomen was, maar dat is idd een voordeel.

Omdat het zo lang duurt de hoeven te 'trainen' op harde grond zijn twee van mijn shetlanders gisteren tijdelijk op ijzers gezet. Ik ben er geen voorstander van, maar het kon even niet anders. Het is maar voor zes weken omdat ze op beleert worden voor de wagen. De man die dat gaat doen gaat écht niet elke dag hoefschoenen aantrekken en ze moeten toch ineens veel over harde ondergrond lopen. Ik wil het risico niet lopen dat ze daar pijn van krijgen en op dit moment kunnen de hoefjes dat ook gewoon niet aan, dat weet ik van tevoren. Daarom tijdelijk een ijzertje, en thuis weer lekker heel gauw zonder Lachen.

En ach, van twee maanden een ijzer zullen ze niets krijgen denk ik, dan zou het inderdaad heel triest gesteld zijn met onze paardenstapel.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:31

Angela schreef:
Kymalin schreef:
Dat is waar maar volgens mij staat dat ook niet ter discussie, de vraag is; hoe goed kan iemand bekappen na een 1 daagse cursus?

Goed genoeg om na hulp van een prof. de hoeven van je eigen paard te kunnen onderhouden. Dit kan omdat een ervaren persoon je eerst advies heeft gegeven die specifiek betrekking hebben op je eigen paard. Door regelmatig onderhoud, en vele adviezen wordt je over een langere periode steeds deskundiger in het bijhouden van de hoeven van je eigen paard.

Het gaat over de 1 daagse cursus van TS en je benoemt dat een ervaren persoon je advies geeft die specifiek betrekking heeft op je eigen paard.
Als je eigen paard niet mee gaat hoe kan er dan specifiek advies gegeven worden ???

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:35

Omdat je ná de cursus het traject ingaat met je bekapper. Tenminste, zo deed ik het en zou iedereen met gezond verstand het doen.

Je bekapper kan het je ook leren zonder dat je de cursus volgt. Dan ben je echt specifiek met de hoeven van je eigen paard bezig. Om zo'n cursus er toch naast te doen vind ik alleen maar goed, het is gewoon heel leuk een leerzaam.. Om maar weer even een positieve draai aan het topic te geven.. Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:50

Yinari schreef:
De man die dat gaat doen gaat écht niet elke dag hoefschoenen aantrekken

Bloos
Kennis van me heeft al zijn menpony's 'geschoend'. Hij rijdt enkel/tweespan, maar heel soms rijdt hij er nog wel eens vierspan mee ... we willen dan ineens geen van allen zijn groom zijn want diegene moet namelijk naast het optuigen van 4 pony's ook nog eens 16 schoenen aantrekken Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:54

Idd Dani62, tijdens de cursus leer je (zoals ook in mijn post te lezen is) een basis. Met die basis snap je waar je bekapper het over heeft, en is het minder abra-ca-dabra.

Het daadwerkelijk leren bijhouden van de hoeven van je eigen paard komt dus NA de cursus. de cursus is niets meer dan een opzetje.

Zelf vond ik het ook veel zelfvertrouwen geven dat je weet dat je precies met de vijl kunt doen wat je voor ogen hebt. Dat maakt het minder eng om daarna, onder toeziend oog van je smid, zelf aan de slag te gaan Ja

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:59

janderegelaa schreef:
Opala, de foto van de hoef van jouw paard die jij "vakkundig" bekapt/ gesloopt hebt staat me nog steeds helder voor ogen en ik schrik er af en toe nog steeds wakker van. Wellicht is die cursus bij Arno en Arabesk iets voor jou Knipoog

Een foto van een hoef is slechts een momentopname en inderdaad mijn paard is gedeeltelijk stalpaard, heel goed zichtbaar op de foto, daar heb ik jouw bevestiging niet voor nodig. Vandaar dat het natuurlijk bekappen het best onder de meest ideale omstandigheden gebeurt, d.w.z. het hele jaar rond 24 u weidegang. Dat ik met deze wetenschap desondanks heel erg gemotiveerd ben door te gaan met het vakkundige gesloop is het feit wat zich structureel voordoet: ze loopt er geweldig mee weg het gehele jaar door.

Het zal wel ontzettend pijn doen wanneer een leek -als ik- het eigen paardje nog beter op de been houdt dan ooit, door het zelfgeknutsel na maar liefst een dag de cursus natuurlijk bekappen te hebben gevolgd.

Ik snap trouwens de hele hetze hier niet wanneer er welgeteld 1.500 cursisten hun paard zgn. naar de knoppen wil helpen. Of leeft er toch een grote angst bij velen dat het echt zou kunnen werken met alle gevolgen van dien.

In ieder geval gun ik elk paard een eigenaar welke zelf de hoeven onderhoudt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:02

opala schreef:
Ik snap trouwens de hele hetze hier niet wanneer er welgeteld 1.500 cursisten hun paard zgn. naar de knoppen wil helpen. Of leeft er toch een grote angst bij velen dat het echt zou kunnen werken met alle gevolgen van dien.

Het gaat er hier volgens mij allang niet meer over dat NB slecht is; het gaat vooral over de manier waarop het door sommigen 'verkocht' wordt. Bloos

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:07

Ik wil zelfs nog een stapje verder gaan. Heb niks te verliezen. Geef geen cursussen. Verdien er geen brood mee.

Degenen welke beweren dat het toepassen van de methode niet kan zonder controle van een hoefsmid of bekapper, geven eigenlijk toe dat ze steeds bevestiging nodig hebben. Het toont dat je eigenlijk nooit zeker van je zaak bent. Hoe je paard gaat en staat, zou genoeg bevestiging moeten zijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:09

Isapaardje schreef:
Het gaat er hier volgens mij allang niet meer over dat NB slecht is; het gaat vooral over de manier waarop het door sommigen 'verkocht' wordt. Bloos

Het is het nationale 'zeik arno en arabesk af' topic geworden Knipoog.