Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 01:22

bart6699 schreef:
Ik heb zelden zo'n blijk van onkunde en gebrek aan inzicht in paardevoeten
gelezen...... No Cheer

CherokeeChum,

Wel makkelijk om ze weer even vlug een stelling neer te zetten en een iemand die wel tevreden is negatief neer te zetten.

*Ik zet niet ff gauw een stelling neer als je je werkelijk in het topic verdiept had,had je kunnen lezen dat ik er meerdere malen inhoudelijk op in ben gegaan.
Dit vind ik jammer van dit topiic.
Heb je een tevreden gebruiker, dan wordt deze gelijk onderuit gehaald negatief berichten.

Plinge tevreden gebruikers zijn op de vingers van 1 hand te tellen,het topic beloopt 29 pagina's?!

Cytek is geen oplossing voor alle problemen bij paarden en het ene paard loopt er goed op en het andere paard kan er niet op vooruit.
De klant bepaaldt samen met hoefsmid of het beslag goed of niet goed is voor je paard.
Cytek zou de hoef vervormen.
Maar eigenlijk is alleen maar de platte voorkant anders als een traditioneel beslag.

Plinge voorkant is niet alleen plat maar ook vierkant.
Het verschil met een traditioneel ijzer is dat dit word gevormd naar de voet.
Cytec vormt de voet naar het ijzer,hup zo uit de doos onder het paard,dit is onmogelijk,omdat er nog niet eens 4 dezelfde hoeven onder een paard zitten.
Dit is het zelfde als jij schoenmaat 42 hebt en je schoenen aanmoet van maat 38 want de winkel heeft geen grotere of passende Koe
In dit geval word de voet gekneusd en misvormd,dwz de wand word vernield enerzijds door het wegvijlen ,anderzijds door het naar buiten drukken van de wand door het te kleine ijzer die ook nog eens je witte
lijn beschadigd door het kapot drukken van de laminae Boos!

De laatste vernieuwingen in hoefbeslag is juist het terug gelegde afrol punt.

Plingat is helemaal niet nieuw,nieuw is misschien dat je ze nu als confectie ijzer kunt kopen.

Alle nieuwe merken hebben dit, denk maar eens aan Cytek, equlibrium, Natural Balance, classic rollover, breakover, etc

*Waarvan akte.

Dit nieuwe beslag wordt steeds meer toegepast, omdat de wetenschappelijk is aangetoond dat het ideale afrolpunt net voor de punt van het hoefbeen ligt.

*Heb jij enig idee waar de punt van het hoefbeen ligt? Lips are sealed

Zelfs Natuurlijk bekappers brengen het afrolpunt terug door een mustangrol in de toon van de hoef te vijlen.[/quote]

Plingus?

Blijf ik bij mijn conclusie die jij al quote Cool

Doei!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:30

__Esther__ schreef:
Zullen we het maar even gezellig houden.
Voordat er weer ow's, pb's, tems en slotjes in de rondte vliegen Knipoog
Meningen hoeven niet verpakt te worden in fluwelen zakjes
maar een klein beetje rekening houden met elkaar, of een andere
bewoording maakt de discussie denk ik al snel weer een beetje
van kwalitatief goed niveau Haha!

Denk dat onze bartje het niet echt kan hebben dat hier mensen zijn die kunnen onderbouwen waarom cyteks rot ijzers zijn Knipoog

dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:45

CherokeeChum schreef:
Plinge tevreden gebruikers zijn op de vingers van 1 hand te tellen,het topic beloopt 29 pagina's?!

Misschien komt dat wel omdat zij wel beter weten. En dit voor hun genoeg is.

Diegene die anti zijn roepen altijd harder om zo te proberen hun gelijk te halen. En iemand die al wel is overtuigd, vindt dit niet belangrijk meer.

Ik ben een TEVREDEN gebruiker, die ook paarden heeft die GEEN problemen hadden met hun hoeven. En ook een merrie met platte voeten, die het op CYTEK beter doet. Verder had zij een scheur tot aan de kroonrand, die geen enkele traditionele hoefsmid eruit kreeg.
( Zij was negen toen ik haar kocht- nu 21-, en liep haar hele leven al in een soort natuurgebied. En mijn dierenarts wilde haar afkeuren op die scheur)
En nu met cytek is hij al een heel stuk uitgegroeid.
Waarom zou ik dan weer over gaan op traditioneel.

En waarom zou ik me dan druk maken om al die schreeuwers, die vaak niet eens zelf ervaringen hebben??

We zien over 5 jaar wel hoe het gaat en wie er gelijk had.

groetjes van een tevreden gebruiker.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:59

Bart6699, bedankt voor je toelichting.
Ik ben het met een paar dingen eens; dat is dat hoeven uitzakken doordat ze te lang worden. Dat kan eenvoudig worden opgelost door vaker te bekappen. Verder ben ik het met je eens dat de zool ook mee mag dragen, maar niet voor de 80% die Cytek hem geeft. Nee, de wand moet meedragen, de zool, de straal. Alles zit er immers niet voor niets.
Bij Cytek dragen de zool en de straal actief mee en de wand bijna helemaal niet.
Ik denk dat het beter is voor de hoef dat de zool en de straal passief meedragen met de wand, daar het hoefbeen aan de wand vastzit en niet of nauwelijks aan de zool.
En dan nog, wil je wel dat het hoefbeen zo belast (overbelast?) wordt?

Er zitten natuurlijk twee kanten aan het verhaal.
Ik denk dat je wat de breakover betreft, het op een hele andere, paard- en hoefvriendelijkere manier op kan lossen.

Cytek-manier
AfbeeldingAfbeelding
Mijn manier, gewoon even je best doen en een mooie glooiende opzet en uitgesmede toon maken
AfbeeldingAfbeelding

Natuurlijk krijg je dan nooit zoveel break-over als bij Cytek, maar wil je wel dat het paard zoveel breakover krijgt ivm voorover kukelen, wiebelen, kort lopen?
Geef mij dan maar Natural Balance, die je nog kunt aanpassen aan de voet en iets meer uitgebalanceerd naar voren kunt leggen, zodat je niet aan de wand/zool hoeft te knippen.. Daarbij wordt ook nauwkeurig gemeten, en dat heb ik bij Cytek niet gezien. Hatseflats, vijlen en ijzer eronder. Of heb ik het mis..

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:02

@dust
wil even vermelden dat 9/10 mensen hier zelf ervaring mee gehad hebben.
Er is zelfs iemand geweest die haar paard moest laten inslapen mede door cytek!

Zoals je al zei, tot over 5 jaar zien we vanzelf hoe goed of hoe slecht cytek nou werkelijk is.

Iedereen moet echt verder weten wat hij/zij met haar/zijn paard doet.
Maar de 'gelovers' luisteren ook niet bepaald naar de mensen die slechte ervaringen ermee hebben.
En zodoende dus ook andersom.

Want zoals ik al zei, er is nog niemand geweest die mij kan overtuigen waarom cytek nou zo goed is.

Dat verhaal van bartje klopt namelijk bij mij ook niet.
Mijn paard staat voor op ijzers en achter blootvoets.
Omdat het achter 'natuurlijk' gaat komt hij nooit aan de verzenen/steunsels van mijn paard.
Laat de zool ook met rust.
En vijlt de hoef alleen bij zodat hij kan zien of er steentjes oid verstopt in zitten. (kan voor de geintresseerde van de week wel even fotootjes maken)
En zijn achterhoeven zien er echt WAUW uit en zou zijn vorm echt niet willen veranderen.
Mijn paard staat achter wijd en daardoor zijn zijn hoeven iets anders van vorm.
Maar wie ben ik om dat te veranderen als hij zo wilt lopen?
Ik bezorg hem alleen maar last als ik de vorm van zijn hoeven wil veranderen omdat het "vroegah" zo hoorde, terwijl hij zo beter loopt.
Dan verander ik alleen maar zijn stand omdat IK dat zou willen en niet omdat hij beter zou lopen.

Zoals ik al zei, als er mensen geintresseerd zijn in zijn achterhoefjes maak ik even foto's.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:05

@spikyblue
Ik word misselijk van die bovenste foto's Verdrietig
Mijn vriend die totaal niks van paarden beslag afweet zegt dit Quote: Het ziet er erg onnatuurlijk en erg pijnlijk uit.
Dat zegt mijn vriend ?
al die geen verstand heeft van paarden + beslag.
Dan horen wij toch beter te weten? Huilen

Mijn smid slaat idd zelf een opzet in het beslag, en raad eens mijn paardje loopt prima Knipoog
Laatst bijgewerkt door Zack op 20-01-08 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:06

Strak werk,Spikey OK dan! Go jij! Go jij!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:39

Afbeelding
Bloos! Sorry, maar ik hoop dat dit een foute foto is, ook voor mensen die voor Cytek zijn! Bloos
Citaat:
Mijn manier, gewoon even je best doen en een mooie glooiende opzet en uitgesmede toon maken
AfbeeldingAfbeelding

Ziet er strak uit!

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:19

@spikyblue,
mijn paard heeft cytec, maar dat ziet nooit zo uit als op jou foto. Deze cytec is niet goed bij dit paard, dat kan absolut niet!!
Als jullie deze fotos op internet en zeker hier in de topic laten zien, ja dan wonderd me hier niets meer, dat allemal zo tegen dit ijzer zijn. Jammer dat er steeds zo fotos te zien zijn. helaas heb ik geen foto van mijn tinker en haar cytec ijzer, maar dat ziet toch helemal anders uit.
Bij jou foto word ja dan de halve hoef weggekapt, dat kan toch niet Boos!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:23

gelezen......

En jij bent zeker zo"n goede hoefsmid!!! Zeker een zelfcursus gedaan. Ga het vak toch goed leren bij een goed bedrijf(deskubdige hoefsmedrij) of een deskundige die zijn meningen vrij laat door te doen en dan te leren ipv alleen maar dingen te zeggen.

En heb verder genoeg van dit topic dis is alleen maar afzeiken op bepaalde ijzers en mensen , vooral de jongeren, en anders denken door te doen ipv ervaringen uit wissen . Ik houd het swinters op blootvoets en zomers op normaal beslag , mischien het nh proberen omdat ik daar ook goede dingen voer gehoord hebt en de normale ijzers zo snel slijten. Maar 3 op onze stal blijven lopen op cytecs en alleen maar omdat ze er beter van zijn gaan lopen ipv slechter. Waren paarden met hoef problemen. In de toekomst zien we wel hoe of wat .

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:24

crazymolly schreef:
@spikyblue,
mijn paard heeft cytec, maar dat ziet nooit zo uit als op jou foto. Deze cytec is niet goed bij dit paard, dat kan absolut niet!!
Als jullie deze fotos op internet en zeker hier in de topic laten zien, ja dan wonderd me hier niets meer, dat allemal zo tegen dit ijzer zijn. Jammer dat er steeds zo fotos te zien zijn. helaas heb ik geen foto van mijn tinker en haar cytec ijzer, maar dat ziet toch helemal anders uit.
Bij jou foto word ja dan de halve hoef weggekapt, dat kan toch niet Boos!

Feit is wél dat het gebeurt... Scheve mond

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:31

ja jammer, dat er zo iets mogelijk is, maar dan hebben de hoefsmeden toch nog niet begrepen hoe dat ijzer precies moet zitten. En alleen omdat het ijzer nieuw zal zijn en mischiens trendy, nee, dat kan niet. En als mijn paard zo zal worden bekapt, dan zou ik erg kwaad worden. ik zal proberen om een keer hier een foto van mijn paard op dit topic te zetten, dat ziet er helemal anders uit. Ik zeg nog steeds, dit ijzer is NIET voor elk paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:39

Maar het ijzer op die foto zit toch echt aan de hoef.

Ik ben het er mee eens dat de zool ook een dragende functie heeft. Maar de zool is ook flexibel en een ijzer niet. Dus als je een ijzer onder de hoef slaat dat ook een stukje over de zool loopt lijkt het me dat je kneuzingen krijgt aan de randen van het ijzer.

Voordeel van het kunststof vind ik dat de straal ook mee draagt. Dat hebben de cyteks niet. Omdat ze beweren dat cytek helemaal naar de natuurlijke hoef is ontworpen vraag ik me af waarom de straal dan niet mee draagt

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:58

geen enigst ijzer is natuurlijk, zonder is nog het beste. Een ijzer is toch in eerste plaats ervoor dat de hoef word beschermd. En dat het paard bij cytec alleen maar op de wand loopt dat kan ik bij mijn paard niet zeggen. Molly loopt sinds 6 maanden op cytec en ik ben tevreden. Bij mijn Fjord was ik dat niet, en het was dezelvende hoefsmid. Ik heb inmiddels nog een duitse hoefverzorger (hij houd van natuurlijk bekappen en liefst geen ijzer) gesproken, en hij zegd dat het cytec een goed ijzer was om bij probleemhoeven te helpen, maar zeker geen ijzer voor elk paard.

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:02

AfbeeldingAfbeelding

crazymolly schreef:
@spikyblue,Deze cytec is niet goed bij dit paard, dat kan absolut niet!!

Er zit geen paard vast aan dit Cytek!
Iedereen kan deze foto's maken, hoef je niet eens een hoefsmid voor te zijn.

En ja, mijn paarden hebben al een jaar Cytek ijzers, doen het goed en wij zijn zeer tevreden. Onze ijzers zitten in ieder geval niet zoals bovenstaande in scene gemaakte foto.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:27

crazymolly schreef:
ja jammer, dat er zo iets mogelijk is, maar dan hebben de hoefsmeden toch nog niet begrepen hoe dat ijzer precies moet zitten. En alleen omdat het ijzer nieuw zal zijn en mischiens trendy, nee, dat kan niet. En als mijn paard zo zal worden bekapt, dan zou ik erg kwaad worden. ik zal proberen om een keer hier een foto van mijn paard op dit topic te zetten, dat ziet er helemal anders uit. Ik zeg nog steeds, dit ijzer is NIET voor elk paard.

Ik ben heel erg benieuwd!

Ik ben blij dat het paard op de foto niet meer leeft.
Maar helaas worden ze bij sommige idd zo ver naar achteren gelegd.
In verhouding wordt het cytek ijzer bij elk paard zo naar achteren gelegd?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:38

Afbeelding
Deze voet is trouwens ook niet mijn manier van traditioneel beslaan. Ja, waarschijnlijk ziet ie er zo uit tegen de tijd dat de smid al 2 weken geleden had moeten komen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:14

Chevano schreef:
gelezen......

En jij bent zeker zo"n goede hoefsmid!!! Zeker een zelfcursus gedaan. Ga het vak toch goed leren bij een goed bedrijf(deskubdige hoefsmedrij) of een deskundige die zijn meningen vrij laat door te doen en dan te leren ipv alleen maar dingen te zeggen.

En heb verder genoeg van dit topic dis is alleen maar afzeiken op bepaalde ijzers en mensen , vooral de jongeren, en anders denken door te doen ipv ervaringen uit wissen . Ik houd het swinters op blootvoets en zomers op normaal beslag , mischien het nh proberen omdat ik daar ook goede dingen voer gehoord hebt en de normale ijzers zo snel slijten. Maar 3 op onze stal blijven lopen op cytecs en alleen maar omdat ze er beter van zijn gaan lopen ipv slechter. Waren paarden met hoef problemen. In de toekomst zien we wel hoe of wat .

Ik ben al gediplomeerd hoefsmid sinds 1983 Lijst ROFL Doei!
Ik zie regelmatig de rotzooi die dit soort ijzers veroorzaakt Koe

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:08

Needje schreef:
Afbeelding
Deze voet is trouwens ook niet mijn manier van traditioneel beslaan. Ja, waarschijnlijk ziet ie er zo uit tegen de tijd dat de smid al 2 weken geleden had moeten komen.

dat plaatje is meer bedoeld om te laten zien dat 'de hoeven van jouw paarden worden veeeeeeeeeel te kort' nergens op slaat

Wilde hoeven zijn heel kort! Natuurlijk bekapte hoeven zijn ook kort, maar iets minder kort dan wilde.

Mensen zijn gewend aan lange hoeven, omdat door de ijzers te weinig slijtage plaatsvindt en lange hoeven worden nu als 'normaal' gezien en daardoor lijken wilde en natuurlijk bekapte hoeven (te) kort in de ogen van veel mensen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:22

Grethal schreef:
AfbeeldingAfbeelding

crazymolly schreef:
@spikyblue,Deze cytec is niet goed bij dit paard, dat kan absolut niet!!

Er zit geen paard vast aan dit Cytek!
Iedereen kan deze foto's maken, hoef je niet eens een hoefsmid voor te zijn.

En ja, mijn paarden hebben al een jaar Cytek ijzers, doen het goed en wij zijn zeer tevreden. Onze ijzers zitten in ieder geval niet zoals bovenstaande in scene gemaakte foto.

Niet om vervelend te doen deze foto's zijn genomen op het 75ste bestaan van de hoefsmid vereniging op de Groene Welle in Zwolle.
Erg leuk detail is dat we op deze foto een hoefsmid zien die werkt met cytek ijzer, op de cytek site genoemd staat als cytek smid.
Toch wel grappig dat hier dan wordt bewerkt dat dit niet de wijze is want zo demonstreerd Cytek het wel.

Gelukkig kan dit paard toch al niet meer laten zien hoe hij/zij hierop weg loopt eenmaal afgewerkt maar fijn lijkt het me niet.

Zwennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:04

ik kan niet begrijpen dat mensen niet zien dat dit geen normale manier is van een paard beslaan naar mijn mening zet je er beslag onder om bv te corrigeren voor wedstrijden of omdat je veel buiten rijd of iets dergelijks kan iemand mij dn vertellen wat in hemelsnaam dit cyteck beslag voor moet stellen voor de sier ofzo!! zien hoe je paard voorover kukelt sorry maar het isgeen gezonde situatie en als je zo ver moet gaan om een ijzer eronder te zetten om het bloed te zien dan ga je bij mij echt te ver maar dit is een discussie zonder einde de cyteck voorstanders zullen toch bij hun standpunt blijven en de 'normale' beslaggerbuiker ook een gebed zonder eind..

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:38

Cytek was uitgenodigt op het 75ste bestaan van de hoefsmid vereniging. Het thema van deze samenkomst was; alternatief hoefbeslag versus traditioneel hoefbeslag.
Verschillende soorten nieuw beslag werd getoond en daar stonden een paar mensen bij te kijken.
Toen Cytek aan de beurt was stonden wel 100 mensen te kijken bij deze demonstratie en alle andere demonstraties vielen daarbij in het niets.
De hoefsmid vereniging had een intern memo naar zijn leden gestuurd en daar stond in dat het discutabele cytek beslag was uitgenodigd om te laten zien hoe dit in zijn werk ging.
Maar de leden hoefden niet bang te zijn voor dierenleed, want de demonstratie mocht alleen maar gegeven worden op slacht poten.
Dit is het precies hetzelfde als uitgenodigt worden om ergens te spreken, maar de tekst is al voor je gemaakt en je mag je eigen tekst niet gebruiken.
De Cytek hoefsmeden stonden tegenover 100 a 150 joelende hoefsmeden. De Nederlandse vereniging van hoefsmeden kon echt trots zijn op zijn leden.
De nederlandse vereniging van hoefsmeden laat volgens mij alleen maar zien hoe bekrompen men aankijkt tegen vernieuwende hoefbeslag methodes.
Als je in dit topic probeert uitleg te geven over de materie dan wordt je afgezeken.
Het is zo makkelijk om anoniem te reageren en lekker mee te zeuren over het beslag.
Voordat ik een mening vorm over een beslag, dan zorg ik eerst dat ik een workshop of clinic heb gevolgt.
Dan geeft je tenminste het beslag een eerlijke kans en wordt je geinformeerd door iemand die dicht bij het produkt staat.
Of je het dan eens bent of niet, dat geeft niet maar je hebt je wel laten informeren. Dan mag je een positieve of negatieve mening geven over een produkt.
Veel jonge hoefsmeden lopen te zwaaien met hun diploma en lidmaatschap van de hoefsmeden vereniging, maar als je aan ze vraagt waar een bepaalde spier, pees of ligament zit, dan kunnen ze je niet antwoorden.
Ze leren voornamelijk smeden en dat is ook het belangrijkste waar het examen over gaat.
Hoefsmeden die een Cytek opleiding gaan volgen krijgen een veel diepere uitleg van de anatomie en bewegingsleer van het paard. Ook wordt een voor en achterbeen ontleed om nu precies te zien hoe een paard van binnen in elkaar zit.
Op een traditionele opleiding wordt alleen maar een doorgezaagde hoef getoond.
(Als iemand mij kan uitleggen hoe ik een foto in het topic kan krijgen, dan zie je een ontleding van een kadaverpoot op een opleiding.)
Ik weet dat er een paar professionele hoefsmeden meelezen en schrijven in dit topic.
De een is gewoon negatief over het beslag en de ander denkt gelukkig wat ruimer.
Neem eens een dag of middag de moeite om te gaan kijken bij een clinic bij cytek. kost niks en het geeft je alle informatie die je nodig heb. Als je dan nog een negatieve kijk heb op het beslag, dan heb je tenminste de moeite genomen om je erin te verdiepen.
de uitnodiging staat en als je een pb stuurt dan zorg ik voor de clinic.

bartje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 06:08

Bartje.... denk je nou echt dat een rijksgediplomeerd hoefsmid nog nooit een paardenbeen heeft moeten ontleden? Volgens mij verkijk je je nogal op de opleiding en een goede smid beslaat niet alleen, goed bekappen is het halve werk en het credo is niet voor niks: "No feet, no horse".
Ik zou mijn kostbare jonge paard echt niet op dat lego-beslag van Cytek laten zetten. Afgelopen zomer is hij tradiditioneel beslagen wat erg goed voldeed, hij kan in de wintermaanden wel even zonder en ik heb dankzij mijn smid er verder weinig omkijken naar. Hij leip afgelopen zomer op ijzers net zo goed als nu op blote voeten, het is dat hij in de zomer veel op de weg komt, ook aangespannen en ik hem daarom laat beslaan. maar ik zou er voor geen goud van die stukken kunststof onder laten zetten. Kan me ook echt niet voorstellen dat hij daar goed op loopt.

Oh ja, wat me te binnen schoot. Dressuurpaarden moeten soms kalkoenen onder, hoe doe je dat met dat cytek-beslag? Als ik het zo zie, kun je daar geen dressuur mee rijden!!!

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 06:41

suleilitha schreef:
Bartje.... denk je nou echt dat een rijksgediplomeerd hoefsmid nog nooit een paardenbeen heeft moeten ontleden? Volgens mij verkijk je je nogal op de opleiding en een goede smid beslaat niet alleen, goed bekappen is het halve werk en het credo is niet voor niks: "No feet, no horse".
Ik zou mijn kostbare jonge paard echt niet op dat lego-beslag van Cytek laten zetten. Afgelopen zomer is hij tradiditioneel beslagen wat erg goed voldeed, hij kan in de wintermaanden wel even zonder en ik heb dankzij mijn smid er verder weinig omkijken naar. Hij leip afgelopen zomer op ijzers net zo goed als nu op blote voeten, het is dat hij in de zomer veel op de weg komt, ook aangespannen en ik hem daarom laat beslaan. maar ik zou er voor geen goud van die stukken kunststof onder laten zetten. Kan me ook echt niet voorstellen dat hij daar goed op loopt.

Oh ja, wat me te binnen schoot. Dressuurpaarden moeten soms kalkoenen onder, hoe doe je dat met dat cytek-beslag? Als ik het zo zie, kun je daar geen dressuur mee rijden!!!

Ik wil niet zeggen dat alle rijksgediplomeerde hoefsmeden, maar wel de meeste hoefsmeden nog nooit een been hebben ontleed.
Dit alleen al omdat op geen opleiding wordt gedaan.
Maar vraag eens aan die rijksgediplomeerde hoefsmeden, hoeveel bijscholingen ze hebben gevolgt.
Dat zullen er niet veel zijn, want ze zijn toch al gediplomeerd en dan hoeft het niet meer.
Op de opleiding leer je een ijzer smeden uit een strip en daar wordt je op geexamineerd.
De meeste hoefsmeden bellen na hun examinering gewoon een groothandel en bestellen kant en klare hoefijzers en maken nooit meer een ijzer uit strip.

No feet, no horse; dat is waar je kostbare paard zijn werkelijke waarde is alleen maar de slachtprijs en dat is niet veel hoor.
Wat je paard in de handel waard is dat bepaald zijn bloedlijn of zijn sport prestatie en dat is vaak niet gedrag, wat jij denkt dat je paard voor jou waard is. Dit is emotionele waarde.

In Cytek beslag kunnen gewoon stiften gemaakt worden.
De gaten zitten zelf al voorgeboord en hoeven alleen maar iets verder geboord te worden en met een schroefdraad ingetapt te worden.
Het lego-beslag is geen kunststof wat je beschrijft maar een metaal.

Bartje

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 07:08

Overigens zou het geen verschil moeten maken met het beslaan van een levende voet als een dooie. (afgaande naar de foto van de bijeenkomst)
Ik heb gelukkig een smid die wel constant bijscholing volgt.