maikeltje schreef:Alani ongelooflijk. Jouw verhaal komt precies overeen met het mijne
De DA heeft gezegd dat het niet zeker is wat nu wat veroorzaakt, maar naar mijn idee komt de spat dus voort uit dat scheve bekken.
Bij mijn paard weet ik wanneer dat is ontstaan (ze was een paar dagen oud toen haar moeder op haar heeft gestaan), maar we hebben er destijd nooit geen denken op gedaan. Tijdens de stamboekopname kwam het echt ter sprake, maar leverde het verder geen problemen op.
maikeltje schreef:Hebben ze jouw paard weer recht gekregen? Volgens de kliniek en ook volgens Laarakker waar ik geweest ben is het zeer waarschijnlijk dat ie in de opfok een keer flink onderuit is gegaan, dus dat hij dit al heel lang heeft.
Bij mijn paard zie je op het moment ook duidelijk, als je van achter kijkt, dat de rechterbil hoger is dan de linker. Was dit bij jouw paard ook zo?
En heb je dit met puur het rijden goed gekregen of is die van jouw ervoor behandelt?
Ik ben nu één keer bij Laarakker geweest en hij heeft hem rechtgezet, maar omdat de spieren in zijn rug aan één kant zo verschrikkelijk verkrampt zijn ondertussen, is dit binnen no time weer scheef getrokken.
En werd hij kreupel. Toen pas hebben we op onze eigen kliniek de spat ontdekt.
Bij Selena zie je het nog altijd. Haar rechterheup is iets lager dan de linker. Rechtzetten is wel gedaan, maar hierbij functioneerde ze niet goed. Ze is dus bewust iets scheef gelaten.
Met rijden hebben we er heel veel aandacht aanbesteed om haar recht te richten en haar rechts sterker te maken. Dit gaat goed, zolang ik haar kan blijven trainen. Zoek via Google maar eens iets over Antoinne de Bodt. Ik ben geen aanhanger van hem, maar ik heb wel degelijk veel uit zijn trainingsprogramma gebruikt (logisch nagedacht en gecombineerd).
Ik ben overigens bij Albert van Es in Beilen geweest.
maikeltje schreef:Woensdag gaan ze de sprong uitverdoven om te kijken of hij dan wel goedloopt na de buigproef. Het gekke is dat je niks aan hem ziet als hij gewoon buiten loopt. Hij draaft daar en bokt en galloppeert en draait 180 graden om op z'n achterbenen.
Dat was bij Selena eerst ook zo. Later werd ze in de achterhand wel zwakker, ze kon dan zomaar vallen. Inmiddels heeft ze zoveel kracht van achteren, dat dit gelukkig niet meer voorkomt.
maikeltje schreef:Hij toont het alleen in de buigproef/spatproef en onder het zadel in de bak. Maar ik was krap twee maanden in de bak aan het rijden toen hij wat onregelmatig ging, ook niet echt kreupel. Gelukkig heb ik wel een hele fijne instructrice die ook veel aan rechtrichten doet en zij zag dat hij ook als hij los in de bak liep, niet helemaal 'spoorde'. Zij heeft ook geadviseerd de spatproef te laten doen omdat ze dit herkende.
Verstandig. Maar waarom eerst een spatproef en niet direct foto's maken?
maikeltje schreef:Als hij idd kreupel loopt op de sprong, dan denk ik wel dat ik de tildren een kans ga geven, maar als hij niet kreupelt op de sprong dan komt het toch rechtstreeks vanuit het scheve bekken. En dan weet ik dus niet wat ik moet doen. Hopelijk kunnen ze me een goed advies geven woensdag.
Waarom heb jij spijt van de tildrenkuren? Zijn die totaal niet aangeslagen bij jouw paard?
Het woord spijt is niet helemaal juist, maar kon er geen beter woord voor vinden. Ik vraag me af of de Tildren wel zoveel gedaan heeft. Ik heb Sel 2x een Tildren injectie / kuur laten geven. De 1e sloeg helemaal niet aan en vandaar de 2e toediening. Vanaf de 2e toediening zijn mijn instructrice en ik ook aan de slag gegaan met ons trainingsprogramma. Hierdoor werd ze zienderogen beter. dus misschien is dit ook wel de kip en het ei verhaal of was het de combinatie van factoren.
Overigens heb ik nadien geen foto's meer laten maken; Sel liep goed en zag er de toegevoegde waarde niet van in.
Waar ik me wel aan gestoord heb is de begeleiding die je krijgt. Da's niet alleen bij zo geweest, ik hoor dat van veel mensen.