[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 21:46

Ik weet niet meer goed wat ik van jessie moet denken.
Ze rende wat met me mee in de wei, achter me aan, gek doen. Dat gaat een paar rondjes goed, en dan gaat ze in draf links achter kreupelen. Dat is ook het been waar ze een trap had gehad tegen haar spronggewricht. Hebben jullie dat ook wel meegemaakt? Dat het een paar rondjes wel goed ging, en dan kreupel?
Ze blijft zelf wel doorlopen, en oortjes naar voren houden, en jolig doen. Hoe weet je nou of ze pijn heeft. Ik vind dit soms zo moeilijk Huilen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:25

Hallo lotgenoten.

Ik kom hier even binnenvallen om mijn verhaal te doen en hopelijk hebben jullie tips en raad voor mij. Ik denk hier een heleboel ervaringsdeskundigen te kunnen treffen Haha!

Mijn verhaal begint 2,5 jaar geleden. Ik kocht een paard, Victor, van 2,5 jaar oud. Heb hem klinisch en rontgenologisch laten keuren vantevoren, aangezien ik nogal pech heb gehad met mijn vorige paard die ik door een kreupelheid die ongeneeselijk was de laatste 5 jaar van zijn leven niet meer heb kunnen rijden.
Victor werd goedgekeurd, op alles een 1-tje, alleen een 1-2-tje op de sesambeentjes maar goedgekeurd voor de sport. Hij kwam dus bij ons. De eerste 2,5 jaar heeft hij bij de moeder en in de opfok op de wei gelopen. Het enige was dat hij last had van eiwitbultjes want hij kreeg in de opfok veel kuil gevoerd. Na 1,5 maand bij ons, waar hij gewoon hooi kreeg, zijn de bultjes weggetrokken en heeft hij nooit geen last meer gehad.

Bij ons had hij een stal waar hij in en uit kon lopen, dus zelf kon kiezen of hij bennen of buiten kon staan. Met ruim 3 jaar heb ik hem zadelmak gemaakt. Alles ging van een leien dakje. Hij was ontzetend braaf en hij liet zich fijn rijden. Zocht op een gegeven moment zelf mijn hand op, kortom: helemaal goed. Maar de eerste 5 maanden heb ik eigenlijk alleen maar rechtuit gereden. In de bossen of op de hei want ik wilde hem echt de tijd geven ook al pakte hij alles gemakkelijk op. Na die 5 maanden ben ik privéles gaan nemen bij een hele fijne instructrice die zelf ook veel ervaring had in het opleiden van jonge paarden. De eerste tijd ging dat goed, alleen merkte ik dat hij zowel linksom als rechtsom moeite had met in de goede galop aanspringen. Rechtsom had hij al snel onder de knie, maar linksom wilde maar niet lukken, ik moest hem op de volte extreem naar buiten stellen om hem goed aan te laten springen. Ook viel me op dat aan de longe de linkergalop ook niet ging. Vond ik een beetje vreemd en ik had het gevoel dat er iets niet klopte. Toen begon hij (na 2 maanden in de bak gereden te hebben (meestal 3x per week) wat onregelmatig te lopen en het bit wat vast te pakken. Ik dacht en hoopte dat het aan mij lag, maar dat was volgens mijn instructrice toch niet het geval. Ze raadde me aan een rustperiode in te lassen en hem even lekker bij te laten komen. Nu was ik toch al van plan om hem nog een half jaar tot een jaar terug de wei op te doen om hem nog lekker wat te laten groeien, dus dat was geen probleem. In die tijd gingen we ook verhuizen dua het kwam eigenlijk ook goed uit. Toch heb ik bij de kliniek een kreupelheidsonderzoek laten doen, maar daar kwam niets verontrustends uit. Dus Victor op de wei en wij verhuizen. Omdat het met de verbouwing van onze nieuwe oude boerderij wat langer duurde dan we hadden gepland, heb ik hem dit voorjaar pas weer opgepakt. Hij is dus in totaal een jaar en twee maanden de wei op geweest. Niet erg, hij werd in mei pas 5 jaar, dus tijd genoeg. Maar.... ik was twee manden bezig en hij werd weer onregelmatig.

Weer naar de kliniek en het bleek dat hij een scheef bekken heeft en daarbij heeft hij nu een beginnende vorm van botoplossende spat in het rechter spronggewricht. Ikzelf heb het idee dat het samenhangt met het scheve bekken, maar heb hier ergens al gelezen dat dat het kip en het ei verhaal schijnt te zijn. Dat scheve bekken heeft hij waarschijnlijk te danken aan een val. Voor zover ik weet is hij bij ons nooit onderuit gegaan, maar de spieren zitten zo verkrampt rechts dat dat scheve bekken niet iets recents is. Waarschijnlijk heeft hij dit al gehad ten tijde van de eerste kreupelheid voor het jaartje 'rust'.

Nu mijn vragen:
1) hoeveel van jullie hebben een paard met spat in combinatie met een scheef bekken?
2) er is ons aangeraden een infuus met Tildren te laten toedienen, hij heeft de botoplossende vorm, maar ook delen in de sprong waar het kraakbeen verkalkt.
Wie heeft ervaring met deze behandeling, hoeveel keer is deze behandeling nodig en wat doet het, wat zijn de resultaten?
3) wat is er te doen aan een scheef bekken? Bij Laarakker zijn we al geweest, maar helaas zonder resultaat. Kan zoiets goedkomen? Zo nee, kan hij dan wel gewoon in de bak gereden worden zonder onregelmatigheid?
4) Is er iemand bij wiens paard is aangetoond dat de spat het gevolg is van het scheve bekken? Want als we de spat gaan behandelen terwijl dat een gevolg is van iets anders, dan lijkt me dat je alleen aan symptoombestrijding doet en niets aan de oorzaak. Ik denk dat je dan kunt blijven behandelen Verdrietig

As woensdag gaan we terug naar de kliniek om de sprong uit te laten verdoven om er zeker van te zijn dat het idd het spronggewricht is waar hij op kreupelt. Er zijn nl foto's gemaakt nav de buigproef waarin hij duidelijk kreupelheid liet zien na buiging van de sprong. Ook kan ik rechts achter de hoef niet fatsoenlijk uitkrabben, hij trekt 'm terug en soms springt ie opzij als ik er alleen maar naar wijs. Maar dat kan ook te maken hebben met dat scheve bekken.
Nou, dit was mijn verhaal. Ik hoop op veel reakties van jullie aangezien jullie (sommigen van jullie) helaas al erg veel ervaring hebben met deze aandoening bij jullie paard.
Bedankt voor het lezen Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:46

Maikeltje; ik herken je verhaal als geen ander. Mijn inmiddels 8 jarige merrie heeft ook een scheef bekken en agv daarvan ook spat aan haar rechter spronggewricht.

Lees dit topic maar eens door vanaf pagina 1 (ben de 2e post). Mocht je aanvullende vragen hebben, dan hoor ik dat graag van je.
Sterkte en succes.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:57

Alani ongelooflijk. Jouw verhaal komt precies overeen met het mijne Bloos!
De DA heeft gezegd dat het niet zeker is wat nu wat veroorzaakt, maar naar mijn idee komt de spat dus voort uit dat scheve bekken.

Hebben ze jouw paard weer recht gekregen? Volgens de kliniek en ook volgens Laarakker waar ik geweest ben is het zeer waarschijnlijk dat ie in de opfok een keer flink onderuit is gegaan, dus dat hij dit al heel lang heeft.
Bij mijn paard zie je op het moment ook duidelijk, als je van achter kijkt, dat de rechterbil hoger is dan de linker. Was dit bij jouw paard ook zo?
En heb je dit met puur het rijden goed gekregen of is die van jouw ervoor behandelt?
Ik ben nu één keer bij Laarakker geweest en hij heeft hem rechtgezet, maar omdat de spieren in zijn rug aan één kant zo verschrikkelijk verkrampt zijn ondertussen, is dit binnen no time weer scheef getrokken.
En werd hij kreupel. Toen pas hebben we op onze eigen kliniek de spat ontdekt.

Woensdag gaan ze de sprong uitverdoven om te kijken of hij dan wel goedloopt na de buigproef. Het gekke is dat je niks aan hem ziet als hij gewoon buiten loopt. Hij draaft daar en bokt en galloppeert en draait 180 graden om op z'n achterbenen.
Hij toont het alleen in de buigproef/spatproef en onder het zadel in de bak. Maar ik was krap twee maanden in de bak aan het rijden toen hij wat onregelmatig ging, ook niet echt kreupel. Gelukkig heb ik wel een hele fijne instructrice die ook veel aan rechtrichten doet en zij zag dat hij ook als hij los in de bak liep, niet helemaal 'spoorde'. Zij heeft ook geadviseerd de spatproef te laten doen omdat ze dit herkende.

Als hij idd kreupel loopt op de sprong, dan denk ik wel dat ik de tildren een kans ga geven, maar als hij niet kreupelt op de sprong dan komt het toch rechtstreeks vanuit het scheve bekken. En dan weet ik dus niet wat ik moet doen. Hopelijk kunnen ze me een goed advies geven woensdag.
Waarom heb jij spijt van de tildrenkuren? Zijn die totaal niet aangeslagen bij jouw paard?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:57

haf_jessie schreef:
pollewops, ediget die komt ook in haarlem. Die zijn bij mij geweest. En anders dierenkliniek gooiland, dat is mijn da, zijn ook erg goed. Hier even wat fototjes van jessie, ben weer evenetjes over mijn dipje heen, en erg dankbaar dat ze er nog is.
viewtopic.php?f=53&t=818079

Jenny veel succes met de fotos vandaag, ik hoop echt dat je dit keer geluk hebt, ik duim voor je

Haf_jessie wat een mooie foto's hoor (niks te zien zo, maar schijn bedriegt wel vaker).
Ze ziet er goed uit en lijkt nog lekker te genieten.

Ireentjuh Gelukkig dat het met Evita al weer wat beter gaat zeg, is wel een opluchting voor jou en paardje.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:11

Jennyxx, wat een verhaal zeg Gestoord ! In elk geval fijn dat het andere beentje goed is. Je hebt nu wel iets om je aan vast te houden en bent weer een stukje verder met je puzzel. Hopenlijk loopt ie gauw beter en krijg je de kans om met de training te beginnen.

Haf_jessie, wat een leuke foto's. Hele mooi veulen en een onzettend aansprekend hoofdje heeft ze.

De afgelopen dagen liep mijn pony goed en heb ik heerlijk gereden Pling . Maar helaas, gister begon ze in eens te hinkelen met haar spatbeentje. Ze liep echt op het puntje van haar hoef. Zag er ook heel dramatisch uit Verdrietig . Weet niet of ze zich nou alleen verstapt heeft of dat het door spierpijn komt, maar ik was er heel erg van geschrokken. Ben gelijk afgestapt. Heb haar helemaal in gesmeerd met fluid, voor het geval het toch een spierenkwestie is. Daarna even aan de hand gegraast en leek er niet meer aan de hand. Maar toen ik haar op stal wilde zetten begon het weer Huilen van het lachen . Zit nu ook wel ff in een putje. Baal zo enorm. Wist gister ook ff niet meer wat ik nou moest Huilen . Het houd me zo bezig.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:42

Geheel onverwachts. Het verdriet om het verlies van Sammy en de ziekte van Twister wordt er niet minder om. Maar toch iets om super blij mee te zijn!
viewtopic.php?f=53&t=820750&hilit=

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:31

Jenny van harte, wat een leuk paardje. Heerlijk he ff weer wat positiefs. IK had dat ook gewoon nodig, met mijn veulen. Je heb een super mooi beestje, en hoop dat jullie een mooie toekomst tegemoet gaan

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:12

Jennyxx, nog even op deze plek, maar een onzettend leuke pony. En idd een heel bijzonder verhaal. Het had blijkbaar allemaal zo moeten zijn. Heel veel succes en plezier met je nieuwe pony. Ben stiekem een beetje jaloers.. Pling

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:47

Jennyxx Wat leuk zeg, gefeliciteerd Go jij! Go jij!
Maar ik vind dat je het ook echt verdiend hebt naar al die tegenslagen OK dan!
Heel veel succes met je nieuwe pony en hij/zij ziet er erg leuk uit met die kleuren zeg Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:59

maikeltje schreef:
Alani ongelooflijk. Jouw verhaal komt precies overeen met het mijne Bloos!
De DA heeft gezegd dat het niet zeker is wat nu wat veroorzaakt, maar naar mijn idee komt de spat dus voort uit dat scheve bekken.

Bij mijn paard weet ik wanneer dat is ontstaan (ze was een paar dagen oud toen haar moeder op haar heeft gestaan), maar we hebben er destijd nooit geen denken op gedaan. Tijdens de stamboekopname kwam het echt ter sprake, maar leverde het verder geen problemen op.

maikeltje schreef:
Hebben ze jouw paard weer recht gekregen? Volgens de kliniek en ook volgens Laarakker waar ik geweest ben is het zeer waarschijnlijk dat ie in de opfok een keer flink onderuit is gegaan, dus dat hij dit al heel lang heeft.
Bij mijn paard zie je op het moment ook duidelijk, als je van achter kijkt, dat de rechterbil hoger is dan de linker. Was dit bij jouw paard ook zo?
En heb je dit met puur het rijden goed gekregen of is die van jouw ervoor behandelt?
Ik ben nu één keer bij Laarakker geweest en hij heeft hem rechtgezet, maar omdat de spieren in zijn rug aan één kant zo verschrikkelijk verkrampt zijn ondertussen, is dit binnen no time weer scheef getrokken.
En werd hij kreupel. Toen pas hebben we op onze eigen kliniek de spat ontdekt.

Bij Selena zie je het nog altijd. Haar rechterheup is iets lager dan de linker. Rechtzetten is wel gedaan, maar hierbij functioneerde ze niet goed. Ze is dus bewust iets scheef gelaten.
Met rijden hebben we er heel veel aandacht aanbesteed om haar recht te richten en haar rechts sterker te maken. Dit gaat goed, zolang ik haar kan blijven trainen. Zoek via Google maar eens iets over Antoinne de Bodt. Ik ben geen aanhanger van hem, maar ik heb wel degelijk veel uit zijn trainingsprogramma gebruikt (logisch nagedacht en gecombineerd).
Ik ben overigens bij Albert van Es in Beilen geweest.

maikeltje schreef:
Woensdag gaan ze de sprong uitverdoven om te kijken of hij dan wel goedloopt na de buigproef. Het gekke is dat je niks aan hem ziet als hij gewoon buiten loopt. Hij draaft daar en bokt en galloppeert en draait 180 graden om op z'n achterbenen.

Dat was bij Selena eerst ook zo. Later werd ze in de achterhand wel zwakker, ze kon dan zomaar vallen. Inmiddels heeft ze zoveel kracht van achteren, dat dit gelukkig niet meer voorkomt.

maikeltje schreef:
Hij toont het alleen in de buigproef/spatproef en onder het zadel in de bak. Maar ik was krap twee maanden in de bak aan het rijden toen hij wat onregelmatig ging, ook niet echt kreupel. Gelukkig heb ik wel een hele fijne instructrice die ook veel aan rechtrichten doet en zij zag dat hij ook als hij los in de bak liep, niet helemaal 'spoorde'. Zij heeft ook geadviseerd de spatproef te laten doen omdat ze dit herkende.

Verstandig. Maar waarom eerst een spatproef en niet direct foto's maken?

maikeltje schreef:
Als hij idd kreupel loopt op de sprong, dan denk ik wel dat ik de tildren een kans ga geven, maar als hij niet kreupelt op de sprong dan komt het toch rechtstreeks vanuit het scheve bekken. En dan weet ik dus niet wat ik moet doen. Hopelijk kunnen ze me een goed advies geven woensdag.
Waarom heb jij spijt van de tildrenkuren? Zijn die totaal niet aangeslagen bij jouw paard?

Het woord spijt is niet helemaal juist, maar kon er geen beter woord voor vinden. Ik vraag me af of de Tildren wel zoveel gedaan heeft. Ik heb Sel 2x een Tildren injectie / kuur laten geven. De 1e sloeg helemaal niet aan en vandaar de 2e toediening. Vanaf de 2e toediening zijn mijn instructrice en ik ook aan de slag gegaan met ons trainingsprogramma. Hierdoor werd ze zienderogen beter. dus misschien is dit ook wel de kip en het ei verhaal of was het de combinatie van factoren.
Overigens heb ik nadien geen foto's meer laten maken; Sel liep goed en zag er de toegevoegde waarde niet van in.
Waar ik me wel aan gestoord heb is de begeleiding die je krijgt. Da's niet alleen bij zo geweest, ik hoor dat van veel mensen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:25

Zo mijn haffie gaat er aankomende maand lekker tegen aan, we hebben erg leuke Tong uitsteken wedstrijden op het programma staan:

9 september SGW Vlietlanden cross terreinrit
16 september springwedstrijd bij Castellumruiters Valkenburg
23 september SGW Keukenhof cross terreinrit

En dat vind ze echt helemaal *LOL* geweldig, en we hebben er zin in
Ik heb vorig jaar met haar keukenhof cross gereden, maar dit jaar rijd mijn verzorgster haar Knipoog
En ik rijd als alles goed gaat de wedstrijden met mijn paard.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:01

Ik zie dit topic nu pas!

Mijn haflinger Winston heeft ook spat.
Vorige december werd hij ineens erg kreupel, toen een weekje rust gegeven en daarna ging het weer goed. Een week later was hij alleen weer kreupel...
Toen weer rust gegeven (wat langer) en toen weer gaan rijden, en na ong een week had hij er weer last van dus toen maar de dierenarts gebeld.
Eerst is er een arts aan huis geweest, en die wist het ook niet zeker, dus wij 3 januari naar de kliniek.
Daar eerst buigproeven gedaan waarbij hij bij het optillen van z'n rechterachterbeen al stond te trillen...
Daarna werden er rontgen foto's gemaakt, waaruit dus bleek dat hij spat heeft...
Hij is toen ingespoten met ontstekingsremmers en ik moest elke dag stukken met hem wandelen.
In mei zijn we weer naar de kliniek geweest om te laten kijken hoe het ging.
De dierenarts vond dat hij zo super liep dat ik weer kon opbouwen met rijden.
Het ging echt super met hem en ik heb weer lekker kunnen rijden!

Maar 2 weken geleden liep hij ineens weer kreupel...
Had hem weer rust gegeven en nou loopt hij weer goed.
Ben alleen benieuwd hoe lang dat blijft, of dat we weer van voren af aan beginnen...

Winston is trouwens wel scheef, nu niet meer heel erg, maar toen ik hem kocht 3 jaar geleden was hij heel scheef. Hij had 2 jaar bij iemand gestaan die hem nooit heeft rechtgericht.
Daarvoor heeft hij 2 jaar op een manege gestaan. Ik heb gehoord dat daar niemand hem in de rechtergalop kreeg, dus ik neem aan dat hij toen ook al scheef was. En er werd daar ook voltige gedaan, en aangezien dat voltige voornamelijk linksom is zal dat ook niet meegeholpen hebben.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:17

Bedankt voor jullie leuke berichtjes over mijn nieuwe IJsje!

Pollewops: Ik begrijp dat je een beetje jaloers bent. Ze is echt heel leuk en lief! Maar je hoeft niet jaloers te zijn op mijn portemonnee Haha! Hoe gaat het nu met jouw paard? Is ze nog steeds kreupel? Ga je nu toch Tildren proberen of niet?

Zamero: Wat leuk dat je (of je bijrijdster) weer gaat crossen met je haf. Denk je dat haar gewrichtsspleten nu helemaal dichtgegroeid zijn?

Winston: Dat had mijn paardje ook. Na het inspuiten van ontstekingsremmers liep hij een half jaar goed, maar helaas werd hij toch weer kreupel. Bij hem heet het alleen geen spat, omdat de botwoekering net buiten het spronggewricht zit, maar verder is het hetzelfde qua ontsteking ed in het gewricht. Mijn paard is inderdaad ook scheef, wat waarschijnlijk de oorzaak is. Denk dat het zeker belangrijk is om veel met rechtrichten bezig te zijn (als je paard weer goed loopt). Mijn veearts wilde niet voor de 2e keer ontstekingsremmer inspuiten, omdat het maar een half jaar geholpen had. Wat adviseert jouw veearts? Heeft je paard de botoplossende of botwoekerende vorm? En is zijn gewichtsspleet verder nog in tact? Sterkte ermee!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:27

Jennyxx schreef:
Winston: Dat had mijn paardje ook. Na het inspuiten van ontstekingsremmers liep hij een half jaar goed, maar helaas werd hij toch weer kreupel. Bij hem heet het alleen geen spat, omdat de botwoekering net buiten het spronggewricht zit, maar verder is het hetzelfde qua ontsteking ed in het gewricht. Mijn paard is inderdaad ook scheef, wat waarschijnlijk de oorzaak is. Denk dat het zeker belangrijk is om veel met rechtrichten bezig te zijn (als je paard weer goed loopt). Mijn veearts wilde niet voor de 2e keer ontstekingsremmer inspuiten, omdat het maar een half jaar geholpen had. Wat adviseert jouw veearts? Heeft je paard de botoplossende of botwoekerende vorm? En is zijn gewichtsspleet verder nog in tact? Sterkte ermee!

Winston heeft de botwoekerende variant.
Het spleetje tussen de botten is gedeeltelijk dichtgegroeit.

Ik ben nog niet nog een keer bij de DA geweest met hem...
Zal hem als het zo door gaat maar weer bellen...

Wat heeft jou DA geadviseerd?

Met rechtrichten ben ik zowiezo al bezig Ja

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:32

Ha, ha, ik begrijp dat je portemonnee op dit moment niet zo blij met je is Jennyxx . Maar als je in die grote nieuwsgierig ogen kijkt ben je dat vast heel snel weer vergeten. Ben heel blij voor je Hyper! .

Afgelopen vrijdag is de DA bij mijn pony geweest. Blijkt dat ze ook zelf aan huis komen om foto's te maken! Gelijk van beide beentjes een foto laten maken. In december was nog een groot zwart vlak te zien, nu was te zien dat voor een goed gedeelte het bot al vergroeid is. Hier en daar nog wat kleine zwarte vlekjes, maar wel met witte streepjes er door heen. Er wordt dus wel bot aangemaakt. De DA vond haar prognose dus wel goed Go jij! Go jij! . Hij dacht dat het waarschijnlijk over een half jaartje wel volledig vergroeid zou zijn. Goed nieuws dus!! Op dit moment loopt ze wel niet regelmatig, maar met het idee dat er wel verbetering in zit, zie ik het weer helemaal zitten. Ik opperde of Tildren haar misschien dat extra zetje kon geven, maar hij vond dat geen goed idee. Dat zou namenlijk de ontsteking tegen gaan en dat is niet wat we willen. Juist die ontsteking stimuleert de bot aanmaak. Voorlopig is het dus rustig aan doen en als ze een goede dag heeft mag ze best wat meer doen. Verder heb ik ook bute gekregen voor de echt slechte dagen. Alles om haar maar in beweging te houden.

Ik was een beetje bang dat het goede beentje wat te lijden had onder het slechte, maar dat was gelukkig niet het geval. Er zat wel een heel klein onrustig plekje, maar dat was bij lange na geen spat. Al met al absoluut geen slecht nieuws. Geen garanties natuurlijk, maar hier kan ik wel weer wat mee.

Emm, dat klinkt helemaal typisch als spat. Zo gaat dat nou ook bij mijn pony de hele tijd. Veel succes met je pony.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:59

Pollewops: Dat is zeker goed nieuws! Ben blij voor je! Dat is het nieuws dat eigenaren van spatpaarden willen horen *LOL* Dichtgroeien is heilig Haha!

Wel appart dat de veearts geen tildren adviseert. Op hun site staat niet dat het ontstekingsremmend werkt, maar dat het juist de botaanmaak stimuleert. Maar enfin. Zo gaat het ook goed dus! Enne hoe meer beweging hoe beter toch? Dus hopelijk kan je tijdens haar goede dagen rijden Vingers aflikken

Emm: Mijn veearts heeft Twister nu 2x een injectie met Adequan gegeven in zijn hals. Dit is een algehele gewrichtvloeistof verbeteraar. En krijgt hij ook glucosamine. Verder is er bij mijn pony helaas niks aan te doen Huilen Hij heeft geen botwoekering in de gewrichtsspleet, dus die kan ook niet dichtgroeien. Maar bij Winston dan misschien wel toch?! Misschiein kan Tildren daarbij helpen?! Het lijkt mij in ieder geval goed nieuws dat een gedeelte al dichtgegroeid is. Als de rest nu ook dichtgroeid is namelijk alle pijn weg Pling

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:06

Jennyxx schreef:
Emm: Mijn veearts heeft Twister nu 2x een injectie met Adequan gegeven in zijn hals. Dit is een algehele gewrichtvloeistof verbeteraar. En krijgt hij ook glucosamine. Verder is er bij mijn pony helaas niks aan te doen Huilen Hij heeft geen botwoekering in de gewrichtsspleet, dus die kan ook niet dichtgroeien. Maar bij Winston dan misschien wel toch?! Misschiein kan Tildren daarbij helpen?! Het lijkt mij in ieder geval goed nieuws dat een gedeelte al dichtgegroeid is. Als de rest nu ook dichtgroeid is namelijk alle pijn weg Pling

Ik hoop dat bij winston de hele spleet dicht kan groeien.

Het probleem met de meeste behandelingen is dat het vreselijk duur is...
Ikzelf kan dat niet betalen, en mijn ouders willen het niet betalen...

Maar ik moet een manier bedenken om het te kunnen betalen.
Misschien mijn ouders een deel en ik een deel.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:13

Emm: Ik geloof dat Tildren alleen het proces versneld. Dus misschien kan het ook zonder al duurt het dan wat langer. Al kan het soms ook een paardenleven lang duren.. Misschien kun je dat met je veearts overleggen? Denk dat het sowieso goed is om op de dagen dat je haf goed loopt, bezig te gaan met rechtrichten. Zodat je de oorzaak grotendeels weg kan nemen. Succes!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:17

Dat het langer duurt is voor mij niet erg. Ik heb genoeg geduld Lachen
Winston heeft hoop ik ook nog een redelijk lang leven (hij is 13). Ik zal het eens overleggen met mijn DA!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:40

Jennyxx schreef:
Bedankt voor jullie leuke berichtjes over mijn nieuwe IJsje!
Zamero: Wat leuk dat je (of je bijrijdster) weer gaat crossen met je haf. Denk je dat haar gewrichtsspleten nu helemaal dichtgegroeid zijn?

Ik weet het bijna wel zo goed als zeker, vorig haar heb ik ook meegedaan aan de cross.
En ze heeft tot nu toe nog niet slecht gelopen, en ze vind het helemaal geweldig Knipoog

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 19:55

Maandag komt de dierenarts voor jessie en aishlyn te enten, en dan gelijk kijken hoe jessie loopt, of het nog een waardig bestaan is zo. Best spannend dus weer

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:23

Haf-jessie: Succes maandag!!!! Loopt ze dus nog steeds na een paar rondjes kreupel? Twister loopt ook nog steeds niet goed, maar hij loopt met 1 been kort en niet echt kreupel. Dus hij heeft gelukkig wel een waardig bestaan zeg maar. Sterkte!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:13

Wij hebben besloten de tildren te gaan doen. Omdat het bij Victor nog in een vroeg stadium is denken ze dat hij een goede kans maakt. Fingers crossed dan maar....

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 06:00

Jenny, ik kan niet zeggen van is het nou echt kreupel of kort. Soms zie je dingen zelf ook niet meer he. ZE rent zelf wel heel veel moet ik zeggen. Vrijdag als mijn veulen komt gaan ze samen de paddock in, die niet zwaar is. Is natuurlijk kleiner stukje, misschien wel beter voor haar.