Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:06

ik denk dat het fokken nog niet eens zo'n grote invloed heeft als de manier waarop bijvoorbeeld veulens vaak gehouden worden. Volgens mij zijn er heel veel jonge paarden die nooit of nauwelijks op het harde komen, dan is het toch logisch dat er nooit een harde hoef kan ontstaan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:25

Kinke schreef:
ik denk dat het fokken nog niet eens zo'n grote invloed heeft als de manier waarop bijvoorbeeld veulens vaak gehouden worden. Volgens mij zijn er heel veel jonge paarden die nooit of nauwelijks op het harde komen, dan is het toch logisch dat er nooit een harde hoef kan ontstaan??

Hier heb je een heel belangrijk punt, Kinke!
Voor veulens (en enters en twenters) is het ontzèttend belangrijk dat ze veel op verschillende soorten ondergrond lopen. En dat ze gedurende hun jonge jaren veel bewegen, rennen, kilometers maken. Beweging is de training die ze nodig hebben voor de ontwikkeling van sterke hoeven, stralen, katrollen, gewrichtsvloeistof, botten, spieren en pezen, èn om goede motorische vaardigheden te ontwikkelen

Wat is echter de trend: veulens worden met elkaar in de ophok gezet waar ze enorm beperkt worden in hun beweging èn dus hun lichamelijke (en trouwens ook geestelijke) ontwikkeling. Dáár begint de ellende. Nièt het fokken zelf, maar hoe er in de fokkerij met veulens wordt om gegaan qua huisvesting (en voeding).

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:40

Tsja, maaarree mijn knollie heeft tot zijn ruim zijn derde jaar in Frankrijk gewoond en heeft daar altijd blootvoets gelopen, altijd buiten, op heuvelachtige en deels rotsachtige grond. Is dus, zou je zeggen, onder ideale omstandigheden opgegroeid. Hij heeft dan ook een paar ijzersterke benen!

Toen hij hier kwam heb ik mijn hoefsmid (die ik al jaren had met mijn oude paard dat ruim 25 geworden is op ijzers) laten kijken en die zei me: "Pjotr, lekker zo laten en kijken wattie doet". Na een maand of drie waren zijn hoeven sterk gesleten, ik rijd voornamelijk buiten in weer en wind, want ik heb een hekel aan rondjes rijden in de bak. Mijn paard bijgevolg ook Knipoog
Junk begon inmiddels behoorlijk gevoelig te lopen op zijn voorhoeven. Smid erbij gehaald en na goed overleg vóór ijzers onder gelegd. Achter loopt 'ie meest van de tijd bloot, maar in de winter, omdat ik dan noodgedwongen door slechte of bevroren ruiterpaden veel over de weg moet, ook achter ijzers als hij gevoelig begint te lopen.

Deze zomer eens een andere smid (NB'er) geprobeerd. Eerst op EasyWalkers als overgang en later op blote voeten. Junkt heeft twee maanden pijn in zijn voeten gehad, terwijl er eigenlijk alleen mee gewandeld is, danwel losgegooid in de bak. Ik heb inmiddels best begrepen van de NB'ers dat een overgang naar blote voeten een hele tijd kan duren (tot soms wel een jaar toe), maar neem me niet kwalijk: ik kan het niet aanzien dat mijn paard lange tijd pijn in zijn poten heeft omdat ik zonodig moet proberen om hem op blote voeten te laten lopen! Die twee maanden deze zomer waren echt genoeg! En hij had het toen echt niet naar zijn zin, leer mij mijn paard kennen!

Uiteindelijk mijn oude vertrouwde smid er weer bijgehaald. De hoeven waren door die NB smid dermate ingekort dattie bijna op het leven stond. Hij heeft er voorzichtig ijzers onder gelegd en sindsdien loopt Junk weer als vanouds.

En de NB'ers mogen me dan als dom en eigenwijs betitelen... Prima, dat ben ik ook (eigenwijs dan he?). Per slot van rekening bestaat er niets eigenwijzer dan een ónderwijzer. Mijn paard houdt erg van de lange buitenritten die we maken en ik ook! Ik wil het mijn paard niet aandoen om misschien wel een jaar met pijn in zijn poten te staan omdat volgens een groep oprecht overtuigde aanhangers van het "natuurlijke" stelt dat alle paarden blootvoets kunen lopen. Wat ieder ander doet moet 'ie lekker zelf weten Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:36

pjotrg schreef:
Ik heb inmiddels best begrepen van de NB'ers dat een overgang naar blote voeten een hele tijd kan duren (tot soms wel een jaar toe), maar neem me niet kwalijk: ik kan het niet aanzien dat mijn paard lange tijd pijn in zijn poten heeft omdat ik zonodig moet proberen om hem op blote voeten te laten lopen! Die twee maanden deze zomer waren echt genoeg! En hij had het toen echt niet naar zijn zin, leer mij mijn paard kennen!

"Mijn paard kan niet lopen zonder ijzers. Is een schreeuw om hulp en het bewijs dat de hoeven in zulke slechte staat zijn a.g.v. de vernietigende werking van ijzers en onnatuurlijke levensomstandigheden. Dr. Strasser"

En wat betreft te snel afslijten, daar heb ik gisteravond een heel stuk van zitten schrijven:

Arabesk schreef:
Maar de hoeven van mijn paard slijten zo snel dat er wel ijzers onder moeten

Als de hoeven van een paard sneller slijten dan dat ze goeien dan lijkt het een logische stap om hoefijzers te gebruiken om de slijtage tegen t gaan. Voor velen lijk het zelfs de enige oplossing. Maar is dit wel zo?

Slijten de hoeven ook echt te snel? In de meeste gevallen waarin dit argument gebruikt wordt is niet geprobeerd of de hoeven ook echt te snel slijten, maar wordt er van te voren bedacht dat dit wel zo zal zijn.

Als het wel is geprobeerd en de hoeven slijten te snel is er wat anders aan de hand: de meeste onbeslagen paarden worden trad. bekapt waarbij het paard op de hoefwand loopt, die vaak te lang is en het paard staat vaak op te hoge hielen en waarbij de straal wordt teruggesneden. Contact van de straal met de grond is noodzakelijk om de hoefgroei te bevorderen!

De hoef maakt dan dankbaar gebruik van elk ruw oppervlak en slijt vervolgens af tot de lengte die hij van nature hoort te hebben. In de ogen van veel mensen oogt dit 'te kort', maar eigenlijk is dit de goede lengte! Pas als die lengte bereikt is gaat de hoef weer sneller groeien.

Wilde paarden kunnen elke dag grote afstanden afleggen over ruwer ondergronden zonder dat de hoeven te kort afslijten. Wil je met je paard over asfalt kunnen rijden zul je de hoeven hier op voor moeten bereiden: langzaam de blootstelling aan ruwe oppervlakken opbouwen. Van een paard dat altijd in de wei staat kan je niet verwachten dat hij bikkelharde hoeven opbouwt. Regelmatig bekappen en veel beweging (GEEN stalarrest), een meer natuurlijke manier van paardhouden zijn zoals als zo vaak beschreven, BASISvoorwaarden om blootsvoets te kunnen laten slagen.

Bovenstaand is een bewerking van de tekst uit 'natuurlijk bekappen' van Veldman en Kooistra

De hoeven van gedomesticeerde paarden proberen zich aan de weinig eisende situatie aan te passen: als ze niet bekapt worden gaan ze minder hard groeien, de hoefwand wordt dunner, er komen spleten en er breken stukken af. Ze worden vaak week en krijgen een onnatuurlijke vorm. Zolang een paard op zachte grond loopt kan hij zich over het algemeen nog wel goed redden maar als hij op hardere bodem wordt gereden is dat pijnlijk.

Bij een beslagen paard is dit degeneratieproces nog veel sterker, immers de hoeven maken nooit direct contact met de grond waardoor ze sterker zouden worden. Maar bij hoeven met ijzers gebeurt nog meer: Sta eens even stil bij het concept van hoeven: ze groeien omdat ze gemaakt zijn om af te slijten! In feite loopt een beslagen paard altijd op te lange hoeven want ze slijten niet af. IJzers verhinderen dit natuurlijke proces. Daar komen nog de andere negatieve effecten van hoefijzers bij:
Hoeven groeien conisch (aan de onderkant zijn ze groter dan bij de kroonrand. Het ijzer dwingt de hoef rechter naar beneden te groeien waardoor de hoeven nauw worden (contraheren). Hierdoor wordt de bloedsomloop in de hoef afgekneld (voel maar eens: ‘blote voeten’ voelen veel warmer aan dan hoeven met ijzers). De bloedcirculatie in de hoeven is belangrijk voor de gezondheid van het hele paard.

Van horses go natural de site van Wout Overbeke

Een extreem voorbeeld waar in goed te zien is wat de effecten van hoge hielen op de ligging van het hoefbeen zijn
en daarin afgebeeld wat de juiste lengte en vorm van de hoef had móeten zijn
Afbeelding

Dit is wat als normaal en gezond wordt beschouwd binnen de traditionele manier van bekappen
Afbeelding

Dit is wat NB als normaal en gezond beschouwd, maar waarvan veel mensen dénken dat het te kort is:
Afbeelding

Afbeelding
Dit is een wilde paardenhoef.

Wat velen als te kort beschouwen is eigenlijk de goede lengte!

Deelvragen die hier goed op aansluiten en beantwoord worden op de site van hoefnatuurlijk:

Wilde paarden lopen niet over asfalt. Onze paarden wel. Daarom zijn hoefijzers toch noodzakelijk? Wilde paarden lopen niet over asfalt maar over rotsbodems. Die ruige rotsbodems stellen heel wat hogere eisen aan de hoeven dan onze vlakke asfaltwegen. Paarden kunnen zonder uitzondering echt prima blootsvoets over asfalt lopen. Zelf galoperen wij rustig met onze paarden lange stukken over het asfalt... blootsvoets! Dankzij een natuurlijke bekapping zijn de hoeven zo hard geworden dat ze dit prima kunnen.

Onze paarden zijn geen wilde paarden maar gedomesticeerde paarden. Dat is toch niet vergelijkbaar?
Echte wilde paarden bestaan niet meer. Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden. Er is dus geen enkele reden waarom jouw paard ook niet van die gezonde hoeven kan krijgen.

Ja natuurlijk hebben wilde paarden gezonde hoeven, de paarden met ongezonde hoeven overleven het niet dus je vindt alleen maar wilde paarden met goede hoeven.
Zo eenvoudig is het niet. Bij de onderzoeken naar wilde paarden zijn ook dode paarden onderzocht. Er zijn maar weinig dieren die hoeven eten dus de hoeven zijn achteraf doorgaans goed te onderzoeken. Uit die onderzoeken is gebleken dat die paarden dood waren gegaan door andere oorzaken; de hoeven waren zonder uitzondering prima.

Op een paard zitten is ook niet natuurlijk. Waarom zou ik dan wel natuurlijk moeten bekappen?
Het doel is niet om het zo "natuurlijk" mogelijk te doen. Het doel is om het op de beste manier te doen (vooropgesteld dat je het beste voor je paard wilt). Door naar de natuur te kijken leren we hoe de hoeven bedoeld zijn en onder welke omstandigheden ze horen te functioneren. We noemen het "natuurlijk bekappen" maar hadden het evengoed "gezond bekappen" kunnen noemen.

Mijn hoefsmid zegt dat Natuurlijk Bekappen niet werkt, slecht is voor de hoeven of alleen geschikt is voor bepaalde paarden Je hoefsmid bekapt zelf niet op deze manier en heeft deze "informatie" dus ook maar van horen zeggen. Mensen die hun paard succesvol op natuurlijke wijze bekappen komen niet meer bij de conventionele hoefsmid (waarom zouden ze?) dus de hoefsmid krijgt gewoon nooit de goede resultaten van Natuurlijk Bekappen te zien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:00

Ara, je quote uit zijn tekst, maar kennelijk heb je die niet GELEZEN. Ik kan mij levendig voorstellen dat je niet maandenlang toe wilt kijken hoe je paard pijn heeft omdat het NATUURLIJK is om op blote voeten te lopen. Zo lang pijn in de voeten is NIET natuurlijk, in de natuur is het paard dan namelijk uit de kudde gegooid en opgevreten door een vleeseter.
Wees dankbaar dat jouw paard zonder problemen op blote voeten kan, maar projecteer dat niet op alle andere paarden in dit land!
Pjotr, ik kan me je beslissing helemaal voorstellen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:02

Wel, mijn paard was ook altijd gevoelig op blote voeten, en ik heb ook altijd gezegd dat het niet kon met mijn paard, want ik ga haar toch zeker geen maanden pijn laten lijden...
Nu uiteindelijk de ijzers ook geen oplossing blijken te zijn, zijn we toch weer blootvoets gegaan, maar dan op de NB manier, en dat lijkt wel goed te gaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:10

@pjotrg:
Jouw knollie heeft een goede start gehad! Knipoog

Mijn reactie is nu niet om je te bestrijden hoor, maar gewoon een reactie van mijn kant hoe ik dit zie.

Dat jouw paard destijds zo gevoelig werd, kan diverse oorzaken hebben gehad (bijv. voeding, stal, hormonen, schommelingen/veranderingen of afvoer van afvalstoffen in het lichaam e.d.). IJzers hebben die oorzaak niet weggenomen en in feite is destijds aan symptoombestrijding gedaan.

Een voorbeeld van mijn kant: mijn paard werd vorige zomer opeens gevoelig. Ik heb me behoorlijk wat kopzorgen gemaakt, heb alles wat kon spelen de revue laten passeren en heb bij verschillende mensen (o.a. mijn bekapper, holistische DA, hoevenkenners e.d.) neergelegd waar die gevoeligheid nou opeens vandaan zou kunnen komen. Er hebben diverse aspecten een rol gespeeld.
In plaats van voor ijzers te kiezen, heb ik hoefschoenen aangeschaft om mijn paard door die gevoelige periode heen te helpen. Zo kon ze blijven bewegen, kon er volop hoefmechanisme plaatsvinden en konden haar hoeven herstellen zonder pijn te hebben.
Inmiddels zijn haar hoeven dermate sterk en gezond geworden, dat ze de hoefschoenen niet meer nodig heeft. Sterker nog, ze loopt nu moeiteloos op blote voeten over grint en paden met steentjes.
Hier ben ik ontzettend blij mee en het geeft me een enorm goed gevoel dat haar hoeven dermate sterk en gezond zijn geworden, dat ze die ondergronden aankan.

Kijk, als ze met ijzers moeiteloos had gelopen, dan was dat voor haar ook fijn geweest. Maar dan had ik altijd geweten dat ze - ondanks dat ze goed liep - zwakke hoeven had gehad en er iets gewoon niet goed was. En nù weet ik dat ze sterke hoeven heeft, en dat voelt toch wel erg goed!

Ik kan het vergelijken met een voorbeeldje van mezelf. Jarenlang heb ik maagtabletten geslikt wegens maagklachten. Telkens wanneer ik de tabletten liet liggen - om te proberen of ik zonder kon - kreeg ik weer klachten en bleek dat ik niet zonder die tabletten kon. Maar ik bleef het proberen, tot ik zo'n twee jaar geleden t/m nu wèl zonder maagtabletten kan. Ik functioneerde prima met de maagtabletten, maar ik wist dat er iets niet in orde was. Nu functioneer ik precies hetzelfde, maar nu wetende dat alles weer in orde is.
Zie je het verschil dat ik bedoel?

Nog een vraagje aan je. Je schrijft: "De hoeven waren door die NB smid dermate ingekort dattie bijna op het leven stond.". Wat bedoel je met "het leven"?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:23

Waratje schreef:
Ara, je quote uit zijn tekst, maar kennelijk heb je die niet GELEZEN. Ik kan mij levendig voorstellen dat je niet maandenlang toe wilt kijken hoe je paard pijn heeft omdat het NATUURLIJK is om op blote voeten te lopen. Zo lang pijn in de voeten is NIET natuurlijk, in de natuur is het paard dan namelijk uit de kudde gegooid en opgevreten door een vleeseter.
Wees dankbaar dat jouw paard zonder problemen op blote voeten kan, maar projecteer dat niet op alle andere paarden in dit land!

Jovarna geeft hierboven een goed antwoord op deze stelling.

IJzers zijn als pijnstillers, als je niet meer zonder kunt is er iets grondig mis! En er zijn meer manieren om een paard pijnvrij te laten lopen een ijzer is echt niet de enige oplossing. Je paard weidegang geven voor een lange tijd eventueel in combinatie met tijdelijk toedienen van pijnstillers bijvoorbeeld. Echter de meeste paarden kunnen pijnvrij op de weide staan, zet ze daar dan ook neer totdat het paard genezen is en werk ondertussen aan verbetering van de hoefkwaliteit: voeding, beweging, bekapping.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:47

IJzers als pijnstillers? Ook hier een ontzettende dombo die haar poownie op ijzers heeft staan. Ik rijd gewoonweg te graag buiten momenteel waardoor hij ijzers onder krijgt. Geen centje pijn zonder ijzers alleen dan kan IK niet 3 a 4 x in de week buitenrijden. En buitenrijden is wat we momenteel erg graag doen. Echter heb ik wel een fijne smid die geen onnodige nagels erin mept etc. Tevens heb ik ijzers die er na 8 weken af zijn gegaan eens grondig bekeken en het hoefmechanisme werkte nog prima hoor met ijzers. Wat ik met dit stukje nutteloze tekst probeer te bereiken is dat het een ieder zijn eigen keuze is wel/niet op ijzers en wel/niet natuurlijk bekappen. Tuurlijk kun je mensen sturen in de juiste richting, maar het geschreeuw (in stilte) dat de traditionele manier van bekappen/beslaan ontzettend fout is daar wordt ik erg moe van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:51

@Ipsilonka: schoenen aandoen, die doe je thuis weer uit nl Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:04

Ipsilonka schreef:
IJzers als pijnstillers? Ook hier een ontzettende dombo die haar poownie op ijzers heeft staan. Ik rijd gewoonweg te graag buiten momenteel waardoor hij ijzers onder krijgt. Geen centje pijn zonder ijzers alleen dan kan IK niet 3 a 4 x in de week buitenrijden. En buitenrijden is wat we momenteel erg graag doen. Echter heb ik wel een fijne smid die geen onnodige nagels erin mept etc. Tevens heb ik ijzers die er na 8 weken af zijn gegaan eens grondig bekeken en het hoefmechanisme werkte nog prima hoor met ijzers. Wat ik met dit stukje nutteloze tekst probeer te bereiken is dat het een ieder zijn eigen keuze is wel/niet op ijzers en wel/niet natuurlijk bekappen. Tuurlijk kun je mensen sturen in de juiste richting, maar het geschreeuw (in stilte) dat de traditionele manier van bekappen/beslaan ontzettend fout is daar wordt ik erg moe van.

Zinloze bezigheid, er wordt toch niet geluisterd. Sterker nog, de onzin die beweerd wordt neemt alleen maar toe.
Doe je ding, geniet van je pony en laat de rest in str*** zakken....

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:06

Ipsilonka schreef:

Hoe deed je dat controleren?
Of ben je soms krachtig?

http://www.marcokrul.nl/inleiding.htm
http://www.marcokrul.nl/wat_is_anders.htm

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:07

@Ikke: tzelfde geld waarschijnlijk omgekeerd ook Knipoog

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:08

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:15

Arabesk schreef:
pjotrg schreef:
Ik heb inmiddels best begrepen van de NB'ers dat een overgang naar blote voeten een hele tijd kan duren (tot soms wel een jaar toe), maar neem me niet kwalijk: ik kan het niet aanzien dat mijn paard lange tijd pijn in zijn poten heeft omdat ik zonodig moet proberen om hem op blote voeten te laten lopen! Die twee maanden deze zomer waren echt genoeg! En hij had het toen echt niet naar zijn zin, leer mij mijn paard kennen!

"Mijn paard kan niet lopen zonder ijzers. Is een schreeuw om hulp en het bewijs dat de hoeven in zulke slechte staat zijn a.g.v. de vernietigende werking van ijzers en onnatuurlijke levensomstandigheden. Dr. Strasser"

En wat betreft te snel afslijten, daar heb ik gisteravond een heel stuk van zitten schrijven:

[size=9][quote="Arabesk"]
Maar de hoeven van mijn paard slijten zo snel dat er wel ijzers onder moeten

Als de hoeven van een paard sneller slijten dan dat ze goeien dan lijkt het een logische stap om hoefijzers te gebruiken om de slijtage tegen t gaan. Voor velen lijk het zelfs de enige oplossing. Maar is dit wel zo?

Slijten de hoeven ook echt te snel? In de meeste gevallen waarin dit argument gebruikt wordt is niet geprobeerd of de hoeven ook echt te snel slijten, maar wordt er van te voren bedacht dat dit wel zo zal zijn.

Als het wel is geprobeerd en de hoeven slijten te snel is er wat anders aan de hand: de meeste onbeslagen paarden worden trad. bekapt waarbij het paard op de hoefwand loopt, die vaak te lang is en het paard staat vaak op te hoge hielen en waarbij de straal wordt teruggesneden. Contact van de straal met de grond is noodzakelijk om de hoefgroei te bevorderen!

De hoef maakt dan dankbaar gebruik van elk ruw oppervlak en slijt vervolgens af tot de lengte die hij van nature hoort te hebben. In de ogen van veel mensen oogt dit 'te kort', maar eigenlijk is dit de goede lengte! Pas als die lengte bereikt is gaat de hoef weer sneller groeien.

Wilde paarden kunnen elke dag grote afstanden afleggen over ruwer ondergronden zonder dat de hoeven te kort afslijten. Wil je met je paard over asfalt kunnen rijden zul je de hoeven hier op voor moeten bereiden: langzaam de blootstelling aan ruwe oppervlakken opbouwen. Van een paard dat altijd in de wei staat kan je niet verwachten dat hij bikkelharde hoeven opbouwt. Regelmatig bekappen en veel beweging (GEEN stalarrest), een meer natuurlijke manier van paardhouden zijn zoals als zo vaak beschreven, BASISvoorwaarden om blootsvoets te kunnen laten slagen.

Bovenstaand is een bewerking van de tekst uit 'natuurlijk bekappen' van Veldman en Kooistra

De hoeven van gedomesticeerde paarden proberen zich aan de weinig eisende situatie aan te passen: als ze niet bekapt worden gaan ze minder hard groeien, de hoefwand wordt dunner, er komen spleten en er breken stukken af. Ze worden vaak week en krijgen een onnatuurlijke vorm. Zolang een paard op zachte grond loopt kan hij zich over het algemeen nog wel goed redden maar als hij op hardere bodem wordt gereden is dat pijnlijk.

Bij een beslagen paard is dit degeneratieproces nog veel sterker, immers de hoeven maken nooit direct contact met de grond waardoor ze sterker zouden worden. Maar bij hoeven met ijzers gebeurt nog meer: Sta eens even stil bij het concept van hoeven: ze groeien omdat ze gemaakt zijn om af te slijten! In feite loopt een beslagen paard altijd op te lange hoeven want ze slijten niet af. IJzers verhinderen dit natuurlijke proces. Daar komen nog de andere negatieve effecten van hoefijzers bij:
Hoeven groeien conisch (aan de onderkant zijn ze groter dan bij de kroonrand. Het ijzer dwingt de hoef rechter naar beneden te groeien waardoor de hoeven nauw worden (contraheren). Hierdoor wordt de bloedsomloop in de hoef afgekneld (voel maar eens: ‘blote voeten’ voelen veel warmer aan dan hoeven met ijzers). De bloedcirculatie in de hoeven is belangrijk voor de gezondheid van het hele paard.

Van horses go natural de site van Wout Overbeke

Een extreem voorbeeld waar in goed te zien is wat de effecten van hoge hielen op de ligging van het hoefbeen zijn
en daarin afgebeeld wat de juiste lengte en vorm van de hoef had móeten zijn
Afbeelding

Dit is ook wel het Ultieme voorbeeld van een slecht bekapte en slecht beslagen hoef,hier kan je heel de hoefijzer dragende wereld niet op afrekenen. Ach gut

Dit is wat als normaal en gezond wordt beschouwd binnen de traditionele manier van bekappen
Afbeelding

O.k denk hier een mustangroll aan en netjes afgewerkte wanden, et voila Cool Dit paard gaat echter op ijzers en dan wil je zoveel mogelijk materiaal =
dracht op het ijzer.Hoekom je erbij dat het dier op zijn wanden draagt?
Het hart van het ijzer ligt op de witte lijn,DAAR ZIT DE RITS VAN HET IJZER.
Want op de witte lijn dient genageld te worden.

Dit is wat NB als normaal en gezond beschouwd, maar waarvan veel mensen dénken dat het te kort is:
Afbeelding

Ook dit is betrekkelijk en rasafhankelijk,het ene paard heeft een veel hogere
hoef als het andere.
Waar het ene paard comfi mee is,is dat lang niet altijd voor het andere het geval.
Overigens kan je dit niet aan de buitenkant zien,maar alleen aan de onderzijde.
Ik heb uberhaubt wat moeite met beoordeling van een hoef aan de hand van foto's.
Wat mij echter opvalt aan de NB voet is het aantal bloeduitstortingen op de foto,en staat hij zo in zijn koot gezakt ivm het ene been op rust of staat hij met zo'n naar achteren gebroken voetas?
Als dat zo is, vind ik het geen reclame voor de resultaten van deze NBer. Huilen

Afbeelding
Dit is een wilde paardenhoef.

Wat velen als te kort beschouwen is eigenlijk de goede lengte!

Waarom is dit paard overleden? kon hij niet meer meekomen met de kudde? Vork

Deelvragen die hier goed op aansluiten en beantwoord worden op de site van hoefnatuurlijk:

Wilde paarden lopen niet over asfalt. Onze paarden wel. Daarom zijn hoefijzers toch noodzakelijk? Wilde paarden lopen niet over asfalt maar over rotsbodems. Die ruige rotsbodems stellen heel wat hogere eisen aan de hoeven dan onze vlakke asfaltwegen. Paarden kunnen zonder uitzondering echt prima blootsvoets over asfalt lopen. Zelf galoperen wij rustig met onze paarden lange stukken over het asfalt... blootsvoets! Dankzij een natuurlijke bekapping zijn de hoeven zo hard geworden dat ze dit prima kunnen.

Raar... ik heb dit paarden in het semiwild nog nooit zien doen al was het alleen al uit zelf behoud.
Alleen onze gedomesticeerde, in verhouding tot wilde, eigenlijk licht debiele paarden doen dit, omdat de ruiter op hun rug dit vraagt Boos!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:17

die foto is van mijn eigen paard die vlak daarvoor van de laadklep vd trailer was gestuiterd vandaar die rode plekken en vandaar ook dat ik die foto er van gemaakt heb. Het was de enige foto die ik zo snel voorhanden had van 'korte NB hoeven'

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:23

Even kort: door hoefijzers neemt het hoefmechanisme af en raakt de hoef verdoofd: deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen! Er zijn inderdaad maar weinig dieren die zo vaak struikelen als een paard... Tenminste, als ze gedomesticeerd zijn en op ijzer lopen. Paarden hadden in de vrije natuur echter nooit zo lang kunnen overleven als ze zo vaak zouden struikelen. Ze zouden al snel eindigen in een ravijn of in de maag van een of ander roofdier

bron PN omdat ik te weinig tijd heb om zelf te typen,moet ook nog werken Tong uitsteken

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:35

Je had dan beter naar de site van P.R kunnen linken.
Vraagje,als jij zou gaan hard lopen,doe je dat op je sokken?
Of op confortabele daarvoor ontwikkelde sportschoenen? het laatste denk ik?!
O.k na 25 jaar in het vak,denk ik wel iets van de locomotie van het paard te begrijpen,maar jullie niet lijkt het wel?
Op de site van M.K word een voet onder een mechanische pers
belast,wat ik zie is dat de voet naar voren geperst word dankzij het bijna ontbreken van verzenen,die doordat ze zo kort zijn dus weliswaar ook sterk zijn, maar weinig elastisch..Stel je voor dat dit paard ook nog naar voren moet afrollen?
Dit geeft vrij accuraat aan wat ik tegen Strasser heb.

yvonne34

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:45

Waratje schreef:

Helemaal mee eens.

yvonne34

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:46

Arabesk schreef:
Waratje schreef:

Jovarna geeft hierboven een goed antwoord op deze stelling.

IJzers zijn als pijnstillers, als je niet meer zonder kunt is er iets grondig mis! En er zijn meer manieren om een paard pijnvrij te laten lopen een ijzer is echt niet de enige oplossing. Je paard weidegang geven voor een lange tijd eventueel in combinatie met tijdelijk toedienen van pijnstillers bijvoorbeeld. Echter de meeste paarden kunnen pijnvrij op de weide staan, zet ze daar dan ook neer totdat het paard genezen is en werk ondertussen aan verbetering van de hoefkwaliteit: voeding, beweging, bekapping.

Tja , ook allemaal gedaan en geprobeerd. Maar helaas niet haalbaar gebleken bij mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:51

@CherokeeChum: Wat vergelijk je nu met sportschoenen in je post? IJzers of hoge verzenen? Of iets anders?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:26

Weet je ik ben ook niet helemaal akkoord met wat je op de site van hoefnatuurlijk bv kan lezen over de bekappingsmethode, maar een ding blijf ik bij en dat is dat een paard (mits training) echt wel zonder ijzers kan (ik zal voorzichtig blijven: in 9 vd 10 gevallen).

Als het niet stoort wil ik ff een redenering maken voor al wie hierboven stelt dat ze zo vaak gaan wandelen dat ijzers wel nodig zijn omdat ze hun paard geen pijn willen zien lijden.
Zet je er echt die ijzers onder omdat jij begaan bent met het welzijn van je paard of omdat jij per se meteen zoveel buitenritten als je wil wilt kunnen maken?
Ik bedoel maar, vanuit het welzijn van het paard bekeken zou je hem evengoed ijzerloos kunnen laten en goed naar zn hoeven kijken en dan gewoon in het begin iets minder of minder ver proberen te wandelen tot de hoeven op het punt gekomen zijn dat ze die lange ritten aankunnen.

Vaak wordt voor de eeste oplossing gekozen, maar eerlijk... voor wie doe je het dan, wat is dan écht het belangrijkste??

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:28

Waratje schreef:

in een paard moet een paard toch helemaal niet opnieuw leren wennen aan de ondergrond... ze lopen er al heel hun leven op en zijn er dus gewoon geleidelijk aan op getraind... Koe pijn is dus voor hen gewoon geen punt

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:30

JoviBan schreef:
@pjotrg:
Jouw knollie heeft een goede start gehad! Knipoog
Yep, maar hij heeft het nog steeds redelijk goed denk ik, hoewel ik 'm liever meer op de wei zou willen hebben. Dat gaat in juli dan ook veranderen omdat we dan naar Frankrijk verhuizen waar hij 7/24 buiten zou kunnen staan. En dan maggie zelf kiezen want hij kan ook de stal inlopen Haha!

Nog een vraagje aan je. Je schrijft: "De hoeven waren door die NB smid dermate ingekort dattie bijna op het leven stond.". Wat bedoel je met "het leven"?

Met dat "op het leven" gebruik ik een term die mijn hoefsmid ook gebruikte. Hij gaf daarmee (desgevraagd) aan dat de hoef dermate kort was bekapt dat hij niets meer kon corrigeren aan een, naar zijn oordeel, niet correcte stand en dat hij 'm ook koud moest beslaan omdat het anders veel te pijnlijk voor het paard zou zijn. Junk liep op dat moment op de stenen (gewoon tegels) alsof elke stap hem pijn deed. Op dat moment hebben de ijzers zeker als pijnstillers gewerkt, want hij liep mét ijzers direct een stuk prettiger. Overigens heeft de smid uit eigener beweging de stralen lang gelaten.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:34

@pjotrg: das wel erg voor je paard vind ik! door dat er NB'ers zijn die zo'n werk verrichten kan ik zeer goed begrijpen dat veel mensen er niet voor te vinden zijn! dat is dan ook dikke onzin van een paard zo te kappen! Had hij ook de zolen dunner gemaakt dan dat hij zo gevoelig was ???