Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IERTJE7

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:04

Simpel gezegt: Rechtrichten.
Ik heb mijn paard ook naar Antoine gestuurd, en ze loopt zuiver! Misschien moet je even kijken, er staat ook een filmpje op, waar er uitleg gegeven word. En ja, het klinkt onwerkelijk, maar het werkt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:49

Dat is niet het antwoord op de vraag die boven jouw post staat Iertje7.
Er werd niet gevraagd hoe het dier weer zuiver kon gaan lopen, maar hoe je ontsteking of botwoekering kunt laten verdwijnen......

Paarden die idd kreupel zijn door verkeerd bereden te zijn zullen ongetwijfeld beter tot goed gaan lopen, maar mijn paard die HKO 4 had (rontgenologisch vastgesteld) had nooit een pas zuiver meer gaan lopen.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:20

Je neemt de ontsteking er ook niet mee weg, misschien had ik iets beter moeten lezen haha!
Het is meer de manier van trainen, die de ontsteking ontlast, misschien zeg ik het nu wel goed?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:07

Nog een vraag over die manier van rijden. Als je paard op die manier onder het zadel weer zuiver loopt, loopt hij dat dan ook nog aan de hand? Of zijn die paarden niet kreupel geweest onbelast?

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:08

Ze lopen zuiver onder het zadel, en aan de hand.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:58

Ik heb me erg verdiept in alles rondom Antoine de bodt
Ik herken veel in wat hij zegt en aangeeft bij mijn pony.
Ik ben ook bij lessen van hem gaan kijken en heb met hem gesproken.

Iets wat me bij deze man heel erg raakt is dat hij zegt dat het altijd de schuld van de ruiter is dat het paard dit heeft. Nou dit heeft me tot het diepst in mijn hart geraakt kan ik je zeggen. Ik geef zo ontzettend veel om mijn pony, ik heb altijd ontzettend mijn best gedaan voor haar en IK Heb haar kapot gereden. Hij heeft me dit ook letterlijk gezegt: "je hebt zelf je pony kapot gereden" Huilen
Maar waar ik vervolgens mijn vraagtekens bij zet is het volgende: Hoe kan ik mijn pony kapot gereden hebben als ik haar nooit geforceerd heb? Want dat weet ik zeker. Ik heb haar vanaf dat ze 3 is en we hebben haar NOOIT overvraagt, nooit hoge dressuur gereden, nooit veel gesprongen.., gewoon lekker recreatief en lekker ritjes in het bos maken.

Een tweede waarmee Antoine de bodt mij behoorlijk tegen de schenen schopt is de volgende opmerking die hij maakte:
"Hoefkatrol bestaat niet"
HOe kan hoefkatrol nou niet bestaan als het toch duidelijk op de foto's te zien is!!!!!!!
"Als je die foto's vroeger gemaakt had, had het been er waarschijnlijk al precies zo uitgezien en als je de foto's nog een keer maakt kan het beeld ook in eens weer heel anders zijn" Is letterlijk wat hij zei.

Maar dan denk ik: dierenartsen die verzinnen dit toch niet???? En na navraag te doen bij dierenartsen zeggen ze oook dat dat flauwekul is en het duidelijk op de foto's te zien is dat er sprake is van hoefkatrol(ontsteking)

Oke en over dit bovenstaande dan niet gaan miepen over: iedere paard heeft een hoefkatrol want dat weet ik, maar jullie snappen ook de context waarin ik hoefkatrol nu bedoel hoop ik Lachen

Een derde wat ik niet kan behapstukken is het volgende: In zijn theorie over het rijden geef ik hem gelijk. En zie ik ook dat het bij mijn pony niet goed gaat.
MIjn pony loopt namelijk vaak niet recht en een nog groter probleem ze gebruikt haar achterhand niet.
Haar achterhand is gewoon een ontzettend probleem en hoe hard ik ook train en hoeveel les ik ook neem (van professionals) en hoe ik ook mijn best doe die achterhand krijg ik er gewoon echt niet bij.
Ik heb er ook door de dierenarts naar laten kijken en die geeft ook toe dat het gewoon een paard is met een hele stijve en stroeve actherhand en dat ik er aan moet trainen maar dat haar achterhand waarschijnlijk nooit echt sterk en soepel zal worden.
Dan kan antoine de bodt wel zeggen dat ik haar teveel op de voorhand laat lopen en het daarom mijn schuld allemaal is maar het is gewoon een paard waar ik de achterhand niet bij krijg gewoon echt niet!!!
Aangezien ik nu al 10 jaar lang op deze pony rij, iedere dag van het jaar, denk ik niet dat ik dankzij antoine de bodt nou echt veel beter zal leren rijden (al rij ik best behoorlijk als zeg ik het zelf!). Ik heb al zo veel les gehad van hele goede instructeurs en ook zij hebben me niet kunnen 'leren' om die achterhand er echt helemaal onder te zetten. Ben ik dan gewoon zo'n slechte ruiter dat ik het paard niet waardig ben???? Dat ik zo gauw ik op een ander paard zou rijden hetzelfde tegen kom???

Ik heb nu speciaal hoefbeslag en dat gaat al 3 jaar goed, ze heeft geen stap kreupel meer gezet...
Ik zou ook bets is een lesje willen van Antoine ben nl heel benieuwd wat hij zegt. Jammer alleen dat hij weigert les te geven of wat dan ook zolang ik de ijzers eronder heb.
Hij wil ook weinig antwoorden geven het enige wat hij zegt: "haal eerst die ijzers er maar onderuit dan praten we verder" "Die ijzers zijn alleen symptoombestrijdend en daardoor zal het op den duur alleen maar erger worden en maak je je paard nog verder kapot" **AUW nog zo'n steek: maak ik mijn pony, het geen waar ik het allermeest om geef op deze hele wereld echt NOG verder kapot Huilen **

Maar wees nou eerlijk.... als mijn paard rete kreupel liep en met beslag al 3 jaar lang geen stap kreupel meer gezet heeft: moet ik dan het risico gaan nemen die dingen eronder uit te halen en me op het rijden gaan richten omdat hoefkatrol niet bestaat? Met naar mijn mening: alle gevolgen van dien.
Want stel het werkt niet... en ik doe toch de ijzers er weer onder wie zegt dan dat dat dan nog werkt?..

Dit was mijn verhaal en mijn mening en vooral mijn onduidelijkheden en vele vraagtekens die ik nog zet bij Antoine de bodt zijn theorie .... en de dierenartsen waarover ik het heb zijn verschillende dierenartsen van de Faculteit in Utrecht.. dus ook DE opleiding van Nederland dus neem aan dat ik hier te maken heb met toch wel echte kenners.
En alsjeblieft zie dit niet als een aanval op Antoine de Bodt ofzo want ik zie echt wel dingen terug in zijn theorie maar ik heb gwoon veel vraagtekens.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 00:50

Ik weet niet precies of jij wel weet wat hij bedoelt, en wat hij wilt zeggen met rechtrichten.
Zolang jou paard scheef en niet voorwaarts is, zal die inderdaad nooit zijn achterbenen goed gaan gebruiken, gewoonweg omdat jij hem dan in de weg zit. Een paard zal nooit gaan ontspannen, en zijn achterbenen correct gaan gebruiken zolang je deze factoren niet aanpakt. Hiermee wil ik jou niet aanvallen, dit is wat hij bedoelt. Wat Antoine ook bedoelt zal hebben is, dat ijzers niet speciaal de oplossing is. Dat jou paard er goed op loopt, wil niet zeggen dat stel dat jij met deze methode zo zou gaan rijden, hij niet goed gaat lopen. En dan heb ik het ook over iets wegsnijden uit het been. Natuurlijk ken ik de situatie niet, Maybe you can give it a try?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 01:36

Ik heb het er afgelopen week met mijn DA over gehad.
Paarden met HKO die altijd goed gelopen hebben maar plotseling kreupel raken, die hebben een goede kans.
Waarom? Omdat ze vantevoren goed liepen. Die HKO hadden ze ook toen ze nog goed liepen namelijk. Dan gaat men uitverdoven en blijkt dat de pijn vanuit de ondervoet komt. Via foto's kom je er dan achter dat het om HKO gaat. Maar als je de ontsteking tot rust kunt brengen en de oorzaak waarom de ontsteking opspeelt kunt achterhalen (verkeerd bekapt, verkeerd gereden) dan is er geen enkele reden waarom een paard niet opnieuw rad zou kunnen lopen. Orthopedisch beslag is er ook in vele soorten en maten. Veel hoefsmeden menen goed orthopedisch beslag te kunnen aanbrengen maar geen enkel paard ia hetzelfde. Voor de ene werkt een beslag met een wig, de ander heeft baat bij een zooltje. Dus is het zaak dat bij het tot rust brengen van de ontsteking ontstekingsremmers, goed beslag in overleg aangebracht tussen hoefsmid en DA, pijnstilling in het begin en daarnaast het paard op een voor hem/haar correcte manier rijden, de kans verkleind wordt dat de ontsteking weer gaat opspelen. Met de juiste begeleiding kan je paard nog jaren mee zonder dat die kreupel loopt. Of denk je dat alle paarden die topprestaties lopen vrij zijn van gebreken? Nee hoor, er lopen ook paarden internationaal met zelfs een categorie 4 op het straalbeen. Maar door goed naar de behoeften van het individuele (sport)paard te kijken en daarnaar te handelen hoeft de HKO geen belemmering te vormen. Want als op de foto's HKO geconstateerd wordt nadat een paard plotseling kreupel is geraakt, wil dit ook zeggen dat die HKO al aanwezig was voordat het paard kreupel liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:38

Weer die AdB, mensen élke goede instructeur moet je kunnen leren je paard recht te richten!

Verder ga ik mee met Littlelady, mijn merrie loopt inmiddels alweer 3 jaar helemaal goed...waarom zou ik in godsnaam de ijzers er onderuit halen om een les bij AdB te kunnen nemen? at doe ik dus niet! Bovendien heb ik een goede instructeur die mij leert rechtrichten en echt...t gaat super! Ja
Laatst bijgewerkt door Jessica op 16-05-08 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:01

Maar dan maak ik nu dus weer op dat wat zovelen zeggen over AdB niet klopt. Ik hoor namelijk zo vaak hij geneest het. Nee dus hij ontlast een deeltje van het hele probleem waardoor hij tot rust kan komen.
Maar ja inderdaad wat Skippy zegt. Mijn paard loopt nu ook super zuiver. Zelfs tijdens de uitgestrekte draf (en ja er zijn wel mindere dagen maar tis nooit meer heel erg) Mijn paard loopt ook correct rechtgericht en is niet scheef dus...

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:02

Ik snap wel wat adb bedoelt met rechtrichten, want heb me der echt in verdiept.
Ik heb de dvd vaak gezien en aan mijn instructeur laten zien en ik heb eraan gewerkt maar het lukt gewoon niet.
En ik denk ook zeker dat die hoefkatrol er bij mijn paard altijd al gweest is. Als ik namelijk terug kijk naar haar verleden zie ik veel dingen terug, ze heeft bijv. nooit echt graag gesprongen en heeft altijd raar met haar voorhoeven naar voren gestaan aan het touw en meer van dat soort dingen. Ze is ook altijd wel scheef geweest en heeft nooit der achterhand goed gebruikt. Waarschijnlijk dat hierdoor de ontsteking uiteindelijk toch is gaan optreden... Maar ik krijg het met rijden gewoon niet beter. En ik rij heus niet slecht, ook niet super geweldig maar oke.
Ik denk eigenlijk dat het niet veel uitmaakt ofdat ik nu met de hoefijzers als het ware de 'stand' van mijn paard haar benen een beetje verander en dankzij het beslag krijgt ze goede demping waardoor de ontsteking minder makkelijk terugkeert. Want eigenlijk doet adb toch eigenlijk hetzelfde? Door zijn manier van rijden ontlast je ook de voorhand en krijgt het paard goede demping.
Maar om nou te zeggen dat de ruiter het erin gereden heeft?...
Ik denk dat het gewoon aan het paard ligt... stuk erfelijkheid en ook de manier van lopen. Ik heb een paard dat scheef loopt en geen goede achterhand heeft waardoor ze de ontsteking ook gekregen heeft... en hoe hard ik er ook aan werk: ik krijg dit niet verbeterd anders had ze die hoefkatrolontseking ook nooit gekregen want ik heb veel les gehad en ik denk dat iedere goede instructeur hier automatisch aan werkt: rechtrichtenen achterhand eronder.., maar als het paard dat om wat voor reden dan oook niet kan, misschien juist doordat hij hoefkatrol heef??? dan houdt het een beetje op en denk ik dat ik daarom ook een hoefkatrolpaard heb, juist omdat haar manier van lopen niet goed is en nooit goed geweest is en volgens mij ook nooit beter zal worden. Maar dankzij de ijzers heeft ze er geen last meer van.

Haha volgens mij een ontzettend vaag verhaal waarin ik het idee heb dat ik mezelf tegenspreek maar ik vind het heel moeilijk om te zeggen wat ik nou bedoel Knipoog

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:24

@ skippy: Dit vind ik nou een beetje jammer.
Ik zit nu verder niet ADB op te helderen, als je terug leest zeg ik dat de oplossing rechtrichten is, iets wat elke instructeur moet behandelen. Dan hoef je toch niet persé naar Antoine? Het is een optie! Mijn paard was zo scheef, dat ik het inderdaad niet alleen kon uitvogelen met een instructrise. En zeg ik dat je de ijzers eraf moet halen? Nee, tuurlijk kan je ze er op laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:01

Exact wat ik zeg dus! Knipoog Wordt behoorlijk moe van de steeds terugkerende AdB verhalen terwijl het echt niet zó bijzonder is! Knipoog En zijn verhaal klopt ook niet helemaal! Reageerde ook niet op jouw specifiek... Verward

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:38

ach Antoine de bodt is ook gewoon een oneindige discussie... daarom denk ik dat dat voor nu genoeg is Lachen

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:38

Geheel mee eens haha!

Mijn paardje gaat op het moment weer super! Ga lekker veel met hem naar het bos. Hij geniet er echt van. Is super braaf zelfs als ik lessen mee neem. Als je hem los ziet lopen denk je echt niet dat hij iets mankeert. De ijzers doen hem dus echt super. Beetje jammer dat ik ze echt iedere 6 weken er opnieuw onder moet laten zetten maarja dat heb ik er voor over. De hoefsmid kan vaak de ijzers tot 3 keer toe gebruiken dus scheelt gelukkig een hoop in de kosten!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:00

Hoeveel betaal jij voor 2 ijzers?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:33

uuuhm weet ik niet zo uit mijn hoofd. Prijzen zijn pas namelijk aangepast.
Maar weet dan het 60 euro is voor bekappen en speciaal beslag omdat hij er ook zelf balkijzers van maakt. Maar weet bekappen dus niet uit mn hoofd...

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:56

ik varierend van 122,50 euro (wanneer hij de ijzers kan verleggen) tot 130 euro. Dat is dan voor speciaal beslag voorhoeven (ijzers, vulling en zooltje) en bekappen achter. En das dan elke 7 weken Lachen

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:53

Oei dan heb jij niet de goedkoopste hoefsmid....
Die 65 is namelijk ook met bekappen voor en achter erbij.
Maarja toy heeft ook geen zooltje en vulling dus...

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:58

haha nee het zal vast niet de goedkoopste zijn nee.
maar ik zou hem niet willen missen, want hij is wel erg kundig en zit behoorlijk veel denkvermogen in om het maar zo te zeggen Knipoog
En doet ook altijd naar bijeenkomsten enzo gaan om weer bij te leren dus dat vind ik prettig idee.

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:41

Ik betaal honderd euro: achter bekappen en voor speciale ronde ijzers met zooltjes en siliconevulling. Een perfecte smid die ook als enige smid zijn achterbenen kan doen ondanks de kramperigheid bij mijn paard.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:23

Ik heb vandaag mijn paard laten inspuiten in zijn gewricht hoop dat het aanslaat. Na de eerste test liet hij wel zien dat hij rad kon lopen dus nu maar hopen dat het werkt.
Hij moet 4 weken boxrust hebben en dan moeten we weer terug ik ben benieuwd hoe hij het doet.
Heb een mini stukje afgezet in het land zodat hij toch buiten staat en gras kan eten want alleen in een box en dan met de zon op het dak vind ik toch wel zielig Ach gut

Ik heb deze keuze overigens gemaakt omdat ik het rijtechnisch niet meer op kan lossen en hij deze keer echt liet zien dat hij pijn had en dat zag ik vooral aan het invallen wat hij deed. Zijn flanken zijn helemaal ingevallen en je ziet zijn ribben echt heel goed. Nou hij krijgt nog steeds zijn voer en staat hele dagen op het land. Ontwormen doe ik echt stipt dus daar kon het niet aan liggen. Tandarts laten komen maar ook daar was niks mee dus voor mij een duidelijk beeld van dat hij pijn heeft.
Op de metacam heeft hij het de afgelopen dagen prima gedaan moet ik zeggen hij liep er zelfs bijna weer helemaal rad door. Knipoog
Ik hoop dat ik een juiste keuze gemaakt heb en dat het aanslaat want wat kan ik dan nog meer??
Huilen

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:40

ik had me trwns enorm vergist wat betreft die prijs.
Het is nl 122,50 euro of 130 euro voor dus achter bekappen en voor beslaan met zooltjes en kit ertussen PLUS nog een ander paard rondom bekappen Haha! klein detail Bloos

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:46

Oei Madelon31, 4 weken boxrust dat is lang. Sterkte en ik hoop dat het helpt.

Mijn paardje gaat volgende week weer naar de kliniek om foto's te maken. Dit is dik 2 jaar geleden ook gedaan en daar kwam toen HKO fase 3/4 uit met ook artrose in andere gebieden. Ze heeft het met tussenpozen redelijk gedaan en ik heb zelfs nog kunnen rijden, maar inmiddels loopt ze erg slecht. Ze staat sinds sept. 2006 24/7 buiten, voornamelijk als grasmaaier, en heeft geen ijzers meer. Ik heb er een osteopaat bij gehaald, er ijzers onder gehad (liep ze nog beroerder van....), haar diverse soorten glucosamine gevoerd, de AdB manier uitgeprobeerd maar niets lost het probleem echt op. Ik ben benieuwd wat ze in de kliniek gaan zeggen (en ben bang voor een slechte prognose....)

Hier een filmpje van hoe ze nu loopt. Het is net een oud paard. Zijn er meer HKO paarden die ook zo lopen?
Inmiddels staat ze op Quadrisol, maar ook dat help onvoldoende.
http://www.youtube.com/watch?v=Osb3bW8tkx8

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:05

@littlellady: ik wil toch nog even reageren op jouw verhaal. Ik begrijp je verdriet en frustratie (heb zelf een merrie met HKO 3/4 waar ik enorm van hou en die regelmatig niet helemaal goed loopt), maar het feit dat je pony iets mankeert wat mogelijk door de manier van rijden kan zijn veroorzaakt wil niet zeggen dat jij niet goed voor je pony bent!
Je kunt ook zonder het te weten op een verkeerde manier met een paard omgaan of het verkeerd rijden, maar met de allerbeste bedoelingen! Dat kan komen doordat je paard een bepaalde afwijking al heeft en niet anders kan lopen of door eigen onkunde, verkeerd les, ik noem maar een paar mogelijkheden. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is (ik ken jou noch je paard niet), maar in theorie kan AdB daar wel gelijk in hebben. Ik geloof absoluut dat een paard waar de hoefkatrol al van begin niet geweldig is door teveel op de voorhand rijden daar eerder last van kan krijgen wat dan uiteindelijk resulteert in HKO. Jij geeft bijv zelf al aan dat je paard de achterhand moeilijk kan gebruiken. Da's niet een kwestie van een verkeerd paard of een verkeerde ruiter, het is nou eenmaal zo, blijkbaar aangeboren, daar moet je dan mee dealen en dat doe je dan zo goed mogelijk. Je zegt al dat je nooit zwaar getraind hebt, dus daar ligt het niet aan.

Dus ik geloof wel dat je idd (ook juist onbewust) een paard kapot kunt rijden zoals AdB zegt als hij al gevoelige katrollen heeft en dan ook erg op de voorhand wordt gereden. Maar je kunt het nooit 100% voorkomen omdat er veel meer meespeelt. Dus vanuit dat oogpunt vind ik zijn reactie ook wel erg zwart-wit.

En het idd een feit dat HKO ontsteking gewoon bestaat en dat dat zeker niet weggaat met rechtrichten. Je gaat alleen beter (meer van achter uit en recht) rijden waardoor de hoefkatrol veel minder belast wordt en het paard dus beter loopt. Klinkt logisch.

Het verhaal heeft dus duidelijk 2 kanten, maar ik denk niet dat je er vanuit kunt gaan dat als je gek van je paard bent en het allerbeste wilt, je ook automatisch het goede doet. Houden van je paard is niet hetzelfde als op de - voor dat paard - juiste manier trainen.
En dat is voor elk paard verschillend, de AdB manier zal ook niet voor elk paard werken.

En wat ijzers betreft: ik zou ook niet de ijzers er af halen en een nieuwe weg inslaan als je pony nu goed en zo te merken pijnvrij loopt!
Volgens mij kun je ook rechtrichten met ijzers eronder!