[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 02:32

Gelukkig voor Paulie, Tyra en ook Nado gaat het vanaf morgen echt dooien en dan verdwijnt in ieder geval de oorzaak van de cold-induced HB, zodat er niet steeds die druk op blijft staan. Natuurlijk moet het daarna nog wel opgelost worden, sterkte JP en Myr.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 06:57

@JP
De harde koude ondergrond is natuurlijk niet prettig voor Pauli. Het is jammer dat er nog weinig verbetering is, maar ik denk ook dat je door de weersomstandigheden meer geduld moet hebben dan anders (heel moelijk) om verbetering te kunnen ervaren. Lekker zacht zand als tegendruk van de hoef is nu niet mogelijk.
Wij zenden vanaf hier heel veel positieve warmte in alle betekenissen van het woord.

Ook voor Nado en Tyra! Kom maar op Lente; onze paardjes hebben het nodig. (ik ook :o )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:55

Vanochtend hier ook weer voor het eerst dat Isa zelfs met hoefschoenen moeite had met lopen.
En dan heb ik een redelijk gelijke harde bodem zonder sneeuw (veel gewerkt de afgelopen weken), dus dat is het kennelijk ook niet echt.
Voer is niets in gewijzigd.
Ik hou het toch ook op het liggen op de harde koude bodem, verminderd lopen omdat ik een groot deel van de 'wei' (met sneeuw) dicht heb staan, verder weinig met de pony's kan doen en er dus mogelijk weer sprake is van spierverval.
Vanochtend ook eerste keer dat ze weer stond te trillen op haar benen zoals vorig jaar.

Ik doe wat ik kan, en verder hoop ik net als de rest op snelle dooi en dan wel graag zonder sneeuw !!, want dat zou een ramp zijn (die klonten onder haar achterhoeven).

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:13

:(:) Isa

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:18

Pablo loopt ook puur slecht....de grond is hier stijf bevroren,met sneeuw.
(Ik laat hem wel buiten als het zonnetje het straks wat zachter maakt....achter zijn stal een kleine paddock gemaakt.)
Allemaal hobbels en bobbels dus.
En dan heb je een ongelijke belasting en daar is een zieke hoef.....in Pablo's geval vier stuks....niet blij mee.
In de stal loopt hij goed,dus het ligt echt aan de grond.
Het is nu nog -9 hier en s'nachts -15....komt niet vaak voor in zuid frankrijk.

fingers crossed maar weer :7 ....ook voor de rest van de paarden :(:)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:23

Jp: wat vreselijk om dit te lezen en pauli zo op de filmpjes te zien.
Hoop toch dat de metacam gauw aanslaat, tot die tijd duim ik voor jullie

Ook de andere paardjes word voor geduimd.

Ben een tijdje niet actief geweest hier, maar lees wel hier en daar mee.

Met mamaloe gaat het nogsteeds goed, ik moet dit afkloppen natuurlijk maar na juli geen terugval gehad.
Op nieuwe stal doet ze het prima.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:24

Ik hoorde al berichten van bevroren Flamingo's in Zuid Frankrijk.
Balen Geerke :(:) Is er bij jullie ook dooi op komst binnenkort?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:32

janouk schreef:
Ik hoorde al berichten van bevroren Flamingo's in Zuid Frankrijk.
Balen Geerke :(:) Is er bij jullie ook dooi op komst binnenkort?

och wat zielig...die flamingo's! |(
Ze zeggen dat het morgen de laatse dag is,dan wordt het s'nachts -6 en overdag net boven nul.
Zal wel wennen zijn,ik denk dat ik de ramen maar openzet ;)
Kan al een week mijn berg niet af :D (maar dat is goedkoop :j )

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:51

Hier ook meer als Isa, ik heb de plaat meteen sneeuw vrij gemaakt, dus hij kan een beetje rondlopen zonder klompen te krijgen onder die ijzers. Maar dat rondlopen doet ie amper, dus hij is enorm stijf. Hij kan de hele dag in een stal met ruim zaagsel en daar gaat hij overdag ook wel in staan/liggen (hangt ook hooinet en staat water) en 's nachts doe ik hem nu in die stal. Als hij dan even loopt, dan wordt hij steeds minder stijf. Gisteren was de sneeuw rondom de wei voldoende platgelopen om even een klein stukje te wandelen en je ziet meteen verschil. Maar als hij dan terug staat, is hij binnen 5 min weer net zo stijf aan het lopen. Hij staat trouwens ook met deken op, op dit moment 300 gr, als het weer boven nul gaat met 200gr omdat regen en wind ook koud is.

Het lijkt er op alsof zijn lijf gewoon niet meer met de kou om kan gaan. Natuurlijk begint het in zijn hoeven, maar alles doet gewoon mee. Tot voor 2 maanden terug ging het super, hij ging gewoon in galop door de wei als ze hun graasuurtje hadden en sinds het echt kouder werd, gaat het steeds meer achteruit. Maarten heeft nu toch gezegd: hoogstwaarschijnlijk Cushing, dus we zijn aan de pergolide, wat we heel rustig aan het opbouwen zijn en tot nu toe nog geen bijwerkingen heeft gegeven. Zijn nu 3 week bezig en zitten op 0,25 en we moeten naar 0,5-0,6, en het gaat pas na een week of 5-6 werken dus dat duurt nog even. Maar ik heb nu wel besloten, met een slag om de arm voor de pergolide, dat ik Nado niet nog zo'n winter gun. Dus volgend jaar, bij het eerste teken van slechter/stijver worden, ga ik hem laten gaan. Onwijs rot, heb ook flink zitten huilen deze week, maar dit wil ik gewoon echt niet meer voor hem. Met warmer weer is hij dus niet stijf, ik blijf ook trouw iedere 8 weken naar Roosendaal karren voor nieuwe hoeven, en ik ga heel bewust van en met hem genieten. Veel tijd voor hem vrijmaken om te gaan wandelen en gekke dingen met hem te gaan doen, allerlei dingen die ik vroeger met hem deed. Hij wordt in mei 20 en op 1 april heb ik hem 19 jaar. Toen was hij 11 maanden en werd ik 14. Al die jaren mijn beste vriendje <3

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:59

Pff, dappere beslissing.
Ik moet zeggen dat de winter inderdaad geen goed doet, ook hier niet. Daarom ligt er best een flinke deken op (twee zelfs nu..).

Ik heb hier bij de stal een redelijk stukje verhard en dus recht waar ze kunnen lopen. Verder heb ik ook gewandeld door de sneeuw, juist om die beweging te houden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 12:06

Pauli zet echt geen stap buiten haar schuilstal ( waar een dikke laag stro+houtschaafsel in ligt) - ze weet kennelijk wat goed voor haar is. Helaas nog geen verbetering.

Wat rot om jullie berichten te lezen van degenen die ook weer problemen hebben..
Nado: ik denk dat je de pergolide moet gaan verhogen ( ken inmiddels mensen die hun paard op 6 tot 8 mg hebben staan) - tenminste naar 1 mg of 1,5 mg. Dat zal zeker gaan schelen. Als de stijheid blijft kun je ook L-Alcar ( = L-carnitine) geven, dat helpt ook goed voor de spieren. Geef de moed nog niet op.

Vanuit de amerikaanse ECIR groep kreeg ik ook veel tips: warme sokken over de hoeven doen ( hoe als je paard van die grote voeten heeft?) en legwarmers rondom het pijpbeen. Gewoon bandageren heeft niet zoveel zin, dat zit meestal te strak en het moet een beetje los zitten om de warmte vast te houden.
Voor beenwarmers: http://www.pantywinkel.nl/beenwarmers-c ... DgodXAOpLQ

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:07

mysa schreef:
Wuswa, waarmee ingezaaid, dat weet ik nog niet. Ingezaaid in het voorjaar, en geoogst in oktober.

Het mengsel wat gebruikt is, is in ieder geval belangrijk. Moeilijk om in algemene zin een antwoord te geven. Gevoelsmatig denk ik dat de voedingswaarde hoger is omdat er minder (on)kruiden inzitten. In het voordroog van mijn eigen weiland zit bv veel duizendblad en smalle weegbree. Het voordroog van mijn leverancier is puur gras.

Als ik het zo lees zijn al onze paarden momenteel niet 100%. De hoeven van de mijne zien er niet uit, met name haar slechte voet. Brokkels, scheuren en een stuk eruit. Vanwege de harde ondergrond zin ze ook nog een super kort. De smid komt woensdag maar ik weet niet of zij iets kan doen.... Ze loopt inderdaad ook kort en stijf; ik hou al een paar dagen mijn hart vast want ik vertrouw het niet. Allemaal sterkte en ik duim voor onze paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:12

Nado@....even wachten nog,de pergolide heeft tijd nodig.
waarschijnlijk is hij volgende winter beter omdat zijn hormoonhuishouding dan weer een beetje in orde is.

Ik denk dat ik Pablo transportbeschermers ga omdoen,dat is toch ook warm?En komt over de hoef heen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:14

JP, we zitten nog in de opbouwfase, dus verhogen iedere keer geleidelijk wat. Omdat hij vorig jaar zo heftig gereageerd heeft op de parlodel ga ik niet in 1 keer zo hoog zitten. Woensdag weer een treetje hoger naar 0,5 en daar blijven we dan een week op 6 op zitten om te zien hoe het gaat. Meer kan altijd. Hij weegt maar 275kg he, het is maar een ponietje van 1,20.

En weet je, het is niet de moed opgeven. Het is weten dat je er werkelijk alles voor gedaan hebt, en dat het gewoon niet genoeg is om hem prettig de winter door te krijgen. Hij staat nu ook al weer 4 weken vol aan de metacam en het beeld veranderd niet. Voor mijn gevoel is dit naar hem toe de eerlijkste beslissing. En ja, wie weet gaat hij het super doen op de pergolide, dat zou alleen maar heel fijn zijn, ik wil hem echt nog niet kwijt. Maar gebeurt dat niet, dan kies ik voor hem en niet voor mezelf.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 12:38

Het verhogen van de pergolide kun je doen met tussenstappen van 3 dagen. Langer hoeft niet.
Maar ik snap hoe je je voelt hoor en ik weet ook dat je er alles aan doet, dus lees mijn bericht niet verkeerd hoor!
Toen het met Pauli opnieuw zo slecht ging heb ik ook een moment gedacht "moet ik dit nu weer allemaal opnieuw doen" - die gedachte zullen we allemaal kennen. Maar pergolide heeft tijd nodig, ik hoop van harte dat je met het verhogen van de dosis nog heel lang van je lieverd kunt genieten.

Wat in de USA veel gebruikt wordt is APF, in Nederland verkrijgbaar bij Pardoes Aurora - zie hier: http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... wicht.html

Als Isapaardje nog meeleest: ook voor Isabella een product om te overwegen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:46

Sterkte voor alle paarden die opnieuw hb hebben. :(
Het lijkt jullie allemaal niet mee te zitten.

Paar weken geleden heb ik haf op 10 kg graszaad met weidehooi gezet. Hij liet regelmatig hooi liggen. Dus ben nog verder af gaan bouwen. Hij staat nu op ongeveer 8 kilo per 24 uur. Hij lijkt niet honerig dus dat scheelt. Verder hoop ik dat ik snel weer wat met hem kan doen aangezien de bak te zwaar is en haf onwijze verlatingsangst heeft. (Wat steeds beter gaat)
Nu wil ik ook minder s&s voeren. Maar wil ik wel iets (suplement) waardoor hij wel al zijn vitamines en minerale binnen krijgt.
Wie heeft tips? Aangezien er zoveel zijn!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:48

Ik zat ook serieus te denken om Isa op cushing te laten testen, maar zie hier wat er nu gebeurd als ik heel even snel een borstel over haar lijfje haal (let wel, ik poets dus niet echt he met deze kou) ... er ligt dan een hele pony onder ... zo verhaart ze nu:
Afbeelding

Om die reden denkt de dierenarts hier echt niet aan cushing.

Maar het is hier net als bij Nado ... het ging lekker tot de vorst inviel.
Het leek erop dat het met de schoenen goed ging, maar die heeft ze nu al die tijd 24 uur per dag aan, en nu lijkt het niet meer echt te helpen op dit moment; ze heeft ook sokken aan, dus warme voeten, dus kou kan het in dat punt niet zijn.
Voetjes zijn ook gewoon handwarm, dus niet extreem heet, maar ja, van binnen zit natuurlijk van alles scheef aan bot, haarvaten, lamellen en wat al niet meer. Dat is ook geen gezonde hoef en zal het nooit worden. Maar beweging is het best.
Van de week was Yoblin als een dolle aan het rennen (gevaarlijk in de sneeuw) en Isa ging wat meedoen. Ik snel camera halen, maar was net te laat, ze waren net uitgespeeld, maar dan is dus duidelijk te zien dat beweging goed doet, zoals het filmpje hieronder laat zien .. niet 100% maar zeker niet zo slecht als wanneer ze stil staat of gelegen heeft (wat dat wil je niet zien hoor :o) :

Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 12-02-12 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 12:49

Ash: Formula 4 Feet ( F4F), daar zit ( met uitzondering van selenium) alles in.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 12:51

Oei, Isapaardje... Yoblin heeft een ruggeultje en een appelkontje.. die wordt te dik lijk het wel. Oppassen!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:14

Isabella verhaart al flink joh :oo Die van mij verharen nog maar heel licht, paar sprietjes die eruit schieten als ik mijn hand erover heen haal. Ze zien er hier naar mijn mening goed uit nu, flink glimmen en volgens mij zitten ze lekker in hun vel. Ik ga wel stoppen met de pavo vital. Las over een scheve verhouding calcium fosfor en ik heb het idee dat ze hierdoor meer aan hun liksteen zitten. Zit te denken aan de marstall force.

Nado, wat heftig dat je nu over die beslissing moet nadenken. Ik hoop zo dat de pergolide aan slaat en dat je voorlopig nog niet hoeft te denken aan afscheid nemen. Mocht dat onverhoopt toch niet te vermijden zijn dan heb je er idd wel alles aan gedaan. Maar nog even de moed erin houden.

De andere ook veel sterkte met jullie paardjes. Hopelijk doet de warmere temperatuur jullie paardjes goed, want zo te zien blijft het de rest van de week boven het vriespunt. Al krijgen we wel weer wat regen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:15

Jannepauli schreef:
Ash: Formula 4 Feet ( F4F), daar zit ( met uitzondering van selenium) alles in.

Waar is dit te verkrijgen? Ook bij agradi? Kan het namelijk nergens echt duidelijk vinden.

Is het verstandig ook selenium toe tevoegen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:17

Via paard natuurlijk of uit Engeland halen. Ik heb ook naar dat sup gekeken, maar ik vind het een beetje duur voor 3 pony's. Het schijnt wel super goed te zijn verder.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:36

Het is zo moeilijk om de slechte berichten te lezen van de paardjes. Om moedeloos van te worden. :(:)

Toen Image in oktober slecht was, zakte de moed me onmiddellijk in de schoenen. Ik wist niet of ik alles nog een keer kon meemaken en Image zelf er nog een keer doorheen wilde tillen. Het emotioneel ook zo zwaar om dagelijks zoveel zorgen te hebben.
Gelukkig heeft Van Nassau / Visdonk Image weer super op de been gekregen in 1 dag en ik moet zeggen ze is nu echt megafit (lees: stront vervelend }> maar ook wel heel lief) met haar 22 jaar. Ze heeft praatjes voor 10. Als Penny heb ik haar nu wel onder deken gezet :o terwijl ze zelf een pesthekel heeft aan dekens.

Ik hoop, bid, smeek en vecht met jullie mee, dat jullie paardjes zich snel weer beter voelen.
LENTE warmte, waar ben je???

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:38

Ik voer zelf Marstall Force. Eigenlijk bevalt mij dat wel.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:39

geerke schreef:
Ik denk dat ik Pablo transportbeschermers ga omdoen,dat is toch ook warm?En komt over de hoef heen.

Heb ik ook gedaan: het werkt prima. Lekkere warme beentjes. Image had het eigenlijk niet nodig, maar ik wilde het voor haar doen :o überpenny.

@ash_ ik voer geen supplementen meer. Image kreeg van alle merken dikke hals/schouder. Nu ze alleen hooi en basisbrok krijgt, doet ze het het best.