Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 13:06

Ja het is best lastig. De stal ligt aan een zandpad. Mooi hard maar loopt wel iets af aan de linker en rechterkant. Maar als ik naar het geasfalteerde fietspad wil ben ik zeker 35 minuten onderweg voordat ik er ben en zolang mogen we nog niet. Dus ga nu maar af en toe met de trailer. Is maar 5 minuten met de trailer. Maar ja :-D. Verend... Hmm dan zou ik langs de beek kunnen stappen misschien. Zal mijn da eens vragen.

Na hoeveel tijd mochten jullie weer in een rijbak? Een goeie dan he?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:05

Ik ga nog steeds niet in de rijbak. Zoals het er nu naar uitziet denk ik pas vanaf het voorjaar, als ik weer echt aan de slag ga met trainen. Ik stap hier trouwens veel over graspaden en over de weg. Ook af en toe op van die zandpaden maar die zijn dan wel redelijk stevig. Op losse/rulle ondergrond waag ik me niet. Veels te link.

Draven doe ik trouwens niet op de weg, dat is me echt te hard voor zijn pezen, dat doe ik op alle andere paden zeg maar. Of lekker door de boomgaard op het gras :+ . Vind die ook leuk, tussen de appelboompjes door :) . Bij ons heb je veel landbouwgrond met van die paden erdoor waar tractors overgaan. Ideaal om op te draven.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:15

Toen ik weer onder het zadel ging, ben ik ook in de bak gegaan...
Ik stapte dan vooral op de binnenhoefslag... En als ook ging ik dan vaker de straat op, naar de overkant het park in... Als ik in de bak gestapt had, stapte ik vaak wel langer uit nog op de bestrating/erf...
Draven deed ik ook wel op het asfaltpad in dat park... Overigens alleen als het er rustig was, en er zeker geen auto's waren...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:35

Ik stap al vanaf het begin in de bak. Maar daar moet ik dan wel bij zeggen dat wij echt een super bodem hebben.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:44

Ik heb ooit 14 maanden in Duitsland gewerkt op een militairy en renstal, van een profesor in de geneeskunde met een uit de hand gelopen hobby. Daar werd gezegd dat stappen en ook draven op het asfald juist heel goed was voor pezen, de trillingen stimuleerde de doorbloeding. Kan ik me wel wat bij voorstellen.
Zoals gezegd hebben wij hier van die grindpaden, waar ook ik mijn voet kan verzwikken op de stenen, dus daar waag ik me maar niet met haar. We hebben hier gelukkig zandgrond en de wei is hard. Ik laat haar de hele winter op rust staan in de wei ('s avonds binnen), in haar/mijn geval is dat de beste optie. Als het vriest en de bodem is niet zeker genoeg, kan ik eventueel in de koeienstal heen en weer stappen. :Y) Haha, dat is ook niet iets dat ik heel lang volhou, maar de optie is er!

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:49

Ik meld me weer even ;) Mij is ook verteld geasfalteerde weg/pad. Tenminste voor het stappen.
Maare qizz, wat jij nu doet is toch ook niet vol te houden eigenlijk? Iedere keer met de trailer! Petje af hoor.
Mijn paard krijgt zo langzamerhand wat spatjes. Af en toe een beetje springen en vooral veel achteruit lopen. (tot de rand van de sloot ook echt!) Verder is z'n pees weer dunner dan 3 dagen geleden. Waarschijnlijk iets overbelastig (hoewel, 2 keer 15 min stappen valt best mee lijkt me) Of gewoon verkeerd opgestaan oid.

Vanaf morgen gaat hij revalideren bij m'n instructrice; Ik vind zelf dat ik er te dichtbij sta en kan me onmogelijk druk maken over iedere oneffenheid in z'n been. Daarnaast is het gewoon te druk met de studie.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 08:41

Ik weet ook niet beter dan dat stappen en draven op de harde weg goed is.

Faye: fijn dat t been weer dunner is. 2x per dag 15 minuten lijkt misschien niet veel maar was voor de mijne wel teveel aan t begin. T been werd warmer en dikker. Ben toen tijdelijk gestopt en daar had ik goed aan gedaan vlgs de dierenarts. Nu stap ik al maanden 1x per dag. Maar... Ook omdat hij de hele dag buiten loopt.

Wel fijn dat ie naar je instructrice kan. Het is gewoon een hele zorg. Tja dat weggaan met de trailer is inderdaad niet altijd fijn. Maar helaas... Straks als t vroeg donker is kan ik op zn hoogst maar 4x per week met m stappen. T is niet anders. Was geen ramp volgens de dierenarts. Gelukkig...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:07

Tellisto schreef:
Ik heb ooit 14 maanden in Duitsland gewerkt op een militairy en renstal, van een profesor in de geneeskunde met een uit de hand gelopen hobby. Daar werd gezegd dat stappen en ook draven op het asfald juist heel goed was voor pezen, de trillingen stimuleerde de doorbloeding. Kan ik me wel wat bij voorstellen.

Dat geloof ik ook, maar er is wel een verschil tussen gezonde paarden en paarden met een blessure (en met of zonder ijzers). Of had hij het dan ook wel over paarden met een peesblessure?

Fijn dat je instructrice hem verder gaat revalideren Faye, kan me voorstellen dat je er zelf wat te dicht bij staat.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:18

Ook ik kreeg altijd advies om op het harde te stappen en te draven....
Juist ook met peesblessures op het harde stappen.... En meestal kreeg ik het advies om er tijdelijk speciaal beslag onder te doen, dus dan was het vanzelfsprekend dat we ook met dat beslag gingen stappen op het harde....

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:33

Mijn is juist geadviseerd om vooral in het begin voorzichtig te zijn, met name met het draven. Een licht verende ondergrond is in het begin het beste voor de opbouw. Daarna kun je ook meer op de harde draven. Dus tot nu toe stap ik veel op het harde en heb ik alleen nog maar op zachtere ondergrond gedraafd.

De mijne had ook weer een iets opgelopen been afgelopen week. Kwam ik erachter dat hij toch te lang buiten stond. Laatst toen de smid kwam ging hij pas om 11 uur naar buiten en toen had ik gezegd dat hij gerust tot een uur of 3 buiten mocht blijven staan. Toen dacht de opa dat dat elke dag mocht, dus even duidelijk gezegd dat hij gewoon een uur of 5 aan moet houden. Dus vanaf vrijdag staat hij weer iets eerder binnen en gelijk was het been weer dun.

Fijn Faye dat de zorg je voor een tijd uit handen wordt genomen door je instructrice. Zal in het begin even wennen zijn, juist doordat je er niet meer de hele tijd met je neus bovenop zit, maar het geeft je ook weer wat adempauze.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:09

Morgen ga ik een afspraak maken. En ik hoop eerlijk gezegd dat ik ook morgen meteen terecht kan!!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 22:40

MontyRulezz schreef:
Mijn is juist geadviseerd om vooral in het begin voorzichtig te zijn, met name met het draven. Een licht verende ondergrond is in het begin het beste voor de opbouw. Daarna kun je ook meer op de harde draven. Dus tot nu toe stap ik veel op het harde en heb ik alleen nog maar op zachtere ondergrond gedraafd.

De mijne had ook weer een iets opgelopen been afgelopen week. Kwam ik erachter dat hij toch te lang buiten stond. Laatst toen de smid kwam ging hij pas om 11 uur naar buiten en toen had ik gezegd dat hij gerust tot een uur of 3 buiten mocht blijven staan. Toen dacht de opa dat dat elke dag mocht, dus even duidelijk gezegd dat hij gewoon een uur of 5 aan moet houden. Dus vanaf vrijdag staat hij weer iets eerder binnen en gelijk was het been weer dun.

Fijn Faye dat de zorg je voor een tijd uit handen wordt genomen door je instructrice. Zal in het begin even wennen zijn, juist doordat je er niet meer de hele tijd met je neus bovenop zit, maar het geeft je ook weer wat adempauze.

Mijne heeft nu ook al circa anderhalve maand een heel mooi been. Ook na t stappen. Alleen ook als ik de wei inloop eind vd dag heeft ie ook een dikker been. Dat is s. avonds gelukkig wel weer weg. Maar wrs ook omdat ie te lang in de wei staat. Helaas kan dit niet anders.
Ben blij dat t niet van t stappen van ons komt.
Binnenkort als de tijd verzet wordt gaan ze ook weer korter in de wei. Dat scheelt.

Ik moet ergens in november weer. Zit dan op 5 maand. Hij zei vorige keer dat we dan wrs draf mee gingen pakken als t goed ging. Dat lijkt me zo eng. Heb ook geen verende ondergrond in de buurt, alleen een hard zandpad of asfalt. Misschien dan toch de bodem op de manege. All weather weet ik t wat bodem. Zo.n eb en vloed bodem.

Ponyparadijs: veel succes morgen. Hopen dat je snel terecht kunt en meer weet.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 22:42

Rascha schreef:
Ook ik kreeg altijd advies om op het harde te stappen en te draven....
Juist ook met peesblessures op het harde stappen.... En meestal kreeg ik het advies om er tijdelijk speciaal beslag onder te doen, dus dan was het vanzelfsprekend dat we ook met dat beslag gingen stappen op het harde....

Wat voor beslag had jij? Met van die zooltjes en siliconen?
Hielp dat naar jouw idee?

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:14

Ja, ook een balk of eggbar erbij....
Nou de eerste x hielp het wel, maar de tweede x heb ik het niet gedaan...
Heb het nadat de blessure genezen was, ook eronderuit gelaten....
Weet je, ik vind het best een heel gewicht wat er onder gespijkerd werd.....

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:45

Ah nee,.. nu ging het zo goed met mn paard zijn been en nu had ie achter 2 dikke benen (heel dik!)
Dacht eerst: hopelijk stalbenen, want ze waren niet warm. Heb gestapt en daarna was het ene achterbeen wel warm en de andere niet, maar beide waren nog dik.
Wat is dat nou weer,...

Mijn DA raadde voor de mijne balk en eggbars af,.. maar waarom weet ik niet precies.
De smid raadde ijzers van 180 euro aan (die met zooltjes en siliconen) maar heb dat ook niet gedaan. Voor gewone ijzers en achter er zelfs onderuit gehaald nu omdat we toch niet veel doen.
Ijzers komen er wel weer onder als we aan het werk mogen,..

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:56

He bah Quiz, wat klote voor je!!! Wel raar, gelijk 2 dikke achterbenen. Heeft die zich misschien niet vastgerold of zo vannacht op stal?? Ik hoop voor je dat het meevalt. Even een paar daagjes aankijken wat ze doen.

De mijn heeft iets dunnere ijzers eronder die wat meer afrollen. Verder heb ik er geen speciaal beslag onder laten slaan. Dat wordt me veel te duur allemaal en het is niet bewezen dat het ook echt werkt. Achter heeft hij ze er nu ook niet meer onder.

Ja als de tijd terug gaat komen ze allemaal niet zo lang meer in de wei. Ik kijk eventjes van hoe laat tot hoe laat ze buiten staan en misschien dat ik hem dan mee laat gaan met de rest. Maar ik merk duidelijk verschil met als hij te lang buiten staat. En als hij een iets opgelopen been heeft als ik hem uit de wei haal, durf ik niet zo goed het programma aan te houden en doe ik automatisch iets minder. Vanmorgen was zijn been ook weer netjes dun en heb ik echt 3 x 2 minuten gedraaft en in totaal een 3 kwartier onderweg geweest. Toen ik terug kwam was zijn been ietsje warmer, maar dat is normaal, dus dat is dan wel fijn.

En wat eerste keer draven betreft, gewoon doen Quiz, begin voor je eigen gevoel met eerst een klein stukje, een half minuutje ofzo. Dan durf je als dat goed gaat vanzelf meer te doen.

Pony, heb je een afspraak kunnen maken??

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:11

ja ik ga vanmiddag nog weer even kijken (laatste vakantiedagje), en hoop dat ze dan weer dun zijn. Geen idee wat ie gedaan heeft vannacht. Gisteren hebben we smorgens 20 minuutjes gestapt, en zijn been was mooi koud en dun daarna.

fijn Monty, dat het draven zo goed gaat! Vind je paard vast leuk om weer wat meer te mogen!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:17

Monty het wordt donderdag. Had graag vandaag al gewild maar helaas geen tijd. Dus donderdag dan maar. Ach die paar dagen maken dan ook niet meer uit!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 16:41

grr tuurlijk, morgen weer aan het werk na een weekje vakantie en dan gebeurd er weer zoiets,.. nog steeds een veel te dik en warm achterbeen (kogel) en de andere achter is ook te dik, wel wat minder maar ook warm. Zo gek,.. hij is wel enorm gevoelig als ie een wondje heeft en ik zag er idd aan beide benen 1.. niet te groot maar ja, bij hem hoeft het soms maar een speldenknop te zijn en het is al mis.
Hoop alleen niet dat ie er koorts bij krijgt. Want dan wil ik toch echt naar de DA,.. en dat gaat erg lastig als je 2 uur moet reizen voor het werk en je niemand anders hebt die met m naar de DA kan (wil ik ook liever niet, wil toch het liefst zelf horen wat ie heeft)

Hoop dat het morgen over is,.. vanavond toch maar weer voor de 3e keer kijken hoe het is en of ie koorts heeft.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:50

is het geen einshuss Qizz?? Lud had laatst ook een klein wondje en dat sloeg direct naar binnen. Aangezien jij het ook over een wondje hebt... maar dan zou ik er zeker wel een DA bij halen!
En ik ben ff nieuwsgierig, al wat geregeld qua stalling?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 20:06

Ja dat kan. hij is daar altijd heel gevoelig voor en heeft dat al een paar keer gehad.
Maar hij heeft geen koorts,.. gelukkig. Vanavond was het al ietsje minder. Ook minder warm.
Ga morgenvroeg weer kijken. maar zag ook een soort scheur/snee aan de kroonrand bij zijn achterbeen. Kan maar zo dat het echt vannacht is gekomen met rollen oid.
Geen idee, soms wou ik wel een camera hier :D

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 13:39

Gelukkig,.. net de DA aan de lijn gehad, het was wrs een virusinfectie oftewel griepje,.. mag 3-5 dagen duren. Hij heeft geen koorts gelukkig. Verder was ie erg blij verrast te horen dat het met zijn voorbeen goed gaat (tot nu toe)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:42

Oh gelukkig Quiz dat het niks ernstigs is. Dat dacht ik al gezien het feit dat hij het ineens aan allebei de achterbenen had maarja, je weet maar nooit. Leuk dat hij blij verrast was :D . Bewijst toch dat hun ook niet alles weten en je beter naar je eigen gevoel kunt luisteren :) .

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:18

Hoi Quiz,
Ik weet niet of het wat kan zijn; Die van mij had twee weken geleden ook plotseling een tweede dik voorbeen, ik snapte er niks van en maakte me grote zorgen, totdat onze andere merrie van 25, twee dagen later ook zomaar twee dikke achterbenen had, de kogel met name. Toen ging er een lichtje bij me op. :)*
Ik had ze verweid en tegelijkertijd hadden ze een andere brok gekregen. De gewone brok was verkocht aan een andere fabriek, en die zou dezelfde brok gemaakt hebben. NIET DUS!! Veel te veel eiwitten en ruw vet!
Alle te veel aan eiwitten uit het randsoen gehaald en weg waren de problemen weer.
Soms is de oplossing dichterbij dan je denkt. +:)+

Zou zoiets bij jouw paard ook per ongeluk het geval kunnen zijn?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 23:13

Hey Tellisto, bedankt voor je bericht:
ik heb wel als 1e aan zoiets gedacht of de einschuss maar aan het eten is niks veranderd. Alleen homeopatische druppels van een andere samenstelling. Leek me sterk dat dat t was. Volgens de dierenarts is t vaak een virus als t aan 2 benen tegelijk voorkomt. Mijne had ook met name de kogel erg dik en warm. Soort griepje. Hij had geen koorts. Zou 2-5 dagen mogen duren. En hij had gelijk. Dag 3 vandaag en de benen waren weer aardig dun vanavond en hij was iets minder sloom met stappen.. Meneer had weer wat praatjes en wou zn deken alweer kapotscheuren :-D. Hij wil m gewoon nog niet op ;-). Gelukkig stress om niks.

Monty: ja was heel blij dat t meeviel. In november wil ie ons schema aanpassen met een klein drafje als t zo blijft gaan. Maar hoefde de stap niet meer uit te bouwen nu. Zou tot november maar blijven op 20-25 minuten.
Weet je wat ik vooral ook fijn vind aan deze dierenarts? Dat ie gewoon toegeeft dat t goed is dat ik me niet aan het schema heb gehouden en dat ie zich misschien iets had verkeken op de grootte van het gebied. Voor hetzelfde geld kon ie dat echt niet waarderen want hij vond echt dat ik veel moest stappen direct al. Hij vond t fijn toch relatief snel onverwacht positief resultaat te zien. De mijne had t vast ook minder erg dan sommige anderen hier. En het is nog langgggggggg niet goed uiteraard. Maar ja... Je wil zo graag en klampt je vast aan alles omdat je totaal geen hoop gekregen hebt de 1e afspraak. Heel radicaal. Crossen afgelopen en springen wrs ook zoals t eruit zag. We gaan dus voor dressuurwedstrijden. Ook al vinden we dat beide niet zo heel leuk. Ben allang blij als dat weer zou mogen :-D uiteraard. Dan maar omscholen haha.
Dus ieder positief punt van de dierenarts maakt me heel blij. Vooral zijn verbazing. Hij had gewoon nog helemaal geen herstel verwacht. Eerder erger gaf ie al aan.

Voor mij genoeg reden om t positieve van bewegen in tegenstelling tot stalrust te zien. Ja t duurt langer. Maar ach. Er staat wel een happy paard in de wei. Dat is belangrijker. Plus liever een lang en goed herstel dan iets te snel weer wat doen.
Ik deel jouw mening in heel veel dingen Monty.