[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gretoes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:20

mijn dierenarts belde zojuist om te vragen hoe t ging, ik ben
eerlijk geweest en heb gezegd dat ik hm na vrijdag niet beter vind, hij eet niet heel goed en lopen gaat ook niet
echt vooruit, zn stap ik zeker beter, maar verder zie ik
geen vooruitgang meer..... dit vond ze zorgwekkend, komt
vanmiddag, en vreest toch dat ie mee moet naar de klniek,
ik hoop t niet, maar ja alles om hem weer okay te krijgen.....
ze kijkt vanmiddag bij hm, en beld me dan, ik
moet helaas werken dus kan er niet bij zijn.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:22

Jeetje gretoes, dat is naar nieuws :\ Wel fijn dat je dierenarts zo geïnteresseert is om zelf te bellen hoe het gaat en ook zo snel kan komen. Ik hoop dat het uiteindelijk meevalt :(:)
Je kunt niet met je baas regelen dat je er even bij kunt zijn?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:26

Capopjekop: Even een kleine waarschuwing voor wat betreft houtsnippers. Wij hebben afgelopen zomer een vracht houtsnippers (gesnipperde takken) gekregen (gratis) en die heb ik op een plek laten gooien waar het in de herfst en winter altijd nat is, dus preventief want afgelopen zomer was het kurkdroog.
Nu hebben we de hele tijd 'kreupele' paarden gehad. Steeds moesten we de hoeven weer uitkrabben en dan was het weer goed. Valt me nog 100% mee dat we er geen zoolkneuzing of hoefzweer aan over hebben gehouden.
Probleem was dat de stukjes hout te droog waren waardoor het hetzelfde effect geeft als een steentje in de hoef.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:40

Daar had ik idd ook wel een beetje zorgen over. Maar ik vrees dat houtsnippers zo'n beetje de enige manier is om het enigszins droog en vlak te krijgen. Zand gaat waarschijnlijk niet helpen zonder drainage en ik mag echt niet graven. De snippers die ik op het oog heb zijn speciaal voor paardenbakken, ik zal eens vragen naar de risico's, ik neem aan dat ze daar ervaring mee hebben.

Gretoes heftig zeg. Maar mss knapt ze in de kliniek wel goed op. Iig heel veel sterkte ermee. En het is idd wel fijn dat je dierenarts zo begaan is met je paardje.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:43

In de bak hier liggen ook houtsnippers, maar als Tryggur de kans krijgt vreet die ze op := Dus denk nie tdat dat voor mij handig is om dat in het land te doen :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:47

Is dat met de schors er nog aan? Of zijn ze kaal gemaakt? Want die voorgedroogde zijn helemaal ontdaan van de schors enzo. Schors daar zijn die van mij ook dol op. Zodra er een takje in de wei ligt kluiven ze hem helemaal kaal.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:46

janouk schreef:
@capopjekop
:(:) ik voel met je mee. Het is toch zo'n *&&^%^%ziekte.

Image kan eigenlijk alleen op ijzers lopen en dan alleen als de zool volledig vrij ligt. En dan alleen nog maar op Van Nassau's. Het is niet anders. Zonder ijzers kan ze niet lopen en als het ijzer maar ergens drukt op de zool is ze ook gevoelig.
Misschien is een ijzer voor jouw Grietje toch een mogelijkheid om uit te proberen.
Ik heb de eerste keren met Image op pad (wij rijden zo'n 5 uur richting Roosendaal en terug) een laag nat zand in de trailer gelegd, voor tegendruk. En dat ging eigenlijk prima, hoewel ik er heel erg tegenop zag.

Dit geldt ook voor mijn paard..dat breakover beslag van van Nassau is echt geweldig! Helaas liggen beide ijzers er nu af(hij heeft in de slootkant gestaan en is diep weggezakt waarschijnlijk,waardoor zn ijzers er zijn afgezogen) Dus nu loopt ie weer moeilijk op harde ondergrond...de druk is nu weer op zijn zool natuurlijk .Kan gelukkig donderdag terecht in Roosendaal,en kunnen ze er weer op.Kan hij weer pijnvrij lopen! Voor mij is het ook zo,n 2,5 uur heen en 2,5 uur terug rijden.Maar heb dit er zeker voor over!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:48

Er waren hier ook mensen die het breakoverbeslag door hun eigen smid laten onderslaan toch? Heeft jullie smid dan met van nassau gebeld voor informatie of hoe hebben jullie dat aangepakt?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:49

Jannepauli schreef:
capopjekop schreef:
. Het liefst zou ik dan naar van nassau gaan, aangezien een aantal hier zulke goede ervaringen met hem hebben. Maar ik krijg het niet over mijn hart om Grietje 1,5 heen en 1,5 terug op de trailer te vervoeren.

Ik kan me goed voorstellen dat je 'er doorheen zit'....
En toch.... weet je nog hoe mijn paard er aan toe was? http://www.youtube.com/watch?v=MQCNSgST ... re=related
Ze kon nauwelijks meer lopen. En een makkelijke trailerlader was ze daarbij ook nog niet. Slapeloze nachten heb ik er van gehad, het idee dat ze met die pijnlijke pootjes ook zo'n 1,5 à 2 uur op de trailer moest om bij Van Nassau te komen. Ik had geen keus meer: het was dát of de dood. De hele weg er naar toe heb ik met samengebalde vuisten gezeten en schrok van ieder hobbeltje en bochtje in de weg.
Maar weet je wat ik me het allermeest herinner? Het moment dat Van Nassau haar op de ijzers gezet had en ze haar eerste passen ging maken! Opeens stond daar weer mijn stoere mooie meid, koppie omhoog, neus in de lucht en ze wilde lópen! Draven liefst! De pijn was weg!
.

Hihi, zo herkenbaar het moment dat ze op de breakovers staan en meteen al beter weglopen!

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:50

capopjekop schreef:
Er waren hier ook mensen die het breakoverbeslag door hun eigen smid laten onderslaan toch? Heeft jullie smid dan met van nassau gebeld voor informatie of hoe hebben jullie dat aangepakt?

Hier ben ik ook even benieuwd naar! Vraag het donderdag zelf ook nog even aan Rob natuurlijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 13:50

capopjekop schreef:
Is dat met de schors er nog aan? Of zijn ze kaal gemaakt? Want die voorgedroogde zijn helemaal ontdaan van de schors enzo. Schors daar zijn die van mij ook dol op. Zodra er een takje in de wei ligt kluiven ze hem helemaal kaal.

Heeft de boer waar jij staat een tractor met een eg?
De beste stabiele bodem krijg je als je houtsnippers door het zand laat eggen, op ongeveer 10cm. Zo hebben wij het destijds gedaan op aanraden van de leverancier en het werkte perfect. Ben je meteen van het probleem af dat stukjes hout in de hoeven blijven zitten, of dat ze het eten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:13

@Capopjekop
Balen dat Grietje nog niet beter is gaan lopen na de bekapping, ik hoop dat dat nog wat bij trekt, het was ook een beste verandering van stand he ?
Veel sterkte in ieder geval en een dikke knuffel :(:)
Voorgedroogde chips wil ik je afraden, dat hebben ze bij onze club in de bak gehad, de stukken gingen tussen de straal en onder het ijzer zitten, paarden liepen er ook absoluut niet fijn op en het is er na een paar weken weer uitgehaald.
Ook even oppassen met houtsnippers die vers zijn, deze bevatten nog veel looizuren en dat wekt zoolzweren op.
Misschien kun je beter uitkijken naar drainagetegels met gewoon woudzand eroverheen.
Wij hebben kunstgras in de buitenbak liggen, zolang het droog blijft bevriest dit ook niet, als er water of sneeuw opkomt bevriest alles, zo ook houtchips en kunstgras.

@JannePauli
Dit filmpje kende ik nog niet van Pauli, die heeft inderdaad een slechte periode gehad zeg...
Wat was haar hals daar trouwens opgezet, is dat nu niet meer zo ?
Wel een ontzettend mooi paard zeg ! <3 ,
hoe is het trouwens nu met Pauli ?

@Wendy15
Woudzand is de beste optie als je dat kunt vinden op het eiland.
Woudzand heeft verschillende korrelgrootte en daardoor draineert het beter, stopzand uit de vloedlijn laat geen water door en witzand is te fijn.
Ik ben blij dat Tryggur weer aan de beterende hand lijkt te zijn ;)

@Lucyknol
Fijn dat het beter lijkt te gaan met je paard, aan de foto van de achterhoeven kon je ook al zien dat ze aan het herstellen zijn.
Mooi dat de voorvoeten ook lijken te herstellen,
Heb je net zo'n groeirand als op de foto's van Hittie een paar pagina's terug ?

@Gretoes
Zoals ik al eerder schreef zijn foto's al in dit stadium belangrijk, hieruit kan de DA opmaken of de HB nog actief is en de HS kan bepalen wat er moet gebeuren met bekappen en ijzers.
Als de HB ontsteking tot rust is gekomen en het hoefbeen gedéroteerd is door de HS, dan is normaliter gezien de meeste pijn uit de hoeven en kun je ook weer wat gaan doen met je paard.
Zaak blijft echter dat je van buiten nu nog niet kan zien wat er zich van binnen afspeelt, op de foto is aan de oplichting te zien of er nog ontsteking, gasvorming en bloedpropjes aanwezig zijn, daarnaast kunnen ze natuurlijk zien in hoeverre het hoefbeen geroteerd is.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:44

Bedankt lolclub!! :D Dan ga ik daar eens naar informeren of ik dat hier kan krijgen :j Zou wel fijn zijn voor de winter.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:16

@lolclub:de groeirand lijkt wel op de foto's van Hittie,maar ziet er iets anders uit.Ik moet je ook zeggen dat haar kroonrand enorm opgezet was,echt een hele dikke ribbel (waar dierenarts en hoefsmit thuis van achter hun oren krabten en nog nooit hadden gezien,da van de kliniek verklaarde het door de druk in de hoef)De dikke ribbel zit nu lager de "nieuwe"kroonranden zijn niet meer opgezet...
Zal even kijken of ik foto's kan maken,maar als het kan ga ik alleen bijplakken met tape vandaag zodat het gips wel onder haar zolen blijft zitten. Ze moet morgen ruim een uur in de trailer richting kliniek en ik ben zo bang dat het hoefbeen er anders misschien toch doorheen gaat (mn rechtsvoor), want het gips onder haar zolen zal zo toch wel wat doen, al was het maar tegen de pijn...
Duidelijke foto's trouwens zo met die lijnen, maakt het zelf voor mij te berijpen :D
Ik zal ook vragen of ze de röntgenfoto's naar me toe kunnen mailen, vorige keer helemaal niet aan gedacht, moet ook zeggen dat ik daar van schrik een beetje dichtsloeg...

Ga nu naar mn knollie, lekker knuffen en poetsen en dan morgen maar zien.
Duimen wordt op prijs gesteld :o

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:52

hoi jannepauli ik keek net even naar jou filmpje,wat heeft jou paard een pijn gehad,en wat moet het vreselijk zijn,om zo je paard te zien.en wat zal je er ziek van zijn geweest,wat is pauli toch een prachtig paard.ik hoop heel erg,dat ze helemaal hersteld,dat verdienen jullie zeker,en iedereen bedankt voor de tips,die hier gegeven worden,jannepauli nog heel veel sterkte met jou mooie paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:04

Pauli ging daar echt door een hel ja :oo Gelukkig dat het nu een stuk beter gaat.

Volgens mij heeft Grietje me gehoord gisteren. Vandaag liep ze echt een stuk beter (voor haar doen dan). Heb ook ietsjes meer buut gegeven.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:41

Fijn dat ze toch ietsje vooruit lijkt te gaan!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 00:43

Idd, weer even positief bekijken. Ik krijg net trouwens een mail van van Nassau. Een deze dagen komt er een lezing over IR op hun site. Ik ga dat even in de gaten houden, want dat kon volgens hem wel eens interessant zijn voor mij. En wellicht voor nog enkele uit dit topic.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:02

Lucyknol: we duimen voor je hoor vandaag! Ben heel benieuwd hoe het herstel verlopen is: over 'gipsen' hoor je toch niet zo vaak. Maar wat je gisteren schreef klinkt al goed.

Capopjepop: fijn dat ze wat beter liep.. maar blijf alert hoor, de buut kan veel maskeren..

Lolclub: helemaal vergeten op jouw foto's te reageren, maar Hittie heeft wel mooie gaven hoefjes nu! Ik zal vandaag nu toch echt 's even wat foto's van Pauli's hoeven maken - nu is nog mooi te zien dat er met de HB zo'n rare ribbel is gekomen.
Ze staat nog steeds vaak met haar achterpootje op rust, al is het iets minder dan een paar dagen geleden. Vind het maar vreemd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:32

lolclub...ik had je foto's helemaal niet gezien :o
(Het is door JP's berichtje dat ik dacht...foto's?)
Die lijn die je aangeeft,die wordt er bij pablo dus ook afgevijlt....iets erger denk ik..
Ze zal mooier afrollen als het 'recht' gevijlt is....ik denk dat je dat met rijden zeker gaat merken.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:01

Jannepauli schreef:
Lolclub: helemaal vergeten op jouw foto's te reageren, maar Hittie heeft wel mooie gaven hoefjes nu! Ik zal vandaag nu toch echt 's even wat foto's van Pauli's hoeven maken - nu is nog mooi te zien dat er met de HB zo'n rare ribbel is gekomen.
Ze staat nog steeds vaak met haar achterpootje op rust, al is het iets minder dan een paar dagen geleden. Vind het maar vreemd.

Dank je JP ;) ,
Ik hoop ook ten zeerste dat dit zich zo voortzet.
Ik ben heel benieuwd naar Pauli d'r hoeven, heeft zij de oude hoefvorm van vroeger weer terug gekregen ?

Over Pauli dr achtervoet... wij hadden er gisteravond ook één die op drie benen stond, zelfde verhaal als jij, ook alleen op de punt willen staan in de stal en haast op drie benen over straat gaan.
Nou vallen bij ons momenteel de eikeltjes van de bomen, dus ik vermoed dat hij een beetje lomp op zo'n eikel heeft gestaan
gister de hele voet uitgespoelt , maar kon niks vinden, vandaag stond hij wel alweer recht op zijn voet.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:16

geerke schreef:
Die lijn die je aangeeft,die wordt er bij pablo dus ook afgevijlt....iets erger denk ik..
Ze zal mooier afrollen als het 'recht' gevijlt is....ik denk dat je dat met rijden zeker gaat merken.

Ik ben ook benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien, ik heb natuurlijk jouw foto's al mogen bekijken dus weet ongeveer wat me te wachten staat.
Had jij het idee dat de hoef er zwakker door werd, of zit ik me ten onrechte zorgen te maken daarover ?

De afrol zal inderdaad beter worden als het loze stuk eraf is,
op de rontgen was te zien dat er wat bloed in de witte lijn zat,
als de afrol beter is zal er inderdaad minder druk op de neus en de broze witte lijn komen.
Het belangrijkste echter lijkt me dat het ijzer dan ook verder naar achter gelegd kan waardoor het breakover punt dichter onder het hoefbeen komt.
dat ontlast automatisch ook weer de buigpezen dus dubbel positief effect ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:20

capopjekop schreef:
Volgens mij heeft Grietje me gehoord gisteren. Vandaag liep ze echt een stuk beter (voor haar doen dan). Heb ook ietsjes meer buut gegeven.

Gelukkig maar, ik hoop dat de verbetering doorzet,
heb je de hoefschoentjes al geprobeerd ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:28

Nee nog niet, die houd ik achter de hand als ze weer slechter gaat lopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:45

lolclub schreef:
geerke schreef:

Ik ben ook benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien, ik heb natuurlijk jouw foto's al mogen bekijken dus weet ongeveer wat me te wachten staat.
Had jij het idee dat de hoef er zwakker door werd, of zit ik me ten onrechte zorgen te maken daarover ?

De afrol zal inderdaad beter worden als het loze stuk eraf is,
op de rontgen was te zien dat er wat bloed in de witte lijn zat,
als de afrol beter is zal er inderdaad minder druk op de neus en de broze witte lijn komen.
Het belangrijkste echter lijkt me dat het ijzer dan ook verder naar achter gelegd kan waardoor het breakover punt dichter onder het hoefbeen komt.
dat ontlast automatisch ook weer de buigpezen dus dubbel positief effect ;)

pablo heeft hele harde hoeven,die worden er niet slechter of gevoeliger van....alleen het is geen leuk gezicht.
Leken die bij mijn paarden komen kijken vinden het 'eng'
De paardenmensen begrijpen er trouwens ook niet veel van,en ik neem ook de moeite nieteens om over gekantelde hoefbenen doe parallel moeten lopen aan de hoefwand...te beginnen :D