Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:45

Zeker een mooie foto!

En AL, wat stoer ook dat je toch opgestapt bent daar +:)+
En voor mij gelijk een mooie eye opener dat ik te voorzichtig en pessimistisch ben geworden :o

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:36

Knap paard Flosje!

Ik was achteraf ook wel blij dat ik opgestapt was hoor. Ze was heel gespannen maar ontplofte niet. Sander vond haar nogal imponerend onder zadel. :P

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:38

:D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:48

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:37

@ Flosje, We hebben geen echo gemaakt, Sander vond het niet nodig. Op de buigproef was ze zo overtuigend dat daar eigenlijk niets te verwachten is. En haar rug waren duidelijk kneuzingen door mijn zadel. Dus nu ga ik even een periode met gekruiste singelstoten rijden. Mochten de problemen aanhouden moet ik terug voor een echo/verder onderzoek.

Er mogen idd nog wat kilootjes af, maar verder is het een knapperd hoor. :j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:34

@ x_Quinta_x:
Ik denk dat het best aan de hoefbandjes zou kunnen liggen maar het kan ook tal van andere oorzaken hebben. Zijn er indertijd foto's van de ondervoeten gemaakt? Welkom in ons topic trouwens. Sorry ik was even teveel met mijn eigen "sores" bezig :o . Struikelen kan ook ontstaan doordat je paard nog te plat staat en daardoor niet makkelijk over de toon komt. Als gevolg daarvan staat er ook weer te veel spanning op de pezen en de banden in het onderbeen/hoef.. Maar een platte voet krijgt ook makkelijker een zoolkneuzing ...Het blijft allemaal best moeilijk hoor. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik ken de DA die je noemt niet maar overleg gewoon goed met hem. Vertel desnoods dat je gelezen hebt over hoefbandjesblessures en of dat het niet zou kunnen zijn.. Heel veel succes en beterschap. Laat je horen hoe het gaat?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:09

Ja ik ga morgen haar weer longeren en kijken hoe het gaat, maar ik durf niet goed vanwege de kans op eventueel slecht nieuws. Morgen heeft ze een weekje op rust gestaan.
Vorig jaar had ze dezelfde kwaaltjes: op de volte niet correct kunnen lopen, rechtuit niets te zien. De DA heeft toen foto's laten maken. Nu ken ik niet veel van anatomie en van al die termen, maar ik meen dat ze een 2tje had op beide voorste straalbenen en dat de pezen die van daar uit vertrekken te zeer belast werden door haar platte stand. De DA zei dat ik toen een gans rond hoefijzer moest nemen met verhoogd van achteren. Hierbij hadden we ook een betere smit genomen en die was totaal niet voor die lapmiddeltjes. Heeft haar toen eens fatsoenlijk bekapt met een fatsoenlijk kwaliteit ijzer en toen was het over. Maar nu is er hetzelfde aan de hand. Onze smit snapt er niks van.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:59

Spannend hè om te kijken of goed loopt. Soms is het zo verleidelijk om je kop in het zand te steken en het gewoon niet te weten.. :(:)
Ik ben er ook niet voor om bij ondergeschoven verzenen een wig te gebruiken.. Je lost het probleem er inderdaad niet mee op. Daar heeft je smid helemaal gelijk in.Hoe staat ze nu op de voeten? Nog steeds zo als toen je huidige smid begon of heeft hij wat aan de stand kunnen veranderen. Je moet daarbij ook goed kijken naar de voetas.. Bij een te platte voet met ondergeschoven verzenen zie je vaak ook een gebroken voetas. Daardoor staat er inderdaad veel druk op de pezen in de ondervoet,wordt de zool gevoeliger en gaat het paard steeds meer "achterop" lopen. Al met al best lastig. Ik weet helemaal niet of je daar het probleem moet zoeken hoor. Misschien is er wel totaal iets anders aan de hand.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:44

Hallo meiden,
mag ik me ook melden in dit topic?
Sinds vrijdag weet ik dat mijn jonge 5 jarige ruin een lichte blessure heeft aan de collaterale banden in de ondervoet. Ik baal als een stekker temeer omdat ik dit paard pas 6 weken op stal heb staan en vanaf dag 1 zag dat hij rechtsom op de hardere ondergrond de eerste paar rondjes niet rad liep... Hij hersteld nog steeds als hij warm is en onder het zadel was er niets meer te zien.... Ben in Bodegraven geweest en daar heeft Sander dit geconstateerd. 12 weken zou het herstel duren... Ik lees hier wel heel veel enge verhalen hoor!het paard uit mijn profiel staat nu 8 weken op t land ivm een probleem in de ondervoet... Wat een pech. Ben er echt ziek van ;(

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:52

Hallo am_vanes, ik moet nog wachten tot nu dinsdag. Ik ga dan naar Kliniek de molenheide in reusel. Ik HOOP dat de diagnose mee valt, maar ik verwacht dat ik voor het hele zomer-wedstrijdseizoen out ben. Ze staat nu al een 3tal weken op weiderust, maar nog geen greintje verbetering.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:00

Hoi Am_vanes, tuurlijk mag jij hier ook mee kletsen. Wat vervelend dat jou paard ook een blessure aan zijn bandjes heeft. Gelukkig is het "maar" een lichte blessure, ik zal heel hard voor je duimen dat het snel weer goed is. Het is echt een rotblessure, mijn merrie is nu al 2,5 jaar aan het revalideren met ups en heel veel downs. Hopelijk gaat de revalidatie bij jou wel voorspoedig.

x_Quinta_x: Ik zal voor je duimen dinsdag, hopelijk valt het allemaal mee.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:54

aukelizzy; ik heb het topic doorgelezen.het zit jou en je paardje ook niet mee hè?te veel ups en downs.heel erg kl*te zeg maar

x_quinta_x: jij heel veel succes! Ben erg benieuwd wat er uit gaat komen!de onzeketheid is het ergste

ik ben nog wel met de stal waar ik mijn paard vandaan heb in conclaaf,maar ik denk dat ht nog heel moeilijk wordt om te bewijzen dat het misschien een oude blessure betreft.het is dan wel een lichte maar hij heeft ht aan 2 voorbenen,en ik ben al vanaf dag 2 dat hij op stal staat in discussie dat ik hem niet rad vind.
Lopen jullie paarden na een aantal rondjes ook weer helemaal goed?
Paardje is helemaal rondom op de foto geweest,rug,hals alles ok. Dan verwacht je toch toch niet dat het paardje iets aan de weke delen mankeert?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:34

am_vanes, Mijn paard heeft er in het begin zelfs nooit kreupel op gelopen, hoogstens soms wat stijf, terwijl het bij haar heel ernstig was. Ik heb een beetje hetzelfde als jou, paard helemaal laten keuren, had alleen maar 1tjes en je verwacht idd niet dat het dan wat in de weke delen mankeert. Alleen ben ik gewoon heel dom geweest, toen ze gekeurd werd dacht ik zelf "iets" te zien op de buigproef rv, maar veearts keurde haar goed en zag niets. Foto's waren ook helemaal goed dus ging ervan uit dat er niets was. Stom, maar das achteraf. Ik ben toen niet meer met de verkopende partij in conclaaf gegaan omdat ik niets kon bewijzen. Hopelijk lukt dat jouw wel.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:30

Succes am_vanes! Lastig inderdaad bewijs bij zo'n blessure.....

Die van mij is ook kort voordat de ellende begon klinisch goed gekeurd (voor de verzekering toen) en tijdens de blessures nog overal op de foto geweest en heel goed... Tja, lastig! DA thuis en jury in het M zagen er niets in toen hij echt al heel slecht was.

Hopelijk kom je er uit met de verkopende partij en/of herstelt het paard snel.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:41

hallo all,

Nou ben vandaag met de verkopende partij tot een hele goede oplossing gekomen. Gelukkig een zeer gerenomeerde handelsstal die zijn naam hoog wilde houden.... Het blijft voor beide partijen lastig, maar gelukkig zijn ze me toch tegemoet gekomen.
optie 1: ik mag het paard teruggeven en gaan ze op zoek naar een vergelijkbaar kwalitatief goed paard
optie 2: Ik ga dit traject in, en als blijkt dat het toch niet goed komt kan het paard alsnog terug.

Hulde aan deze handelsstal, want dit hoor je toch niet vaak! Gelukkig leste ik er al met dit paard en bouw je toch meer een band op met een persoon.
Maar moeilijk...toen ik dit paard kocht had ik geen hiep hiep hoi gevoel, ik had net een nare prognose van mijn huidige paardje te horen gekregen, en dus dacht ik dat ik met een ander paard nooit meer een band zou opbouwen. maar in de 6 weken dat ik deze heb staan heeft hij heel erg zijn best gedaan om aardig gevonden te worden :-) ... Wat een lief, hardwerkend aandoenlijk paard is dat zeg! hij heeft mijn hart gestolen en dus vind ik dit een moeilijke keuze.
Aan de andere kant ga ik tijdens dit revalidatie proces natuurlijk nog meer aan hem hechten en zal het nog moeilijker worden om afstand van hem te doen.
maar rationeel gezien is het t beste om hem terug te doen en met een schone lei met een ander paard te beginnen.
Moeilijke keuze dus nog....

Ik lees verder in dit topic wel heel veel narigheid, en er is toevallig bij een ander paard op stal hetzelfde probleem geconstateerd... dit wordt een revalidatie periode van 6 tot 9 maanden voor ze weer in training is.
Mijn paardje is net 3 maanden ingereden en de rem zit er nog maar net op, hij pakte alles heel goed op maar het zal nog moeilijk worden om te revalideren als ik erop mag en alleen op het harde mag gaan draven... ik zie er nu al tegenop en je begint eigenlijk al met ellende...

Ik moet hier nog maar een nachtje over gaan slapen, het is wel een levend dier waar we het over hebben.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:45

Ik ken jou verder niet en ken het paard niet.... Superoplossingen worden er aangeboden, echt top!
Als ik zo je verhaal lees en terugdenk aan de ellende die ik met die van mij gehad heb, zeg ik ga voor optie 1. Dit is gewoon een traject dat je ook heel veel energie kost. En als je dit traject in gaat en het komt niet goed, voor wie zijn dan de VA kosten?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:50

Richtje: tja optie 1 is wel de beste denk ik, al zijn zijn genezingskansen goed te noemen....
en de DA kosten, die zullen dan wel voor mijn rekening zijn denk ik. Flo is wel verzekerd.
Ik heb net een traject van een half jaar met mijn grote reus achter de rug (zie profiel) en dat zit ook in de ondervoet... waarschijnlijk ook collaterale banden. Het is echt mijn nachtmerrie om met een nieuw paard hetzelfde traject door te lopen. en idd, ik lees hier ook heel veel wisselende verhalen over, soms komt het goed, soms ook niet....
jij hebt toch ook heel lang gedokterd met jouw paardje?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:04

Ik snap het dilemma heel goed en natuurlijk moet je er gewoon even rustig over nadenken. Maar ik zou na het traject wat ik heb gehad me er niet meer aan wagen :n

Ja inderdaad, 2 jaar gedokterd en heel intensief begeleid hierin door Bodegraven (Teun en Sander). Heel veel ups en downs gehad en uiteindelijk na 2 jaar toch afscheid moeten nemen helaas.... het ging niet meer :n

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:00

Moeilijke keus zeg. Ik weet niet wat ik gedaan had als ik in jou schoenen stond. Ik denk dat ik op dat moment voor optie 2 gegaan was aangezien ik wel al heel erg aan Zhuf gehecht was. Nu ik 2,5 jaar aan het revalideren geweest ben, besef ik dat dit iets is wat ik nooit meer zou willen. Je bent dag in dag uit alleen maar bezig met zorgen maken. En iedere keer dat het iets beter gaat krijg je hoop, tot je op het punt zit dat het ineens weer niet goed gaat en dan krijg je zo'n klap. Dat heeft mij op een gegeven moment echt gesloopt. Dus als ik nu in jou schoenen stond met de ervaring die ik nu heb was ik zeker voor optie 1 gegaan. Kan me voorstellen dat het een super moeilijke keus is.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:28

ja he? ik denk dat ik er niet van kan slapen vannacht. |(
Net nog ff lekker met hem aan de hand gegraasd en wat gestapt. Hij is zoooo leuk.

Ik moet deze beslissing met mijn verstand maken en niet met mijn hart maar ik zal er echt wel ff stuk van zijn.
Was ik maar hamsters gaan houden...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:03

am_vanes schreef:
hallo all,

Nou ben vandaag met de verkopende partij tot een hele goede oplossing gekomen. Gelukkig een zeer gerenomeerde handelsstal die zijn naam hoog wilde houden.... Het blijft voor beide partijen lastig, maar gelukkig zijn ze me toch tegemoet gekomen.
optie 1: ik mag het paard teruggeven en gaan ze op zoek naar een vergelijkbaar kwalitatief goed paard
optie 2: Ik ga dit traject in, en als blijkt dat het toch niet goed komt kan het paard alsnog terug.
......knip..
Ik moet hier nog maar een nachtje over gaan slapen, het is wel een levend dier waar we het over hebben.

Wat een rotsituatie ben je in beland :(:)

Persoonlijk zou ik voor geen van beide opties gaan. Maar altijd in het belang van het paard denken.
Wat gebeurd er met het paard als hij zowiezo terug gaat naar die stal? En kun jij daar mee 'leven'?

Ik denk dat dit paard niet voor niets bij jou terecht is gekomen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:17

am_vanes schreef:
ja he? ik denk dat ik er niet van kan slapen vannacht. |(
Net nog ff lekker met hem aan de hand gegraasd en wat gestapt. Hij is zoooo leuk.

Ik moet deze beslissing met mijn verstand maken en niet met mijn hart maar ik zal er echt wel ff stuk van zijn.
Was ik maar hamsters gaan houden...

Het is ook vreselijk moeilijk :(:) Maar ik denk wel een moment om voor jezelf te kiezen en dus niet zo'n traject in te gaan.
Als het niet goed komt, heb jij wel die kosten en tijd erin gestopt en is het afscheid alleen maar moeilijker.
Wat je zegt, met je verstand kiezen en niet met je hart.

Sterkte!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:18

singasong schreef:
Wat een rotsituatie ben je in beland :(:)

Persoonlijk zou ik voor geen van beide opties gaan. Maar altijd in het belang van het paard denken.
Wat gebeurd er met het paard als hij zowiezo terug gaat naar die stal? En kun jij daar mee 'leven'?

Ik snap je punt...

Maar imo is dat echt iets waar je in je eigen belang nu juist niet over na moet denken :o

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:22

singasong schreef:

Dat vraag ik me ook af?
Super dat er zo gereageerd wordt door de handelsstal, maar als er vrij weinig aan te zien is zou 't paard dan niet 'gewoon' weer aangeboden worden voor verkoop?

Moeilijke situatie hoor, goed over nadenken en niets overhaast beslissen!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:25

Gimli_ schreef:
singasong schreef:

Dat vraag ik me ook af?
Super dat er zo gereageerd wordt door de handelsstal, maar als er vrij weinig aan te zien is zou 't paard dan niet 'gewoon' weer aangeboden worden voor verkoop?

Moeilijke situatie hoor, goed over nadenken en niets overhaast beslissen!

Maar misschien even heel hard hoor..... Maar is dat haar probleem?
Dan kan je elk dier dat iets mankeert wel 'in huis' gaan nemen.