Citaat:@ Jodi: binnenkant is dunner qua hoefwand dan de buitenkant... en dus zwakker. Ik kan me voorstellen dat dat op Franse ondergrond inderdaad sneller slijt.
Rolt ie ook buitenlangs af? Lijkt erop...
Maar juist de binnenkant groeit harder.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:@ Jodi: binnenkant is dunner qua hoefwand dan de buitenkant... en dus zwakker. Ik kan me voorstellen dat dat op Franse ondergrond inderdaad sneller slijt.
jodi schreef:Citaat:@ Jodi: binnenkant is dunner qua hoefwand dan de buitenkant... en dus zwakker. Ik kan me voorstellen dat dat op Franse ondergrond inderdaad sneller slijt.
Maar juist de binnenkant groeit harder.
russel schreef:Mijn DA bv die vind weidegang geen beweging, beweging is minimaal 15 aan de longeerlijn links en rechtsom laten draven en galopperen als je die dag niet hebt gereden. Dus Elke dag beweging met het minimum van die 15 min. OoK als ze op de wei hebben gestaan die hele dag.
jodi schreef:En dat filmpje?
Bestaat er van hetzelfde paard de versie met ijzers?
scoxxx schreef:Drama hiero.![]()
Sneeuw... 5 cm, heel zeldzaam hier op 300 meter van zee.
Kunststof-ijzertjes zijn net als RIM-ijzertjes, zo heb ik gemerkt... sneeuw klontert tot enorme sneeuwballen in het ijzer.![]()
Echt totaal tegen al mijn verwachtingen in. Totaal...
Arabesk schreef:Onze paarden staan in een hele grote paddock, ongeveer 20 x 50 met nog een looppad naar de inloopstal en een stuk beton van 8 x 8. Er zijn meer voerpunten dan paarden, en omdat het voerbakje van een ander paard altijd lekkerder is, lopen ze steeds naar een ander voerpunt. Want stel je voor dat je collega lekkerder hooi heeft dan jij, dat kan natuurlijk niet
Verder hebben we alle voorzieningen ver uitelkaar geplaatst. Eten en drinken staan uit elkaar en de inloopstal is dus ook nog een stukje wandelen. Ze kunnen óf eten óf schuilen.
Alleen de liksteen ligt wel in de inloopstal, om te voorkomen dat ie wegregent
We hebben een keer opgemeten hoeveel onze paarden bewegen per 24 uur. Dat ligt tussen de 10 en 15 km. Op een weiland leggen ze met hapje stapje ook ongever 12 km af. In de natuur bewegen paarden zo'n 20 tot 80 km per dag. In een box beweegt een paard 0,8 km per dag. De paddock komt dus al een heel eind in de richting van de natuurlijke bewegingshoeveelheid, de rest rijden we bij, of we fietsen aan de hand met ze. Rijden heeft dus ook wel een functie, behalve ons eigen plezier, maak je met rijden ook nog extra kilometers.
Bewegen is bij paarden hét sleutelwoord om gezond te blijven.
Arabesk schreef:Grazend leggen onze paarden met hapje stapje ongeveer 6 meter af in 1 minuut. Dat lijkt niet zoveel.
Dat is 60 * 6 = 360 meter per uur
369 * 24 = 8640 meter per etmaal
is dus 8,6 kilometer
Dat is dus alleen de hapje stapje- afstand. Daar komt nog bij
- spelen
- elkaar wegjagen
- naar de drinkbak lopen
- naar de liksteen lopen
Afhankelijk van hoe spelerig ze zijn is komt daar nog 1,4 tot 5 kilometer bij.
In onze paddock staan ze soms langer stil, maar na even stilstaan lopen ze wel méér.
De paddock is 25 x 50 meter ongeveer. De diagonaal is dus 56 meter (Akwadraat + B kwadraat = C kwadraat)