Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:19

Citaat:
@ Jodi: binnenkant is dunner qua hoefwand dan de buitenkant... en dus zwakker. Ik kan me voorstellen dat dat op Franse ondergrond inderdaad sneller slijt.
Rolt ie ook buitenlangs af? Lijkt erop...

Maar juist de binnenkant groeit harder. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:23

Eleonoor ik doe ook vaak een ovaal laten lopen dus dan zet ik een rechthoek af, of gewoon zonder lijn in de buitenbak op stem en balkjes op de grond. Dan wordt het binnenachterbeen niet zo zwaar belast en dan is niet steeds zo hetzelfde, saai.

Voor mijn paard is deze onbelaste manier van bewegen juist een grote ontspanning. Hij loopt dan ook heel relaxed en lekker ontspannen, hij blijft zelf lopen en geeft zelf aan dat hij even moet uitstappen om op adem te komen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 14:25

Zo longeer ik Miep en Piep (de bijnaampjes Knipoog ) Piep alias "oohhhhhh wat is de wereld toch groooooot"-Girafje en Miep alias "ik ben de aller- aller- allerbeste die er is, niemand zo goed als ik"-DramaQueen.

Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 14:28

jodi schreef:
Citaat:
@ Jodi: binnenkant is dunner qua hoefwand dan de buitenkant... en dus zwakker. Ik kan me voorstellen dat dat op Franse ondergrond inderdaad sneller slijt.
Rolt ie ook buitenlangs af? Lijkt erop...

Maar juist de binnenkant groeit harder. Verward

Groeit harder en dunner... Indien hij terug aan het werk gaat, zal de binnenkant harder slijten dan de buitenkant vermoed ik.
Omdat de dunne wand eerder afbreekt op de stenen.
Nu hij op rust staat, zal deze dunne(re) wand minder snel afbreken.
Zo is mijn persoonlijke ervaring met dit soort hoefjes Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:08

russel schreef:
Mijn DA bv die vind weidegang geen beweging, beweging is minimaal 15 aan de longeerlijn links en rechtsom laten draven en galopperen als je die dag niet hebt gereden. Dus Elke dag beweging met het minimum van die 15 min. OoK als ze op de wei hebben gestaan die hele dag.

Grappig, heb ik nog niet gehoord Lachen Ik vind weidegang wel beweging maar geen training. Na een zware training of wedstrijd krijgt mijn paard toch echt een paar dagen en soms ruim een week weiderust. Op die manier kan haar lichaam tot rust komen en mircotrauma worden herstelt zodat het geen macrotrauma wordt. Als ik haar in die periode dagelijks zou longeren komt het lichaam daar echt niet aan toe.

Mijn paard staat zomer en winter op het weiland. Nu van 8 tot 16.30 en dat wordt weer langer als de dagen lengen tot 24/7 in de zomer. In deze periode haal ik haar wel elke avond nog ruim een uur uit stal om te wandelen of te rijden dus nog wat meer beweging.

Overigens heeft Arabesk vandaag hoefland- en afrolfilmpjes gemaakt. Dit keer van mijn paard zonder ijzers. Paard was niet echt blij met voordraven op het asfalt. Ik houd het toch op wat gevoelig nu ze weer van de ijzers af is. Weet niet of ik ze moet plaatsen of dat Arabesk dat doet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:18

Hier een making of een filmpje met Arabesk en Arno Haha! Heeft iedereen een beeld hoe de eerder gesproken filmpjes ongeveer gemaakt worden.

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:21

die muts van mij ROFL géén gezicht, lijk wel een kabouter zo Clown

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:56

En dat filmpje?
Bestaat er van hetzelfde paard de versie met ijzers?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:58

jodi schreef:
En dat filmpje?
Bestaat er van hetzelfde paard de versie met ijzers?

Ja, en we hebben geprobeerd uit dezelfde hoek te filmen. Arno probeert beiden filmpjes nu onder elkaar te plakken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 21:05

Drama hiero. Huilen
Sneeuw... 5 cm, heel zeldzaam hier op 300 meter van zee.
Kunststof-ijzertjes zijn net als RIM-ijzertjes, zo heb ik gemerkt... sneeuw klontert tot enorme sneeuwballen in het ijzer. Boos!
Echt totaal tegen al mijn verwachtingen in. Totaal...

Gevolg = 3 paarden op stal. Alle deuren in de inloopstallen in allerhaast er weer ingehangen. Twee paarden blijven buiten (ijzerloos) voor de stallen van de anderen hangen, om hen ernstig te troosten.
God... wat zijn arabieren dan allen drama-queens zeg... ze deden alsof de wereld verging (Tis maar 1 nachtje op stal staan)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:14

scoxxx schreef:
Drama hiero. Huilen
Sneeuw... 5 cm, heel zeldzaam hier op 300 meter van zee.
Kunststof-ijzertjes zijn net als RIM-ijzertjes, zo heb ik gemerkt... sneeuw klontert tot enorme sneeuwballen in het ijzer. Boos!
Echt totaal tegen al mijn verwachtingen in. Totaal...

Wat apart. Van Nina weet ik dat zij gewoon kan rijden in de sneeuw met de Hippoflexen. Maar misschien was het laagje sneeuw toen dunner?

Mijn ritje vanmiddag zag er zo uit:

Afbeelding[/quote]

Om dit soort dingen haal ik haar dus o.a. ook in de winter van de ijzers. Nu kan ze gewoon op het land. Bovendien loopt de betonnen uitgang van onze stal schuin af en dat kan wel glad zijn met ijzers, helemaal met sneeuw en ijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:15

Ik heb een keer met zweet op mijn rug een ijsbal en dan echt zo groot als een tennisbal uit de hoeven staan bikken, letterlijk staan bikken. Het was werkelijk een ramp, met deze plaksneeuw heb je idd een probleem.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:08

Haha! Ben dus nu heel erg blij zonder ijzers. Die van mij heeft zijn drie uur paddock in de hevige sneeuwbui gehad en kwam met schone voetjes op stal.

Ben benieuwd naar de filmpjes.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:54

Arabesk schreef:
Onze paarden staan in een hele grote paddock, ongeveer 20 x 50 met nog een looppad naar de inloopstal en een stuk beton van 8 x 8. Er zijn meer voerpunten dan paarden, en omdat het voerbakje van een ander paard altijd lekkerder is, lopen ze steeds naar een ander voerpunt. Want stel je voor dat je collega lekkerder hooi heeft dan jij, dat kan natuurlijk niet Clown

Verder hebben we alle voorzieningen ver uitelkaar geplaatst. Eten en drinken staan uit elkaar en de inloopstal is dus ook nog een stukje wandelen. Ze kunnen óf eten óf schuilen.

Alleen de liksteen ligt wel in de inloopstal, om te voorkomen dat ie wegregent Clown

We hebben een keer opgemeten hoeveel onze paarden bewegen per 24 uur. Dat ligt tussen de 10 en 15 km. Op een weiland leggen ze met hapje stapje ook ongever 12 km af. In de natuur bewegen paarden zo'n 20 tot 80 km per dag. In een box beweegt een paard 0,8 km per dag. De paddock komt dus al een heel eind in de richting van de natuurlijke bewegingshoeveelheid, de rest rijden we bij, of we fietsen aan de hand met ze. Rijden heeft dus ook wel een functie, behalve ons eigen plezier, maak je met rijden ook nog extra kilometers.

Bewegen is bij paarden hét sleutelwoord om gezond te blijven. Ja

Arabesk, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je die loopafstanden opgemeten hebt ?

Zelf heb ik een weiland van 180 m lang en 18 m. breed. Daarvoor ligt nog een rijbak van 37 x 18 m.en een roundpen van 13 m. doorsnee.
Gisteren met de sneeuw waren de meiden beweeglijker dan anders.
Ze waren behoorlijk zoekende naar gras in de wei en tussendoor haalden ze hooi uit de voerton in de rijbak.
Ik heb ze gisteren redelijk veel geobserveerd.

Zeker weten dat ze hier absoluut niet aan die 12 km komen.
Heb ik nou zulke rustige paarden?

Ik zet ze ook wel eens bij uitzondering alleen in de rijbak en roundpen. Hooi, water en liksteen op verschillende punten.
De mijne doen over een kuip hooi al gauw 1 1/2 uur. Maal 3 is al 4 1/2 uur stilstaan. Daarna zoeken ze een favoriet plekje en staan zomaar een uur of langer te dommelen. Bij mooi weer lekker liggen in het zand. Dus alleen in de rijbak en roundpen samen 50 x 18m. bewegen ze al helemaal nauwelijks.

Voor 12 km. zouden ze dus al gauw zo'n 60 keer per etmaal vanuit de rijbak naar helemaal achter in de wei moeten gaan.
Nee dat doen ze hier bij lange na niet.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de anderen een idee hebben wat jullie paarden uit zichzelf per dag afleggen in de wei, rijbak enz.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:13

nou...mijn paard beweegt haast niet hoor....die staat onder zijn afdak te wachten op zijn hooi....met slecht weer dan.
Als het redelijk weer is graast hij gewoon,en af en toe dolle vijf minuten....maar dat is maar vijf minuten dus....
Mijn fries galoppeert wel rond,maar dat is een spelletje met de honden...die rennen mee aan de andere kant van het draad..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 11:32

Heb 5 paarden in een zeer gemengde kudde. Derhalve veel dynamiek: spelende ruinen, miepende merries, discussies over wie op welk moment nu wel of niet hoger in de rangorde staat (met name de merries onderling), ruinen die gecorrigeerd worden in hun lomp gedrag, reageren op zaken die buiten de wei/paddock gebeuren etc. etc.

Indien dekenloos, staan ze allen te "klagen" in/voor de inloopstallen: staan stil te bibberen in de kou, schuilend. Met deken op, blijven ze een heel stuk bewegelijker.

De paarden staan continue (!!!) in communicatie met elkaar, met de daarbij behorende beweging(en)... zelfs tijdens het hooi eten.
Ik vermoed in ieder geval voldoende beweging om mentaal en fysiek gezond te (kunnen) blijven. En in mijn geval Knipoog, zijn dekens hierin onontbeerlijk.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:00

@henny_w : hier ongeveer het zelfde. Mijn paard staat in ruime loopstal met twee andere nog jonge speelse ruinen. Hardstikke gezellig en die twee zie ik wel een stoeien, mijn paard staat echter alleen maar hooi te vreten. In het land het zelfde verhaal... zelfs als je ze net loslaat in het land kan er nog geen sprintje vanaf en eigenlijk gaan ze altijd meteen met de mond naar de grond... Heel af en toe krijgen ze het in de bol en vliegen ze door het land maar no way dat die paarden 12 kilometer per dag lopen Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed ik maak me daar totaal geen zorgen om, denk niet dat je de gezondheid van het paard kunt aflezen aan de kilometers die hij per dag aflegt. Een endurance paard dat 30 kilomter per dag loopt maar vervolgens de rest van de tijd op stal staat lijkt me ook niet gezond, dan kun je volgens mij beter een paard hebben dat niet veel loop maar eigenlijk over de hele dag zich een klein beetje verplaatst.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:30

mijn ponies redden die 12 km makkelijk, ze hebben onbeperkt hooi maar grazen tussendoor nog veel. ik heb de ponies in een GROOT stuk land staan, de bak en longeerring liggen daar ook in. in de bak komen ze echter zelden, maar toch wel regelmatig om even wat te snuffen of rollen. in de weide zelf hebben ze ook enkele vaste 'rolplekken'. hooivoorziening is aan de ene kant van de wei, water aan de andere. de liksteen passeren ze zo ongeveer als ze van de ene naar de andere kant gaan, maar deze komt binnenkort onder een dakje in een andere uiterste hoek van de wei. dan maken ze nog meer KMs, hihi! er is ook elke dag speelkwartier, meestal meerdere keren trouwens, en dan gaan ze goed tekeer. het betreft een groepje van twee ongeveer 14 jarige ruinen, een ruin van 2,5 en een merrie van 5,5, de laatste twee zijn van mij.

12 km per dag redden zij ruim!

de groep waar mijn andere paard instaat redt 12 km denk ik niet, wat ik hen zie doen is eten bij het hooivak, en daarmee brengen ze de meeste uren per dag door. speelkwartier is er ook maar niet zo lang en uitgebreid als bij de ponies. de drinkbak en hooivak staan ver uit elkaar, en ook hun weide is enorm maar ik betwijfel of zij in de winter 12 km zullen redden.

in de zomer overigens wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:42

Mijn paarden staan in de buitenbak, 20x40 en helaas lopen ze amper, de eerste 5 minuten en dan staan ze tegen elkaar aan tot ik naar bed ga en ze binnen haal, dan komt er leven in ze en rennen ze naar het hek als ze achterin staan of ze staan al tegen het hek aangeplakt. Ik mag blij zijn dat ze een kmtje gelopen hebben die dag.

Regelmatig doe ik ook in breken om ze 5 minuten rondjes te laten draven, dat gaat na 5 minuten ook niet meer van harte Haha! echt super lui....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:10

Thanx voor jullie reacties Knipoog

Ik ben gerust gesteld Haha!
Een paar keer per week maken ze onder het zadel een bosrit op zwaar terrein van gemiddeld zo'n 15 tot 20 km. maar in de wei en rijbak zijn ze ozoooo ... easy en relaxed en dan komen ze zelfs nog niet aan de helft vrees ik Haha!

Het grazen gebeurt ook heel erg op 1 plek. In de loop van de ochtend zie je ze dan wel een keer juist voor of achterin lopen maar dat gaat dan echt al grazend op z'n elvendertigst Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:49

Grazend leggen onze paarden met hapje stapje ongeveer 6 meter af in 1 minuut. Dat lijkt niet zoveel.

Dat is 60 * 6 = 360 meter per uur
369 * 24 = 8640 meter per etmaal
is dus 8,6 kilometer

Dat is dus alleen de hapje stapje- afstand. Daar komt nog bij

- spelen
- elkaar wegjagen
- naar de drinkbak lopen
- naar de liksteen lopen

Afhankelijk van hoe spelerig ze zijn is komt daar nog 1,4 tot 5 kilometer bij.

In onze paddock staan ze soms langer stil, maar na even stilstaan lopen ze wel méér.

De paddock is 25 x 50 meter ongeveer. De diagonaal is dus 56 meter (Akwadraat + B kwadraat = C kwadraat)

In geen enkel hooinet zit zulk lekker hooi als in het hooinet van een ánder paard. Ze nemen dus een paar happen van een hooinet in de ene hoek en gaan dan naar de andere hoek. Zo houden ze elkaar lekker bezig.

Hoe langer je meet, hoe nauwkeuriger je schatting wordt.

Voor de paddock hebben we 10 minuten gemeten. In die 10 minuten waren ze twee keer van hooinet gewisseld. Toen liepen ze ongeveer 70 meter. Wat neerkomt op 10 km per dag. Spelen en lopen naar de liksteen en drinkwater zijn daarbij nog niet meegerekend. Er komt dus met gemak nog zo'n 2 tot 4 km bij.

Afbeelding
H = hooinet
L = liksteen
D = drinkbakken

De oude ruif wordt niet meer gebruikt, die is in de strijd gesneuveld Clown

De renbaan is op dit moment afgesloten, omdat ik eerst nog extra schrikdraad wil spannen, omdat één van de paarden als hobby heeft planken uit het hek trekken. Clown. Als de renbaan weer open gaat lopen ze ook weer meer.

Afbeelding

Zouden we op één plek voeren in de schuilstal en het water dichtbij hebben staan, hebben de paarden geen enkele reden om te bewegen en blijven veel stilstaan

Als ik alle paarden apart in een eigen paddockje zou zetten met hun eigen eten en drinken bewegen ze heel weinig. Juist doordat ze met z'n allen staan en er meerdere voerplaatsen zijn en alle voorzieningen zo ver mogelijk uit elkaar liggen, zijn ze gemotiveerd om te bewegen.

Ik zie heel veel maneges en pensionstallen waar paarden in paddock staan zonder eten, of met z'n allen in een rijbak zonder eten. Die paarden staan met lege magen de hele dag te hongeren en af te wachten tot ze weer naar binnen mogen. Die bewegen ook amper, want er is geen reden om te gaan bewegen. Bovendien krijgen ze het koud, omdat hun kacheltjes uitgaan, paarden stoken zichzelf warm door hooi te eten (en te verbranden). Geen hooi = lege darmen = honger + kou

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:43

vooral dat laatste heb ik de afgelopen tijd mogen ervaren, met mijn koliekpatient. hij mocht op de weide alleen met een kap op, en was daarmee diep ongelukkig. amper interactie met de andere paarden, en dus maar een deel van de dag buiten omdat hij niet kon eten buiten. hij stond bijna constant zielig in een hoekje. inmiddels gaat hij zonder kap en dat is vele malen plezieriger, ik durf ook weer normaal naar de wei te kijken, hij staat er nu niet zielig meer bij en speelt en ruziet met de anderen, zoals hij altijd gedaan heeft. beweging is er ook veel meer. nog eventjes en dan mag hij ook 's nachts weer buitenblijven, zal 'm goed doen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:44

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:16

Ik weet zeker dat mijn paard niet veel loopt buiten op een stuk grond van 300x100m met verschillende voerplaaten want momenteel heeft ze een dik been ivm een snijwondje en na 10 minuten stappen in dat been geslonken. Als ze van het land komt is het net zo dik als na een nacht op stal. Ze is niet kreupel en heeft er geen pijn aan dus ze staat niet extra stil vanwege het wondje.
Ook zie ik regelmatig dat ze rustig meer dan een half uur tot een uur gewoon staat te suffen. Als ze dat meerdere keeren per dag doen dan is de 10 minuten meting natuurlijk niet zo nuttig.
In de zomer zullen ze wel ver moeten lopen omdat het water achterin de wei is die zo ongeveer 1.5 km lang is en het hooi vooraan staat, tenzij ze genoegen nemen met het gras bij het water natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-11-08 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:17

Arabesk schreef:
Grazend leggen onze paarden met hapje stapje ongeveer 6 meter af in 1 minuut. Dat lijkt niet zoveel.

Dat is 60 * 6 = 360 meter per uur
369 * 24 = 8640 meter per etmaal
is dus 8,6 kilometer

Dat is dus alleen de hapje stapje- afstand. Daar komt nog bij

- spelen
- elkaar wegjagen
- naar de drinkbak lopen
- naar de liksteen lopen

Afhankelijk van hoe spelerig ze zijn is komt daar nog 1,4 tot 5 kilometer bij.

In onze paddock staan ze soms langer stil, maar na even stilstaan lopen ze wel méér.

De paddock is 25 x 50 meter ongeveer. De diagonaal is dus 56 meter (Akwadraat + B kwadraat = C kwadraat)

Oke dank je voor je uitleg Arabesk.

Ik meen me alleen te herinneren dat je onlangs in een ander topic schreef dat jouw paarden geen gras krijgen maar uitsluitend hooi.
Als je een paar plekken hebt waar ze hooi kunnen krijgen dan leggen ze toch geen 6 meter per minuut af ?
En eten die van jou dan werkelijk 24/7
Dat doen ze in de natuur toch ook niet ?
Nooit eens een paar uurtjes dutten ?
Zelfs al heb ik ze de hele dag in de wei lopen dan staan ze op een gegeven moment gewoon te slapen/dommelen tegen de bosrand aan.