[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:55

ik laat eerst die ene smid die vanavond toch langs komt wel even kijken (als hij dat wil) als hij dat niet wil (wat mij sterk lijkt)kan ik altijd nog even andere foto's plaatsen en als hij morgen nog kreupel is bel ik denk ik onze eigen HS wel ff

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:11

Victory-Boy schreef:
Die tip had ik ook gekregen toen Vick nog op ijzers stond, het hielp voor geen meter bij ons.....hopelijk hebben jullie er meer geluk mee.

Het gekke is dat het paard van Cowgirl achter blote voeten heeft en daar juist die klonten aan krijgt. Best raar, normaal vriezen ze juist aan de ijzers vast inderdaad en zijn onbeslagen voetjes te warm om klonten aan vast te vriezen. Ze heeft onder de voorvoeten wel ijzers maar met zooltjes en daar heeft ze geen problemen met klonten/

Victory-Boy schreef:
De hoefsmid zei toen dat er speciale rubbere ringen zijn die tussen hoef en ijzer vastgezet worden om ervoor te zorgen dat de hoeven vrij blijven van sneeuw en ijs.....had het leuker gevonden als ie dat voor de glijpartij had gezegd..... Bloos Maar goed.....ik weet niet of dat ook met de ijzers kan die jullie hebben...

Dat noemen ze winter- en/of sneeuwbeslag. Wordt bijna niet toegepast in NL simpelweg omdat het hier te weinig sneeuwt en vriest behalve deze winter dan.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:00

Ik wou het net schrijven Kymalin... wat je zegt, met de ijzers voor geen probleem (waarschijnlijk door de zooltjes) Knipoog , achter geen ijzers.... en jawel.... helemaal dichtgevroren...

En dat zout... tja geen idee, dacht dat het misschien slecht zou zijn voor de hoeven?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:23

ja hoor heb ik weer..
de smid is net geweest.. eerst was alleen zijn vrouw gekomen maar toen wij het zeiden heeft ze haar man opgebeld en die is gekomen.. hij heeft gekeken en wat blijkt.. hij heeft een hoefzweer.. de 2e in 2 maand tijd.. oftewel dat beest moet verplicht op alle 4 zijn hoeven hoefijzers.. hij heeft het open gesneden en het was een behoorlijk groot gat.. dus dat zal wel even een tijdje duren voordat die dicht is.
dat word dus voorlopig weer niet rijden.. lekker,, word hij weer sjaggie:S maarja wat moet dat moet.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:34

Maar waarom moet ie nou op ijzers dan? Om die hoefzweer? Volgens mij geneest dat ook prima zonder ijzers, gewoon een kwestie van de hoef goed blijven desinfecteren totdat het gaatje waar de zweer is open gebarsten dicht is.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:35

hij krijgt dan hoefijzers nadat het weer genezen is omdat hij een erg dunne hoefzool heeft.. daardoor prikt er gauw wat doorheen en krijgt hij snel een hoefzweer.. trouwens het is geen "gaatje" meer een "gat" van ruim een halve cm doorsnede.. raar dat hij er niet eerder pijn aan heeft gehad, maarja

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:37

cow_girl schreef:
En dat zout... tja geen idee, dacht dat het misschien slecht zou zijn voor de hoeven?

Als ik er gewoon logisch over nadenk kan ik me niet voorstellen dat een paar uur per dag in gezouten zand kwaad kan. Tenslotten gaat die van jou 's avonds gewoon op stal. Er zijn toch ook paarden die de hele zomer door, op het strand en door de branding strandritten maken? Die hebben de pootjes ook heel wat uren per dag in zout water. Ik weet dit niet zeker hoor maar kan me niet voorstellen dat dat voor een korte periode een paar uur per dag echt veel schade kan aanrichten. You may correct me if i'm wrong!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:40

xxmyrtheexx schreef:
hij krijgt dan hoefijzers nadat het weer genezen is omdat hij een erg dunne hoefzool heeft.. daardoor prikt er gauw wat doorheen en krijgt hij snel een hoefzweer.. trouwens het is geen "gaatje" meer een "gat" van ruim een halve cm doorsnede.. raar dat hij er niet eerder pijn aan heeft gehad, maarja

Tja, het blijft een vreemd verhaal als het wel een hoefzweer is; normaal zijn ze dan juist stokkreupel totdat het is opengeknapt of gesneden en dan is de druk er af en zijn ze ook een stuk minder kreupel. Zou je niet voor de zekerheid ook nog even een dierenarts laten kijken?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:45

hij is een proffessionele hoefsmid die heel europa doorreisd om paarden met hoefproblemen te helpen dus ik vertrouw hem wel. hij heeft het nu opengesneden dus morgen moet de druk een stuk minder zijn als het goed is.. dus dat hoop ik dan maar

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:18

Kymalin schreef:
Als ik er gewoon logisch over nadenk kan ik me niet voorstellen dat een paar uur per dag in gezouten zand kwaad kan.

Strooizout is toch geen puur zout? Volgens mij zit daar nog een of ander chemisch goedje doorheen. Ken genoeg honden hier in de buurt die hartstikke ziek worden als ze nu over de grond snuffelen en aan het zout op straat/stoep likken. Zand over ijs strooien werkt trouwens ook tegen uitglijden. Heb ik hier nu voor de stal gedaan.

@xxMyrthex: Toen ik de foto zag dacht ik niet gelijk aan een hoefzweer. Isabella heeft vorig jaar 2 hoefzweren gehad die bij de kroonrand eruit kwamen, maar daar versplinterde niets aan de hoef. De kroonrand zwol op, werd dik en warm, maar aan de hoef zelfs was niets te zien. Nav die ervaring betwijfel ik of het dus wel een echte hoefzweer was. Ik denk zelf eigenlijk gezien foto's en je verhaal, dat het is wat Janouk aangaf. Kroonrandbetrapping, maar dan met een dermate klap, dat het van binnen is gaan ontsteken. Er kan dus best pus uitgekomen zijn, maar dan niet vanwege een zweer, maar vanwege een verwonding.
Maar het belangrijkste is dat je paard goed loopt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:59

Maar aangezien de kraal waarin Cowgirls paard staat vrij klein is zou het misschien een optie kunnen zijn om gewoon keukenzout te strooien!?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:38

Hier is het flink aan het dooien. helaas regent het ook af en toe dus is alles weer nat en vanacht gaat het weer vriezen dus ik hoop dat ik het water nog een beetje weg krijg.

even over die hoefzweer, het paardje van me zus had dat ook van de week, open gesneden en staat nu 3 dagen in met een schoen met daarin watten geweekt in biotex. En vandaag nog een dag met jodium en dan mag het ijzer er weer onder en kan ze zaterdag nog op wedstrijd. Je zegt dus ook dat je weer een tijd niet kan rijden maar mijn ervaring is dat je na een week er makkelijk weer op kan hoor!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:46

Kymalin schreef:
Kijk anders eerst eens op de site van Isapaardje, Mariekee, daar vind je een hoop informatie en de meest gestelde vragen, anders blijven we hier de zelfde vragen beantwoorden Knipoog .
Sterkte met je beessie Ach gut

Oke, bedankt!
Het gaat ondertussen al een stuk beter met mijn pony, nikita! Haha!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:13

Heb een vraagje ivm met smid en bevangenheid. Mijn Peter heeft gestudeerd voor hoefsmid en vroeger altijd gedaan ( is nu loodgieter ) en in der loop der jaren heeft hij allen nog maar een rasp. 2 van de 3 shetlanders bij ons zijn altijd bevangen en zou het oké zijn als hij ze gewoon af en toe bij raspt?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:20

misschien moet je eerst de oorzaak achterhalen, je geeft aan dat ze altijd bevangen zijn. misschien moet je het voer veranderen? en een goede smit erbij halen is natuurlijk altijd belangrijk!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:32

fancylover schreef:
misschien moet je eerst de oorzaak achterhalen, je geeft aan dat ze altijd bevangen zijn. misschien moet je het voer veranderen? en een goede smit erbij halen is natuurlijk altijd belangrijk!

Ze krijgen geen voer ik weet wat de oorzaak is, 3 shetlanders staan beneden eerst op een schrale wei weinig gras, en plots worden ze elke zomer naar een volle gras weide ( na hooioogst) van 1h verzet. Ik weet het ik kan er niet aandoen is mijn vader zijn schuld ( ouders gescheiden , weet er niets van ) maar ze komen binnen 3 weken naar m'n moeder en daar zullen ze goed verzorgt worden, maar ik zou graag een antwoord op mijn vraag willen Lachen Want ik weet bij een hoefsmid gebruikt men ook veel een kniptang enzo voor de eerste delen weg te knippen, zeker als bij hoefbevangen paarden/pony's ze sneller groeien en omkrullen Lachen

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:54

ik heb daar geen verstand van dus ik kan daar geen antwoord opgeven. ik denk dat er sowieso op een gegeven moment wel eens wat van binnen weggesneden moet worden enz.

maar gelukkig weet je de oorzaak en gaat er iets aan gebeuren Lachen dat is natuurlijk het belangrijkste!! het was bovendien niet aanvallend bedoelt hoor Knipoog

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:03

Sorry dat ik irritant deed, mensen beschuldigen mij er altijd van zeggen dat ik ze niet goed behandel maar het is mijn *#! vader dat nooit echt om hen geeft, alsof doen als ik er bij ben. Gisteren nog hij smeet daar een mega rotte hooibot op de slee voor te brengen, ik van , maar paps die is helemaal rot! En hij ' niet erg.. ' Ik doe de bot open in de stal IEUW WAT WALGELIJK vol zwart schimmel en dergelijke , heb ik die bot mooi weggesmeten achter hun schuilplekje Clown nuja Lachen

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:20

Ik heb ook een vraagje, het paard van een stalgenootje van mij heeft een hoefzweer (ook al :S) wat hebben veel paarden dat nu. Maar goed nou moet hij dus elke dag even met zijn been in de soda, maar dat paard is zo verschrikkelijk sterk en trapt zoveel met zijn been, dat we hem gewoon niet met zijn been in die soda krijgen (of iig niet goed) Nu loopt hij dus alweer kreupel, heeft iemand nog tips hoe je er evengoed voor kan zorgen dat het goed schoon wordt??
Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met een hoefzweer...

@Loezz als ik jou was zou ik er eerst een hoefsmid bij laten komen die zijn beroep nog steeds uitoefend, en dan kan hij daarna in overleg met de hoefsmid zelf de hoeven af en toe bijraspen? En dan evengoed wel 1 keer in de zoveel tijd weer de hoefsmid erbij laten komen om ook de straal enzo bij te werken. (maar dat is wat ik persoonlijk zou doen)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:24

De hoeven goed in vorm houden is bij (ex) bevangenheid altijd belangrijk. Een exhoefsmid moet dat zeker kunnen. Mijn hoefsmid vijlt trouwens ook altijd alleen maar. Er komt bij mijn shet geen kapmes aan te pas (je haalt er snel te veel af dan).

Wat de hoefzweer betreft ... met een goede hoefzak moet het lukken het paard in de soda te zetten. Die dingen kun je dermate strak aansnoeren dat ze er redelijk normaal mee kunnen lopen. Let wel op dat je het been goed naspoelt en afdroogt ivm kans op mok bij soda. Dan is de zweer weg, maar heb je er een probleem bij.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:45

Oke, en hoe kom je aan zo;n hoefzak?? Gewoon bij de dierenarts??

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:56

Volgens mij kan je een hoefzak ook gewoon bij de boerenbond en welkoop halen. Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:13

Ik heb de mijne bij de veevoederhandel hier gehaald, maar daar zit ook de dierenartspraktijk tegenaan. De meeste ruitersportzaken hebben ze wel. En vast ook wel bij boerenbond/welkoop.
De onderzijde van een hoefzak is verstevigd met dik waterdicht materiaal, zodat het water er dus goed in blijft zitten. Verder zitten er lange linten aan om te knopen (zie foto; paardendrogist):
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25422

Edit: ze zeggen daar dat hij alleen geschikt is voor pony's. Die ik heb is echter veel te groot voor mijn pony's hoeven, dus je hebt ze zeker ook in paardenformaat.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:17

Divoza heeft ze ook voor maar 8 of 9 euro Knipoog
Bij mijn DA betaalde ik er het dubbele voor Koe

Maandag had ik even een dipje en miste ik Es enorm, ik mis haar nog steeds hoor maar ik voel me wel al wat beter.
Alleen balen van dat weer Boos! was ik net met Timber weer de training aan het oppakken en de kilo's eraf aan het werken zijn we uitgereden Boos!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:58

Dat zal ook nog wel even duren Timbers, dat gemis. Ik heb vorig jaar juni m'n hondje moeten inslapen en ik mis hem nog steeds.