Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:49

* Valt even weer binnen*

Ik wou graag goed nieuws met jullie delen.

Met mijn paard gaat het echt de goeie kant op. ( klopt af)
In stap goed, in draf nog een beetje te zien.

Da in Emmeloord had dit niet verwacht. En was erg blij.
Vandaag even filmpjes maken zodat ze het wat beter kan beoordelen.
Als zei het ook goed vind en het stappen wat verder opbouwen goed gaat, mag ik er op en met der gaat stappen en weer wat loswerken.
En dit al bijna 2 maand zonder pijnstilling.

Volgende week eerst even de fysio er bij.

Ik lees verder wel mee en wil iedereen sterkte wensen met jullie paarden. Lees goed nieuws en slecht nieuws. Maar als je naar mijn verhaal kijk, geef niet op!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:48

Rijden deed ik ook niet meer met beschermersm alleen op wedstrijd soms op buitenrit. Maar een eerste keer de wei op doet die van mij nogal maf... En ik hoop niet dat hij zichzelf dan aantikt... Dus dan beter de eerste keer even om tot hij uitgeraasd is en dan af lijkt me het verstandige...

Ijzers eraf is hier helaas geen optie.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:50

Ik ga maandag inderdaad bellen voor een kreupelheids onderzoek, het zit me niet lekker :n

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:08

Ik schrijf graag met jullie mee. Mijn paard heeft helaas ook een pees blessure. Aan de tussenpees linksachter. Niet de meest gunstige plek. In eerste instantie zou het een lichte pees ontsteking zijn maar tijdens de opbouw is hij bij 4x 3 min draven uiteindelijk toch weer kreupel gaan lopen. Toen een echo via een andere arts die aan huis kwam en volgens hem was het flink beschadigd en nog weinig herstel te zien. M'n eigen arts gaat de beelden nog beoordelen.
Ik overweeg nu eerst stalcel therapie te doen en hem dan minimaal een half jaar op de wei te doen. Volgens de arts die scande was een jaar boxrust met stappen het beste maar hij staat al even stil en wordt er echt niet beter van.

Ik blijf maar denken wat ik beter of anders had moeten doen. Terwijl ik wel weet dat ik echt alles voor hem doe. Herkennen jullie dit?

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:35

AmFe schreef:
Ik schrijf graag met jullie mee. Mijn paard heeft helaas ook een pees blessure. Aan de tussenpees linksachter. Niet de meest gunstige plek. In eerste instantie zou het een lichte pees ontsteking zijn maar tijdens de opbouw is hij bij 4x 3 min draven uiteindelijk toch weer kreupel gaan lopen. Toen een echo via een andere arts die aan huis kwam en volgens hem was het flink beschadigd en nog weinig herstel te zien. M'n eigen arts gaat de beelden nog beoordelen.
Ik overweeg nu eerst stalcel therapie te doen en hem dan minimaal een half jaar op de wei te doen. Volgens de arts die scande was een jaar boxrust met stappen het beste maar hij staat al even stil en wordt er echt niet beter van.

Ik blijf maar denken wat ik beter of anders had moeten doen. Terwijl ik wel weet dat ik echt alles voor hem doe. Herkennen jullie dit?

Stop met denken .... "als hadden geweest is is hebben te laat";) Je weet nu wat je paardje heeft en ga ervoor en vertrouw op jezelf, jou verzorging en voorzichtigheid, 2x daags koelen na de toegestane beweging, op een postzegeltje land (geen zware paddock) na gecontroleerde beweging/koeling en alleen dan verder opbouwen "na" een echo !!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:55

AmFe schreef:

jahoor herken ik zeker :j
maar heb dat gelukkig snel naast me neer kunnen leggen....het helpt je niet ...het maakt je zelfs verdrietiger dan je bent
mijn paard heeft al zoveel blessures gehad , maar hij moet ook paard kunnen zijn hij staat dus gewoon weer in de kudde
verder met rijden 10 stappen terug, alleen stappen en soms stukje draf in de berm en als hij echt goed loopt en wil zelf dan een galopje
echt rijden kan ik niet meer met hem , ik pas me aan aan hem en probeer om de dag rondje te rijden [ ong 5km] en andere dag wandelen
zo heb ik toch veel plezier van mijn paard.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:00

Bedankt voor de reacties! Voel me inmiddels wel ietsje beter en we gaan er gewoon voor! Mijn paard helpt me ook echt want hij is gewoon blij nog gelukkig.
Ik wacht nog op het plan van de dierenarts. Ik hoop dat we gaan kiezen voor de wei op want nog een jaar langer boxrust erbij is echt geen leven meer voor een paard! Maar dan moet dat wel redelijke kansen geven natuurlijk. Ga nog wel eerst stamcel therapie doen waarschijnlijk.

Vorige keer was er wel verbetering te zien op de echo maar het was nog niet geheel weg. En toch mochten we gaan opbouwen met kleine stukjes draf enzo. Is dat wel gebruikelijk? Zeker omdat hij dus nu weer kreupel is geworden..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:23

AmFe schreef:
Bedankt voor de reacties! Voel me inmiddels wel ietsje beter en we gaan er gewoon voor! Mijn paard helpt me ook echt want hij is gewoon blij nog gelukkig.
Ik wacht nog op het plan van de dierenarts. Ik hoop dat we gaan kiezen voor de wei op want nog een jaar langer boxrust erbij is echt geen leven meer voor een paard! Maar dan moet dat wel redelijke kansen geven natuurlijk. Ga nog wel eerst stamcel therapie doen waarschijnlijk.

Vorige keer was er wel verbetering te zien op de echo maar het was nog niet geheel weg. En toch mochten we gaan opbouwen met kleine stukjes draf enzo. Is dat wel gebruikelijk? Zeker omdat hij dus nu weer kreupel is geworden..

ik ben op mijn eigen gevoel afgegaan en heb de tijd genomen
hij is aan een chip in de kogel geopereerd in 2011 en mocht na 6 weken stalrust de wei weer op en kon dan weer opbouwen
ik heb hem 6mnd gegeven en ben toen rustig begonnen
en met de 1ste peesblessure heb ik 9mnd gewandeld, heb eerst hun schema aangehouden maar dat vond ik te snel gaan, kijk goed naar je paard als jij denkt dat het te vroeg is gewoon wachten
ik had / heb geen haast rij hem alleen maar buiten recht toe recht aan en we genieten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:27

Bij mij gaat het nog steeds goed. Inmiddels mag ik weer wat voltes rijden en kleine stukken galop meepakken.
Ik rij om de dag ongeveer 40 minuutjes nu.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:56

Supervixen schreef:
Bij mij gaat het nog steeds goed. Inmiddels mag ik weer wat voltes rijden en kleine stukken galop meepakken.
Ik rij om de dag ongeveer 40 minuutjes nu.

Dat klinkt goed! Wat voor pees blessure had jouw paard?

Ik luister zeker wel naar mezelf en kijk goed naar m'n paard. Vorige keer heb ik ook steeds een paar weken langer over elke stap gedaan zeg maar. Maar helaas is het dus toch mis gegaan.. Ik ben nu wel banger om iets fout te doen, omdat ik niet weet waardoor de opbouw/herstel niet goed is verlopen.
Zijn gekke acties tijdens het wandelen zijn niet op 1 hand te tellen ook, dus lastig terug te herleiden..

We zijn nu druk met wandelen en koelen. En wacht nog steeds op het advies van m'n dierenarts omdat die andere arts niet opschiet met het doorsturen van de beelden...

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:57

mirgino schreef:
AmFe schreef:

ik ben op mijn eigen gevoel afgegaan en heb de tijd genomen
hij is aan een chip in de kogel geopereerd in 2011 en mocht na 6 weken stalrust de wei weer op en kon dan weer opbouwen
ik heb hem 6mnd gegeven en ben toen rustig begonnen
en met de 1ste peesblessure heb ik 9mnd gewandeld, heb eerst hun schema aangehouden maar dat vond ik te snel gaan, kijk goed naar je paard als jij denkt dat het te vroeg is gewoon wachten
ik had / heb geen haast rij hem alleen maar buiten recht toe recht aan en we genieten

Klinkt goed! Die van mij durft niet goed naar buiten helaas, maar dat lijkt me wel de beste manier om het rijden weer op te bouwen eerlijk gezegd!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:15

@AmFe: blessure aan de aanhechting van de tussenpees rechtsachter. Ben er nu 9 maanden zoet mee.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:26

Supervixen schreef:
@AmFe: blessure aan de aanhechting van de tussenpees rechtsachter. Ben er nu 9 maanden zoet mee.

He bah wat vervelend! Is het echt stuk zeg maar? Of geïrriteerd? Bij mijn paard is het de tussenpees linksachter. Niet de meest gunstige plek heb ik begrepen..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 06:13

Ik heb geen idee. Er is nooit een echo gemaakt in het begin. De da van de kliniek kwam op stal want ik had geen vervoer. Hij heeft toen een kreupelheidsonderzoek gedaan en zei: normaal maken we een echo om de blessure vast te stellen, maar deze is echt 'uit het boekje', dus dat is niet nodig. Ze heeft 4 maanden in een klein stukje gestaan en heb elke dag gestapt en gekoeld. Daarna ging het al zoveel beter dat ik mocht stappen onder de man. Toen ben ik eraf gevallen, omdat ze 4 maanden niet kon rennen..
Toen 6 weken gestapt. Toen mocht ik kleine drafjes doen, maar ging het mis omdat ze verkeerd had belast. Ze liep heel scheef en kreupel. Naar de kliniek geweest. Op rontgen gezet, peesblessure was nog te zien maar ze liep stukken beter. Had wel veel pijn aan haar spronggewricht, dat is ingespoten. Ze zat vast in haar heup en s.i. Daarna met een fysio aan de slag geweest, gedryneedled en alles opnieuw opgebouwd.
De heupen zijn nu het grootste probleem. En dat gaat nog even duren volgens de fysio. Als ik rechtsom rij gooit ze haar heup naar binnen. Ik ben dus alleen maar aan het rechtrichten zo ongeveer. Maar kreupel loopt ze niet meer gelukkig.

Wees dus alert op de rest van het lijf van je paard.. door verkeerde belasting krijgen ze op andere plekken pijn.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:35

Supervixen schreef:
Ik heb geen idee. Er is nooit een echo gemaakt in het begin. De da van de kliniek kwam op stal want ik had geen vervoer. Hij heeft toen een kreupelheidsonderzoek gedaan en zei: normaal maken we een echo om de blessure vast te stellen, maar deze is echt 'uit het boekje', dus dat is niet nodig. Ze heeft 4 maanden in een klein stukje gestaan en heb elke dag gestapt en gekoeld. Daarna ging het al zoveel beter dat ik mocht stappen onder de man. Toen ben ik eraf gevallen, omdat ze 4 maanden niet kon rennen..
Toen 6 weken gestapt. Toen mocht ik kleine drafjes doen, maar ging het mis omdat ze verkeerd had belast. Ze liep heel scheef en kreupel. Naar de kliniek geweest. Op rontgen gezet, peesblessure was nog te zien maar ze liep stukken beter. Had wel veel pijn aan haar spronggewricht, dat is ingespoten. Ze zat vast in haar heup en s.i. Daarna met een fysio aan de slag geweest, gedryneedled en alles opnieuw opgebouwd.
De heupen zijn nu het grootste probleem. En dat gaat nog even duren volgens de fysio. Als ik rechtsom rij gooit ze haar heup naar binnen. Ik ben dus alleen maar aan het rechtrichten zo ongeveer. Maar kreupel loopt ze niet meer gelukkig.

Wees dus alert op de rest van het lijf van je paard.. door verkeerde belasting krijgen ze op andere plekken pijn.

Hoi
Wat vervelend! Ik herken het inderdaad. Mijn paard is geopereerd aan z'n sprong gewricht links achter. Daarna liep hij ook erg scheef etc. En waarschijnlijk in die opbouw dus ook deze pees overbelast. Als ze eenmaal stil komen te staan is dat echt niet goed voor de rest van het lichaam.. Daarom wil mijn eigen arts ook het liefst dat we hem nu op het land gaan doen als dat mogelijk is. Nog een jaar stil staan zou zijn andere gewrichten absoluut geen goed doen!
Het is wat met die paarden. Je valt zo van het een in het ander..
Veel succes nog!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:27

dat is idd heel lastig. ik heb ook regelmatig de cranio laten komen om ze recht te zetten.

nou hebben we dan dilemma dat ze der blesurebeen niet optimaal gebruikt.

pff echt dillema hier. gad met draven al veel verder moeten zijn volgens het schema maar been blijft soms nog dik worden.
wil der eigenlijk ook graag de wei op gooien maar van de da mag ze nog absoluut niet los. pffff lastig dit

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:09

Sorry, maar ik heb even een vraagje tussen door. momenteel alleen meelezer.

Merken jullie dat het been weer wat dikker is, vocht is weer meer hier en wil lastig weg.
Ik dacht kan het aan het warme weer liggen?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:07

@Rideltje1992: hier ook meer vocht in been, ik hoop ook dat het aan het warmere weer ligt; hij heeft namelijk niet meer gewerkt als anders

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:57

Meer vocht kan zeker door het weer! Maar kan uiteraard ook verslechtering van de blessure zijn. Dus zou wel goed in de gaten houden!

Ik weet nu definitief hoe het er voor staat bij mijn paard. Waar het begon met een lichte peesontsteking, heeft hij nu toch echt een gat in de pees... Waarschijnlijk heeft hij vast gelegen in de stal volgens de dierenarts. Dus dat is niet best en ik baal er dan ook flink van.
We gaan stamceltherapie doen, dan nog een par weken boxrust op de kliniek en dan waarschijnlijk een aantal maanden dag en nacht de wei op. Heeft iemand van jullie dat ook gedaan na stamceltherapie? Het is niet helemaal gebruikelijk, vandaar dat ik wel benieuwd ben..

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:08

Rideltje en nvanriet, stelt mij weer wat gerust ook hier beentje meer vocht ...... voelt niet warmer dan de andere benen en ook niet meer gewerkt dan anders

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:56

Heb besloten een echo te laten maken komende week ..... ik wordt gek van of het nu wel of niet door het warme weer komt, ga haast met tegenzin naar stal wil niet voelen wat ik wel voel ..... vervelende scenario's spoken onzeker door mijn hoofd, terwijl aan beweging geen verandering is toegevoegd :=

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:14

Hier helaas slecht nieuws .....het blijkt toch een herblessure op dezelfde pees te zijn ..... ben er kapot van

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:54

seebensee schreef:
Hier helaas slecht nieuws .....het blijkt toch een herblessure op dezelfde pees te zijn ..... ben er kapot van

-O- o nee.......

en nu? :(:) :(:) :(:) :(:)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:54

He getsie en nut?

Hier wisselt het been ook sterk. Nu vandaag weer echt dik gisteren ook. Volgende week scannen pff kan niet wachten ergens denk ik dat t erger is geworden... Maar we doen helemaal niks. Hij staat op rust en mag enkel 10 min stappen aan de hand en daarbij doet hij niet gek en is hij heel braaf.. Pff zit dus ook in twijfel...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:57

Wat een rotverhalen allemaal. Bij mijn paard gaat het gelukkig nog steeds goed. Inmiddels 10 maanden verder. Geen vocht in het been, ze loopt goed, alleen vindt ze linksom buigen nog erg moeilijk. Elke dag doe ik nog braaf de opgegeven oefeningen van de fysio om haar heupen los te maken.