[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:43

@flavlip : bewegen is niet alleen er op zitten hoor. Je kunt ook gewoon gaan wandelen of fietsen om hem beweging te geven.
Dat is minder belastend als er op zitten en alleen maar mogen stappen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:05

@ tjee
Naar de kliniek is lastig, omdat mijn pony echt trailervrees heeft. Wat is de meerwaarde van elke 6 weken naar de kliniek (buiten het feit om dat je heel duidelijk het verloop kan zien)? Wat doen ze daar? Dat voer heb ik zeker wat aan, heb al even op de site gekeken en klinkt goed!

@ dubbeldun
Natuurlijk geef ik hem al op andere manieren beweging, nu vooral los of aan de longeerlijn in de bak, zodat hij duidelijk zijn grens kan aangeven. De hoefsmid is van mening dat ik hem moet rijden om hem goed aan het werk te zetten (niet onwijs in het zweet gaan rijden, maar wel opbouwen).

Ik vroeg me dus af hoe andere mensen hier met een HB'er het hebben opgebouwd, wanneer waren jullie paarden er aan toe om meer te doen? En dan dus vooral, wanneer besloten jullie er weer op te gaan?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:11

flavlip schreef:
Ik vroeg me dus af hoe andere mensen hier met een HB'er het hebben opgebouwd, wanneer waren jullie paarden er aan toe om meer te doen? En dan dus vooral, wanneer besloten jullie er weer op te gaan?

Op blz 36 heb ik ons opbouwschema neergzet. Misschien heb jij er ook iets aan? Toen ik dat had afgewerkt ben ik er (in de bak) 5 minuutjes op gaan zitten in stap.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:34

[/quote]
Op blz 36 heb ik ons opbouwschema neergzet. Misschien heb jij er ook iets aan? Toen ik dat had afgewerkt ben ik er (in de bak) 5 minuutjes op gaan zitten in stap.[/quote]

Ik heb het doorgelezen, dat heb je heel rustigaan gedaan :) Hoever ben je nu en wanneer is je paard hoefbevangen geworden?

Mijn pony is hoefbevangen sinds eind vorig jaar. Toen kon hij echt geen stap verzetten...Later bij het buitenwandelen merkte ik vaak dat hij te makkelijk over z'n grenzen ging en ik dus te enthousiast doorging. Nu doe ik hem vaak in de bak, per keer ongeveer 10minuten, niet langer. Laatst ging hij zelf helemaal uit z'n bol en heb ik hem voor de vorm nog 1 rondje laten lopen...maar de dag erna liep hij minder goed. Of dat door de (ineens weer) harde ondergrond van de bak kwam weet ik niet. In elk geval weer een dagje rust gegeven.

Zo lopen is vooral fijn voor de beweging, maar echt z'n voor z'n spieren en afvallen heeft het weinig zin. Vandaar dat ik erover denk om rustigaan het rijden op te pakken. Dan kan hij beter op z'n achterhand lopen en kan ik stapoefeningetjes doen om hem ook lekker los te werken. Een extra belasting blijft het inderdaad wel, al weeg ik gelukkig niet zwaar. Ik denk dat rijden positief kan uitwerken voor hem, ook omdat ik merk dat hij zich begint te vervelen...maar ik ben bang hem te overvragen, dat het nog teveel voor hem is. Aan de andere kant wil ik hem graag wat dunner en op conditie hebben voor hij het land weer opgaat. Ik vind het lastig, vandaar mijn vragen om een beetje te kijken/horen hoe anderen het doen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:49

Ik heb niet opgebouwd via een schema maar ben vanaf het begin al met hem gaan lopen, in de berm dus lekker rechtuit. Ik ben van mening dat rechtuit veel beter is dan in de bak rondjes (of aan de longeerlijn) omdat het in de bochten veel meer aankomt op de benen.
Toen hij in stap lekker liep ben ik af en toe een klein stukje gaan draven (ernaast rennen) maar aangezien ik geen conditie heb ben ik later gaan fietsen met hem.. ook lekker in de berm en rechtuit. dit steeds verder uitgebreid en hij galloppeerd ook naast de fiets. toen dit goed ging ben ik er weer langzaam op gegaan.
Het heeft voor mij juist een heel tijd geduurt voor ik weer in de bak reed en we de bochten goed konden rijden. dit heb ik uiteraard langzaam opgebouwd en goed naar mijn paard gekeken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:49

Ik mocht destijds van de kliniek niet eerder dan anderhalve maand ná de behandeling en het beslaan voorzichtig opnieuw beginnen. En dan inderdaad geen voltes, maar zoveel mogelijk rechtuit stappen. In eerste instantie ernaast lopend, later erop.
Ik meen dat ik het wel eens eerder geplaatst hebt maar de Horse Welfare mensen geven als aanbeveling mee dat het veel beter is om duur-training te doen ( en dat betekent in dit geval stevig doorstappen voor langere tijd) dan draven en galop. Dat geldt zowel voor de heropbouw van de spieren , maar ook voor het afvallen. Krachtexplosies verlies je geen vet mee - duurtraining op een pittig niveau ( dus niet sloffen) helpt!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:41

@Flavlip: hoe kon je hoefsmid zien dat het wsch. een sincker is?
Inderdaad, lange stukken rechtuit stappen en bochtjes vermijden. Dan zou je er later ook op kunnen gaan om hem wat te laten 'doen'.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:51

Liene schreef:
Vraagje, kan er iemand hier verklaren waarom de laminitisclinic.org (Eustace) aanraad om F4F te geven, gemengd met lucerne ? Voor de eiwitten ?

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik had nl begrepen dat F4F compleet was, en je verder niets mocht bijvoeren, behalve hooi dan.

Kan iemand mij uitleggen wat een insuline test precies aantoont en wat je met de uitslag te weten komt?
Ben wel benieuwd, want anders wil ik hem bij mn shet ook wel laten doen.

En wat vinden jullie de meerwaarde van foto's maken? Zijn linkerhoefbeen is vermoedelijk gekanteld, maar vorig jaar vond de DA er geen meerwaarde aan om te foto's te laten maken. Ik zit nu te twijfelen of ik ze wel of niet laat maken. Of ik er iets mee opschiet zeg maar.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:14

voor mijn hoefsmid waren foto's heel fijn zodat hij precies wist wat er wel en niet van de hoef af kon.
voor je zelf is het ook fijn te weten hoe het er nu eigenlijk precies voorstaat.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:41

@ SpikyBlue Ze zei dat ze het aan z'n hoef zag, dat het op bepaalde plekken 'beurs' was. Helaas kon ik zelf niet even kijken, want ik had m'n pony vast. Wel zag ik dat ook de buitenkant van z'n hoeven bont en blauw was.

@ Fancyflower Ik heb ook al een fietsje aangeschaft en dat gaan we binnenkort ook zeker doen. Voor nu 'werk' ik liever in de bak, zoals ik al eerder zei, m'n pony vindt het te leuk buiten en laat dan niet z'n grens merken.

Bochtjes maken ging al steeds beter, de eerste keer aan de longeerlijn heb ik de lange zijdes meegelopen, maar de keer erna was dat al niet meer nodig. Alleen de galop...(niet aan de longeerlijn hoor, gewoon los) dat gaat nog niet geweldig, wel uit zichzelf af en toe een sprintje trekken, maar niet op commando. Dan maakt hij hele rare sprongen, met z'n knieen heel hoog. De hoefsmid zei dat dit kwam doordat z'n tenen te lang waren, dus wie weet gaat dat nu ook beter.

Gister op hem gereden :D ging echt super. M'n pony was heel enthousiast, stapte dus ook lekker door. Ook even gedraafd en daar hoefde ik hem amper voor aan te drijven (normaal is hij niet 1 van de snelste). Na 10 minuutjes gestopt, al had ik het idee dat hij echt nog wel even door wilde gaan.

Het gaat de goede kant op, ben ik helemaal blij mee. Kan ik er gewoon voor de afwisseling af en toe weer op. M'n pony bleef maar briesen, liep lekker ontspannen en zocht m'n hand op.

Ik denk erover om een zak Marstall Vito aan te schaffen :
ruw eiwit (RE) 10,60 %
verteerbaar ruw eiwit 6,80 %
ruw vet 7,20 %
ruwe celstof 19,00 %
ruwe as 7,10 %
energie 11,00 MJ
zetmeel 6,80 %
restsuiker 3,90 %

Is dit goed? Op http://www.marstall.nl/main_assort.html staat nog een uitgebreidere lijst van welke vitamines enzo er nog inzitten. Het klinkt mij allemaal goed in de oren. Ben benieuwd naar jullie mening.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:09

Vergeef me als ik het niet snap.. maar, als jouw hoefsmid zegt dat het beurs is ( de zool?), het hoefbeen mogelijk helemaal gezakt is (sincker?), de hoeven bont en blauw.. dan heeft het dier toch pijn? En je bent toch aan het 'werk' ermee? Mis ik iets?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:28

Jannepauli schreef:
Vergeef me als ik het niet snap.. maar, als jouw hoefsmid zegt dat het beurs is ( de zool?), het hoefbeen mogelijk helemaal gezakt is (sincker?), de hoeven bont en blauw.. dan heeft het dier toch pijn? En je bent toch aan het 'werk' ermee? Mis ik iets?

Ik weet het ook niet helemaal, ze was niet echt duidelijk en zegt veel. Zij dacht aan de zool te zien dat het hoefbeen mogelijk gezakt is en ik zag dat z'n ene hoef (de witte) wat van die 'blauwe plekken' heeft. Dit heeft hij wel vaker, alsof hij zich gestoten heeft, maar aangezien zij dit zei linkte ik het daaraan. Zal van het weekend weer eens foto's maken, geeft een duidelijker beeld denk ik, nu ik het zelf zo terug lees klinkt het niet helemaal goed.

Ook zei ze dat de ontsteking nu weg is en ik hem daarom weer aan het werk kon zetten. Voor zover ik aan mijn pony kan zien heeft hij heen pijn meer, anders was ik er absoluut niet opgegaan! Hij loopt alleen nog wat voorzichtig op harde ondergrond.

Volgens de hoefsmid had ik er al eerder opgekund, maar ik had daar nog geen goed gevoel bij, omdat hij z'n benen zo optilde (doen sommige altijd, maar is niet zijn manier van lopen) en dat doet hij nu niet meer. Hij loopt overdag in de paddock en ook door daar geregeld te kijken hoe hij zich gedraagd kon ik duidelijk aflezen hoe het met hem ging. Hij is echt weer aan het ravotten en stoeien met z'n maatjes (en ja, natuurlijk denk ik af en toe 'ojee jongen, doe het rustigaan') maar als hij dat kan lijken mij die 10 minuutjes per dag die ik met hem 'werk' ook geen kwaad kunnen.

Zoals je misschien nog herinnert heb ik mijn pony geen pijnstilling gegeven, zodat ik juist goed aan hem kan zien hoe het gaat. Hij is weer z'n eigen, vervelende, zelf ;) en liep met het rijden eerder te hard dan te langzaam. Ik heb er juist een heel goed gevoel over. Als hij nog pijn heeft had hij eerder niet willen lopen dan wel. Tot nu heeft hij elke keer de 'rem' erop gezet als hij het nog teveel vond en dan deed ik een stapje terug. Hij laat het echt duidelijk merken en tja, ook al is hij van zichzelf liever lui dan moe, ik geef hem sinds hij hoefbevangen is altijd het voordeel van de twijfel.

Is het zo iets duidelijker?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:02

@ flavlip: ik voer ook marstall vito, al krijgt hij maar 3 handjes sochtends en 3 handjes savonds. aangezien hij een hele lichte terugval heeft gehad rij ik al 4 weken niet en vind ik dit genoeg. als ik wel veel rij krijgt hij het dubbele. volgens de leverancier van marstall mag hij veel meer maar ik durf dit niet te geven, ben veel te bang dat het toch weer mis is.

die rare sprongen in galop heeft marco ook gehad,in draf zag je het ook. een soort heckney leek het wel. dit is bij ons uiteindelijk verdwenen na veel oefenen, vooral die galop was moeilijk om hem weer gewoon te laten lopen. ik denk dat hij dit deed omdat die manier van lopen minder pijnlijk was of leek voor hem???

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:27

flavlip schreef:
@ SpikyBlue Ze zei dat ze het aan z'n hoef zag, dat het op bepaalde plekken 'beurs' was. Helaas kon ik zelf niet even kijken, want ik had m'n pony vast. Wel zag ik dat ook de buitenkant van z'n hoeven bont en blauw was.

flavlip schreef:
Jannepauli schreef:

Ik weet het ook niet helemaal, ze was niet echt duidelijk en zegt veel. Zij dacht aan de zool te zien dat het hoefbeen mogelijk gezakt is en ik zag dat z'n ene hoef (de witte) wat van die 'blauwe plekken' heeft. Dit heeft hij wel vaker, alsof hij zich gestoten heeft, maar aangezien zij dit zei linkte ik het daaraan. Zal van het weekend weer eens foto's maken, geeft een duidelijker beeld denk ik, nu ik het zelf zo terug lees klinkt het niet helemaal goed.

@Flavlip: Ik weet dat je er eigenlijk het liefst niets over hoort omdat je er helemaal achter staat en vertrouwen in je hoefsmid en paard hebt (waarvoor mijn volle begrip en waardering) maar aangezien mijn 'aandeel' in het HB-topic en in het dagelijks leven de hoeven van het paard bedraagt en ik nogal een vakidioot ben... Hoop ik niet dat je het erg vindt dat ik toch iets over de hoeven plaats.

Cytek is een totaal ander beslag dan wat dan ook. De hele denkwijze achter het beslag en de functies van de onderdelen van de hoef is totaal anders dan dat de reguliere hoefsmederij, en wat voor stroming dan ook denkt.
Het grootste verschil is dat Cytek van mening is dat het hoefbeen niet 'hangt' in de hoornschoen, maar op de zool steunt. Vandaar dat Cytek een zooldragend beslag heeft ontwikkeld.
Als een paard HB is/geweest is, zie je wel eens rode kneuzingen in de zool terug van de druk van het hoefbeen. Als die druk constant is, omdat het beslag ertegen drukt, krijg je dus ook flink veel rode kneuzingen, ook in de wand (alles werkt immers samen!).
Eigenlijk is het best goed dus dat Cytek beslag de wand ontlast (die draagt geheel niet mee) maar aan de andere kant denk ik dat álle druk op de zool gelegd wordt, dit ook niet bevorderlijk is. Maar Flavlip, jouw paard zal het uitwijzen! Als hij zo goed loopt zeg ik: never change a winning team.
Maar: ik denk niet dat jouw hoefsmid aan de kneuzingen kan zien of het hoefbeen gezonken is, ik denk eerder dat de kneuzingen door de druk van het beslag komen.

Ik had eens een HB paard met zolen en siliconen beslagen. Een week later zei de DA toch dat de siliconen ertussenuit moesten, omdat het toch teveel druk op de zool gaf.

De witte hoef heeft blauwe plekken zei je, maar dat heeft de zwarte hoef waarschijnlijk ook (alleen zie je het niet bij een zwarte hoef ;)).

Verder zal ik er niet op doorgaan hoor (wil ook helemaal geen discussie of wat dan ook aanwakkeren, en heb respect voor jouw keuzes en beslissingen), maar ik wilde het wel even tegen je gezegd hebben. Mocht je nog vragen hebben erover of wat dan ook, mag je me altijd PB-en ;)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:37

@ SpikyBlue Dankjewel voor de uitleg, ik wilde niet 'aangevallen' worden met meningen over cytek, maar jij geeft gewoon even duidelijk uitleg. Ik zag het inderdaad alleen bij z'n witte hoefje, maar waarschijnlijk is het hetzelfde verhaal bij z'n andere hoefje. Na alle verhalen hier over cytek en wat ik er zelf verder nog over gelezen had ben ik er toch nog meer over na gaan denken en eigenlijk wilde ik ze daarom ook zsm eronder vandaar, maar wat jij zegt : never change a winning team...Het gaat beter, dus ik durfde het niet aan.

@ Fancylover Dat is precies wat ik bedoel! Net een heckney. Jouw paard heeft niet toevallig hoefijzers terwijl hij die ervoor niet had? Ik dacht eerst namelijk dat het aan de hoefijzers lag, maar nu hij weer is bekapt (en nog steeds met de ijzers eronder) is het minder. Mijn pony kreeg eerst een handje biks (2x per dag) en sinds hij bevangen is pavokoek, maar nu ben ik erachter dat dit ook totaal niet goed is! In 1 pavokoek zit net zoveel suiker/zetmeel als in 3 appels ;( (gelukkig kreeg hij maar een mini-stukje) dit staat niet op de verpakking, maar wel op het internet. Nu krijgt hij maar even niks, tot ik een goed alternatief heb gevonden. Marstall vito gaat het wel worden denk ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 19:37

flavlip schreef:
@ SpikyBlue Dankjewel voor de uitleg, ik wilde niet 'aangevallen' worden met meningen over cytek, maar jij geeft gewoon even duidelijk uitleg. Ik zag het inderdaad alleen bij z'n witte hoefje, maar waarschijnlijk is het hetzelfde verhaal bij z'n andere hoefje. Na alle verhalen hier over cytek en wat ik er zelf verder nog over gelezen had ben ik er toch nog meer over na gaan denken en eigenlijk wilde ik ze daarom ook zsm eronder vandaar, maar wat jij zegt : never change a winning team...Het gaat beter, dus ik durfde het niet aan.

Dan wil ik op mijn beurt kwijt om op te merken dat je naar mijn mening hier helemaal niet aangevallen bent omdat jij Cytek laat onderslaan door je hoefsmid. Wel ben je erop gewezen dat er nogal wat bedenkingen zijn over dit beslag, met name door de professionals - dat mag toch gezegd worden? Ik ga het niet allemaal teruglezen maar ik herinner me niet dat iemand je hard bekritiseerd heeft. Jammer dat je nu de indruk wekt dat dat wel het geval is - als er één ding is wat in dit topic niet gebeurt, dan is het wel "aanvallen"..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:55

@ Jannepaulie Dat mag zeker gezegd worden en daarom staat 'aanvallen' tussen haakjes, het was gewoon heel duidelijk dat het overgrote deel hier negatief denkt over cytek. Ook al wordt het op een aardige manier gezegd, ik kreeg wel een beetje het gevoel van allen tegen 1. Aangezien ik de meningen al heb gehoord wilde ik me niet nog een keer hoeven uit te leggen. Die keer vroeg ik specifiek naar ervaringen van cytek, nu niet, misschien was het geen goede woordkeus.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:32

Allen tegen 1... aanvallen... inderdaad, geen gelukkige woordkeus.
Ik zal niet meer zeuren }>

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:51

Even over een heel andere boeg...

Wie heeft er gemerkt dat na het voeren van F4F het paard een beetje meer praatjes kreeg als normaal ??
Ik voer het nu dik een week, maar madam wordt een beetje een handvol buiten :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:13

DubbelDun schreef:
Even over een heel andere boeg...

Wie heeft er gemerkt dat na het voeren van F4F het paard een beetje meer praatjes kreeg als normaal ??
Ik voer het nu dik een week, maar madam wordt een beetje een handvol buiten :D

Ik voer geen F4F maar dito hier, lachen hoe ze doen, het wordt voorjaar!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:15

Oef dan ben ik benieuwd hoe die bolle van me morgen is. Lag er vorig week al bijna naast. :=

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:30

Draf :):) :# *\o/*

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:43

Nado schreef:
Draf :):) :# *\o/*

Nado watskebeurt ???? :D

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:26

LC :D
Nado ging vandaag geheel vrijwillig in draf de wei uit richting voerbakje en stal ! Sinds afgelopen maandag lijkt hij steeds licht vooruit te gaan en nu durf ik een beetje te hopen dat de medicatie echt aan begint te slaan. Ben nog steeds blij met jouw info, dat ik 4-6 weken geduld moet hebben wil de stijfheid er uit gaan, dus ik ben nu een stuk langer termijn naar hem aan het kijken. En als hij dan zo stoer is dat hij wil draven, dan kan ik alleen maar juichen :))

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:25

Nado
veel belovend nieuws. Heel fijn om te lezen!