[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:34

Hee iedereen hier! Ook jullie allemaal natuurlijk nog de beste wensen toegewenst.. iedereen een fijne jaarwisseling gehad? Lachen van 2009 moeten we maar hopen op gezonde paardenbeestjes wat mij betreft!

En dan gelijk maar even een kleine update wat Perdy betreft; eigenlijk gaat alles op het moment super. Na de laatste hoefbevangenheid, de patella luxatie en nog een 'onverklaarbare' kreupelheid is ze op dit moment eigenlijk helemaal goed. Weer dagelijks een eind aan het lopen, en er vorige week zelfs een stapritje van 15 min op gemaakt! Ze staan nu overdag buiten in de bak/paddock en 's nachts op stal.

Ik moet wel zeggen dat ik erg tegen het voorjaar/de zomer opzie.. vooral als ze weer 24/7 naar buiten gaan. Want dan komt de tijd dat Perdy weer 's nachts in de bak zal moeten (overdag met graasmasker op het land, 's nachts met hooi en priores in de bak/paddock), en dat zal weer alleen zijn.. ik ben al hard aan het brainstormen of ik iets anders kan gaan verzinnen, maar er is me nog niets te binnen geschoten.. iemand hier misschien een suggestie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:46

he...yellowfish!!jij natuurlijk ook een (vooral)heel gezond 2009!!
fijn dat het goed gaat met perdy....een goed dieet is het halve werk in geval van hoefbevangers/ex hoefbevangers...dus schraal houden.
Weidegang kan maar een kale wei....tenminste dat werkt bij mijn paard het beste...gestresst gras of niet,hij word niet ziek van kort gras,het is ook meer bezigheidstherapie dan dat je het grazen kunt noemen....

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:59

Probleem is dat we op stal gewoon 1 weiland hebben waarvan het gras niet echt kort te noemen is overigens is het vorige zomer de laatste periode perfect gegaan met masker en in de gaten houden van de fructaanindex, maar dat 's nachts er uit is zo'n drama.. ga toch proberen of er deze zomer niet weer iemand is die het ook goed vind als zijn/haar beestje 's nachts in de bak/paddock staat (misschien eentje die op dieet moet ofzo Schijnheilig ) en dan het liefst een van de paardjes waar ze het mee kan vinden natuurlijk.. *gaat weer verder brainstormen..

Geerke, bedankt trouwens Haha! jij uiteraard hetzelfde.. Lachen

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:10

fijn dat het zo goed gaat met perdy! en je kunt vast wel iemand vinden die zijn paardje snachts even in de bak wil hebben.
Ik zou het trouwens niet aandurven om mijn paardje overdag gewoon op het land te zetten maarja als het gewoon goed gaat waarom niet Lachen

ik ga morgen weer een rondje met marco doen. lekker rustig aan en misschien wel een stukje draven. me zus had hem gister mee genomen met de fiets en toen had hij bijna alles over de weg gedraafd. oke het is niet veel maar goed hij deed het wel! dus we gaan vooruit Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:11

Ook namens mij en Isabella, allemaal de beste wensen voor 2009.

Afbeelding

Hier ligt volop sneeuw Tong uitsteken

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:20

xMariekee schreef:
Mijn pony is waarschijnlijk hoefbevangen, da is er natuurljk al bij geweest en ze krijgt nu medicijnen.
Het is een NRPS/arabiertje.. niet echt een pony waarbij je het zou verwachten.
Het is bij der voorbenen. Ik weet ook niet zo goed waardoor het is gekomen..

Een oude verzorgpony van mij was chronisch hoefbevangen. Die is daardoor ingeslapen..

Hoe zit het precies met het kantelen van het hoefbeen? Als dat gebeurt is het dus chronisch?
Gebeurt dat altijd naar 24 uur? En dan zou het dus niet meer overgaan..?

Sorry dat is zo kom binnenvallen Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:24

Kijk anders eerst eens op de site van Isapaardje, Mariekee, daar vind je een hoop informatie en de meest gestelde vragen, anders blijven we hier de zelfde vragen beantwoorden Knipoog .
Sterkte met je beessie Ach gut

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:34

Mooie foto's Isapaardje! Isabella ziet er goed uit...
Ook van mij kant natuurlijk iedereen de beste wensen en een gezond 2009 toegewenst! Het mag nog net geloof ik....
Gelukkig veel goede berichten hier....da's altijd mooi om te horen. Voor degene met een ziek/kreupel paardje..... Ach gut

Wij hebben trouwens geen sneeuw...alleen een bevroren bak met ijs...

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:24

Leuke foto's van Isabella Haha!

Vandaag voelde ik weer even die leegte van het plekkie van Es.......ineens dat besef dat ze nooit meer terug gaat komen.
Ik heb er nog steeds vrede mee hoor want het was voor haar de beste optie, maar toch mis ik haar wel. Het is ook allemaal zo verrekte snel gegaan.

Maar goed ik had een lange dag op het werk en de zwarte apekop houdt me ook lekker bezig dus ik heb niet te lang de tijd om er over na te denken.

Fijn dat alle paardjes hier goed gaat!!!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:15

Hier gaat ook alles zijn gangetje... sneeuw en glad. We glijden nu sochtends steeds voorzichtig richting de kraal en daar hoop ik maar dat ze zich rustig houd. Het voer (wat normaal ergens anders ligt) neerleggen in de buurt bij haar kraal zodat de andere paarden een beetje in de buurt blijven. Dat helpt al een stuk. Knipoog

Ik had gister wel ijs onder der hoeven, maar kreeg de tip, vaseline eronder smeren Clown , ga morgen eens kijken of dat gaat helpen.

Leuke foto's weer Cheese!

Knuffel voor jou Timbers.... Ach gut

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:38

Wat een goede tip zeg! Clown

Anders misschien zout in de kraal strooien?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:12

Thx, vond ik ook! Tong uitsteken

Maaruhhh da zout.. da weet ik niet hoor, is dat niet slecht voor de voeten? of is dat een grapje? Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:07

Nee, voor de stallen (stallen staan in de paddock) was bij mij een ijslaag gevormd, dat hebben we nu gestrooid. Trouwens de rest niet maar waarom zou het niet kunnen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:26

hier heeft het weer gesneewt vannacht...pablo staat binnen te brullen dat hij eruit wil....ik ben als de dood dat hij een been breekt met sneeuwklompen onder zijn ijzers.
ik hoop dat de weg snel ontdooit(ze strooien hier dus niet,ik kan mijn berg niet af...),dan kan ik misschien een stukje wandelen....ik houd er helemaal niet van als hij een hele dag op stal staat....gelukkig staan de deuren op aan beide kanten en komt geerke af en toe even buurten....
mooi foto's van isabella...zwarte paardjes doen het goed in de sneeuw!
Timbers ...ben blij dat je er doorheen slaat!
Verder hoop ik voor alle pijnlijke voetjes door de vorst dat het snel gaat dooien.....hoewel ik me ook wel verheug op een 11 stedentocht....dat gaat niet samen ben ik bang...

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:34

HULP GEVRAAGD!!!!

mijn paard die net genezen is van een hoefzweer, loopt nu alweer kreupel maar nu met zijn achterbeen..
hij loopt niet extreem kreupel, maar hij laat z'n voet in de ruststand staan en hij loopt erg moeizaam..
zijn hoef voelt ook een beetje warm aan en zijn hoef is iets versplinterd (bovenaan aan de voorkant)
maar hoefbevangenheid lijkt me sterk, want hij krijgt slechts hooi, 1/3 kilo brok 2x per dag en wortel/appel + brood 1 x per dag..
het zou kunnen dat zijn spieren een beetje stijf zijn van de kou (heeft iej wel vaker last van), maar dan had ik het vannochtend al moeten merken en hij heeft de hele ochtend al in de wei gestaan.
hieronder even 2 foto's van zijn hoef, zijn wel met telefoon gemaakt maarja, ik hoop dat jullie het kunnen zien.
Afbeelding
Afbeelding
in het midden kun je de versplintering een beetje zien.
laat me please ff weten wat jullie denken

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:05

cow_girl schreef:
Ik had gister wel ijs onder der hoeven, maar kreeg de tip, vaseline eronder smeren Clown , ga morgen eens kijken of dat gaat helpen.

Die tip had ik ook gekregen toen Vick nog op ijzers stond, het hielp voor geen meter bij ons.....hopelijk hebben jullie er meer geluk mee. Toen Victor uitgegleden was en met z'n voorbenen in het schriklint terecht kwam (wat dus níet brak...) was voor mij de maat vol en heb ik de ijzers eraf laten halen.
De hoefsmid zei toen dat er speciale rubbere ringen zijn die tussen hoef en ijzer vastgezet worden om ervoor te zorgen dat de hoeven vrij blijven van sneeuw en ijs.....had het leuker gevonden als ie dat voor de glijpartij had gezegd..... Bloos Maar goed.....ik weet niet of dat ook met de ijzers kan die jullie hebben...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:54

Victory-Boy schreef:
De hoefsmid zei toen dat er speciale rubbere ringen zijn die tussen hoef en ijzer vastgezet worden om ervoor te zorgen dat de hoeven vrij blijven van sneeuw en ijs

Zoiets heeft Isabella vroeger wel eens gehad toen ze nog op ijzers stond.
Hielp ook voor geen meter, want sneeuw bleef aan het ijzer zelf plakken.
Vandaar dat ik nu wel blij ben dat ze toch ijzerloos staat.
Ze staat wel nu op hoefschoenen, vanwege de gevoeligheid op de zolen met de harde bodem. Die nu weer bedekt is door een laag sneeuw, maar het daarmee niet minder gevaarlijk/hobbelig en hard maakt.
Wel mooi hoor dit weer, maar ik hoop toch snel op een beetje dooi.

Wat de foto's van de hoef betreft van hierboven ... geen idee van die versplintering. Lijkt me niet goed.
Hoefsmid maar eens naar laten kijken.
Gevoelig lopen nu met de harde grond hebben veel 'ex' bevangeners last van op dit moment.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:11

@ myrthe
brainstorm even mee:
lijkt een forse kroonrand betrapping. Heeft hij voor ijzers? Kan het zijn dat hij met een voorijzer zijn achterhoef geraakt heeft en dat deze een splinter afgetrapt heeft?
Kroonrand warm/dik?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:15

@ janouk: kroonrand is idd warm en dik en heeft alleen aan zijn voorbenen hoefijzers ivm de hoefzweer die hij heeft gehad.. wat is er te doen tegen zo'n betrapping??
iemand die hier bij ons op stal een paard heeft staan is zelf hoefsmid.. hij reist heel europa door om paardenhoeven te behandelen. Hij komt vanavond toch weer langs (elke dag namelijk) dus dan zal ik hem eens vragen of hij het misschien weet..
maar dat zou idd zo kunnen zijn.

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:30

Hallo xxmyrtheexx,
Voor zover ik het kan zien is het een abcess geweest die aan de kroonrand is opgebarst. Als je de kroonrand op die plek onderzoekt, kun je dan een kanaaltje vinden? en als ja, komt er dan nog pus uit?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:34

zou ik zo even moeten kijken, maar hoe kan het dan dat hij niet eerder pijn heeft gehad.. ik ontdekte vandaag pas dat hij pijn had

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:39

Een abcess doet inderdaad pijn als ie nog niet is open gebarst. Dus dan zou hij al een tijdje kreupel moeten zijn. Op het foto ziet het uit als een barst, zie je resten van bloed of sporen van een uitwendig trauma? Wat precies kun je zien? Hoe ziet de Hoef er van onderen uit? zijn er eventueel barsten?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:43

hoef ziet er van onder normaal uit en er zijn ook geen spooren van bloed of wat dan ook te zien (hoewel dat ook kan zijn doordat hij in de sneeuw heeft gestaan en dat kan schoon geworden zijn.. ik zag eerst helemaal niks totdat mijn oog op die versplintering viel.. ik denk niet dat het een abcess is want dan had hij voor die uitbarsting pijn moeten hebben en hij heeft nu pijn dus dat lijkt mij sterk

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:47

Is het misschien mogelijk dat je wat duidelijkere Foto's plaatst? 1 van de zijkant van de hoef, 1 van de onderkant en 1 van het gehele paard van de zijkant. Misschien is op die manier de oorzaak te achterhalen. Groetjes, Robert

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:51

ik zou niet weten wat het kan zijn, even een smid naar laten kijken dan heb je zekerheid!!

met marco gaat het goed!!! vandaag het pad vrij gemaakt zodat ik een veilige weg had naar de weg toe en even een rondje met hem gelopen! hij was blij dat hij er even uitmocht nu hij al 2 dagen op stal staat. hij loopt niet gevoelig ofzo (we hebben alleen gestapt) en hij is ontzettend vrolijk dus ik denk dat we de goede kant op gaan!!