[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:08

Phrono schreef:
Mijn merrie had plakbeslag in de acute fase. Werkte super. Kon de pijnstilling heel snel afbouwen daarna. Vind het echt een aanrader en het werkt vast ook super bij een gevoelig hoefbeen.

Ik voer een beetje coolstance copra om supplementen door te mengen.

Kun je vertellen welk type plakbeslag je had? Thanks!!!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 17:23

Oh zeker! Ik had de glu shu's.

Eerste keer, nog niet bevangen maar wel gevoelig na een flinke hoefzweer:
Afbeelding

Tweede ronde glu shu's, acuut hoefbevangen. Voorkant ontlast en snel pijnvrij:
Afbeelding

Jammer dat ze zo duur zijn maar het was elke euro waard omdat ik de pijnstillers super snel kon afbouwen.. Inmiddels heeft ze een 'medisch' ijzer maar het nagelen vind ze niet prettig. Is duidelijk gevoelig. Dus ik ga straks toch weer voor plakbeslag. Ik hoop dat we ooit weer van de ijzers af kunnen maar swinters lopen ze veel op beton en matten dus blijft afwachten..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:27

Ik heb (helaas) jullie hulp nodig. Ik heb een paar vragen maar kan het antwoord niet vinden.

Situatie: verzorgpaard is hb. Dit was eerst niet gezien paard heeft veel pijn gehad en hoefbeen is gekanteld. Kennis/ mening tussen mij en de eigenaar verschilt nogal. Zij vertrouwd blind op haar hoefsmid, ik heb hier een andere kijk op. Ik zoek altijd alles uit, weeg af en vergroot hiermee mijn kennis. Eigenaar is in mijn ogen wat laks hierin en waait met alle winden mee.

Misschien interessant voor anderen vooral lamellen wordt duidelijk uitgelegd

http://paardenhoeven.info/blog/2013/05/ ... angenheid/

Maar goed mijn vragen gaan over het herstel. Ik weet hoe het zit met de lamellen qua ontsteking etc. Maar nu is het hoefbeen gekanteld wat gebeurd er daarna met de lamellen? Worden die ongelijk/ passen zich aan? Blijft dit dan pijnlijk/ gevoelig? Is er hierdoor ook sneller kans op ontstekingen omdat het niet meer ‘mooi’ loopt? (Ik weet dat hoefzweren kunnen ontstaan na bevangenheid)

Wat is het gevolg als het hoefbeen bv over een jaar 1,5 nog steeds gekanteld is?

En niemand heeft tegen haar gezegd hoeveel graden hij is gekanteld. Of een prognose. Willen jullie je blik er eens op werpen?
Afbeelding
Afbeelding

Links is de zool bol gaan staan. Kan ik nu niet meer zien doordat er zooltje is geplaatst met helaas ijzer met dubbele lip.

Afbeelding

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:18

Dit is een foto van onze pony na hoefbevangen te zijn geweest. Hij heeft een lichte kanteling
Afbeelding

Die van jou lijkt flink gekanteld. Wat sneu.
De da zei tegen mij dat doordat de hoef kantelt er veel druk op de buigpees komt en de lamelle los kunnen laten. Dit alles is best pijnlijk.
Wij moesten vrij lang bloedverdunners geven, hoeven koelen en nat houden en pijnstillers geven. Dat laatste hoefde bij ons maar een paar dagen. Wij hebben hem direct van het gras gehaald. Een detoxkuur gegeven en krachtvoer eraf. Alleen nog speciale vitamine brokken van de da.

Ik ben benieuwd welke antwoorden je gaat krijgen van (helaas) ervaringsdeskundigen op Bokt. Hopelijk kom je zoiets verder. Succes Y;(

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:33

Dank je wel voor je antwoord! Ik denk maar dat vraag ik mij dus af dat, dat gevaar geweken is. Hij is halverwege mei hb geraakt. Toen gestarts met buut had ze er vrij snel weer af vond ik, en vond hem niet goed lopen dus weer erop gezet. (En zij er weer af ze ziet niet in hoe onregelmatig hij loopt) Omdat hij toen net naar de hoefsmid was geweest die in mijn ogen forse signalen in de hoef heeft gemist is hij pas 2 juli weer geweest en toen pas aangepast aan het gekanteld hoefbeen.

Ik ben bang dat de eigenaar het te licht opneemt, wat ik ook benoem. Vandaar ook dat ik onderbouwingen zoek en waar ik rekening mee moet houden.

juval

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:06

wat voor supplement gebruiken jullie bij een hoefbevangen pony? ik lees veel verschillende informatie namelijk. Selenium, magnesium, zout, Vitamine E, biotine??

is er een product wat verschillende van bovenstaande combineert?

pony is helaas acuut hoefbevangen en wordt nu ook getest op pssm en IR. Ze is drachtig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:10

Ik geef niks bij. Enkel hooi en een vitamine brok.

Voor mijn pony's werkt het beste om zeer sober te voeren en door een zeer kundige smid bekapt (en de hb'er heeft breakover beslag) te worden.

M'n overleden shet heb ik in het verleden wel supplementen bij gegeven, maar ik had niet het idee dat het wat deed. Enkel met magnesium de eerste keer goede ervaring maar dat deed later weer niks, zichtbaar althans

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:03

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:38

Hallo, zijn er hier ervaringen met HB paarden op de VitaFloor? Onderzoeken geven aan dat hoeven beter doorbloed worden? Ook begreep ik dat enkele mensen die HB behandelen een whole body vibration floor gebruiken.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:42

Xritt schreef:
Haaai :)

Ik zou graag jullie mening horen.
Een van onze pony’s is licht bevangen (2de x) Maandag pijnstillers en bloedverdunners gekregen. We koelen haar hoeven, ze staat op een paddock en krijgt heel droog hooi.
Sinds vandaag krijgt ze weer praatjes. Als er een pony in de paddock naast haar wordt gezet, gaat ze langs het hek rennen, bokken en spelen. Ene kant leuk om te zien, maar ben ook bang dat ze zelf chzejf meer schade toe brengt. Ze staat aan de pijnstillers, dus voelt natuurlijk veel minder.
Kan het kwaad dat ze soms gek doet. Ik heb haar er vanmorgen gelijk uitgehaald. Vanmiddag zag ik het pas later.

Dinsdag moeten we naar de kliniek en worden er foto’s gemaakt van haar voorvoeten.

Kan inderdaad erger worden als ze te wild doen met pijnstillers. Beter rustig houden op een kleine paddock tot 48 uur zonder pijnstillers. Beterschap.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:45

MarliesV schreef:
Juval, ik voerde zo min mogelijk bij maar ben in overleg de dierenarts de probiotica (https://en.audevard.com/horse-digestion ... ultra.html) en Optiform blijven voeren.

Rest is er hier af gegaan, volledig op geweekt/arm hooi en pijnstillers.

Equi biome onderzoek en supplemneten zijn ook goed.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:44

Phrono schreef:

[ [url=m/NEcTNS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7skcGL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jammer dat ze zo duur zijn maar het was elke euro waard omdat ik de pijnstillers super snel kon afbouwen.. Inmiddels heeft ze een 'medisch' ijzer maar het nagelen vind ze niet prettig. Is duidelijk gevoelig. Dus ik ga straks toch weer voor plakbeslag. Ik hoop dat we ooit weer van de ijzers af kunnen maar swinters lopen ze veel op beton en matten dus blijft afwachten..

Is deze eigenlijk voor de achterhoef of hoort de voorkant er af te zijn?
Heb jij ze zelf eronder gedaan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:55

Geen ervaring met vitalfloor hier.

Hans is weer door de apk. Gisteren naar de kliniek geweest voor nieuwe ijzers en bekappen. De nieuwe hoef groeit zoals het moet. Hij was wel weer een paar kilo aangekomen dus ik moet weer even gaan kijken hoe ik het aanpak met het hooi.

Zaterdag iig onze eerste les weer sinds ie bevangen stond. Ik wil met hem beginnen met dressuur aan de lange teugel

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:44

pff, het duurt wel erg lang, pony staat al 3 weken hb. Pijnstillers werken wel wat, maar niet optimaal. Ze is al wel flink afgevallen van het paddock dieet.
Heb laten testen op PPID en IR, veearts belde dat ze daar allebei geen last van heeft, maar dat hij het wel aanraadt om ook op cushing te testen :o? Ik was in de veronderstelling dat ppid en cushing hetzelfde was?? weten jullie het verschil?

Zelf heb ik ook wel een idee dat het misschien hormonaal gerelateerd kan zijn, aangezien de pony anderhalve maand drachtig is? zou dat kunnen? ik heb de vraag uitstaan bij de veearts.

we doen nu paddock, nat hooi, minimaal handje vitaminebrok met glucobalance, en onder dwang magnesium, vitamine E en selenium.
En dus de pijnstillers.
wandelen en afspuiten.
hoefsmid is gister geweest, die vond het wel meevallen.

wat kan ik nog meer doen?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:50

Dizzy schreef:
Phrono schreef:

[ [url=m/NEcTNS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7skcGL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is deze eigenlijk voor de achterhoef of hoort de voorkant er af te zijn?
Heb jij ze zelf eronder gedaan?

Zijn 2 keer dezelfde glu shu's. Op de 2e foto zitten ze er andersom onder. En er is 1 'flap' afgehaald die anders aan de achterkant zou zitten. Om de voorkant helemaal vrij van druk te krijgen zijn ze zo geplakt. Uiteraard door mijn kundige hoefsmid laten doen.

Mijn merrie gaat super. Had dus eerst een hoefzweer, daarna bevangen afgelopen winter. De hoefzweer hoef blijft een zwak punt. Ze had zelf begin deze week haar hoef vernield. Het ijzer eraf met een groot deel van haar hoef. Gelukkig ook daar een mooie oplossing voor gemaakt. Soort gips eromheen. Het ijzer zit daar in genageld. Plus extra demping, ze loopt er perfect mee.

Afbeelding

Vind het nog steeds heel spannend, maar het gaat super. Ze staat sinds kort 24/7 op het gras. Met graasmasker uiteraard. Ze is goed afgevallen en zit goed in haar vel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:53

Wandelen zou ik juist niet doen zolang ze op pijnstilling staan. Is ze alleen bekapt of ook beslagen? Anders kun je (breakover)beslag proberen of hoefschoenen.

Hormonen kunnen zeker invloed hebben. Al lieten ze vroeger pony's die gevoelig voor hb waren juist dekken.

In mijn beleving zijn cushing en ppid hetzelfde. Kwam wel deze link tegen https://hoefbevangen.info/cushing-of-ppid/

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:07

PPID en Cushing is naar mijn weten idd hetzelfde.

Wandelen zolang ze niet pijnvrij zijn, niet doen. Geen gedwongen beweging.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:20

juval schreef:
pff, het duurt wel erg lang, pony staat al 3 weken hb. Pijnstillers werken wel wat, maar niet optimaal. Ze is al wel flink afgevallen van het paddock dieet.
Heb laten testen op PPID en IR, veearts belde dat ze daar allebei geen last van heeft, maar dat hij het wel aanraadt om ook op cushing te testen :o? Ik was in de veronderstelling dat ppid en cushing hetzelfde was?? weten jullie het verschil?

Zelf heb ik ook wel een idee dat het misschien hormonaal gerelateerd kan zijn, aangezien de pony anderhalve maand drachtig is? zou dat kunnen? ik heb de vraag uitstaan bij de veearts.

we doen nu paddock, nat hooi, minimaal handje vitaminebrok met glucobalance, en onder dwang magnesium, vitamine E en selenium.
En dus de pijnstillers.
wandelen en afspuiten.
hoefsmid is gister geweest, die vond het wel meevallen.

wat kan ik nog meer doen?

Kun je aan bloedzuigers komen?
Dit was toen bij layka doorslaggevend

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:23

Voor zover ik weet is cushing en ppid ook hetzelfde. Vroeger werd het altijd cushing genoemd, tegenwoordig meer ppid.

Testen heeft alleen niet zoveel nut zolang ze nog pijn hebben.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:13

Helaas moet ik me hier ook weer melden. Ons lieve minipaardje Pientje is voor de tweede keer hoefbevangen.

Ik heb haar gekregen toen ze hoefbevangen in de wei stond, en een plek voor haar had in de stal en paddock. Ze zou eerst ter revalidatie komen maar ik mocht haar houden <3

Het was al snel duidelijk dat ze ppid heeft en ze is er weer bovenop gekomen met prascend, metacam, aangepast voer en rust. Dat was 4 jaar geleden, en daarna heeft ze het niet meer gehad. Tot nu dus..

Ik weet niet precies hoe oud ze is, maar ze is oud en grijs, met een slecht gebit en ze leeft op sp. Ze kauwt wel graag op hooi en gras maar ik heb de indruk dat ze iedere hap uitspuugt. Ze geniet er wel zichtbaar van.

Nu is ze vanaf half juli dus hoefbevangen. Het beleid:
- Ze staat nu in haar eentje in een dik opgestrooide stal, zodat ze rustig kan liggen. Ze ligt veeeel.
- Ze eet sp en kauwt geweekt hooi
- Heeft een hamalaya liksteen
- Tweemaal per dag staat ze zo lang mogelijk (tussen 3 kwartier en anderhalf uur) in een voetenbad, als het lukt 'middags nog een keer tussendoor
- Medicatie: 1/2 prascend, ascal, omeprazol en 1 zakje biut per dag.

Van de buut krijgt ze 2x dd een half zakje. Ik doe het in een spuit, beetje water erbij en dan in de mond. Dan schuif ik snel een bakje muesli met weinig suiker en zetmeel onder dr neus, zodat ze minder de neiging heeft om het uit te spugen.

Ik denk dat ze nu 2 werken buut gebruikt (begonnen met metacam maar geen resultaat) en het leek even beter te gaan, maar nu gaat het weer een paar dagen en stuk minder. Morgen bel ik m'n dierenarts en ga ik een afspraak maken om foto's te laten maken. Vooral dr achterhoeven lijken het pijnlijkst. Ik wil graag weten hoe het er van binnen uit ziet, maar vind het ergens ook doodeng.

Mijn vraag gaat eigenlijk over de buut, het is voor het eerst dat ik dat geef dus ik ben er niet bekend mee. De eerste dagen belde de dierenarts iedere dag om te vragen hoe het ging, en om te kijken of we het al af kunnen bouwen. Dat hebben we 1x gedaan toen het iets beter leek en dat kon duidelijk niet. Nu is mijn vraag eigenijk wat jullie ervaring is met buut, als het niet aanslaat zoals je dat graag zou willen. Hoe lang kan je het blijven geven? Ik maak we wel iets zorgen over evenbeeld bijwerkingen, bv de darmzweren, maar zie ook echt geen mogelijkheid nu om het af te bouwen.

Ik denk dat ik morgen de hoefsmid ook alvast even inlicht dat ik foto's wil laten maken en de uitslag ook graag met haar wil bespreken. Mogelijkheden voor speciaal beslag bv.

Hebben jullie verder nog suggesties voor wat ik nog voor Pientje zou kunnen doen?

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:30

Dit is interessant leesvoer:
https://www.eqinful.nl/hoefbevangenheid/

Misschien zijn er toch nog aanleidingen voor de HB waar je niet 1,2,3 aan zou denken.

Ik zie trouwens wel dat ze op een kaal weilandje lijkt te staan? Dat soort plekken zijn vaak wel berucht... als in: het lijkt alsof er niets staat, maar dat is voornamelijk omdat ze al die kleine sprietjes 24/7 wegknabbelen..... een soort levende robotmaaier.
Ik zou het dan laten frezen en zorgen dat ze echt een grasvrije plek heeft. Hooi weken is effectief, maar ook niet altijd afdoende... nog veiliger is om hooi te zoeken dat echt laag is in suikers. Geen verpakt hooi.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:33

Dank je voor je snelle antwoord! Dit is de paddock, die laten we binnenkort weer ont-grassen :D
Ze staat nu sinds de hoefbevangenheid op stal en kan niet meer bij het gras in de buurt komen. Als ze in het water staat, staat ze vast.

Ik zal er voor de andere paarden beter op letten dat het gras wat ze eten wel lang genoeg is.

Dank je voor de link, zal eens kijken! En ik ben inderdaad ook benieuwd of er iets is waar ik niet aan gedacht heb, wat de hb toch in stand houdt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:50

Soms is het ook gewoon klaar. Is het lichaam zo oud en overbelast door alle medicatie en ziektes als PPID dat ze 'op' zijn.

Ik hoop dat dit voor jou niet het geval is met haar. Afbouwen van de medicatie pas als ze met medicatie goed lopen. Niet eerder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:56

Je kunt wel een maagbeschermer vragen als je het eng vind. Overigens vond mijn dierenarts dat niet nodig en ik moet zeggen dat ik nooit iets gemerkt heb aan m'n pony's terwijl ze toch zeker wel langere tijd op de buut stonden.

Ik heb geen aandelen maar mijn shet is dus weer helemaal opgeknapt sinds hij op breakoverbeslag loopt. Na het beslaan was ie met 2 weken van de medicatie af.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:26

Als maagbeschermer kreeg ze bij de start van de buut al omeprazol bij. Maar ik begreep dat dat de darmen niet beschermt. Fijn om te lezen dat het bij jou goed ging, dat klinkt hoopvol! Hoe lang hebben die van jou op buut gestaan?

Dat het op een gegeven moment klaar is, dat is zo. Dat zit natuurlijk ook wel ergens als mogelijke uitkomst in m'n achterhoofd. Maar klaar is het nu iig nog niet.