[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:09

Ik duim voor je Daatje !

Vandaag beetje in paniek DA gebeld, pony lag deze morgen plat met gestrekte beentjes. DA ziet het somber in... Medicatie verhoogd, hoefjes ingetaped met steuntje onder (geeft dan effect van ern omgekeerd ijzertje) en ik moet een hele week iets intramusculair inspuiten, ben naam vergeten.
Vrijdagmiddag telefonisch overleg en indien nodig komt ie 's avonds terug langs.
Hebben haar met 3 man moeten ondersteunen terwijl DA aan haar hoefjes bezig was...

DA is heel erg pro beweging op een klein paddockje maar heeft nu toch maar gezegd haar voorlopig zeer te beperken in beweging.

Nadeel is dat ik nu niet meer kan koelen omdat die tape dan los komt.

Hij stelde vandaag ook voor om foto's te maken omdat het te lang duurt.

Dus ja Daatje, mijne loopt ook nauwelijks en als ze beweegt is dat duidelijk met veel pijn.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:22

Ohhhh wat naar Jokari..... wat naar zeg. Ik hoop dat je pony weer opknapt zeg, balen dat ze niet verbeterd. Ik blijf duimen voor jullie

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:36

Jokari, je kan ook koelen met koud water lappen of ijslappen, dan wordt het tape niet nat.
tenminste als je oaard het fijn vindt. Mijn paard vond het verschrikkelijk om gekoeld te worden.

duim duim duim voor je oaard

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:14

Janouk, dan is jouw paard niet de enige. Die van mij vindt koelen ook niet prettig

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:05

Zijn de foto's al gemaakt Daatje ?

Was idd aan het bedenken om natte (uitgewrongen) doek rond haar benen te doen.
Zou cooling gel helpen voor zoiets ? Ik gebruik dat zelf voor mijn schouder als die te pijnlijk is, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met hb.

ze kon deze morgen wel duidelijk beter bewegen, met die steuntjes onder haar voeten. Nog steeds niet zoals het moet natuurlijk, maar toch wel verschil met gisteren.

O ja, iemand van jullie ervaring met Buteless of NoBute ? DA kende het niet, maar staat open voor andere mogelijkheden dan het vergif dat ze nu moet krijgen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:57

@jokari : fijn dat ze vandaag wat beter oogt.
Hopelijk gaat alles wat je voor d'r doet, op den duur z'n vruchten afwerpen.

Buteless higher strength heb ik een tijdje gebruikt maar op dat moment niet afdoende.
Duivelsklauw heb ik eveneens geprobeerd hetzelfde verhaal.
Denk dat het alleen werkt als het paard minder pijn heeft.

Zelfs naast de bute (in de hoop dat ik daar dan wat minder van kon geven) gaf het niet de verlichting waar ik op hoopte.

Bij mijn oudere paard met artrose werkte het wel weer erg goed, die kon op een gegeven moment van de reguliere medicatie af omdat hij afdoende had aan de Duivelsklauw.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:12

Jokari, wat balen zeg. Ik denk dat cooling gel niet hetzelfde effect gaat hebben. Miss idd natte lappen proberen?

Vraagje. Miss een hele domme hoor, sorry alvast;-) is het altijd zo dat hoefbevangenheid en het herstel samengaat met voeding? Ook als paard in kwestie niet hoefbevangen is geraakt door voeding?
Dit vraag ik omdat de mijne hb is geraakt door corticosteroïden en zeker niet door overgewicht/eiwit/fructaan etc. Ik heb direct haar rantsoen aangepakt en ze staat heel karig nu, maar ik vroeg me dit eens af. Is voeding dan ook in mijn situatie prioriteit nr 1? Zijn er gevallen waarin dit niet zo was, of dat voeding niet direct het herstel verslechterde maar juist bv teveel beweging? Dus niet oorzaak, maar herstel?

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:26

Geen goed nieuws. Twee fors gekantelde hoefbenen en 1 wat gezakt. Deze zit 5 mm van de zool, welke erg dun is. Aangezien ze al een maand nauwelijks op pijnstilling reageert is wachten tot het beter gaat geen optie. Dierenarts en hs hoopt dat open teen ijzer icm leten zool en siliconen mogelijk een laatste redding zou zijn. Helaas werkte dit averechts en verging ze vd pijn. Deze zijn weer verwijderd. Dierenarts vindt het beter om te stoppen. Hoefsmid wil vandaag nog met collegas overleggen wat nog mogelijk zou zijn. Ze lijkt averechts te reageren op alles waarvan je verwacht dat t haar helpt. Ik ben radeloos en vrees dat ik niet lang kan en mag wachten op een besluit

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:30

Daatje schreef:
Geen goed nieuws. Twee fors gekantelde hoefbenen en 1 wat gezakt. Deze zit 5 mm van de zool, welke erg dun is. Aangezien ze al een maand nauwelijks op pijnstilling reageert is wachten tot het beter gaat geen optie. Dierenarts en hs hoopt dat open teen ijzer icm leten zool en siliconen mogelijk een laatste redding zou zijn. Helaas werkte dit averechts en verging ze vd pijn. Deze zijn weer verwijderd. Dierenarts vindt het beter om te stoppen. Hoefsmid wil vandaag nog met collegas overleggen wat nog mogelijk zou zijn. Ze lijkt averechts te reageren op alles waarvan je verwacht dat t haar helpt. Ik ben radeloos en vrees dat ik niet lang kan en mag wachten op een besluit

Oww jee, wat een kl#te bericht.
Dit is waar je bang voor bent, potverdorie.....
Mag ik zo vrij zijn om te vragen hoeveel pijnstillers ze krijgt?

Wat vind /denk jezelf?
Of moet je het eerst ff laten bezinken. ....

Misschien kun je de foto's als je hoofd ernaar staat doorsturen naar Van Nassau? sorry voor mijn vragen, maar dit is mij deels overkomen nav de eerste foto's die gemaakt zijn.
Zelfs de second opinion was om niet vrolijk van te worden pas bij da nummer 3 en het advies van Van Nassau kreeg ik het gevoel dat er met een kundig oog naar de foto's gekeken werd.
Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat jou da en hs niet kundig genoeg zijn.
Daarom is je gevoel ook zo belangrijk, als jij helemaal op 1 lijn zit met je da en hs dan heb ik niks gezegd.
Laatst bijgewerkt door cissie op 28-05-15 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:33

Ooh Daatje ... Dat is niet het soort nieuws dat je wil krijgen...
Heel veel knuffels voor jou...

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:46

Pffff ik ben stuk.. ik heb de fotos ook opgevraagd zodat ik naar v. Nassau kan sturen voor een laatste blik. Hoewel ik ook vertrouwen heb in mijn hs. Mijn gevoel zegt dat t klaar is, maar dat wil ik zooooo niet. Ze krijgt nu twee zakjes bute pd. Ze is een epony van 400 kilo. Daarvoor 4 weken metacam voor 450 kilo. Het is zo k.. ze is al 20 jaar van mij en altijd zo gezond en tot aan 28 april top fit....

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:52

Jeetje daatje, wat erg! Heeft ze altijd alleen metacam en bute gehad qua medicatie? En hoeveel? Want mijne kreeg 2x per dag een spuit onder haar huid met ontstekingsremmer en 2x per dag een volle pastaspuit (zoals een wormenkuur) fenedryne. Deze is volgens mij vele malen sterker dan metacam en bute. In combi met 2 maal daags ontstekingsremmer onder de huid ingespoten, is ze na een dikke maand beter gaan lopen. Na nog een dikke maand alleen de fenedryne, en dan 1 pasta per dag, nu weer rad. En ze was echt ernstig en acuut bevangen. Kon geen pas meer lopen en verging van de pijn. Heeft ook een dikke anderhalve maand alleen op stal gestaan en 2x p.dag 5 meter rechtuit lopen als ze wilde.

nu moet ik wel zeggen dat bij haar nog geen kanteling was. Sterkte! Ik hoop dat er toch nog een wonder gebeurt!!!!

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:58

Dag 1 ook ingespoten en op dag 4 ook. Ook fenedryne. Verder vanaf begin relaquine een week 4 x daags, en van begin tot nu naast de pijnstillers 4 zakjes ascal erbij

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:18

Jeetje Daatje.. Ben er even stil van..

Je hebt er zo veel aan gedaan, heel veel sterkte..

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:20

En trug op heftigere medicatie? Bv weer inspuiten en fenedryne? Icm beslag waarbij de teen vrij en open is en dan leer/siliconen? Dus ijzer zegmaar andersom slaan. Ik weet van gevallen waarbij ze de teen ook echt open maakten om de druk te verlichtten. Als laatste redmiddel? Ik probeer alleen te helpen hoor, miss wat andere opties in te brengen.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:28

Beslag zoals je noemde is exact zo geprobeerd, toen kon ze amper meer staan....

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:29

Jeetje, Daatje. Niet het nieuws waar je op hoopte maar wel een verklaring voor de pijn.
Dierenarts en hoefsmid hier zijn geen fan van een openteen ijzer. Op de website van Van Nassau zijn ze over zo'n ijzer ook niet positief. Pony hier kreeg een ijzer met opzet, zooltje en siliconen. Hij kreeg wel voordat hij naar de hoefsmid ging extra pijnstillers.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:44

Pff.. dan weet ik t ook niet meer:( stalgenoot vertelde vandaag wel dat een vriendin van haar ook een paard had met hb die afgeschreven was. Ze hebben toen contrastvloeistof in de hoef gespoten en direct foto/scan gemaakt zodat ze precies zagen waar het zat en zo ook direct medicatie ingespoten en dat een week lang om de dag. Dit is elke maand gedaan en paard is nu weer helemaal goed. Maar vin het zelf apart en nog nooit van gehoord..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:23

Lieve Daatje laat het even bezinken en wacht de berichtgeving van je hs en evt de reactie Van Nassau af....
Ik hoop zo voor jullie dat er ook maar iets positiefs uitkomt.

Wbt de bute daar zijn de adviezen van da's verschillend over, de ene stelt 2 zakjes voor (bij onvoldoende reactie inslapen) de andere 6 en alles wat ertussen in zit.
Zelf heb ik de bute verhoogd naar de hoeveelheid die de da verantwoordelijk (dan moest ze wel positief reageren) vond in het begin stadium en dat waren 4 zakjes per dag (haflinger).
Met alle risico's van dien Wbt vervelende bijwerkingen maar ik had geen keus.... Die bijwerkingen zag ik dan wel weer.
Niet om je een dubbele dosis bute aan te praten, maar om aan te geven hoeveel verschil er zit tussen de meningen van da's.

Wanneer zijn de ijzers eronder gegaan?
Mijn ervaring met mijn hafje was dat prutsen aan de hoeven altijd de weken daarna zorgde voor verslechtering.
Daar moest ze wbt pijn erg van bijkomen (los van de bevindingen op de foto's).

Jokari : hoe gaat het met jou paardje en de ingepakte hoeven?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:50

Die is vandaag redelijk, maar ja da's nu al de 3de keer op 4 weken dat ze die combinatie van buut en placivet ingespoten krijgt naast de poedertjes die ze al krijgt, dus ik heb schrik voor als dat weer is uitgewerkt.

Maandag bel ik een andere DA voor een second opinion.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 07:15

Per toeval kwam ik weer even op dit toppic uit na lang geleden, een toppic waar ik tot voor een half jaar veel spiekte en ook wel eens meeprate.
Lees hier de berichten van daatje en Jokari en die snijden dwars door mijn hart, want wat zijn de verhalen herkenbaar.
Zeker het verhaal ook van daatje met de zool van amper 5 mm, dit is ontzettend pijnlijk voor je pony dus laat m asjeblieft niet te lang zo door lopen.
Tuurlijk probeer je alles en sluit je alles uit, ook voor je eigen gevoel, maar als je al ziet hoeveel pijnstilling de diertjes krijgen en toch nog steeds heel slecht lopen, is dat toch een teken dat het een gruwelijke pijn is.

Ik heb 5,5 jaar lopen sukkelen met mijn pony met HB, hij bleek later cushing te hebben waar hij veel te jong voor was.
Het laatste jaar was een ware hel voor mij maar vooral voor de pony, in de goede momenten had ik hoop maar de slechte momenten brak ieder stukje hoop af.
Hij was wel heel alert en vrolijk en dat maakte dat ik geen beslissing kon maken en die hele kleine ieniemienie verbetering was voor mij alsof alles goed was, maar hij liep gewoon nog steeds beroerd.
Afgelopen februari was ik dan eindelijk zo sterk om toch de knoop door te hakken ondanks zijn vrolijke kop.
Maar een pony van nog geen 10 jaar die amper kan lopen is echt no go.
Nu pas maanden later als ik hier terug lees denk ik misschien zelfs dat ik de beslissing eerder had moeten maken, ik heb de grens steeds verlegd.
Je verliest de dingen dan uit het oog en bent vaak niet meer helemaal realistisch.

Ik wil nu niet zeggen dat jullie op moeten geven, ik wil jullie alleen een beetje meegeven hoe mijn denkwijze hierin is en wat je niet uit het oog moet verliezen.
Ik weet als geen ander wat jullie door maken, het is voor jullie pony niet fijn maar voor jullie ook niet.
Ik was er zelf helemaal ziek van, de zorgen, het piekeren, het steeds afvragen wat je weer aantreft enz. maken je als eigenaar helemaal kapot.

Ik wens jullie ontzettend veel sterkte en wijsheid.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:17

Jesito, je verwoord het precies zoals het is.... ik wil alles nog zo graag proberen, maar als ik de pijn zie ondanks de bute dan weet ik dat dit niet eerlijk is. Er kijken nu verschillende hoefsmeden en dierenartsen mee. Vanmiddag moet ik een besluit nemen..... deze pijn verdiend ze niet, maar man wat doet dit zeer. Ik kocht haar 20 jasr geleden als veulentje. Was absoluut niet op zoek naar een paard maar ze stal mijn hart. En in de 20 jaar dat ze bij me is geen moment spijt gehad...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:50

Ja na 20 jaar is dat zeker niet niks en je doet er zo je best voor.
Maar kijk eens eerlijk naar je paard, denk eens aan 5 jaar terug hoe was je paard toen.
Hoeveel heeft ie ingeleverd, door dit soort dingen vaak op een rij te zetten verlies je de realiteit niet door die grens steeds stiekum te verleggen.
Tuurlijk wil je je paardje graag bij je houden maar hoe eerlijk is dat nog??
Ik wil je absoluut niet een hoek in drijven en dat kan ik ook niet want alleen jij kan deze beslissing maken.
Maar soms is het goed voor jezelf om alles eens goed te overdenken op die manier, het geeft je toch soms een ander inzicht zoals je het eerst niet hebt bekeken.
Ik wens je in ieder geval heel erg veel sterkte.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:58

Ik heb net de dierenarts gebeld. Besluit is genomen. Nog langer zoveel pijn verdient ze niet...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:13

Daatje schreef:
Ik heb net de dierenarts gebeld. Besluit is genomen. Nog langer zoveel pijn verdient ze niet...

Ik denk dat je een hele goede beslissing maakt ten opzichte van je paardje, je hebt gevochten en alles uit de kast gehaald.
Heel veel sterkte wat je uiteindelijke beslissing ook wordt vanmiddag.