Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:50

Paard overigens heeft nergens last van, hij snapt er niks van en heeft ook niet kreupel gelopen, terwijl hij met de blessure aan het andere been destijds wel kreupel liep.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:32

He bah wat een nare berichtjes..

Mijn paard lijkt opzich redelijk goed te gaan.

We moeten nog 2.5 week stappen en dan eerst weer overleg met de dierenarts

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:04

Wat blijven jullie vaak met volgelopen benen zitten. Hier heeft de mijne dus echt geen last van gelukkig.
Maar dat het vaak bij beide benen voorkomt daar vrees ik dan ook voor. Hoop bij de mijne niet..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:42

Gelukkig heeft die van jou dat ik. Kiki tot nu toe ook niet echt. Niet zoals nu in elk geval

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:58

Denken dat het bij die van mij ook de leeftijd is. Pony is 20 en heeft de laatste jaren heel snel stalbenen...

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:49

De mijne heeft 2,5jaar na zijn blessure ook nog regelmatig een dikker been. De afwisseling werk - enkele weken rust - terug werk zorgen er wel voor dat het been slanker wordt. Hij mankt niet, nu ja hij heeft eigenlijk nooit gemankt. Hij moet ook niet echt veel werken dus hem opnieuw laten controleren doe ik voorlopig niet.
@ Somebitch: pff veel sterkte met de revalidatie, heeft DA er al een termijn kunnen opplakken?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:03

Nee :n maar een termijn is mij nooit gezegd ook twee jaar geleden niet.. Overigens zijn blessure been van 2 jaar geleden blijft altijd strak er zit wel een schieffel en die zal ik vrees ik aan dit been ook gaan krijgen maar nooit eendekker been ook niet na training of een wedstrijd. :n we gaan zien hoe het loopt met dit been. Hij heeft net iig 2 uur met de back on track beschermer omgestaan. Z'n been wisselt nu wel af per dag ene dag dikker andere dag dun maar dat had ik destijds ook dus ben er niet zo heel bang voor.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:34

Ik zit er zelf heel hard over na te denken kiki een aantal maanden in de eifel neer te zetten, die pees blijft onrustig en de da denkt dat dat ook zo blijft.
Maar wil eigenlijk toch eens kijken van enkele maanden eifel doen.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:52

Mag ik hier even om raad vragen? Jullie zijn allemaal bekend helaas met pees problemen. Mijn arabier van 15 jaar loopt nu 1.5 maand niet lekker, eerst wou hij niet ontspannen wat voorheen geen probleem was. Ik heb toen gewoon doorgereden, hij liet niet merken dat er iets mis was. In de week dat hij minder werd gereden liep hij opeens flink kreupel. Dierenarts erbij en die voelde een lichte warmte aan linksvoor en linksachter maar hij liet de pijn merken met het draven aan de rechterkant. Goed, ontstekingsremmers gegeven en 9 dagen rust en alleen op het land. Toen ben ik voorzichtig gaan stappen en draven en hij liep heel goed. Na 3 dagen liep hij weer niet lekker, maar niet kreupel het is meer alsof hij met het linkerbeen korter loopt. Als hij doordraaft is er bijna niks te zien. Nu weet ik niet waar het aan kan liggen, is het zijn zadel en zit hij vast aan zijn rug? Of heeft hij gewoon spierpijn en moet ik hem een supplement bij gevoerd worden? Of is er toch echt meer aan de hand. Been zelf is dun en niet warm, hoefsmid heeft gekeken naar zijn hoeven en ook daar is niks mis mee. Er wordt 5/6 keer in de week met hem gewerkt, longeren en 3x in de week wat lopen met jongere meisjes. Er gaat sowieso iets aan gedaan worden maar eens vragen wat andere mensen er van denken kan nooit kwaad! :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:33

Ik zou een kreupelheids onderzoek laten doen.
dan verdoven ze bepaalde delen van het been tot ze de locatie waar het pijn doet hebben gevonden. Aan de hand daarvan maken ze dan foto's of echo's

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:48

Pfff de mijne heeft ook weer een dik been. Terug hetzelfde been. De tranen komen in mijn ogen. Morgen komt een vriendin hem even bekijken en dan zien we verder.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:37

@femkepien. ik zou ook onderzoek laten doen. bij mij zagen ook mn lesgever en de jury en mn beste vriendin helemaal niks aan em en ik heb 2 weken gezeurd dat ik wat voelde. uiteindelijk werd hij wel kreupel en bleek toch peesblessure.

@somebitch neeee dat is balen zeg. voordeel is wel dat je nou precies weet hoe je ermee om moet gaan maar tos nog steeds balen.

hier gaan we rustig door elke x met stappen laat ik der wat aandribbelen aantal keer maar der been blijft soms nog best vol lopen.

afgelopen week ook met mn andere weer eens onderlinge wedstrijd gehad. ging best goed maar 2de proef struikelde hij in de galop pffff mn hart zat ergens waar het niet hoorde. hij liep gelukkig verder wel goed. en meteen opt harde gaan uitstappen en zn been is gewoon dun gebleven maar elke x weer blijf je schrikken

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:56

Goed nieuws hier, woensdag naar de kliniek geweest en we zijn er nog niet maar er was zeker verbetering *\o/* Dierenarts was erg possitief, de ringband was ipv 0.4 nu 0.24 in dikte (ter vergelijking: normale dikte is 0.1). We mogen nu een maand stapritjes maken onder de man van 15 min en dan weer controle op stal. Mits het niet weer dikker wordt, volgende maand weer draven. Kan het nogsteeds bijna niet geloven dat ik er weer op mag na 1/2 jaar :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:14

Gisteren is er iemand bij mijn paard geweest die de opleiding osteopatie doet. Ze heeft mijn paard behandeld en ook een cranio sacraal behandeling gegeven.
Zij kon ook nog wel zien dat haar ene heup hoger is dan de andere door de peesblessure. Morgen overleg met mijn eigen fysio. Ze is dan toevallig op stal. Kijken of er nog een behandeling nodig is voor haar heupen.

Afgelopen woensdag les gehad en ik heb een half uur gedraafd (lange lijnen) en ze heeft geen pas onregelmatig gelopen. Er is ook al een mini galopje aan te pas gekomen.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:27

Hè fijn jullie laatste berichtjes .... pfff

terwijl het hier ook elke dag afwachten is en het gelukkig stabiel blijft .... en zo in stilte haaft durf te genieten, daar komt bij dat ze sinds een week 2 uur op het land (haar prive stukje, tussen de kudde) mag/kan .... en dat is helemaal fijn Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:18

Dat ik daar nu dus niet aan gedacht heb twee jaar geleden. De eerste keer met beschermers op de wei := bedankt dus voor je foto ;) als hij eindelijk weer de wei op mag idd eerst maar even met beenbescherming om :j

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:24

Ik heb juist al mijn beenbescherming weggegooid :+ Denk dat het medeoorzaak is van zijn peesblessure en aangezien hij ze droeg toen het gebeurde helpt het volgens mij toch niet echt :=

Maar ik snap het wel dat je er een veiliger gevoel bij krijgt. Fijn dat ze weer eventjes het land op mag!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:34

Ik gebruik ook geen beschermers meer op dit moment. Volgens mijn da is het warmer worden van de pees onder beschermers echt funest voor de pezen

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:50

Ik gebruik ook juist geen beschermers meer. De goedkope ventileren totaal niet en die duurdere zijn op het moment niet te betalen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:55

Somebitch schreef:
Nou... Hij had een heel vast ijzer. Zat absoluut niet los en zat er ongv 2 weken onder.. Ik had hem op de wei gezet en wat denk je... Ik haal m van de wei af zonder ijzer en met een dik been :(

volgens de dierenarts komt t vaak voor dat als ze het ooit aan het ene been krijgen ze het ook aan het andere been kunnen krijgen. Puur omdat de checkligamenten verzwakt zijn... En als dat aan het ene been is dan is het checkligament vaak aan het andere been ook niet sterk genoeg. Daarom dus straks ook op speciaal beslag om het checkligament wat minder te belasten..

Nu maar afwachten hoe hij hersteld P, volgende maand wordt hij al weer 18

hier ook...mijn paard 2014 rechtsvoor checkligament scheurtje van 5mm en zeer zwaar verrekt, heeft bij elkaar 9 mnd geduurd
in die tussentijd ineens erg kreupel en foto`s laten maken blijkt hij in beide koten forse artrose te hebben[ linksvoor was in 2011 helemaal schoon en rechtsvoor zat wel artrose en een chip die toen verwijdert is ]
heeft div aangepaste beslagen gehad en eind sept vorig jaar linksvoor checkligament verrekt
Heb hem in okt van de ijzers gehaald en hij word nu PN bekapt

zijn stand is weer normaal , hij had erge ondergeschoven hielen gekregen met die aangepaste ijzers was zwaar toontreder geworden wat in mijn beleving deze artrose veroorzaakt heeft
nu loopt hij niet toontreder meer en stapt super ruim
wissel af met hoefschoenen en ben nog steeds aan het opbouwen
onze ritjes zijn stukjes van 5 km waar we een uur over doen en zijn pezen blijven mooi dun ,je voelt [ en ziet ] de littekens het zijn langwerpige verdikkingen die blijvend zijn

hem van de ijzers - break-over met leertje en siliconen - afhalen is de beste zet ooit!!!! NOOIT meer ijzers....

hier was het al dunner
Afbeelding
de echo
Afbeelding
het litteken
Afbeelding
stand van zijn voeten met ijzers die 3 weken eronder zaten....hij moest hier nog 5 weken mee lopen maar ik heb ze de week erop [ met 4 weken dus ] eraf laten halen
Afbeelding
het verschil .....
Afbeelding

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:23

Naath86 schreef:
Ik gebruik ook juist geen beschermers meer. De goedkope ventileren totaal niet en die duurdere zijn op het moment niet te betalen.

Daarom heb ik gisteren voor de zekerheid de Harry Horse Protech peesbeschermers besteld, een stalgenootje heeft ze en bieden toch een eerste (aantik) bescherming zonder dat de pezen warm worden.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:26

Afbeelding
seebensee schreef:
Naath86 schreef:

Daarom heb ik gisteren voor de zekerheid de Harry Horse Protech peesbeschermers besteld, een stalgenootje heeft ze en bieden toch een eerste (aantik) bescherming zonder dat de pezen warm worden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:34

die had ik ook besteld maar er was maar 1 maat en die waren veel te lang voor mijn paard
lijken mij wel heel fijn.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:59

zo gisteren heeft een kennis mijn pony even bekeken, ze vond hem er zeer goed uitzien, zijn been is wel een beetje dikker maar aan zijn gangen zie je niets. jammergenoeg weet ik dat dat geen garantie is, want bij zijn vorige blessure mankte hij ook niet. na 2 dagen rust is zijn been wel al terug de helft slanker geworden. voorlopige zet ik hem op rust en kijk ik verder hoe zijn been veranderd.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:07

mirgino schreef:
die had ik ook besteld maar er was maar 1 maat en die waren veel te lang voor mijn paard
lijken mij wel heel fijn.

Klopt Mirgino, voor mijn paard (quarter) ook, daarom heb ik ze ook eerst gepast van stalgenootje en als je ze iets over de kogel laat vallen (is soepel rubber) passen ze perfect, ook mede door de klittebandsluiting.
Persoonlijk voel ik mij wat geruster "met" dan zonder ;)