[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:44

haflingertje schreef:
[Het natte hooi eet hij inderdaad met lange tanden op.. .
Maar dat kan komen omdat je het te lang laat weken en dat is dus iet nodig. Mocht je het te koud vinden om te weken dan kun je het ook altijd nog stomen als je daar de mogelijkheid voor hebt.
Voordroog zou ik ook niet geven, daar kan nl ook veel suiker in zitten en veel paardenmagen hebben er moeite mee.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:45

Ik heb er ook zo 1 met stofallergie, het enige wat helpt: nat hooi, en dan ook echt goed nat, of voordroog. Voor zo'n allergie helpen geen kruidjes of middeltjes, alleen het allergeen weghalen, wat je op die manier doet.

(En dat stofpaard van mij heeft vandaag in het prikkeldraad gezeten met haar been, twee draadwonden, sorry o.t., maar moest het even kwijt)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:48

Jannepauli schreef:
Edit: ik lees net dat je DA al geweest is. Welnu, foenegriek is niet verkeerd. Wat de bloedtest| insuline resistentie betreft: tja, aardig dat hij aan je portomonnee denkt - persoonlijk zou ik toch een dergelijke diagnose bevestigd willen zien door gedegen onderzoek. ;)

Mijn portomonnee is niet belangrijk als het om mijn paard gaat..
Alles voor mijn paarden en dat weet de veearts ook!

Zijn verhaal klonk heel aannemelijk, 30% suiker/zetmeel in de meusli was ook veel te veel..
Daarom verwacht hij dat King zonder de meusli goed gaat opknappen.
Mocht dit het niet zijn komt er zeker weten een onderzoek! :j
Ik vertrouw mijn veearts 100% en ik weet zeker dat hij als hij het nodig vond het gelijk gedaan had..
Hij zal daar toch zeker ook op verdienen ;-)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:52

haflingertje schreef:
SpikyBlue schreef:
@haflingertje: mijn paard is ook een chronisch hoester. Sinds ik twee jaar geleden van stal en van hooi ben veranderd heb ik hem geen één keer meer horen kuchen! Ik voer nu verpakt hooi (voordroog) en hij staat 's nachts in een ruime box met houtkrullen en veel frisse lucht. Overdag staat hij een aantal uren op de wei.
Ik maakte voorheen het hooi ook altijd nat (weken in tonnen) maar het nadeel vond ik dat de meeste vitaminen/mineralen en de smaak er vanaf gaan. Het paard at het ook niet met smaak, zo'n kletsnatte hap elke dag...
Ik kreeg wel eens (na al die keren Ventipulmin :( ) een fles 'hoestdrank' mee van de DA. Zaten ook allerlei kruiden in, maar voor zover ik weet ook honing (lijkt me niet handig bij HB) dus daar moet je altijd op letten!

Het natte hooi eet hij inderdaad met lange tanden op..
Ik voer zowel hooi als voordroog maar de veearts rade aan om beide te laten weken.
Foenegriek met een handje natte zemelen zou het moeten doen om zijn longen "rustig" te houden..
Ben benieuwd.. we gaan het proberen.

De voordroog die ik voer ruikt ook heerlijk en is stofvrij, dat scheelt een hoop.
Misschien komt je paard wat vitamines tekort? Misschien kan je daar naar laten kijken. Een paard met minder weerstand hoest natuurlijk ook sneller als dat zijn zwakke plek is (aangezien hij ook niet te dik is).
Ik hoop dat het werkt! Kan hij wel lekker naar buiten waar je nu staat?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:27

Hij staat aan huis ;)
Overdag lekker buiten, een mooie stal die voldoende gelucht wordt.
En in de zomer 24/7 de wei op.
Helaas nu de paddock bevroren is doet het hem zo'n pijn dat hij niet wil lopen.
Dus hij staat in zijn stalletje op het moment.. Hopen dat het morgen weer zacht is!

Ik heb niet het idee dat hij hoest door stof..
Hij hoest bijna niet op stal maar als hij buiten gerend heeft bijvoorbeeld. Hij heeft nu deze winter nog geen enkele keer echt gehoest *\o/* Maar hij krijgt dan wel elke dag kruiden.
Hij heeft stalmatten in zijn stal, hooi wordt nat gemaakt, en ik doe er een klein laagje stro op voor het idee..(nu natuurlijk wat meer zodat hij fijn staat)

DubbelDun schreef:
Maar dat kan komen omdat je het te lang laat weken en dat is dus iet nodig. Mocht je het te koud vinden om te weken dan kun je het ook altijd nog stomen als je daar de mogelijkheid voor hebt.
Voordroog zou ik ook niet geven, daar kan nl ook veel suiker in zitten en veel paardenmagen hebben er moeite mee.

Ja dat weet ik wel zeker.. Echt lekker rook het ook niet :o
Ik volg jouw advies ;) En week het een uurtje..

Mysa wat balen zeg van je paard! Zijn ze diep?
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 23-02-11 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:28

Vraagje, kan er iemand hier verklaren waarom de laminitisclinic.org (Eustace) aanraad om F4F te geven, gemengd met lucerne ? Voor de eiwitten ?

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:38

@Haflingertje: zou zaagsel niet beter zijn dan stro? Misschien is het het stof wel niet, maar je weet het nog niet zeker toch?

(de draadwonden bij Es zijn redelijk diep, maar 't pijpbeen is niet geraakt gelukkig, 1 is gehecht, de andere mag open blijven)

@Liene: misschien omdat ze er vanuit gaan dat hb paarden te dik zijn, en dus geen extra dingen bij mogen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:42

Luzerne zorg ook vaak dat het langzamer gegeten word.

En zou inderdaad geen stro meer gebruiken in stal, maar iets anders dat stofvrij is.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:44

mysa schreef:
@Haflingertje: zou zaagsel niet beter zijn dan stro? Misschien is het het stof wel niet, maar je weet het nog niet zeker toch?

(de draadwonden bij Es zijn redelijk diep, maar 't pijpbeen is niet geraakt gelukkig, 1 is gehecht, de andere mag open blijven)

Hij heeft nu al een aantal maanden niet gehoest.
De laatste keer was afgelopen najaar toen hij 24/7 buiten stond ;-)
Mocht hij in de stal gaan hoesten is dat zeker een optie..
Al was ik ook zeer te spreken over de stokorrels die ik een tijdje gebruikt heb bij hem ;)

Ik hoop dat je paard snel geneest!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:55

Liene schreef:
Vraagje, kan er iemand hier verklaren waarom de laminitisclinic.org (Eustace) aanraad om F4F te geven, gemengd met lucerne ? Voor de eiwitten ?

Sorry, heb een dom antwoord gegeven want verkeerd gelezen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:05

Embe schreef:
DA heeft er voor gekozen om toch geen verdoving te zetten in het hoefkatrol om een aantal redenen: de kans dat een pony HKO heeft is nihil, het is een paardenkwaal. Ook zijn leeftijd (15 jaar) past niet in het verhaal. De diepe buiger is gescand en puntgaaf.

Heeft hij nog wel een verklaring gegeven voor het "rafeltje" op het straalbeen wat hij had gezien op de rontgen ?

Embe schreef:
Onze pony heeft hele fijne gewrichtjes (denk een klein arabiertje) en als DA met een flinke naald in het gewricht gaat is dat best belastend en riskant. Pony is in een paar dagen flink opgeknapt, op het rechte is hij zo goed als rad, volte op het harde is nog niet goed. DA denkt nu aan een botkneuzing van het straalbeentje.

de diagnose HKO die je arts in eerste instantie uitsprak past ook niet echt bij de symptomen die je pony geeft (al vraag ik me wel af wat de aantasting op het straalbeen is, die op de foto te zien is),
meestal zijn ze bij klassieke HKO al langer afwisselend lichter en/of zwaarder kreupel en niet inene stokkreupel zoals jouw pony was.
Het vocht wat hij ook gezien had op de eerste foto, waar zat dat precies ?
Botkneuzing van het straalbeentje, dat is een aparte diagnose...
bedoelde hij niet een zoolkneuzing of verstapping (evt verrekking vd collateraal bandjes) ?

edit: zie dat Spikey dit laatste ook al vroeg, sorry voor de dubbele vraag :o

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:10

[quote="SpikyBlue@Embe: ik vond HKO ook al zo sterk klinken... Hopelijk is het inderdaad gewoon een kneuzinkje/verstappinkje en ben je er over een paar weekjes vanaf. Het straalbeen kneuzen vind ik eigenlijk ook wel heel vergezocht (straalbeen ligt echt heel diep in de hoornschoen, omgeven door zacht en veerkrachtig weefsel). Maar groot gelijk van de DA dat ze niet met die naald naar binnen gaan, én groot gelijk van je hoefsmid dat hij er niet zo'n zware klomp van wil maken! Dat is alleen maar extra ballast. Misschien kan hij zelfs, ipv siliconen en zooltjes, het hoefje opvullen met Vettec oid zodat het iets lichter en veerkrachtiger is? Zolen en siliconen zijn meestal wat stug.

@Elcamino: aluminium is wel aardig te smeden. Je kunt het zelfs wat verhitten. Alleen moet je er niet op gaan staan rossen, maar gewoon rustig kloppen, dan kan je het aardig aan de hoef aanpassen ;)[/quote]

@Spikyblue: Dank voor de tip, Vettec, dat ga ik 'ns even bespreken met mijn HS. Kan mij herinneren dat mijn vorige paard ook eens even op alu heeft gestaan en dat kon mijn HS zeker wel aanpassen. Moet idd wel rustig aan. Blij dat je het eens bent met mijn HS om het zo licht mogelijk te houden, hij is niet van het miepen maar wel altijd van de praktische oplossingen. De pony heeft echter heel petite beenwerk en daar is ie gelukkig zuinig op. :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:17

@Haflingertje
Sterkte met je pony, ik hoop dat hij snel weer wat opknapt

@Mysa
Jij sterkte met je paard, draadwonden zijn niet fijn en al helemaal niet van prikkeldraad...
Heeft je DA een verband aangelegd ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:19

@haflingertje, laat de zemelen ook maar even weg. ( zemelen = ook zetmeel en zetmeel is suiker)
Te lang hooi weken maakt hooisoep en kan gaan gisten. Een paar uurtjes is genoeg. Gistend hooi verstoort de darmflora. Ken je deze website? http://www.safergrass.org/ dan even bij articles kijken. of is je Engels niet goed?
En sorry ik ben nog niet aan de rest aan de kruiden toegekomen een hele goede vriend en co auteur van me zit in Christchurch en daar spookt het door de aardbeving. Ik kreeg een berichtje dat ze gelukkig ok zijn, maar was zelf even niet echt goed bij de les en kon me niet goed concentreren, ik beloof je dat ik er naar ga kijken.

@Mysa zijn de wonden erg?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:29

Hooi weken tegen stof mag nog korter, als je het uit elkaar trekt is twintig minuten genoeg. Tegen suiker is dacht ik 1 uur ook wel genoeg, toch?

Oh, Esther, da's niet fijn, nu in Christchurch zitten, gelukkig dat ze bericht hebben kunnen sturen.
Estla's wonden, tja, ik heb er geen ervaring mee, d.a. zei: geen brokken aan botten en pezen, die gehecht is was wel vrij diep. Ga binnenkort zelf dat draad maar eens opruimen, maar waar laat je zoiets?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:31

Embe schreef:
SpikyBlue schreef:
@Embe: ik vond HKO ook al zo sterk klinken... Hopelijk is het inderdaad gewoon een kneuzinkje/verstappinkje en ben je er over een paar weekjes vanaf. Het straalbeen kneuzen vind ik eigenlijk ook wel heel vergezocht (straalbeen ligt echt heel diep in de hoornschoen, omgeven door zacht en veerkrachtig weefsel). Maar groot gelijk van de DA dat ze niet met die naald naar binnen gaan, én groot gelijk van je hoefsmid dat hij er niet zo'n zware klomp van wil maken! Dat is alleen maar extra ballast. Misschien kan hij zelfs, ipv siliconen en zooltjes, het hoefje opvullen met Vettec oid zodat het iets lichter en veerkrachtiger is? Zolen en siliconen zijn meestal wat stug.

@Elcamino: aluminium is wel aardig te smeden. Je kunt het zelfs wat verhitten. Alleen moet je er niet op gaan staan rossen, maar gewoon rustig kloppen, dan kan je het aardig aan de hoef aanpassen ;)

@Spikyblue: Dank voor de tip, Vettec, dat ga ik 'ns even bespreken met mijn HS. Kan mij herinneren dat mijn vorige paard ook eens even op alu heeft gestaan en dat kon mijn HS zeker wel aanpassen. Moet idd wel rustig aan. Blij dat je het eens bent met mijn HS om het zo licht mogelijk te houden, hij is niet van het miepen maar wel altijd van de praktische oplossingen. De pony heeft echter heel petite beenwerk en daar is ie gelukkig zuinig op. :D

Goed dat je HS zo meedenkt, Embe!
Nog even over dat straalbeen.
Het is dat je pony nu kreupel is en ze er, dmv een foto achterkomen dat er een beschadiginkje op het straalbeen zit. Er zijn echter paarden die op de foto een straalbeen klasse 3 hebben en er nooit kreupel op gaan, en ook paarden die op hun 3e kreupel gaan op een straalbeen klasse 1 / 2. Het geeft vtv alleen aan hoe groot de kans is dat hij er überhaupt last van zou kunnen gaan krijgen ;)

@Mysa, veel sterkte met de draadwond!

@haflingertje: veel sterkte!

*EstherHegt: jij ook veel sterkte.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:41

mysa schreef:
Oh, Esther, da's niet fijn, nu in Christchurch zitten, gelukkig dat ze bericht hebben kunnen sturen.
Estla's wonden, tja, ik heb er geen ervaring mee, d.a. zei: geen brokken aan botten en pezen, die gehecht is was wel vrij diep. Ga binnenkort zelf dat draad maar eens opruimen, maar waar laat je zoiets?

Ik was zeker blij dat ik vannacht een berichtje kreeg, er is nu een noodtoestand en gebrek aan van alles. http://canterburyearthquake.org.nz/

Ik heb vroeger wel een draadwond verzorgd die erg open was. Was een paard van een van de klanten. Dit paard is vrij laat gevonden en het was te laat om te kunnen hechten. Bij die wond was het zaak om de wondranden te blijven masseren zodat het juist niet dicht zou gaan, maar dat been was echt enorm dik en het was in de vliegentijd. We spoten ook vaak af om de wond te koelen. Bret heeft als halfjarige ook een hele diepe wond gehad op pijpbeen, een trap van Bjork, zaten veel hechtingen in en er was een stukje opengelaten om eventueel vuil er uit te kunnen laten. Eerste dag zat er ook een drukverband omheen. Zij vrat alle hechtingen op, maar die wond hebben we niet echt schoon hoeven houden omdat ze ook antibiotica kreeg en ze de kans niet echt kreeg om de bagger in te gaan. Toen van alle ik meen 18 hechtingen er uit moesten had ze er zelf nog maar 2 overgelaten. Heeft Es ook antibiotica erbij?

De draad opruimen, is handschoenen aan en om een stok zien te wikkelen, dat in de container of naar de stort.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:48

Hechtingen zijn ook wat open gelaten, zodat evt. troep eruit kan. Antibiotica per injectie gehad, moet vrijdagochtend weer contact opnemen. Gelukkig geen vliegen nu.

Is heel veel draad, langs een bosweg, kan ik in m'n container niet kwijt, ga maar eens uizoeken van wie het bos erachter is, wil het best opruimen, maar niet afvoeren naar de stort. Wie weet kan ik m'n factuur daar ook kwijt, bij die eigenaar ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:52

mysa schreef:
Is heel veel draad, langs een bosweg, kan ik in m'n container niet kwijt, ga maar eens uizoeken van wie het bos erachter is, wil het best opruimen, maar niet afvoeren naar de stort. Wie weet kan ik m'n factuur daar ook kwijt, bij die eigenaar ;)

Vraag maar bij de gemeente na van wie het perceel is, als je dat weet willen ze wel of niet helpen, maar anders gooi je gewoon het prikkeldraad bij de eigenaar of de gemeente. Ik denk zelfs dat de gemeente hoort te zorgen voor de veiligheid.
Ik zou de situatie voorleggen en ook per brief aan de gemeenteraad.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 23-02-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:53

mysa schreef:

Zaagsel moet je zeker niet in een stal van een hoesterig paard doen!
Dan kun je nog beter houtkrullen nemen van een goed merk ( Edelspan bv) - maar zaagsel geeft hoe dan ook fijnstof af!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:58

Dames ik wil jullie nogmaals heel erg bedanken voor alle tips!
Ben er echt heel erg mee geholpen..

Echt top!
Ik zie het nu weer helemaal positief en weet dat het vast en zeker helemaal goedkomt ;-)

Esther: De pot kruiden ligt al bij het vuilnis.. :+

Gelukkig dat je vrienden het goed maken!
Wat een verschikkelijke gebeurtenis daar!!!
Kan me goed voorstellen dat je daar mee bezig bent..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:09

haflingertje schreef:
Echt top!
Ik zie het nu weer helemaal positief en weet dat het vast en zeker helemaal goedkomt ;-)

Houd je ons op de hoogte hoe het gaat? Ik ben het trouwens wel met JP eens ( Jannepauli) dat een IR test geen gek idee is. De oorzaak van de HB is wel belangrijk om te achterhalen. In ieder geval is het heel erg belangrijk dat als je paard weer kan bewegen dat te doen, bewegen is bewezen dat het werkt om insuline te verlagen, pijnstillers zijn nu ook ook erg belangrijk, stress door pijn kan de boel verergeren mocht paard EMS zijn.
EMS is equine metabole syndrome, dat is IR +HB.
Ken je dit filmpje van prof Nicholas Frank?
http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 07:45

Mij werd door de DA wel gezegd dat je een IR test pas kan doen als het paard weer een beetje opgeknapt is en minder pijn heeft. Door de stress van de pijn kun je namelijk verkeerde uitslagen krijgen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:21

Weer even een update over m'n pony...Ik dacht dat het allemaal goed ging, m'n pony wordt is weer zichzelf en als de bak niet te hard is kan hij stappen en draven zonder problemen (tilt alleen soms z'n voorbenen wat hoger op), soms zelfs uit zichzelf een galopje :)

Maar....nu is de hoefsmid weer geweest en ben ik minder blij. Ze zag tot nu toe geen kanteling, maar dat zou zich later nog kunnen opbaren, maar ze vermoedde wel dat zijn hele hoefbeen is gezakt, daarom heeft ze hem ook niet heel kort bekapt.

Eigenlijk wilde ik de hoefijzers eraf, maar dat leek de hoefsmid nu echt onverstandig, dus toch weer eronder. Ik ben vanaf het begin op haar afgegaan, heb vertrouwen in de hoefsmid, zij weet wat ze doet, dus ik volg haar advies.

Ook adviseerde de hoefsmid me extra vitamine E en selenium te geven, voor z'n spieren.

Ik wil graag geen kritiek over de cytek-hoefijzertjes, m'n pony doet het er goed op en ik wil ze er z.sm. weer af, maar durf het risico nu niet te nemen.

Het is alleen ernstiger dan ik dacht, ik hoop op geruststelling dat het met een sincker ook goed kan komen en op misschien tips.

Wanneer hebben jullie het rijden weer 'opgepakt' met je HB'er? Aangezien mijn pony veel te dik is vindt mijn hoefsmid dat ik er allang op had moeten gaan, zodra de ontsteking weg was en hij uit zichzelf weer ging draven. Tot nu toe heb ik dit niet gedaan, maar het lijkt me wel van belang weer zijn conditie op te bouwen en hem (heel veel...) af te laten vallen, rijden werkt hier zeker aan mee.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:15

@flavlip: Mijn pony had ook een sinker en het lijkt erop dat het weer goed komt. Maar let wel: ik loop al bijna een jaar elke 6 weken bij de kliniek. Ik zou zsm naar de kliniek gaan en foto's laten maken.
Over afvallen... die van mij staat stil en mag niet bewegen, maar is wel afgevallen. Ik voer een flink handje Marstall Vito en Hufregulator van Marstall.