Janouk..jij woont ook niet verkeerd hoor!!en je hebt een bak...daar droom ik alleen maar van.... Pablo is net als janouk....alles wat ritselt of er anders uitziet is eetbaar...moeilijk foto's maken zo...Image is mooi!!!!
Het zijn weer mooie foto's van mooie paardjes! Victor loopt weer slechter, maar dat was denk ik wel te verwachten met een bevroren bak....al hoop ik dat ie ooit het hele jaar rond goed kan lopen.... Iedereen alvast een heel goede jaarwisseling toegewenst!!! Hopelijk hebben de beesten er niet zoveel last van (ik zit alweer met een doodsbange hond aan m'n benen geplakt....).
fijne jaarwisseling allemaal!!! hopen dat de beestjes er idd niet teveel last van hebben. mijn vader doet vanavond de lichten uit en kijkt even hoe het met ze gaat komt vast goed.
Met marco gaat het btw nog steeds goed! hij krijgt nu druppels arnica en ledum.
Ik had even een vraagje. Hoe zou het vanavond rond half 12 met het fructaan zitten? De pony's gaan straks voor een uurtje naar de wei met het lange gras, de kale wei is heel erg ongelijk en ik wil niet dat ze hun been breken.
Capopjekop, ik zet die van mij ook in het hoge gras vannacht, met het vuurwerk. Als de zon weg is, wordt er geen nieuw fructaan meer aangemaakt. Het aanwezige fructaan wordt wel gebruikt, dus er zal vannacht minder inzitten dan overdag.
Iedereen een hele fijne jaarwisseling en een heel gezond 2009 toegewenst!
Jullie allemaal alvast een fijne jaarwisseling toegewenst en voor volgend jaar veeeeeeeeeeeeeeeel gezondheid, vooral voor de paardjes. Bedankt allemaal voor het bijstaan met raad en daad toen mijn moppie ziek was en voor de schouder om op uit te huilen, dat deed mij veel goed!
Ik hoop ook nog lang in dit topic verhaaltjes te lezen over jullie paardjes, maar dan vooral en eigenlijk alleen maar hoe goed het met ze gaat!!!!!!!!!!!
@Gemske wat een geweldige foto zeg! @Geerke, meeting in Frankrijk deze zomer wat een mooi land is dat zeg!!! Mijn zussie heeft een vakantiehuisje in Savignes (dichtbij Gab en Embrun, weet niet of je dat wat zegt) en als je dan uit het raam van de huiskamer kijkt zooooooooooooo mooi. Misschien ook Timber maar eens inpakken en naar Frankrijk vertrekken . La France is het land waar ik mijn hart aan de paarden heb verloren want daar had mijn oom een manege, kortom I luv France @Janouk mooie paardjes heb je!!!!!!!
Ik mag mijn paardenpad verder volgen met dit schitterende kado dat Essie voor me achter heeft gelaten
Ik ben errug trots op de mooie dochter van Es. Wie weet gaat er ook wel weer een veulentje van deze dame komen in de toekomst......de genen van Es in leven houden
Fijne jaarwisseling allemaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik ben vanaf 23.45u op stal te vinden, kijken hoe de paarden het vuurwerk doorkomen
Gelukkig nieuwjaar allemaal! Mijn paardjes hebben het goed gedaan vannacht. Vanavond wilde Aurora buiten haar hooi eten, dan kan ze alles mooi in de gaten houden
Heb er helaas ook ervaring mee, pony heeft 7 weken in een kliniek gestaan maar is er gelukkig goed van af gekomen en er is nu niets meer aan hem te merken:D
2009 slecht begonnen ,het ging al een hele tijd goed maar tot dat de grond ging bevriezen, met de dag ging Nicole slechter lopen en het doet haar pijn die hard bevroren paddock, sinds vandaag weer op de bute en nu kan ze een enkel stapje zetten. het ging echt heel goed met haar er is niets veranderd(dieet enz) Het is zo zielig om te zien,ze is er echt ziek van en is drijfnat.
Ik hoop maar dat het niet te lang meer vriest
Groetjes Anja
Ik wens iedereen en de paarden/pony's een heel erg gelukkig nieuwjaar!!
SORRYYYYY... had maandagavond... toen ik de uitslag wou schrijven een virus in mijn computer te pakken, kreeg een leuk mailtje van mijn vriendin... maar bij het openen... sloeg alles vast dus kon er niet meer op... moest mijn computer wegbrengen want hij deed niks meer… keb um net opgehaald… pffffffffffffff
Allereerst… iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar en ik sluit me bij Kymalin aan… een hoefbevangenvrij jaar voor onze paarden.
Nou, ik ben dus maandag naar de kliniek geweest, ze moest terug voor nieuw beslag en opnieuw bekappen. Kom ik op stal… met een Calmitan spuit, voor haar stress te verminderen… waren de paarden in het weiland ontsnapt en om haar kraal aan het drentelen… die van mij was dus helemaal over stuur… zeik en zeiknat…. De deken aan de buitenkant zat ook vol natte plekken….
Kon ik eerst alle paarden terug naar de weiland sturen… toen heb ik haar maar eerst binnen gezet, in de hoop dat ze meer tot rust zou komen… en die spuit maar gegeven, tja ik had hem toch maar ik dacht al dat dat ding nou niet echt zou werken… ze was te overstuur… heb haar een uur binnen gelaten en toen zijn we maar vertrokken. Gelukkig ging alles verder goed.
Bij de kliniek aangekomen en daar even voorgestapt… de hoefsmid vond het er goed uitzien.
Maar die Camiltan heeft totaal niet geholpen… ze kreeg daar toch weer een verdoving. Ze wou absoluut niet stilstaan en alles om der heen vond ze weer doodeng en vooral die paarden buiten die ze kon horen en zien vond ze blijkbaar veel interessanter… dus hij moest der wel opnieuw verdoven…
Maar goed, toen ze eenmaal versuft daar stond kon hij met der aan de slag… Hij heeft haar hoeven opnieuw gekapt en het oude ijzer wat de achterkant merendeels ook ondersteunde kon eraf. Ze heeft nu gewone ijzers gekregen, maar de voorkant is wat ronder/boller geslagen, zodat de voorkant nog makkelijk af te rollen was. Ook de siliconenkit is weg, deze was stug en gaf tegendruk. Maar hij heeft der nu ‘nike air’ schoenen gegeven… hij heeft nu 2 componentenlijm onder de zooltjes laten druppelen (ze heeft nog wel zooltjes) en dat zou volgens hem dan gaan borrelen, ze zou dan luchtbelletjes onder die zooltjes krijgen, dan was de tegendruk minder. Het zou nu meer gaan veren.
Ook heeft hij met de tang gedrukt op het rechtse voetje waar eerst die flinke bolling zat en waar het zo zacht was ivm die verzakking. Maar hij vond dat het nu hard geworden was, dus dat was ook een goed teken . Of de zool van haar voet dikker was geworden durfde hij niet te zeggen, dan zou ik toch foto’s moeten laten maken. Dat ga ik wel weer doen, maar nu nog niet…. Denk over een half jaartje, dan zijn we weer wat verder.
En nu komt het …. Het GOEDE NIEUWSSSSSSSSSS…. Ik mocht er weer op… en dan rustig gaan stappen, ze mocht wel wat meer beweging hebben dan alleen in die kraal lopen. Nu mocht ik het nog niet natuulijk omdat de grond te hard is … maar… zodra de grond zachter is mag ik weer met haar stappen. Eerst een paar keer 10 minuten en kijken of dat goed gaat… en dan zo volhouden… draven en galopperen mag ik nog lang niet… dat was nog uit den boze… maar stappen.. was OK!!!!!!!!!!
wat een geweldig nieuws zeg!!! nu hopen dat het snel stopt met vriezen! ikhoop het ook van harte alleen de berichten zijn niet zo geweldig. Ik wil ook weer rijden nu het weer kan!!!!
Ik ben voor Timber nu ook aan het overstappen op Dodson & Horrel voer trouwens. Ze had was kilo's teveel door de gedwongen vakantie rondom het hele gebeuren van Es dus hoe minder suikers en zetmelen hoe beter. Voor Timber heb ik de Leisure mix maar genomen en de Safe & Sound voor de late voerbeurt ipv de luzerne die ze altijd kreeg. Iemand ervaring met leisure mix??
Hoi, mag ik aan jullie, als ervaringsdeskundigen, een vraagje stellen?
Kan een paard aan 3 benen hoefbevangen zijn? Ik weet dat ze wel bv alleen aan de voorbenen bevangen kunnen zijn of aan alle vier de benen. Maar kan het ook aan beide voorbenen en maar aan 1 achterbeen?
Een achterbeen komt heel weinig voor....op de site van hoofcare staat geloof ik een lijstje. Maar bij Es is de hele ellende toch achter begonnen vandaar dat mijn DA zoiets had van "bevangen dat KAN niet ".
Of ze linksachter bevangen is geweest weet ik niet zeker want er zijn alleen foto's van haar voorbenen gemaakt want ik wilde haar niet onnodig "pesten" en het was gewoon duidelijk dat ze voor ook steenkreupel was geraakt.
Het zou natuurlijk kunnen dat ze bevangen is geraakt aan haar voorbenen in de periode dat linksachter de hoefzweer weer op is gaan spelen ofzo......maar het zou ook kunnen dat ze bevangen is geweest aan 3 benen want een hoefzweer kan ook duiden op bevangenheid.
Dit staat op de site van Van Nassau (www.hoofcare.nl) 1. aan beide voorbenen: ongeveer 65% 2. op alle 4 de benen: ongeveer 13% 3. aan een been: ongeveer 20% 4. aan de achterbenen: ongeveer 2%
Nado is de eerste keer ook bevangen geweest op 3 benen, 2 voor en 1 achter, met 3 gekantelde hoefbeentjes tot gevolg (vastgesteld met foto's). Dus het kan zeker.
Ah, ja, Nado, nu weet ik het weer, die had ook drie zieke hoeven. En paardje van m'n buurvrouw vermoed ik ook, maar bij haar is het verduveld moeilijk te zien, wat er nu precies pijn doet.
Mijn pony is waarschijnlijk hoefbevangen, da is er natuurljk al bij geweest en ze krijgt nu medicijnen. Het is een NRPS/arabiertje.. niet echt een pony waarbij je het zou verwachten. Het is bij der voorbenen. Ik weet ook niet zo goed waardoor het is gekomen..
Een oude verzorgpony van mij was chronisch hoefbevangen. Die is daardoor ingeslapen..
Hoe zit het precies met het kantelen van het hoefbeen? Als dat gebeurt is het dus chronisch? Gebeurt dat altijd naar 24 uur? En dan zou het dus niet meer overgaan..?