[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zephyr

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 23:08

bloedzuiger therapie? Hoe werkt dat? Wat doet het?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 09:22

Zephyr schreef:
bloedzuiger therapie? Hoe werkt dat? Wat doet het?

Er staat veel info in dit topic, als je rechts onder zoekt op bloedzuiger dan vind je allemaal info.

Ik weet er overigens niets van ;-)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 22:11

Resterende afvalstoffen opruimen. Veel paarden hebben meer kans op een hoefzweer na een periode van hoefbevangenheid. Bij ons is de ellende begonnen met een hoefzweer dus wie weet draagt dit bij aan het voorkomen ervan. Plus het zou ook goed werken bij artrose en dat heeft ze ook. Ik vond het wel het proberen waard.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:03

Ik kom ook even meelezen...

Vorig voorjaar stond onze pony hoefbevangen, dit was de eerste keer sinds wij hem hebben (hoefsmid kon wel zien dat hij al een hb geschiedenis had). Toen het weer goed met hem ging zijn we aan zijn conditie en overgewicht gaan werken. Hij vond het heeeerlijk voor de sulky. Dus dit ging eigenlijk heel erg goed, totdat hij ineens weer bevangen stond. Nu gaat het op en af.
Hij loopt op hoefschoenen, krijgt afgewogen hooi (geen gras), amper brok en krijgt PPID medicatie (ondanks dat hij in de grijze zone zat bij test). Volgende week woensdag krijgt hij bloedzuigertherapie en dan hoop ik toch dat we weer eens langer de goede kant op gaan ipv dat geschommel.... Ik vind het zo vervelend dat de dierenarts zo terughoudend is met het beschikbaar stellen van pijnstillers. Die krijgt hij op slechte dagen.

Als jullie het hooi weken, hoelang doen jullie dit dan?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:20

Ik heb mijn huidige nog eens uitgebreid laten testen.
En daar kwam uit dat mangaan heel laag was.
Zag dat mangaan wel ook te maken heeft met de stofwisseling.
Dus misschien mangaan gaan bijvoeren?
Iemand ervaring hiermee?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:01

Wij hebben onze eerste zomer met onze New Forest pony. Ze staan nu 24/7 buiten op het gras en hij wordt gewoon veel te dik. Ik wil natuurlijk voorkomen dat hij hier last van krijgt, maar niet op het gras is bij ons thuis eigenlijk geen optie. We zouden hem s nachts binnen kunnen halen, maar eigenlijk wil ik ze zoveel mogelijk in de wei. De anderen zijn namelijk gewoon goed op gewicht. Hij loopt prima, is ook zeker niet hoefbevangen, maar ik wil dat ook voorkomen. Wel heeft hij een dikke, losse mannenkam. Na training is deze hard. Hij krijgt per vandaag een graasmasker op, hoewel ik dat eigenlijk echt heel zielig voor hem vindt. Hij wordt 4x per week gereden en ik ga hem nu zelf de andere dagen los trainen of longeren.

Welk graasmasker adviseren jullie? Ik heb een korfje, dus die krijgt hij nu eerst om. En zijn er supplementen die je preventief kunt geven?

Afbeelding

Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:30

Je moet maar bedenken dat hoefbevangen 100 x zieliger is dan een graasmasker.

Ipv van snachts op stal, snachts op de paddock/bak?
Of overdag een aantal uren er af halen?

Ik gebruik zelf de muzzle air van Harrys Horse, die is prima.

Je kan nog iets gebruiken als glucosamine of suikerbalans. Maar uiteindelijk gaat dat ook geen wereld van verschil maken. Het draait om je complete management.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:34

Als je de korf zielig vind zou ik een stukje wei af zetten en die kaal en kapot laten lopen. Dan kan de rest gewoon de hele dag op het gras en laat je deze pony daar staan met hooi en laat je hem een uurtje op het gras

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:36

Ik gebruik ook die van harry's horse. En echt, een graasmasker is niet zielig. Mijn merrie kan er alles mee: gras en hooi eten, drinken, kriebelen. Hoefbevangen zijn is zielig. Onderschat niet hoeveel pijn ze daar van hebben. Je kunt preventief suikerbalans of glucobalance geven. Ik heb het jaren gegeven maar merk dit jaar niet dat het wat doet. Mijn merrie staat momenteel ook snachts binnen, groeide ook alweer te snel, staat nog amper op gras. Het is zo lastig maar een hoefbevangen pony wil je echt niet.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:36

Ik heb nu een thinline graasmasker besteld en hem totdat de bestelling er is met een korfje om en in de nacht op stal. Hopelijk gaat hij op deze manier wat afvallen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:25

Hoihoi, ik kom even aanwaaien voor advies.
Ik weet niet precies waardoor, maar verwacht dat een worminfectie en daarvoor 2x kort achter elkaar ontwormen gezorgd hebben voor hb bij mijn pony.
Gezien ik haar al 15 jaar heb op onbeperkt kuil en rijk kruidenhooi en normaal volle dagen land verwacht ik eigenlijk niet dat het daarvan komt.
Desondanks was het flink slecht, nu na een week op de bute gaat ze wel mini stapjes vooruit: lopen is nog erg voorzichtig maar niet meer vallend, nek is zachter en hoeven zijn alleen nog de plek vooraan en kroonrand warm ipv de hele hoef.
Alleen, ze krijgt nu alleen geweekt hooi en ze was nooit makkelijk op gewicht te houden.
Tot resultaat dat na een ruime week alleen geweekt hooi haar ribben al zichtbaar zijn.
Omdat de voetjes niet zo opschieten, vrees ik dat we echt nog wel even bezig zijn. Ik ben bang dat er dan een gratenpakhuis over blijft.

Nu is het wat haaks op elkaar, maar hoe hou ik haar ondanks hb toch wen beetje op gewicht? Of toch eerst even kiezen voor d'r voetjes en daarna pas weer over het gewicht zorgen maken? Iemand hetzelfde gehad en tips?
Laatst bijgewerkt door smurffie op 25-06-24 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:32

smurffie schreef:
Hoihoi, ik kom even aanwaaien voor advies.
Ik weet niet precies waardoor, maar verwacht dat een worminfectie en daarvoor 2x kort achter elkaar ontwormen gezorgd hebben voor hb bij mijn pony.
Gezien ik haar al 15 jaar heb op onbeperkt kuil en rijk hooi en normaal volle dagen land verwacht ik eigenlijk niet dat het daarvan komt.
Desondanks was het flink slecht, nu na een week op de bute gaat ze wel mini stapjes vooruit: lopen is nog erg voorzichtig maar niet meer vallend, nek is zachter en hoeven zijn alleen nog de plek vooraan en kroonrand warm ipv de hele hoef.
Alleen, ze krijgt nu alleen geweekt hooi en ze was nooit makkelijk op gewicht te houden.
Tot resultaat dat na een ruime week alleen geweekt hooi haar ribben al zichtbaar zijn.
Omdat de voetjes niet zo opschieten, vrees ik dat we echt nog wel even bezig zijn. Ik ben bang dat er dan een gratenpakhuis over blijft.

Nu is het wat haaks op elkaar, maar hoe hou ik haar ondanks hb toch wen beetje op gewicht? Of toch eerst even kiezen voor d'r voetjes en daarna pas weer over het gewicht zorgen maken? Iemand hetzelfde gehad en tips?

Een dergelijk dieet zorgt ook pas na jaren voor klachten.... door hele rijke voeding raakt de stofwisseling toch ontregelt, en dat kan jaren goed gaan... tot het mis gaat.
Iets als een wormenkuur kan het laatste zetje geven maar zal niet primair de oorzaak zijn.

Ik heb zelf heel veel gehad aan de adviezen van Anne van Eqinful. Ook veel andere kennissen van mij hebben veel aan haar hulp.
Houd er wel rekening mee dat je je paard in de toekomst een gezonder dieet zal moeten voorschotelen.

Het goede nieuws is dat ze er helemaal bovenop kunnen komen. Misschien je paard helpen met schoenen (easyboot cloud) en op gewicht houden en toch niet te rijk voeren is iets waar Anne je goed mee kan helpen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 11:28

Dat het al 15 jaar goed ging op kuil wil niet zeggen dat daar de oorzaak niet kan liggen. Ik maak altijd de vergelijking van een kraan die boven een emmer druppelt. Dat gaat ook lang goed tot de laatste druppel de emmer laat over lopen.

Ik zou het even aankijken en de voeten voorrang geven. Je wil er nu niet van alles in gaan stoppen als de oorzaak wel voergerelateerd is. Al is er natuurlijk ook een grens aan. Je wil ook niet wachten tot je een gratenpakhuis hebt staan. Maar ik zou het dan zoeken in eiwitrijker voer. Eventueel een grasbrok met laag suiker en zetmeelpercentage en een scheut olie. Belangrijkste is om te blijven overleggen met je dierenarts. Die kent je pony en de situatie, wij uiteraard niet.

Is ze al eens getest op cushing? Snel dun worden was voor mij reden om m'n welsh te laten checken op cushing. Overigens heeft nu testen niet zoveel zin. Door de pijn en de bijkomende stress kun je een valsposieve uitslag krijgen.

Je zou idd kunnen kijken voor hoefschoenen of (breakover) beslag

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:36

Prima adviezen smurffie. Ik gaf ze een beetje luzerne erbij voor de schraalheid, maar wel in overleg met de da en pas als er vooruitgang was.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 23:20

Haaai :)

Ik zou graag jullie mening horen.
Een van onze pony’s is licht bevangen (2de x) Maandag pijnstillers en bloedverdunners gekregen. We koelen haar hoeven, ze staat op een paddock en krijgt heel droog hooi.
Sinds vandaag krijgt ze weer praatjes. Als er een pony in de paddock naast haar wordt gezet, gaat ze langs het hek rennen, bokken en spelen. Ene kant leuk om te zien, maar ben ook bang dat ze zelf chzejf meer schade toe brengt. Ze staat aan de pijnstillers, dus voelt natuurlijk veel minder.
Kan het kwaad dat ze soms gek doet. Ik heb haar er vanmorgen gelijk uitgehaald. Vanmiddag zag ik het pas later.

Dinsdag moeten we naar de kliniek en worden er foto’s gemaakt van haar voorvoeten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 06:37

Ik zou even overleggen met je dierenarts of je de dosis mag afbouwen.

Mijn shet had ook de gekke 10 minuten en ging volledig uit z'n plaat. Dag erna liep ie weer helemaal gevoelig en stijf en moest ik de medicatie verhogen. Terwijl hij toen bijna van de metacan af was. Bij hb is het altijd lastig te zeggen wat nou precies de oorzaak is. Maar het was wel toevallig dat het na zijn racesessie was. Dus bij hem was het erg zoeken naar pijn wegnemen, maar hem ook rustig houden.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:21

Hoi!

Omdat hier veel kennis zit rondom hoefbevangenheid ed stel ik hier mijn vraag:

Hoe doen jullie het met zandkuur / psyliumvezels waar mengen jullie dit door?

Recent heb ik een paard gekocht met enige kanteling in het hoefbeentje (klinisch goedgekeurd). Ik heb eerst dezelfde muesli als de verkoper gevoerd maar paard is nu over op pavo vital (vitaminebrokje)

Het paard staat op een zandpaddock. Het paard heeft ook nog overgewicht (zijn we mee bezig, en eet alleen hooi en pavo vital)

Ik kan met een vitaminebrokje natuurlijk niet de hoeveelheid psylium/vlozaad mengen die je nodig hebt bij een zandkuur.

Ik zou een slobber om de psylium mee te voeren kunnen maken met de muesli die de verkoper ook voerde maar dat wil/durf ik niet want er zit 25% zetmeel en 4% suiker in en ook nog mais.

Waar doen jullie de psylium in? Alvast bedankt!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:27

Hippalgo Zero, flinke schep psyllium husk erbij, even laten zwellen en voeren.
Vinden ze hier best wel te vreten :D

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:43

Hier meng ik voor onze ex-hoefbevangen pony de Floris psyllium pellets met twee handjes Fibermix van Vitalbix en dan een schepje Glucobalance eroverheen. Vlak voor het voeren besprenkel ik alles met een beetje water.

De Glucobalance doet het 'm; de overheersende geur en smaak verhullen de psylliumbrokjes en daardoor likt ze de hele bak uit. :D :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:44

Ik meng het met geweekte grasbrok. Dan plakken de zaadjes mooi aan de brok.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:11

Gewone bietenpulp ( speedybeet of zo) zit minste in qua suiker.
Is het hooi getest? Om af te laten vallen 1,5%; kg geven van gewenst gewicht geweekt. Verder balancer bv Spillers lean&lite, met verlaagd ijzer gehalte. Een hoef supplement bv pro feet (NAF)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:51

Floris Pharma heeft psyllium brokjes. Omgerekend even duur als gewoon zaad, maar voert zo veel makkelijker. Die krijgt mijn halve Haf.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:19

Wat vinden jullie van Pavo Ease excel voor een paard die gevoelig is voor hoefbevangen. Hij heeft een gevoelige maak en staat best goed in het werk. Dit voer schijnt ook goed te zijn als krachtvoer l, energylevel 3

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:28

Wie van jullie werkt met plakbeslag bij een ietwat gevoelig hoefbeen? Ik heb veel ervaring met plakbeslag, maar niet bij een ex-HB-er

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:22

Mijn merrie had plakbeslag in de acute fase. Werkte super. Kon de pijnstilling heel snel afbouwen daarna. Vind het echt een aanrader en het werkt vast ook super bij een gevoelig hoefbeen.

Ik voer een beetje coolstance copra om supplementen door te mengen.