[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 06:03

Goed nieuws Cissie!

Die harde ondergrond blijft hier voor langere stukken lastig. Pest is dat hij op het moment zelf op bijvoorbeeld het asfalt prima stapt en draaft, maar de volgende dag dan rot z'n stal uit komt. Het harde laat ik dus nog maar even links liggen.

jokari

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 07:12

Yahoe Cissie !!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:52

Marieke_K schreef:
Goed nieuws Cissie!

Die harde ondergrond blijft hier voor langere stukken lastig. Pest is dat hij op het moment zelf op bijvoorbeeld het asfalt prima stapt en draaft, maar de volgende dag dan rot z'n stal uit komt. Het harde laat ik dus nog maar even links liggen.

Dat is minder idd, maar misschien over een tijd dat dit minder wordt?

Ik gebruik het stukje fietspad bij ons om te checken hoe ze loopt (soort van testje) .
Er overheen rijden zal ook voor ons nog wel een tijd gaan duren, maar moet heel eerlijk zeggen dat me dat niet zoveel kan schelen.
Ik ben allang blij voor dit moment!

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:40

uitslagen bloed (ppid en insulineresistentie) alles keurig binnen normaalwaardes, geen twijfel, ze heeft geen ppid en is niet insuline resistent. Op zich heel fijn, maar wat nu??? Ze verbeterd maar niet. Vanavond gaat ze over op bute ipv metacam, de metacam doet te weinig. Ik heb geen idee wat nu......

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:11

Zijn er foto's gemaakt ? Is hoefkatrol uitgesloten?

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:19

Er waren nog geen fotos gemaakt. Had volgens da geen zin in de acute fase. Ik heb net edigit gemaild om te vragen wanneer ze fotos kunnen komen maken. Ik wil weten wat er gaande is in de hoef. De dierenarts zegt niets anders te kunnen doen doen dan nu 2 x daags bute en afwachten. Ik wil niet wachten.... lijken de symptomen van hoefkatrol op hb? En kan dit zulke acute extreme pijn veroorzaken?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:20

jeetje Daatje ... fijn dat ze geen ppid heeft of ir is, maar idd, wat nu. Volhouden ! Ik duim !

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:31

Tnx....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:40

Waarom zou je in hemelsnaam geen foto's kunnen maken tijdens een acute situatie..?
Goed dat je Edigit hebt ingeschakeld, vraag of ze op alle mogelijke pijnpunten kunnen fotograferen.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:47

Zou geen zin hebben zei da. Er zou nog van alles kunnen veranderen in die fase ofzo. Ik ga het toch doen. Dankje JannePauli

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:29

Daatje schreef:
Er waren nog geen fotos gemaakt. Had volgens da geen zin in de acute fase. Ik heb net edigit gemaild om te vragen wanneer ze fotos kunnen komen maken. Ik wil weten wat er gaande is in de hoef. De dierenarts zegt niets anders te kunnen doen doen dan nu 2 x daags bute en afwachten. Ik wil niet wachten.... lijken de symptomen van hoefkatrol op hb? En kan dit zulke acute extreme pijn veroorzaken?

Slim om idd toch foto's te laten maken. Je wilt toch weten of er iets opmerkelijks te zien is of niet.
Wbt de hoefkatrol, misschien kun je bij het maken van de afspraak met edigit gelijk vragen of ze een verdovingsspuitje mee kunnen nemen? Mocht je nou niks Wbt hb op de foto's terugzien kun je overwegen om een voorbeen te testen middels het uitsluitsel principe.
De meeste paarden met hoefkatrol reageren daar namelijk wel op.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:36

Dank voor de tip!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:39

Onze Welsh A pony werd 5 jaar geleden ook hoefbevangen.
Een hele schrik. Momenteel gaat het heel goed.
Ze krijgt arm hooi en komt zelfs overdag ook 2 uurtjes in het land. Nergens meer last van gehad.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:38

Even een adviesvraagje: ik heb een week of 6 geleden foto's laten maken van de voorvoeten van mijn ruin.
Hij had ondergeschoven verzenen, een dunne zool, en een lichte kanteling (die er waarschijnlijk al een poosje zat).
Ik schrok me wild.
Heb de foto's ook nog naar de UU gestuurd, en naar de gebr. Nassau, en wat blootvoet goeroe's.
Op advies van de DA had ik hem op teruggelegde ijzers met zolen en kit gezet, ik vond dat hij daardoor minder comfortabel leek te lopen. Later leek dat wel logisch, want hij had toch wat veel druk op hielen waarschijnlijk....

Maar goed, lang verhaal kort: hele andere weg ingeslagen en ijzers eraf en op blote voeten.
Voet oogt redelijk, zolen harden mooi uit, en eigenlijk gaat het boven verwachting. Hij loopt de hele dag op blote pootjes, en wanneer ik over straat ga trek ik hem schoenen aan.

Nu ben ik van het 'erg voorzichtige' type ;-) En ik weet gewoon niet zo goed wat nu wel en niet kan.
Ik heb de afgelopen 6 weken niet gereden maar alleen gewandeld en gelongeerd en wat aan de hand gewerkt.
Ik vind het lastig te bepalen wat/ wat is... Ik bedoel: het is een wat stijver tiep van zichzelf. Dus ik kan soms lastig te bepalen of hij goed loopt, los loopt, okay is... last heeft, of gewoon stijf is... grrrrr
Het is ook nog eens een vijfganger, dus je krijgt dan soms een ratjetoe aan gehusselde gangen.
Hoe hebben jullie dat gedaan?

Ik denk eraan om er eens een paar keer een andere/ handige ruiter op te zetten, misschien kan die objectief 'voelen'.
Hij staat dus nu een dikke maand op blote voeten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:33

Jeetje Daatje.. Sterkte met het uitvinden wat er aan de hand is. Ik zou zeker foto's laten maken, dan heb je iig een uitgangspunt.

@ninx: ik vond dat opbouwen ook lastig. Gelukkig heb ik een paard dat vrij duidelijk is: als ik een hulp geef en hij reageert niet dan is hij er niet aan toe die dag. Ik ben ook eerst begonnen met longeren en meneer gaf duidelijk aan dat hij op een gegeven moment toe was aan galop: hij galoppeerde aan bij het draf commando.. Verder tast ik iedere dag af hoe hij voelt en beweegt. Hij is qua spier 0,0 dus dat speelt ook mee in het werk. Hij heeft wat meer tijd nodig om op te warmen, maar geeft wel duidelijk zijn eigen grenzen aan. Sommige vinden dat zweverig, maar ik ken hem, hij weigert normaal nooit iets wat ik van hem vraag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:55

Punt is dat vrijwel alle 'second opinions' erop wezen dat de kanteling verwaarloosbaar was.
Het zouden voornamelijk de ondergeschoven verzenen zijn die teveel druk gaven achter.
Het blootvoets gaan was vooral spannend omdat hij erg dunne zolen had, je kon ze letterlijk indrukken met je duimen... ze veerden gewoon :-/

Mijn paard is ook slap, en een diesel..... Het is misschien nu toch een kwestie van met beleid aan het werk gaan, maar wel echt aan het werk gaan.... dus wel even doorzetten en niet overbezorgd naar hem zitten loeren.
Ik vraag mijn instructeur gewoon goed mee te kijken.
Eerst maar eens wat vlieguren aan de longe maken, en simpel rechtuit buiten stappen...

Lastig hoor... Zeker voor die overbezorgde types :-(

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:18

Jee... 2 van mijn vriendinnen, aan wiens mening ik toch wel belang hecht, en die hun hb shet erdoor hebben gekregen met een paar weken opsluiting in de stal, vinden dat ik Pluis echt niet op een paddock mag laten. Dat ik de beweging echt zoveel mogelijk moet beperken.

Wat moet ik nou ... Ze krijgt al bijna 4 weken haast geen beweging en dat haalt niets uit...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:38

Ik zou toch je eigen gevoel volgen en het advies van je dierenarts en smid. Ieder paar is anders en jij kent jouw dier het best. Ik zou wel even advies inwinnen bij de dierenarts of je niet meer kapot kan maken. Die van mij hebben altijd in een kleine paddock gestaan tijdens de hb. In stal worden ze ongelukkig en beweging heeft ook goede kanten natuurlijk. Overigens heb ik dit toen in overleg met mijn dierenarts besloten. Ik had wel het hooi en het water redelijk bij elkaar in de buurt gezet zodat ze geen hele afstanden hoefde te lopen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:00

Ik heb een shet die erg gevoelig is voor HB en nu mijn haf dus ook. Ik heb geen stal dus op stal komen ze bij mij niet. Ik heb een zandpaddock van 15 x 15 meter daar gaan ze op als ik ze maar verdenk van HB (nek die hard wordt bijvoorbeeld). Helaas had ik het bij mn haf niet zien aankomen en liep die dus al wat stijf voordat ze de paddock op ging. Ze krijgen dan water en hooi en de shet is dan met een week weer goed op de been en gaat wanneer ze goed loopt op een kale weide. Nu heeft ze een veulen aan de voet en dit scheelt wel énorm moet ik zeggen.

Mijn haf loopt nu snachts in de paddock en overdag op de weide in strookbegrazing, waarvan ik de strook door haar weidemaatje laat opeten wanneer mevrouw op de paddock gaat. Zo heeft ze wel gras, maar niet het sappige verse. Ik heb haar vorige week maandag stijf geconstateerd, nu loopt ze op de weide en in de paddock super (uit zichzelf rennen bokken en niet meer stijf) alleen op het asfalt loopt ze nog gevoelig dus daar blijven we nog maar even uit de buurt.

Voor mijn gevoel is beweging juist wel goed maar in eigen tempo, dus in de paddock op verschillende plaatsen eten en drinken zodat ze toch een beetje beweging moet hebben. Ik heb het idee dat weerstand en hoe een paard in zijn vel zit ook erg meespeelt en denk dat een paard niet goed in zn vel zit als hij op stal opgesloten staat. Maar ieder zijn eigen mening toch? Als je na 4 weken nog niets ziet zou ik wel een DA vragen om raad denk ik.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:13

Na veel rond bellen eindelijk een arts gevonden die morgen fotos kan komen maken. Pfff, zenuw slopend dit. Gister was er een dierenarts op stal voor een ander paard en heeft op mijn verzoek ook even naar die van mij gekeken. Ze gaf wel aan dat het feit dat ze nu al een maand zo slecht staat ondanks alle maatregelen en medicatie, dit wel een indicatie is van de ernst binnen in de hoef. Ik ben best bang voor wat de fotos laten zien morgen

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:20

Jokari, jouw paardje staat ook al bijna 4 weken hb. Loopt die ook nog nauwelijks en met veel pijn?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:04

Daatje toch wat een ellende met je paardje.....arme jullie!

Hb is erg pijnlijk, hoe raar het misschien ook klinkt is pijn niet altijd een verfijnde graadmeter wbt de ernst van de bevangenheid.
Er zijn paarden met lichte tot matige hb die met medicijnen stok en stok kreupel lopen maar ook paarden met een ernstige vorm van hb die best aardig op de medicijnen reageren.
Globaal denk ik dat een paard welke met medicijnen erg veel pijn blijft houden over het algemeen toch ernstig bevangen is maar het zegt niet altijd alles over de binnenkant van de hoef.

Daarom zijn foto's ook zo belangrijk, deze kunnen veel duidelijkheid geven.
De medicijnen kunnen erop aangepast worden en jij als eigenaar kan beter inschatten in overleg met je da over de zin van het behandelen.

Dat laatste was bij mijn paard een punt van discussie, ik heb 2 da's versleten in die discussie.
De foto's waren zo bedroevend in hun ogen dat verder behandelen geen zin zou hebben.
De medicatie ging iedere week omhoog ipv naar beneden.
Een advies van een kundig da en je gevoel zijn super belangrijk.

Jij kent ondanks alles je paard het beste.

Wbt de stal of paddock kun je eventueel uitproberen door je paard enkele dagen op stal te houden om te bekijken of het verschil maakt.
Van mijn huidige da begreep ik dat boxrust bij hb een achterhaalde theorie is maar ik praat hem nu even na.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:37

Dankje Cissie. Ik laat morgen weten wat de fotos laten zien. Wel super tof, mijn hoefsmid laat net weten dat hij er ook probeert bij te zijn morgen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:38

Daatje schreef:
Dankje Cissie. Ik laat morgen weten wat de fotos laten zien. Wel super tof, mijn hoefsmid laat net weten dat hij er ook probeert bij te zijn morgen.

Dat is top van hem, wat fijn dat hij zo geïnteresseerd is!

Veel succes morgen........

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:47

Tnx, wordt een lange nacht!