[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:05

Ik zou nu met dit weer geen hooi weken. Tenminste ik week op dit moment niet. Te koud.

VA is net weg voor Image en Janouk.

Image was lv kreupel. Na betasten, knijpen etc blijkt ze een losse wand te hebben aan de binnenkant tegen de verzenen aan. Balen, want dat zal moeten worden weggesneden. Het is haar platte hoef, die toch al slecht groeit. (gelukkig niet haar Gouden hoefje rv).
Gelukkig geen drama, maar toch, wel lastig. Maar als het uitgesneden is, zal ze snel minder pijn hebben en omdat het goed naar achteren zit, zal er genoeg plek zijn om het ijzer vast te zetten.
Mailtjes en telefoontjes uitgezet naar Van Nassau, nu maar hopen dat hij snel tijd heeft voor Image, dan rijden wij 5 uurtjes heen en weer, maar dan heeft Image tenminste snel minder pijn.

Janouk wordt aan de hand getraind op aanraden van de VA. En hij was erg tevreden. Alleen kregen wij de buiging in de hals links/rechts niet goed. Ze bleek daar geblokkeerd te zijn bij de 3e en 4e wervel. VA is ook osteopaat. En zie het wonder: beetje wiebelen, kraken etc en daar kon haar hoofd weer helemaal naar de schouder links en rechts. Dus nu proberen het los te houden.
Verder was ze goed los in de schoft en lendenen en dat was niet meer pijnlijk. Dus we kunnen meer gaan trainen en weer langzamerhand onder het zadel aan de gang.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:34

och..wat een pech voor image!!net wat je zegt...geen drama maar wel lastig....zit er geen WLD in?
nou ja...daar komen ze wel achter als ze het uitvlakken....
Fijn dat Janouk wel goed gaat!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:10

Jee inderdaad pech voor Image. Hopelijk kan van Nassau ook die voet weer snel en goed in orde krijgen. Ze moet nu ook haar rechter voet niet te veel belasten natuurlijk.
Ik wist niet dat een paard kreupel kon worden van een losse wand bij de verzenen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:56

marco is sinds donderdag van de pijnstillers af en geloof het of niet het gaat nog steeds goed met hem. hij kwam gister voor het eerst op ons afgelopen toen we aankwamen om ze binnen te zetten. en hij is ook nog eens ontzettend vrolijk! straks ga ik een rondje erop stappen. we gaan lekker rustig aan beginnen in 2009 en hopen dat we die ziekte eindelijk een beetje de baas kunnen blijven.

Succes met Image zeg!! gelukkig geen ramp maar je bent er weer een tijdje mee zoet!
marco had ook een lossewand en we hebben nu weer een redelijk goede verbinding gelukkig!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:07

naomi_s schreef:
mijn pony is nu 2 weken van de Buut af en heeft sinds 2 dagen weer warme hoeven. de dierenarts vertelde mij dat met dit koude weer en harde grond de hoef te veel belast wordt en dit weer een terugslag geeft. ik was niet de enige die met dit probleem had gebeld.
pony moet weer terug aan de Buut en op zachte ondergrond.

Zit hier helaas met hetzelfde probleem.........maar als ik haar op zachte ondergrond moet zetten, betekent dit dat ze op stal moet. Lijkt me ook niet echt bevorderlijk, ze moet toch kunnen bewegen? Wat zouden jullie doen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:51

Ik heb inmiddels hoefschoenen aan gedaan met hele zachte zolen erin (singelhoes). Je moet wat met deze harde bodem door de vorst Bloos (stal heb ik niet)

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:04

Voor mijn andere shet heb ik wel hoefschoenen, maar precies voor deze dame niet, die past ook de hoefschoenen niet van de andere, ze heeft extreem kleine voetjes Knipoog Zat er aan te denken om de voetjes op de 1 of andere manier in te pakken, maar dan kan ze ook de hitte van haar nog warme voetje niet kwijt......Wat is het toch moeilijk zeg!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:20

Misschien kun je proberen in een oude sok een soort kussentje te maken. De sok doe je om de voet en zet je in de koot vast met ductape (zodat hij niet kan afzakken en het 'kussentje' dus niet kan verschuiven). De hoef blijft dan vrij van tape. Als je een wollen sok neemt is het goed ademend en kan de warmte dus weg en heb je toch bescherming en wat zachts onder de voeten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:02

Ik week nog wel steeds m'n hooi. Door de harde bodem heeft hij sowieso minder beweging dan normaal, en als ik er dan ook nog voedzamer hooi in ga douwen dan ben ik bang dat het misschien juist mis gaat. En STEL dat het mis zou gaan dan zou hij nou ook niet met z'n pootjes in de modder kunnen omdat alles bevroren is. Ik heb trouwens vorige winter de dierenarts nagevraagd of het kwaad kon als er een beetje ijs door het hooi zat, ook ivm koliek enzo. Volgens hem kon het geen kwaad omdat ze eerst kauwen en de weg naar de maag zo lang is dat het hooi wanneer het de maag bereikt allang is opgewarmd.

Dus ik zou zeker nu niet stoppen met weken.

Image; balen, ik hoop dat het allemaal een beetje meevalt Ach gut .

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:07

Isapaardje schreef:
Misschien kun je proberen in een oude sok een soort kussentje te maken. De sok doe je om de voet en zet je in de koot vast met ductape (zodat hij niet kan afzakken en het 'kussentje' dus niet kan verschuiven). De hoef blijft dan vrij van tape. Als je een wollen sok neemt is het goed ademend en kan de warmte dus weg en heb je toch bescherming en wat zachts onder de voeten.

Dankjewel Isapaardje, ga mijn skisokken maar voor haar gebruiken dan Knipoog Is inderdaad wel een goed idee. Al moet ik zeggen dat ze vanmorgen voor haar doen stukken beter liep gelukkig. Maar ik juich niet te vroeg.
Ik heb tot nu toe het hooi geweekt, maar vandaag is het zo koud, dat ik het even een dagje oversla. Het hooinet hing stijf bevroren in stal. En zie het al gebeuren, straks nog koliek erbij ook....

Janouk, een losse wand, onze pony heeft dat jaren geleden ook gehad, als de druk van de wand af is lopen ze al veel beter hoor Knipoog Succes ermee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:09

Ik zou op dit moment nog geeneens water voorhanden hebben om te kunnen weken.
Zelfs de subli seniores priores waar ze iedere dag een klein handje van krijgt, is nu al bijna bevroren tegen de tijd dat ik het kan 'opdienen' Bloos

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:25

Nog geen nieuws van Cow Girl nadat ze gisteren naar de kliniek is geweest??? Weet iemand al iets?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:37

Hoi

ik kom nog even loeren op dit topic.
Heb niet helemaal bijgelezen, was beetje te veel...
Maar van hetgeen ik wel heb gelezen, denk ik dat ik me gelukkig mag prijzen.. *klopt af*
Ik ben me de laatste tijd een beetje minder gaan fixeren op de hoefbevangenheid en het is goed zo.
Ik voel nog wel regelmatig aan de hoefjes en ja, af en toe hebben ze ook een beetje warmer dan normaal. Maar de DA en HS hebben me allebei verzekerd dat dit bij ex-hoefbevangen paarden altijd een beetje kan voorkomen en dat dit geen reden is tot directe actie (wel tot oplettendheid). Ze stapt voor de rest normaal.

Nu het gras op is krijgt ze veel hooi en ik geef ook een beetje Safe & Sound bij sinds kort - 2 handjes per dag. Ik was geschrokken van de structuur toen ik de zak open trok. Had muesli of korrels verwacht. Ziet er echt 'gezond' uit met die kruiden erin, ruikt ook lekker. En aan haar koppie te zien, smaakt het ook lekker.

Dus hier zijn we op en top tevree. Maar niet overmoedig worden als de lente eraan komt..

Voor al diegene die wel nog worstelen met de HB of andere problemen, wens ik jullie paarden een gezond 2009 toe. Hou moed!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:44

Het heeft even geduurd, maar dan toch ook van mij een kaartje:

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:08

wat een leuke foto!!hoe krijg je het voor elkaar die koppies zo vlak achter elkaar!
Met pablo gaat het goed...vrijdag gingen we weg "even"boodschappen doen,komen we terug ligt er gewoon sneeuw!tja,dan kom je dus de berg niet op met de auto....
Pablo helemaal blij...rennen en bokken en begreep niet waarom hij nu juist naar binnen moest...het begon net leuk te worden!
Maar rondom beslag en sneeuw is nu niet z'on hele goede combi...De volgende dag was het weer gemolten...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:09

Lieke_M schreef:
geef ook een beetje Safe & Sound bij sinds kort. Ik was geschrokken van de structuur toen ik de zak open trok.

Haha!
Ja het is net of je een zak kruidig hooi opent.
S&S is ook meer vergelijkbaar met ruwvoer, maar dan met krachtvoer eigenschappen (ik heb nog altijd nl. geen idee onder welke noemer je het moet zetten Tong uitsteken )

@Gemske: wat een mooie koppies Vingers aflikken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:23

bij deze...EEN HEEL GEZOND EN GELUKKIG 2009!!!
Afbeelding

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:36

@ geerke jij woont echt als God in Frankrijk. La belle France

@ gemske wat een prachtige foto.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:29

@geerke: hoeveel kost kamer met ontbijt nu ook alweer bij jou?? Lachen Wat een prrrraachtig uitzicht!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:51

jullie zijn allemaal welkom hoor!!
Niet allemaal tegelijk ...daar heb ik jammergenoeg geen plaats voor!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:54

Wat een prachtige foto's weer allemaal! Vooral die van jou Gemske....echt fantastisch!!
Veel beterschap voor de zieke paardjes, gelukkig gaat met Vick nog alles goed....*even afkloppen*

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:57

*.... zet de paarden op de trailer en gaat bij Geerke wonen...*

Méns, wat een fijn plekkie - ik woon ook niet verkeerd, maar jij hebt heuvels!!!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:50

Wat een mooie omgeving bij jou Geerke Ja waar zat je nou ook al weer precies in de Dordogne? (ben er van de zomer nog geweest Bloos )

Bedankt allemaal voor de complimenten voor onze foto Lachen het was behoorlijk lastig om ze in deze positie te krijgen Clown de grond was veel interessanter (oud maisveld)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:58

Vandaag kreeg ik ook de tip de hoeven wat vochtig te maken (zal niet meevallen met dit weer, want opletten dat het niet bevriest). Maar harde droge hoeven zijn voor ex bevangen paarden ook een extra risico om gevoelig te raken, hoe tegenstrijdig dit misschien ook mag klinken.
Dus zachte, vochtige bodem hahaha ... lekker makkelijk met dit weer Tong uitsteken (lang leve de hoefschoen)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:38

misschien suiker oplossen in water en dat is de hoefschoen doen?
word natuurlijk wel een plakzooi..
dat bevriest niet...zout ook niet maar of dat nou zo goed is weet ik niet...
Gemske...waarom ben je niet langsgekomen?
nou ja..zelfs de dordogne is vrij groot...ik zit 20 km van bergerac af,richting Lalinde .
Bergerac is de wijnstreek....(en ik drink geen alcohol,daar begrijpen ze hier ook niets van..)