[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:23

donsje schreef:
Ze staat nu mooi op gewicht maar mag nog afvallen. Ze is zeker niet te dik hoor, maar voor ze te mager gaat worden zal er nog wel kilo of 30/40 af mogen. Ben daar alleen erg huiverig voor omdat ze echt heel moeilijk aan komt en enorm schraal bliift dan.
Pas sinds een maand voer ik haar 100% zelf. Ik ben verhuist van stal. Voorheen vol pension, nu doe het zelf. Dit door omstandigheden. Ik heb advies van de dierenarts gevraagd over de hoeveelheid hooi en krachtvoer. Weet de exacte kilo's niet. Gaat het in principe niet om, ze eet het gewoon niet. Van het engelse raai ging er met moeite anderhalve plak!!!!! Per dag in. En vrat ze gewoon haar stro-stal leeg. Dus ben acuut gaan zoeken naar ander hooi. Ze barst van de honger. Vandaar advies over het italiaanse raai. Dat heeft ze eerder ook gehad (jaar geleden ong) en eet ze wel redelijk goed.

Is je paard ook getest op IR en PPID? En heb je foto's van de hoeven laten maken ivm kantelen hoefbeen? Heeft je dierenarts een vermoeden waarom je paard weer hoefbevangen is geworden?

Cissie wat fijn dat het weer goed gaat!
En wat zag die hoef er uit! Je ziet echt duidelijk een knik zitten.

cissie

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 07:48

@meert : die hoef was idd niet om aan te zien, gelukkig is deze mooi gegroeid in een rechte lijn.

@marieke _k: Hoe is het gegaan met de weidegang en stef? zijn je zweethandjes al wat minder....?

@jokari en daatje : wat ontzettend balen.... Hopelijk komt de periode waarin jullie verbetering zien snel.
Bij ons heeft dit helaas lang op zich laten wachten en toen er eenmaal een verbetering was verdween deze weer als sneeuw voor de zon.
Het eerste half jaar waren het vooral ups en downs.
Duim, duim voor een 'up' voor jullie paardjes!

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 07:51

Paard is negatief op IR en PPID, foto's waren goed, nog niets op te zien qua kanteling.

Gister zag ik er niets meer aan gelukkig. Maar ze staat nog op zware medicatie natuurlijk. Over 2 dagn zijn ze op en vandaag moet ik weer afbouwen. 1/2 pasta ipv hele.
DA weet het niet direct. Hij denkt dat ze te gek heeft gedaan op harde ondergrond (ze heeft paar x uurtje op groter stuk land gestaan en heeft toen echt als een idioot staan bokken en slidings leggen) of dat er iets onder dr beslag zit wat drukt op dr hoef. Ze heeft zooltjes met silicone eronder voor de demping.

Het is een beetje een raadsel. Miss toch wat voer-gerelateerd. Dus wil nu echt goed op dr voer letten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:12

Zweethandjes wisselen.. Als ik hem zie genieten denk ik: dat moet ook gewoon, maar als ik maar denk dat ie een onregelmatige pas maakt met uit stal komen dan slaat de schrik om mijn hart..

@Donsje: bij Stef was het ook een combinatie van factoren dat hij bevangen raakte: te dik, stressvolle periode achter de rug (verhuizing van stal), iets te kort bekapt etc.

En ik sluit mij aan bij Cis: moed houden dames, het eerste half jaar is echt doorbijten.. Maar ik ben zo blij dat ik niet heb opgegeven, ik heb weer een blij paard waar ik gister heerlijk een rondje op heb gereden :)

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:59

@marieke_K ja het is echt rottig dat ik niet precies weet hoe het kom. Ja corticosteroïden. Maar nu deze "aanval" geen idee.. ze is niet te dik, ze staat al anderhalve maand op nieuwe stal en daar heb ik ook groen licht van DA gekregen en opeens weer slecht. Heel erg balen. Opgeven zal ik niet doen maar mijn god, de dierenartskosten stijgen boven mn hoofd. Nu al ruim 3500 in 4 mnd tijd. En daarvoor ook ruim 3000 in paar maanden door blessures. Dat ben ik nog aan het aflossen. Nog een keer dat bedrag en ik ben failliet. Maar s ls het moet, dan moet het. Dan ga ik wel in een kartonnen doos wonen. Alles voor mn puppypaard:)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:39

Marieke_K schreef:
Zweethandjes wisselen.. Als ik hem zie genieten denk ik: dat moet ook gewoon, maar als ik maar denk dat ie een onregelmatige pas maakt met uit stal komen dan slaat de schrik om mijn hart..

Herkenbaar idd, geeft toch extra spanning .
Toen die van mij nav korte weidegang weer onregelmatig liep wilde ik het gewoon niet zien.
"nee hoor, ze stond vast op een steentje ". Een stalgenoot dacht dat ik gek geworden was, "zie je het nou echt niet?, ze loopt niet goed hoor ".

Natuurlijk zag ik het wel, maar had er echt even geen zin meer in, na al die ellende kon ze niet een een half uurtje op het gras en ik was bang dat ze helemaal niet meer op de weide kon.
Gelukkig is het achteraf niet zo dramatisch meer als toen toen, maar ook dat heeft tijd gekost.

Hopelijk blijft Stef goed lopen met weidegang, dat zou toch heerlijk voor hem zijn.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:22

Ik kan niet wachten tot ik de bloeduitslagen heb. Ze liep weer slechter vandaag . Nu valt me op dat ze best wat stro eet, zal dat veel kwaad kunnen doen?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:29

Hier hetzelfde Daatje ... Ik wou haar morgen verhuizen, dichter bij huis, zodat ik haar beter kan opvolgen en ze van het stro af kan, maar zoals ze er daarnet bij stond...

Sterkte voor jou. :(:)

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:45

Jokari, wat vreet dit aan je he. Pffff ik weet t even niet meer. Hou vol!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:49

Daatje schreef:
Ik kan niet wachten tot ik de bloeduitslagen heb. Ze liep weer slechter vandaag . Nu valt me op dat ze best wat stro eet, zal dat veel kwaad kunnen doen?

Uitleg van Jannepauli van een tijdje terug in dit topic:
Jannepauli schreef:
Waarom geen stro... welnu, stro lijkt wel zo onschuldig maar het bevat toch echt nog wel voedingsstoffen en vooral suikers. Sommige strosoorten bevatten zelfs meer suikers dan hooi. Als een paard dan toch op stal moet ivm HB zou ik liever een bodembedekking nemen die ze niet kunnen eten. Nat zand is ideaal.

Zelf zou ik in de acute fase toch een strikt dieet aanhouden en precies willen weten hoeveel mijn paard eet (hooi wegen), en het hooi een uur weken in water.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:40

Dankje. Ik twijfel ook aan het stro, maar ze ligt er ook graag. Enige andere optie is in de paddock, maar dan staat ze dus echt weg van de andere paarden.... nu ziet ze ze nog als ze binnen staat. De stalhouder is echt top, heeft een deel van de opfok stal voor haar ingericht met dik strobed en deur naar grote paddock open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:44

Maak je daar toch een zaagselbed van? Kost effe wat, maar die van mij vrat zich ook een terugslag van het stro, die gaat nooit meer van het zaagsel af...

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:50

Helaas is dat dus iets wat niet gaat.... ze heeft eerder op vlas en zaagsel gestaan. At ze ook... met alle gevolgen van dien. Bovendien sta ik op een grote stal die al heeeeeeel veel voor mijn paard geregeld hebben, andere bodembedekker kan ik echt niet meer vragen...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 23:02

Kan ze ook in de paddock vanuit stal?
Je zou het schone stro door het vieze stro kunnen mengen icm niet al te netjes mesten.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 23:04

Ja, ze kan in en uit. Goed idee van je, ik laat het gewoon vies worden

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 07:47

Ik bedacht me dat vannacht ook... Als ik haar niet kan verhuizen, hou ik de stal niet meer zo proper, dan blijft ze er mss af. Moet ik wel effe dik tegen mijn principes ingaan want ik haat vuile stallen. :D

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:11

mijne staat op het zand, hier galoppeerd ze vrolijk rond en loopt ze gewoon super. Op het harde loopt ze de eerste passen stijf maar dan herpakt ze zicht en loopt ze weer zo goed als zuiver behalve bochten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:37

Dat is goed Dobel !

Zo, dat zijn de meest slopende 15 km uit mijn leven geweest, denk ik, maar ze is verhuisd. Ze stond een heel pak beter op haar voeten dan gisterenavond vandaar dat we het aangedurfd hebben.
Nu maar hopen dat de terugslag niet te zwaar gaat zijn.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:09

je hebt haar lopend verhuisd of? Wandelen jullie eigenlijk met jullie HB paarden of laten jullie ze 'met rust' qua beweging?

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:22

Ik laat die van mij met rust. Ze scharrelt soms zelf wat rond vanuit stal de zandpaddock in.ze loopt nog slecht en ik laat haar niet gedwongen lopen. Ze wil ook echt niet dan

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:25

Fijn dat je verhuizing goed is gegaan Jokari :)

Die van mij heeft vijf maanden op rust gestaan. DA vond wandelen/rijden etc. te belastend.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:31

Inderdaad blij voor je Jokari. Op naar herstel!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:33

Ik laat haar ook met rust. En nee, we hebben haar niet lopend verhuisd, ze kan amper stappen.
Moet er wel bij zeggen dat ik haar voor vertrek een dubbele dosis pijnstiller heb gegeven.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:56

Fijn dat de verhuizing goed verlopen is Jokari.
Hopelijk draagt het op termijn bij aan haar herstel, sterkte!

@Dobel, wij hebben vrij lang niks kunnen doen, wbt wandelen.
Het eerste 7 maanden gingen niet zo best.
Iedere keer dacht ik, we kunnen onderhand wel iets gaan doen en voordat ik het ook echt van plan was liep ze weer slechter.
Ze is in juli 2014 bevangen geraakt en we zijn in februari 2015 gestart met wandelen aan de hand.
Eerst 5 minuten en dit langzaam opgebouwd, sinds enkele weken rij ik voorzichtig met haar.
Een stapritje door het bos op zachte ondergrond.

Vanmiddag liep ze voor het eerst niet kreupel op een harde ondergrond en wilde zelfs maar wat graag in draf.
Voor ons weer een stapje verder in het hele proces......

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:05

Yeahhh Cissie. Wat fijn!