Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:50

Jammer dat longeren niet mag. De mijne houdt zich wel rustig aan de lijn en luistert goed. Ik hield wel mijn hart vast toen ze de eerste paar keren in de wei bij de groep stond. Toen ging ze wel even los.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:58

Hier weer een verslagje van mij.
We zijn net weer op controle geweest en het ziet er weer iets beter uit.
Ze was voor het eerst helemaal rad op de harde volte en met de buigproef.
Nu is er op de echo wel een onrustige pees te zien, nu zegt hij zelf dat zal je wel zo houden maar je moet zien dat je met die pees zo als hij is weer normaal kan rijden.
Ziet jullie DA dat ook zo. ik mag over twee maand terug komen nu moest maar weer eens een wedstrijdje rijden vond hij maar dat durf ik nog lang niet.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:18

Hoi allemaal ik kwam dit topic tegen en ik zou heel graag mee praten.
Of nouja liever had ik er niks mee te maken maar als het dan toch moet, met lotgenoten.
Vandaag 4 weken geleden was mijn paard kreupel (links achter) het leek vanuit de knie,heup,bekken te komen. 2,5 weken op rust gezet en stappen op het harde. Nergens zwelling of warm.
In November/December kreeg ze ineens peesgallen, dierenarts hier voor geweest en zei als ze er niet kreupel aan is, maakt het niet zoveel uit.

Na 2.5 week stappen is er een dierenarts komen kijken, ze was nog niet goed, al wel grote verbetering.
Ze zei dat ze in de lage buigproeven gevoeliger was dan in de hoge en het waarschijnlijk door de peesgallen komt dat ze nu kreupel is.
Dierenarts zei nog langer rust of stappen.

Nu koel en stap ik elke dag, zie de laatste week niet echt meer verbetering.

Ik zit met een paar vragen,
Hoe lang moet ik blijven doorkoelen? Ik koel nu al 2 weken en ik zie er niks aan veranderen. Haar hoeven slijten ontzettend door het stappen op het harde.
Ik wil haar nu eigenlijk weer een week op rust zetten in de hoop dat we weer wat verbetering zien.

Dierenarts zei als het weer de verkeerde kant op gaat kunnen we fotos en echo gaan maken maar ik zit een beetje te twijfelen of ik dat niet eerder moet gaan doen.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:03

Sunshinee schreef:
Of nouja liever had ik er niks mee te maken maar als het dan toch moet, met lotgenoten.
Vandaag 4 weken geleden was mijn paard kreupel (links achter) het leek vanuit de knie,heup,bekken te komen. 2,5 weken op rust gezet en stappen op het harde. Nergens zwelling of warm.
In November/December kreeg ze ineens peesgallen, dierenarts hier voor geweest en zei als ze er niet kreupel aan is, maakt het niet zoveel uit.

Na 2.5 week stappen is er een dierenarts komen kijken, ze was nog niet goed, al wel grote verbetering.
Ze zei dat ze in de lage buigproeven gevoeliger was dan in de hoge en het waarschijnlijk door de peesgallen komt dat ze nu kreupel is.

Hoe lang moet ik blijven doorkoelen? Ik koel nu al 2 weken en ik zie er niks aan veranderen. Haar hoeven slijten ontzettend door het stappen op het harde.
Ik wil haar nu eigenlijk weer een week op rust zetten in de hoop dat we weer wat verbetering zien.

Dierenarts zei als het weer de verkeerde kant op gaat kunnen we fotos en echo gaan maken maar ik zit een beetje te twijfelen of ik dat niet eerder moet gaan doen.

Echo geeft je wel sneller duidelijkheid waar je goed aan doet !!

Ik zit zelf ook maar steeds met mijn terugkerende twijfel, als de temperatuur warmer wordt, blijft ook mijn paard haar beentje gevulder, alleen niet warmer dan de andere benen, na beweging is het weer dunner. Het beheerst inmiddels continu mijn dagelijkse gedachten, wordt er gek van.....
Heb sinds een aantal dagen de ice vibe boots aangeschaft, maar weet niet meer waar ik goed aan doe
Morgen bel ik de Raaphorst maar weer om te overleggen .....

Stalgenootjes proberen gerust te stellen dat ook een genezen blessure been nu eenmaal sneller oploopt .....

Herkennen jullie dit ook nu de temperatuur hoger is :\

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:57

Sunshinee schreef:

Ik heb 4 maanden elke dag gestapt en gekoeld.. 2 weken vind ik erg kort. Koel je wel minstens een kwartier?

Ik mocht van mijn dierenarts ook in de berm stappen, bij mijn paard slijten de hoeven ook snel. Berm moest wel redelijk gelijk zijn.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:16

De berm die wij hebben hier is alles behalve geweldig..

Dierenarts zei alleen rust of stappen en heeft helemaal niets gezegd over koelen dit heb ik er zelf bij bedacht.

Denk dat ik gewoon een peesscan laat maken voor idd de duidelijkheid. Misschien is er wel iets anders aan de hand.

Kunnen jullie mij vertellen hoe veel jullie ongeveer kwijt waren aan een peesscan en waar dat was?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:19

Citaat:
Ik heb 4 maanden elke dag gestapt en gekoeld.. 2 weken vind ik erg kort. Koel je wel minstens een kwartier?

Ik mocht van mijn dierenarts ook in de berm stappen, bij mijn paard slijten de hoeven ook snel. Berm moest wel redelijk gelijk zijn.

Mn paard draait en doet nog al maar ik probeer zeker over de 10min te koelen zo richting de 13 tot 15min en als haar been weer opgedroogd is doe ik er koelgel of spray nog op

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:33

Sunshinee schreef:

Dierenarts zei alleen rust of stappen en heeft helemaal niets gezegd over koelen dit heb ik er zelf bij bedacht.

Denk dat ik gewoon een peesscan laat maken voor idd de duidelijkheid. Misschien is er wel iets anders aan de hand.

Kunnen jullie mij vertellen hoe veel jullie ongeveer kwijt waren aan een peesscan en waar dat was?

Ik had een afspraak staan voor een echo van de pees, denk dat je dat bedoelt? Die zou rond de 100 euro kosten. Lag eraan hoe lang ze bezig zouden zijn. Uiteindelijk is er geen echo gemaakt maar rontgenfoto's.
Dit was in Zeddam.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:35

Seebensee. Ik word soms ook helemaal gek hoor. En idd met de hogere tempratuur zijn ook de benen voller. Het geeft me veel stress. Vind het allemaal heel lastig steeds denk ik weer dat ik het vast helemaal verkeerd aanpak

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:55

Supervixen schreef:
Sunshinee schreef:

Ik had een afspraak staan voor een echo van de pees, denk dat je dat bedoelt? Die zou rond de 100 euro kosten. Lag eraan hoe lang ze bezig zouden zijn. Uiteindelijk is er geen echo gemaakt maar rontgenfoto's.
Dit was in Zeddam.

Ik wist niet dat je de pezen op rontgenfotos te zien was.
Dankjewel voor je reactie! :)

Bedoelde inderdaad een echo

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:03

koetjeboe schreef:
Seebensee. Ik word soms ook helemaal gek hoor. En idd met de hogere tempratuur zijn ook de benen voller. Het geeft me veel stress. Vind het allemaal heel lastig steeds denk ik weer dat ik het vast helemaal verkeerd aanpak

Oh dank je koetjeboe .... dat stelt me heel klein beetje gerust;) Tja die stress hè dat overschaduwt zo het plezier met name ook het plezier wat je je paard zo graag wilt geven, maar niet "mag" |( Terwijl mijn paardje nog geen enkele keer in die anderhalf jaar 1 stap kreupel heeft gelopen. Hou mij al die tijd exact aan het advies en schema van da .... 2x daags
Sinds een paar dagen ook maar de ice vibe boots gekocht, waarover ik op een ander topic, goede berichten heb gelezen, zo ook over Equicrown bandages (nog niet gekocht).

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:01

Seebensee hier hetzelfde..

Januari voor een laatste echo geweest die helemaal goed was. Het was gewoon een verstapping geweest, waar we anderhalve maand rust mee moesten houden. Toen weer aan het opbouwen gegaan en ondertussen doen we eigenlijk alles weer en trainen we op M2 niveau. Zelfs al weer een klein sprongetje. In de ochtend is haar voorbeen een heel klein beetje voller, na het rijden heel mooi dun en als ze in de avond een paar uurtjes heeft binnen gestaan en ik rond 23u op stal kom, is het been soms ook wat voller. Verder niet kreupel of zo tijdens het rijden. Maar inderdaad, als het dan weer wat voller is, schrik je toch weer.. Ondertussen ben ik er wel steeds meer van overtuigd dat haar leeftijd ook meespeelt, ze is 20 jaar.
En ook denk ik dat idd een genezen blessure misschien sneller volloopt, doordat er waarschijnlijk toch een zwakheid zit in het been.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:29

de ice vibe werken idd best fijn. heb ze nou al 2x moeten gebruiken bij peesblessures.

en het blijft altijd wel stressen met die pezen.

we zijn nou 4x aan het draven geweest maar elke x been warm en sochtends stalbenen. gaan gewoon rustig door en houden het goed in de gaten

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:35

Bij mij werken de Ice-Vibes ook echt goed. Alleen vind ik wanneer je ze op stand 3 hebt en ze er af haalt, de pads niet meer koud zijn. Ik gebruik ook Back on Track beschermers.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:36

Sunshinee schreef:

Wij zijn in Vlaardingen naar de kliniek geweest. Daar hebben we +/- 150,- euro betaald voor het bezoek en de echo (echo zelf was bijna 100,- euro). Toen er voor gekozen om ook röntgen foto's te laten maken van dat been, wat nog zo'n 130,- euro meer kosten. Eind deze maand gaan we voor de tweede echo weer die kant op, dus ik ben vast aan het sparen..

Pezen zijn trouwens niet te zien op gewone röntgen foto's hoor, alleen de botten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:11

@sunshinee, het probleem zit bij mijn paard bij de aanhechting van de pees. Op de rontgenfoto zag je een wittige vlek op die plek.
Er was ook gekozen voor rontgenfoto's omdat mijn paard bij de buigproef erg reageerde op buiging van haar spronggewricht.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:24

soms willen ze voor de zekerheid ook wen rontgen. als er botwoekering of iets zit en een pees schuurt eroverheen kan dat ook wat letsel geven en dan hebben ze ook de oorzaak.

dat is idd het nadeel vond ze bij stand 2 al vaak warm aanvoelen omdat het icepack al ontdooit was. nou moest ik er toen ook eerst mee naar stal fietsen. nou heb ik ze op stal in een vriezer en dat gaat beter.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:38

ikke20 schreef:
soms willen ze voor de zekerheid ook wen rontgen. als er botwoekering of iets zit en een pees schuurt eroverheen kan dat ook wat letsel geven en dan hebben ze ook de oorzaak.

dat is idd het nadeel vond ze bij stand 2 al vaak warm aanvoelen omdat het icepack al ontdooit was. nou moest ik er toen ook eerst mee naar stal fietsen. nou heb ik ze op stal in een vriezer en dat gaat beter.

Ik doe eerst beentje koud afspuiten vervolgens de ice vibe boots om na 20 min nog steeds goed koud..... heb idd wel een diepvriezer op stal

à propos vanochtend zette ik een paard van iemand anders in paddock die "geen!!" blessure heeft of heeft gehad ... wat mij opviel was bij het hoeven uitkrabben dat zijn benen ook wat gevuld waren, dus niet van die vacuüm benen :\ , gaf mij op dat moment een stukje zo van hé zal het dan misschien toch "echt" invloed van de buitentemperatuur zijn ....

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:56

Rideltje1992 schreef:
Hier lijkt het beetje bij beetje de goeie kant op te gaan.
Ze loopt nu in stap voor 80% goed.
Buiten staan apart op een klein stuk gaat ook goed.

Laatst heeft ze even met wat rustige pony's in de binnenbak gestaan door slecht weer, bokken en doen zo gek. Helaas kon je dat wel meteen merken, been wat dikker liep wat minder, gaat gelukkig nu weer beter.

Enige waar ik straks mee zit, hoe het moet als ze de wei weer op gaan in een grote groep.
Tips zijn welkom :o
horsieslii: Fijn dat het steeds weer wat beter gaat? Welke blessure heeft u paard? Of heb ik daar over heen gelezen? :o

Fijn dat ze al beter loopt!

Zal even de quote hier nog een keer zetten voor je:

horsieslii schreef:
Ik volg dit topic al heel lang. Al vanaf vorig jaar augustus. Toen is bij mijn paard een tussen pees blessure(rechtsvoor) gevonden. Helaas door omstandigheden is eind vorig jaar ook nog een diepe buiger(rechtsvoor) beschadiging gevonden. Deze was niet zo erg als de tussen pees gelukkig. Ze is 2x behandeld, wil de dierenarts in April weer laten komen om een echo te maken. Been word naar mijn idee steeds sterker gelukkig, nu hopen dat het zo ook op de echo is.

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:57

Hier ook herkenbaar dat het blessure been sneller op loopt. De dierenarts heeft gezegd dat ik mij er niet te druk over moet maken, zolang het niet té dik word. Ik moet de pezen wel blijven voelen.

Ice Vibe boots, ik heb ze 1 week gehuurd, maar voor mijn idee deden ze niet heel veel bij mijn paard helaas. :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:03

doe je an het icepack om een nat been heen?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:47

bedankt voor de reacties qua prijzen!
Ik was er absoluut niet gerust op, gister is de dierenarts geweest met apparatuur, direct scan laten maken. En ja hoor, waar ik al bang voor was, scheurtje in haar pees..
Ze had een enorme peesgal die enorm onder spanning stond. deze spanning heeft de dierenarts eraf gehaald door 1 of andere naald erin te prikken, daarna heeft hij nog wat erin gespoten en nog wat in de bloedbaan, kan niet zo goed allemaal onthouden hoe het heet.
ze moest 4 dagen op boxrust en daarna 3 weken 20min stappen elke dag.
daarna weer bellen voor overleg ;(

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 07:54

Balen zeg!

Bij mij gaat het ook niet zo top. Ik moet mijn paard actief en rond rijden, precies wat ze heel moeilijk vindt. Gisteren vond ik haar nog veel 'hupsen' in draf. Heb het idee dat ze weer vast zit in haar lijf dus ga overleggen of de fysio haar weer los moet maken. Ook gooit ze me steeds op rechts waardoor ik scheef op het zadel zit.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:43

He jakkes,
Hopelijk gaat het wat makkelijker als de fysio is geweest!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:51

Nou van het ene uiterste naar het andere.. ik moest eigenlijk longeren vandaag, maar toch erop gestapt en ze liep als een trein. Geen gehups, voorwaarts, actief, recht en ze had er plezier in. Echt apart zeg. Stemt me in ieder geval wel weer positief.