[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:51

@Liene
Heb je nog aan de kroonranden van je paard gevoeld ?

@Embe
is er al nieuws over je pony ?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:59

Lolclub en EstherHegt; dank jullie wel voor de antwoorden *D

Brokken en granen blijven ver uit haar buurt! En van seriores priores weet ik niet wat ik moet denken :o Had het idee dat dat haar hoefbevangenheid juist weer erger maakte. Misschien is het aandeel suiker/zetmeel voor haar dan toch nog te hoog.
Ik ga eens op zoek naar ongemelasseerde bietenpulp! Want dat is eigenlijk het enigste waarvan ik denk dat dat nut kan hebben...

En het is nu niet het meest ideale weer voor HB idd :(:) Het liefst lopen ze bij mij in de wei, maar wat niet goed is kan niet!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:32

Rianneke schreef:
Ik ga eens op zoek naar ongemelasseerde bietenpulp! Want dat is eigenlijk het enigste waarvan ik denk dat dat nut kan hebben...

Dodson en Horrel hebben dat. Het heet Kwikbeet (of zo :o ) Gewone bietenpulp kan ook, je kunt het eventueel na spoelen zodat je er nog meer suiker uit "wast". Scheelt geld, kost wel extra water....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:56

Buitenzinnig schreef:
Rianneke schreef:

Dodson en Horrel hebben dat. Het heet Kwikbeet (of zo :o ) Gewone bietenpulp kan ook, je kunt het eventueel na spoelen zodat je er nog meer suiker uit "wast". Scheelt geld, kost wel extra water....

klopt inderdaad ;)
Kwikbeet is voorgespoeld en voorgeweld (gekookt ?) , daarna weer ingedroogd en verwerkt tot flakes, hierdoor is de weltijd verkort tot 10 minuten.
door dit voorbehandel proces betaal je wel meer natuurlijk maar gemak dient in dit geval de mens.
Kwikbeet zit volgens D&H op 5 % (rest)suiker.

Gewone bietenpulp van de agro shop bevat nog wel eens aarde en zand, het moet dus gewassen worden en het spoelwater is vaak ook echt zwart.
daarnaast kan het per partij meer of minder restsuiker bevatten en voor de zekerheid kun je het het beste na het wellen nogmaals naspoelen met behulp van een vergiet.
Het is wel veel goedkoper en makkelijker te verkrijgen maar de weltijd is minimaal 6 uur en dat kan lastig zijn.

Van Tug heb ik geleerd dat bietenpulp evenveel energie levert als haver

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 15:05

@Rianneke: onder je avatar staat dat je 'ergens in Gelderland' woont ... toevallig een beetje in de buurt van Nijkerk? Ik heb hier een onaangebroken zak Dodson&Horrel Kwikbeet staan - mag je zo ophalen hoor!
En voor andere liefhebbers in de buurt: ik heb ook nog een zak Pre Alpin Wiesenflakes in de aanbieding!

Karin_deBJarig

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:10

mysa schreef:
@Karin etc, welke bloedvatverwijder krijgt hij?

De naam weet ik zo even niet uit mijn hoofd, het is Frans denk ik want alles staat er ook in Frans op. Een stalgenootje van mij zegt dat het ook wel ‘muisjes’ wordt genoemd.

lolclub schreef:
Karin_deB schreef:
Ik kom ook binnenvallen. Helaas is mijn mini vandaag weer licht bevangen gediagnostiseerd.
Hij mag 3 weken niet op de wei, heeft pijnstilling + bloedvatverwijders en mag paar kleine plukjes hooi per dag.
Hierna weer opbouwen met graasmasker in de wei. Hoe zijn jullie ervaringen met de Greenguard? Hij ziet er zo apart uit namelijk, en ik vraag me af of ze hem niet makkelijk kunnen verschuiven of kapot maken??

En kent iemand Equilife F4

Ik lees uit je tekst dat hij weer bevangen is geraakt, is de weide helemaal ontzeggen dan niet een betere optie ?
Je zou kunnen overwegen om de pony in de toekomst alleen in veilige periodes een korte tijd te laten grazen.
na een eerste keer bevangen zijn geweest worden de meesten toch een stuk gevoeliger voor suikers in de voeding, en een volgende bevangenheid ligt dus sneller op de loer
F4F is een vit/min supplement op basis van een lucernebrokje en is bedoelt als aanvulling op een hooirantsoen.
mij bevalt het goed ;)

Ja klopt ik heb hem april vorig jaar bevangen gekocht, omdat de oude eigenaar er vanaf wilde.
Op dit moment ben ik inderdaad aan het zoeken naar een ander plekje, waar hij bijvoorbeeld hele dagen in een schuilstal met uitloop kan, of overdag in de paddock en alleen in de veiligere perioden op de wei.
Ik heb helaas geen paddock tot mijn beschikking ,dus waar hij nu staat betekend dat de gehele dag op stal.
Ik hoop gauw een goed plekje te vinden voor hem, en anders gaat hij hier alleen de veilige perioden met masker.
Ik wil hem zoveel mogelijk vrijheid bieden, met zo min mogelijk risico uiteraard.

Kwa suppl e.d. ga ik me nog eens verdiepen wat het beste is en welke ervaringen er zijn. Op dit moment staat hij toch op medicatie dus ga ik daar nu niets van geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:13

Karin deB...als je wil kan ik de bijsluiter wel even vertalen..moet je hem even per PB sturen...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:45

Lolclub nogmaals dank voor de uitleg :) Ik denk dat die flakes een stuk fijner in gebruik zijn. Al is het maar omdat ik daar geen zand meer uit hoef te vissen :o

Jannepauli schreef:
onder je avatar staat dat je 'ergens in Gelderland' woont ... toevallig een beetje in de buurt van Nijkerk? Ik heb hier een onaangebroken zak Dodson&Horrel Kwikbeet staan - mag je zo ophalen hoor!

Ik woon tussen Tiel en Nijmegen dus dat is nog best wel een eindje... Maar volgens mij moet ik eerdaags nog wel die kant op maar dat moet ik even nakijken hoe en wat. Maar als dat zo is zou ik graag gebruik maken van je aanbod *D je hoeft em trouwens niet speciaal voor mij vast te houden mocht er iemand anders eerder zijn!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:21

Karin_deB schreef:
De naam weet ik zo even niet uit mijn hoofd, het is Frans denk ik want alles staat er ook in Frans op. Een stalgenootje van mij zegt dat het ook wel ‘muisjes’ wordt genoemd.

dan heb je waarschijnlijk Vetranquil gehad (naar mijn weten in Nederland niet meer vrij te verkrijgen , maar werden vroeger muisjes genoemt en kon je zo in de ruitersportzaak halen ;) )
Vetranquil heeft net als Sedalin en Tranquigel Acepromazine als werkzame stof, dat is een idd een bloedvat verwijder maar wordt ook als sufmaker gebruikt.
Door de bloedvaten te verwijden neemt de doorbloeding toe naar de ondervoet terwijl het tegelijkertijd de bloeddruk verlaagt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:23

Rianneke schreef:
Ik woon tussen Tiel en Nijmegen dus dat is nog best wel een eindje...

dan woon je vlakbij Capopjekop ;)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:27

Lolclub ik heb nog eens even goed gevoeld. Naar mijn gevoel ga in van boven naar beneden, ik voel de haren en dan voel ik dat het been overgaat in de hoef, dit is nog allemaal recht (relatief, ik voel toch geen dalletje), dan als ik de kroonrand volg, meer naar beneden, moet ik opeens een beetje naar boven met mijn vinger. Precies of daar is de 'oude' kroonrand of zo (die dus ook de helling van de hoef mooi volgt). Alsof de nieuwste kroonrand een beetje steiler groeit. Dit leg ik wel extreem uit, het is een miniem verschil.

Het plaatje op hoofcare van een sincker is het dus zeker niet. Daar is het er een dal in het harig stukje.
Maar misschien straks of morgen wel even een foto, ik kan het nog altijd niet goed uitleggen haha. Vrijdag komt de smid hem bekappen en worden er foto's genomen.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:23

lolclub schreef:
Karin_deB schreef:

dan heb je waarschijnlijk Vetranquil gehad (naar mijn weten in Nederland niet meer vrij te verkrijgen , maar werden vroeger muisjes genoemt en kon je zo in de ruitersportzaak halen ;) )
Vetranquil heeft net als Sedalin en Tranquigel Acepromazine als werkzame stof, dat is een idd een bloedvat verwijder maar wordt ook als sufmaker gebruikt.
Door de bloedvaten te verwijden neemt de doorbloeding toe naar de ondervoet terwijl het tegelijkertijd de bloeddruk verlaagt.

Klopt dat is hem!
Daar waarschuwde de DA inderdaad ook voor dat hij wel suffig ervan kon worden. Merk nu nog niets, maar goed hij heeft het ook nog maar 3x gehad.

@ Geerke, je hebt pb. Bedankt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:25

oh...vetranquil ken ik wel!
Dat gaf ik vroeger weleens aan een koe die wat had en niet mee wilde werken :D
Is hier nog gewoon te koop,inderdaad lichtblauwe muisjes.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:31

Is er ook verschil in kleur dan? Die van mij zijn lichtgeel namelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:48

misschien hebben ze de kleur verandert?Ik heb ze 20 jaar geleden voor het laatst gezien..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:23

geerke schreef:
misschien hebben ze de kleur verandert?Ik heb ze 20 jaar geleden voor het laatst gezien..

het is voor mij ook wel 20 jaar geleden :o , we gebruikten ze destijds als we jonge paarden moesten opscheren voor de keuring
ik kan me inderdaad wel herinneren dat ze geel waren.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:27

Liene schreef:
Lolclub ik heb nog eens even goed gevoeld. Naar mijn gevoel ga in van boven naar beneden, ik voel de haren en dan voel ik dat het been overgaat in de hoef, dit is nog allemaal recht (relatief, ik voel toch geen dalletje), dan als ik de kroonrand volg, meer naar beneden, moet ik opeens een beetje naar boven met mijn vinger. Precies of daar is de 'oude' kroonrand of zo (die dus ook de helling van de hoef mooi volgt). Alsof de nieuwste kroonrand een beetje steiler groeit. Dit leg ik wel extreem uit, het is een miniem verschil.

Het plaatje op hoofcare van een sincker is het dus zeker niet. Daar is het er een dal in het harig stukje.
Maar misschien straks of morgen wel even een foto, ik kan het nog altijd niet goed uitleggen haha. Vrijdag komt de smid hem bekappen en worden er foto's genomen.

zoiets als dit ? :

Afbeelding Afbeelding

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:41

Op die foto lijkt het wel of er onder de haren een 'bult' is, terwijl bij mij de lijn van het been mooi over gaat in het 'nieuwe' stukje kroonrand. Ik heb het even getekend:
Afbeelding
Haha, duidelijk ? Het is wel een heel erg klein verschil, hier heel groot uitvergroot :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:51

Zit er geen verschil in qua graden met de grond tussen het bovenste gedeelte en het onderste gedeelte ?
alleen dus een inhammetje, en zit dit rondom of alleen aan de voorkant ?

ik heb even een foto van @Tjee geleend, op deze foto is heel goed te zien wat de nieuwe afgroei doet en hoe de kanteling is tov de "oude" hoefwand.
vanaf de kroonrand groeit de hoef weer parallel...

Afbeelding

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:52

@Liene, hoe jij het tekend lijkt het toch ook wel op de foto van Lolclub... Is het niet nieuwe afgroei van de hoef die de nieuwe stand van het hoefbeen volgt? Daar moest ik nl. wel aan denken toen ik je berichtjes las...

edit: Ik zie net dat Lolclub nog een duidelijkere foto heeft gevonden :D

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:59

Ja, dat zou dus goed kunnen :) Maar het is 1 mm, ik kan echt nog niet inschatten of het een nieuwe hoek is. Nu lijkt het nog ongeveer dezelfde helling te volgen, en het is enkel van voor op de hoef ong. 2 cm breed. Is dit normaal ? :)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:46

Ik meld me hier ook..
Helaas is mijn shet King al een aantal keer hoefbevangen geweest.

Hier een topic van een tijdje terug waar vanalles aan info over king instaat ;-)
[VS] Magnesium voor hoefbevangen pony.. Help ;-)

King krijgt nu de magnesium van paardnatuurlijk.
Maar helaas vanochtend wilde ik hem op de paddock zetten staat hij weer helemaal hoefbevangen.
Veearts komt vandaag nog langs.
Hij krijgt nog steeds niks anders dan normaal. Beetje hooi, en een handje pony meusli van cavalor om de magnesium en kruiden voor zijn longen door heen te mengen.

Ben een beetje ten einde raad moet ik eerlijk zeggen.
Pony heeft zo'n last... En steeds zo'n zware kuur met medicijnen zal toch ook niet blijven werken?
Dit is al de vierde keer deze winter..

Hooi is zeker weten goed! Heb ik speciaal voor hem laten analyseren in amerika.

Ik ga straks maar eens vragen om een bloedproef.

Iemand nog opties?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:22

@Haflingertje magnesium is geen geneesmiddel en zal enkel wat dien als er daadwerkelijk een tekort is. Ik zou ook zeker stoppen met de musli, granen =zetmeel=suiker! Als er geen tekort is plassen ze het uit en heb je hele dure plas.
Weet je hoe het suikergehalte is in je hooi? Is dat ook getest? Wat voor kruiden geef je, weet je dat er kruiden zijn met een heel hoog fructaangehalte bijvoorbeeld paardenbloem en cichorei.

Vraag om een insulinetest, die kan de dierenarts aanvragen via gezondheidsdienst voor dieren. Misschien kun je tegelijkertijd ook tekorten testen die paard misschien wel of juist niet heeft.
Heel veel sterkte met je paard.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:25

Toch fijn dat die gekke hoeven van Tjee als leermateriaal gebruikt kunnen worden! :Y)
Met Tjee gaat alles overigens erg goed! loopt als een kievit en de smid was erg tevreden.
Die bult is trouwens zo goed als weg nu. Zal van de week weer ff een foto plaatsen.
Over 2 weken mag ik weer terug en dan is er 50/50 kans dat ik weer op mag gaan bouwen *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:28

tjee schreef:
Toch fijn dat die gekke hoeven van Tjee als leermateriaal gebruikt kunnen worden! :Y)
Met Tjee gaat alles overigens erg goed! loopt als een kievit en de smid was erg tevreden.
Die bult is trouwens zo goed als weg nu. Zal van de week weer ff een foto plaatsen.
Over 2 weken mag ik weer terug en dan is er 50/50 kans dat ik weer op mag gaan bouwen *\o/*

:D ik schrik iedere keer weer van die hoeven...Komt gewoon goed hoor!
Het is gewoon een fase waar de hoef(en ik :D )even doorheen moeten.
Fijn dat ze goed loopt!Dat is het belangrijkste :j