[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:20

ga ik hier zojuist naar de vmb (klein soort welkoop), hebben ze voer van st.hippolyt......is een probeersel van ze. Ben benieuwd of het gaat verkopen. Ze hebben voorlopig maar 2 soorten. Heb even een folder meegenomen. Wat vinden jullie van vit.e en selenium bijvoeren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:49

gewoon oud hooi voeren...vaak worden paarden eerder zieker van teveel dan te weinig...ik ben bang dat jij veeeel te graag iets voert....
je houd gewoon erg van je paard(gelukkig)
begrijpelijk hoor,maar met alle problemen die jou paardje heeft wel een beetje riskant...

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:12

Kinke schreef:
ga ik hier zojuist naar de vmb (klein soort welkoop), hebben ze voer van st.hippolyt......is een probeersel van ze. Ben benieuwd of het gaat verkopen. Ze hebben voorlopig maar 2 soorten. Heb even een folder meegenomen. Wat vinden jullie van vit.e en selenium bijvoeren?

Ben je bij vmb in Wesepe geweest? Daar haal ik normaal ook mijn voer, maar ik wist niet dat ze dit nu verkochten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:25

inderdaad Renate. Vorige week lag het er ook nog niet. 't ligt bij de ingang, kan niet missen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:41

Hier heeft een paardenvoerhandel ook eens Hippolyt gehad in zijn assortiment. Maar het was snel weer weg. Het verkocht niet goed en daarbij ging het te snel over de datum. Omdat er geen chemische toevoegingen in zitten, is dat voer maar 4 tot 6 maanden houdbaar. Als ze het dus niet snel verkopen, ligt het te 'verpieteren' in hun magazijn.

Zomaar bijvoeren van supplementen ben ik geen voorstander van als er niet direct noodzaak toe is, of een aantoonbaar gebrek. Je voert dan alleen je portemonnee leeg Bloos

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:24

@Janouk hoe is het met Image?? Ik hoop en duim dat het al weer veeeeeeeeeeel beter gaat!

@Victory-boy, fijn dat Vick beter gaat!!!

@Cow_girl hoop dat het kloppen in de kogels snel weer over is!

Met mij hier gaat het eigenlijk wel goed....sta verbaasd van mezelf hoe sterk ik ben. Het kan niet anders dan dat Es een stuk van haar kracht bij me gelaten heeft. Heb alleen wel maandag een begafenis Verdrietig. De vader van mijn zwager is gisteravond overleden. Allemaal weer zo lekker zo rond deze dagen.

Met Timber ben ik de draad weer aan het oppakken want die is in al die weken een beetje te zwaar geworden Bloos dus op dieet en aan het werk. Wel rustig aan opbouwen want ze heeft natuurlijk een paar weken vrij gehad, maar vanavond ging ze erg fijn!!

Hoop dat jullie allemaal fijne feestdagen hebben!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:01

Ik heb nog geen tijd gehad een mooie kaart te maken, maar wij wensen iedereen hier fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2009!

Gemma, Saros en Aurora

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 01:22

Hier nog even een kerstkaartje: Lachen

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:09

wat een mooie kaarten komen er voorbij!!!
Ik zou toch echt niet weten hoe ik er letters in moest krijgen....
Timbers..ik ben blij dat het goed met je gaat!
Pablo gaat prima...het uitgemergelde paardje van de foto's minder,hij heeft al een paar dagen koliek en is nu te zwak om op te staan,vertelde mijn vriendin door de telefoon.
Ik heb er een hard hoofd in...ze hebben hem een kilo muslie gevoerd zaterdag....en dat moet je met z'on paard nu net niet doen....darmgestel is zich rot geschrokken...de da is er maandag al bijgeweest,maar dat is niet een echte paardenarts.
De kliniek is vlakbij maar een paard wat ligt vervoer je niet..
De overige 20 skeletten in het bos(ik heb ze niet gezien..)is de politie op afgegaan na mijn hele boze in het frans vloekende telefoontje...de eigenaren krijgen tot 5 januari om te zaak te verbeteren...ach ja...er zullen nog meer doden vallen ben ik bang.
Moedeloos word ik hier van...het kan toch niet moeilijk zijn om GEEN paarden te hebben?
De association gaat ze proberen op te kopen,ik heb ze geadviseerd,de gevallen als het paard van de foto,direct ter plaatse in te laten slapen...ze zijn gewoon te ver heen...triest.
Sorry...dit waren weer gezellige woorden op een eerste kerstdag....
Het was niet mijn bedoeling om jullie kerstdagen te verpesten!
Eet lekker vanavond! En misschien binnenkort schaatsen?
Dat mis ik wel!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:34

Wat een verhaal Geerke Ach gut je vraagt je inderdaad af waarom mensen aan paarden beginnen af en toe.
Gelukkig zijn er mensen zoals jij die toch af en toe aan de bel trekken OK dan!
Hopelijk kun je het een beetje van je af zetten tijdens de kerst!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:47

Afbeelding
ook fijne dagen van ons!

de foto is maandag op het strand gemaakt Lachen hij krijgt vandaag zijn laatste spuit met pijnstillers en ontstekingremmers en dan is het afwachten hoe het gaat. tot nu toe loopt hij op een best redelijk tempo maar hij blijft zn voeten nog steeds eerst achter en dan voor neer zetten, dus hij heeft van die klap voetjes.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:42

Ik had nog een vraagje aan jullie.
Wat is jullie mening over de hartog grasmix?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:47

ik heb het ook voor me pony maar helaas lust hij het niet,, nogal moeilijke eter. maar ik kreeg het inderdaad mee bij de fabriek. ik vroeg om lucerne-mix en toen gaf hij me gras-mix erbij want dat kon ook. mits je het met mate geef natuurlijk. bij mij kreeg hij een halve emmer per dag.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:18

Helaas, het kloppen in haar rechtervoet is nog niet over. Balen.... duurt wel erg lang of niet?
Afgelopen maandag is het ijzer terug eronder geslagen... had het kloppen nu toch wel weg moeten zijn of niet?
Haar hoef aan de bovenkant is ook warm...

Ik heb ook nog een vraagje over die magnesium chelaat.
Haar manenkam is nu helemaal los. Ik weet niet of ik er mee moet stoppen of dat ik het preventief door blijf geven, elke dag een beetje? Is er iemand die hier nog magnesium chelaat gebruikt? Eerst als kuur en nu nog elke dag een beetje?

Of toch maar stoppen en kijken of de manenkam weer dikker wordt?

(dat hooi weken blijft een leuke bezigheid, vooral nu het zo lekker koud is.... Nors opkijken

@Timbers: fijn dat het weer een beetje beter met je gaat Ach gut

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:35

@Geerke: Fijn dat het Pablo goed gaat! En die andere paarden… wat een ellende, je snapt niet dat zulke mensen paarden überhaupt in het bezit hebben… en als die association ze overkoopt… dan nemen die ellendelingen vast weer nieuwe paarden… waar het zelfde mee gaat gebeuren. Die mensen moeten ze een verbod op leggen dat ze nooit meer levende wezens kunnen kopen, als ze ze toch niet verzorgen! Frusty Frusty Frusty

@Fancylover: mooie foto zo op het strand… heerlijk, zou ik ook wel willen… elke dag! Hoop dat het met je paard ook snel beter gaat. Die van mij loopt ook nog steeds met klapvoeten, eerst achter neerzetten en dan pas voor.

Maar mijn eigen hoefsmid zei al dat als ze nu haar gaan bekappen op de kliniek dat ze er achter iets meer af halen en dat dan meteen het lopen ook weer beter zou zijn. Nou ben benieuwd… maandag ga ik weer terug naar de kliniek. Neem de foto’s mee en laat ze meteen aan mijn eigen hoefsmid zien, dan kan hij voortaan weer met mijn paard aan de gang, hoeft ze niet meer in de trailer op en neer…. Dat is namelijk geen favoriete bezigheid van der.

@Janouk: we duimen hier nog voor je hoor… heb al even niks meer gehoord… Ach gut

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:34

Haha! Janouk is er wel hoor!

Image is sinds 2 dagen niet meer kreupel, maar ik wilde het even aankijken of het blijvend goed was. Maar Image is zich daarna in de wei helemaal te buiten gegaan aan een feestje Boos! Terwijl de haflinger niet eens meedeed. Image had echt de lente in haar hoofd. Pling
Bokken, steigeren, rennen, glijden: wel een goed teken: ze voelt zich goed. Maar nu loopt ze linksachter met een heel dik been. Koe niet warm, niet gevoelig, niet kreupel, maar wel dik vanaf de sprong tot aan de koot. Dus kijk ik dat maar weer even aan.
in ieder geval loopt ze nu goed met haar gouden hoefje en dat is het belangrijkste.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:05

Ik ook trots op mijn kleine meid.
Het was zulk lekker weer, dat ik besloten had haar weer eens mee te nemen naar het bos. Ze stapte lekker braaf mee, nog geen gekke kuren, maar wel alert en wakker zoals de foto hieronder laat zien (wilde hem graag delen, want ze staat er zo mooi op vind ik zelf Lovers )

Afbeelding

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:55

Shinouk heeft ook de lente in haar bol, gister gingen we rijden, en bokken, echt niet normaal!! Lachen

@Cow-girl ik geef nog steeds magnesium, omdat ze het er erg goed op doet, en ik er gewoon niet meer mee durf te stoppen Boos!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 08:52

Goedemorgen,

Hoest hier een poosje niks van me laten horen Bloos

ook dynamiek had 1,5 week geleden weer aan het rechterbeen een pols, zou het in de lucht zitten? gelukkig gaat het nu goed met haar ben wel sinds 3 dagen over gestapt op ander voer dynamiek wilde marstal vito al een poosje niet meer lekker eten soms liet ze het gewoon staan, nu heb ik safe and sound, en dat eet ze goed! Kan alleen niet zo op de zak zien wat ik moet voeren ze krijgt nu 1 schep per keer, wat geven jullie de paarden van safe and sound per keer?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:45

Janouk: Gelukkig dat Image iig niet meer kreupel is… nou duimen dat dat dikke been ook snel weg is.

Isapaardje: leuke foto! Cheese!

Amable-Chica: alles weer goed met Shinouk zo te lezen… heerlijk!! Ja Tja… dan moet je dat bokken maar even voor lief nemen…. Hahaha

Heb je die magnesium als kuur gegeven en nu geef je het dus nog steeds? Hoeveel geef jij nu dan? En is dat elke dag? Of sla je wel eens over?

Dynamiek: die van mij heeft het kloppen nog steeds… balen… Boos! maar ik weet niet wat ik nu kan doen. Hopen dat de smid maandag zegt, dat het opnieuw beslaan dit kan veroorzaken. Want ik hoop niet dat de onsteking weer begint…. en het ergste is... maandag gaat hij opnieuw haar hoef beslaan... Boos!

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:36

mijn pony is nu 2 weken van de Buut af en heeft sinds 2 dagen weer warme hoeven. de dierenarts vertelde mij dat met dit koude weer en harde grond de hoef te veel belast wordt en dit weer een terugslag geeft. ik was niet de enige die met dit probleem had gebeld.
pony moet weer terug aan de Buut en op zachte ondergrond.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:46

@Cow_girl Ja ik geef nu de helft van de dosering die zij adviseren. Maar dat doe ik sinds kort, dus ik moet nog afwachten hoe ze het daarop doet. En in principe krijgt ze het elke dag, maar heel soms heb ik echt geen tijd om naar haar toe te gaan en dan krijgt ze niets.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:02

Safe en Sound wordt aangeraden een halve kg per 100 kg lichaamsgewicht te geven om aan de nodige vitamines e.d. te komen. Het is vnl. ruwvoer zoals je gezien hebt. Je hebt er dus meer van nodig dan de 'zwaardere' brokken van Vito.

Die harde grond zorgt hier ook weer voor problemen. Gisteren alles nog in orde, vandaag weer heel voorzichtig en houterig, ondanks schoenen. Het zit mede in de spieren ook ben ik toch bang, want hier geen warme hoeven en kloppende kogels.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:31

Cowgirl; zo lang bleef het niet kloppen bij Kylian, maar die is ook minder zwaar bevangen geweest als de meesten hier dus ik weet het verder ook niet.... Ik zou me nu meer concentreren op de beweging (of ze al dan niet kreupelt) dan op die pulsatie die even terug is. Ik weet wel, makkelijk zeggen maar in de tijd dat Kylian herstelde verdween en kwam die pulsatie ook steeds en op advies van anderen ben ik toen meer op de beweging gaan letten. Die pulsatie hou je voor jezelf als graadmeter erbij voor voeren en belasting.

Dynamiek; een volle schep weegt 400 gram. Wanneer mijn paard 's zomers volop in training is en mee gaat op concours dan krijgt ie 6 scheppen; 4x1,5 schep. Zoals nu met de bak bevroren en niet op concours mee dan geef ik de helft anders wordt ie te dik. Maar wat Isapaardje zegt klopt; 6x 400gr is 2400 gram= bijna de helft van 500kg (gewicht van van m'n paard). Dat is veilig om te voeren als je fanatiek rijdt.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:57

Dat kloppen houd ik maar in de gaten Boos! , maar ik heb niks veranderd aan haar voerschema.

Wat ik me wel afvraag... is dat weken wel goed met dit vriesweer?

Als ik het ophang in hooinetten, dan is het hooi alweer zowat alweer bevroren.... is dat niet slecht?

Ik heb het nu een beetje gemengd met droog hooi. Of kan ik beter nu met die vriesweer het weken ff achterwege laten?