[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:22

Balen Daatje.. je kan je DA inderdaad vertrouwen en als het de oorzaak is, is dit ook te behandelen.

Stef mag nu 2 uur per dag met masker op de wei in. Paard is weer helemaal happy. Baasje heeft zweethandjes, maar goed..

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:31

Haha Marieke, kan me de zweethanden helemaal voorstellen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:36

Fijn voor Stef ! Maar ik kan mij voorstellen dat dat stressen is voor jou. :(:)

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:37

Mag ik even jullie mening vragen? Een pagina trug heb ik mijn verhaal gepost over mn paardje.Ff kort; 3 mnd bevangen van cocorticosteroïden en sinds 3 wk weer goed en aan het opbouwen. Staat van 9 tot 5 in zandpaddock en krijgt engels rai hooi. Afentoe een pluk voordroog. Halve kilo krachtvoer en magnesium/vit e/ muscle impulse. Sinds paar dagen weer trugval, warm voorbeentje en niet rad. Gister DA geweest, ontstekingsremmers gehad en weer 3 pasta's fenedryne. (1 pasta per dag)

Nu het volgende. Ze eet het hooi niet. Ze wroet wat en dat was het. Heb het paar x met voordroog gemixt en dan eet ze het wel. Maarja, liever geen voordroog. Nu heeft een stalgenoot italiaans rai hooi. Ik weet dat dit redelijk hoog in fructaan zit en laag in eiwit. DA zegt dat ze dit mag, mits niet onbeperkt. Hoe staan jullie hier tegenover?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:27

Engels of Italiaans raaigraas, als in gewoon hooi of graszaadhooi?

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:47

Ik ga het nog eens navragen maar ik dacht graszaadhooi. Het is erg grof en lang, ruikt goed, niet superkruidig of sterke geur. Het is superdroog. Het lijkt een beetje op op stro gemengt met engels raai qua zicht en tast.

edit: het is gewoon hooi. Graszaad is hier amper te krijgen

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:46

Slowfeeder ? Pluis krijgt momenteel haar hooi uit zo'n net met mazen van 2 x 2 cm, zo kan ze niet zoveel vreten als ze anders zou doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:09

Donsje ik zou het krachtvoer per direct achterwege laten en het hooi van raaigras ook .... raaigras is een opbrengstgras en idd zeer rijk aan fructaan...kan ze nu duidelijk niet hebben lijkt me.
Gewoon weidehooi, liefst later geoogst en water lijkt mij op dit moment het enige wat ze nodig heeft om die hb onder controle te krijgen.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:22

Ja toch eh.. probleem is dat ik wel haar medicijn en suppliment moet geven. Nu mix ik dat met haar brok. Anders krijg ik het er niet in. Ze moet extra magnesium en vit e krijgen. Voorheen gaf ik dat in slobber. Ze is mega gevoelig op dr spieren en valt enorm snel in. Eerder stond ze al met vit tekort wat bijna tot tying-up en leverbot heeft geleid. Vitaminekorrel een idee? En dan 2 handjes p. Dag? Hooi ben ik ook al aan het rondbellen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:51

Justem...een vit-en mineralenkorreltje wat een hooirantsoen aanvult is hier de oplossing :j
Voor de medicijnen misschien in een spuit trekken en in haar mond spuiten ?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:54

In de mond spuiten is hier de enige oplossing voor de medicatie. :roll:
Vitaminekorrel overweeg ik zelf ook, als dit nog lang duurt. Enkel hooi lijkt mij toch wel te weinig voor wat betreft vitaminen ed.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:11

Ik geef de medicijnen in een handje zemelen op advies Dierenarts. Gaat prima

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:13

ze krijgt medicatie in pasta-vorm en zou idd makkelijk te spuiten zijn in haar mond, maar ze krijgt zo weinig. Echt maar een drup, dat juist dat heel moeilijk er in te krijgen is. Ik heb 2 maanden 2x daags pasta moeten geven en 2x daags onderhuids medicatie moeten inspuiten, dat ze inmiddels erg huiverig is geworden voor alles wat maar op een spuit lijkt. Tel hierbij op dat ze al een hysterische rillerige merrie is.. en voila, het recept voor een paniekpaard als ik aankom met pasta in de buurt van haar mond.

maargoed, vitaminekorrel.. suggesties? prijs? waar te koop?
Ik voel me echt een muts nu. Ik loop al ruim 20 jaar in de paarden, lesgeven, paarden trainen en uitbrengen is mijn werk. Maar van hoefbevangen en hooiwaardes weet ik, naast de basiskennis, nagenoeg niets.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:37

Die van mij voer ik al jaren marstall force en ik ben daar tevreden over tot op heden

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:45

Joh ik ben 37, dit is de eerste keer dat ik met een hoefbevangen paard te maken heb. Ik weet er ook nog niet veel van af. :\

Ik kan mij goed voorstellen dat ze je na 2 maand niet graag meer ziet komen met een spuit.

Qua vitaminebrok vind ik zelf Metazoa wel goed.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:48

donsje: Hoe is je paard verder qua gewicht? En weeg je het hooi zodat je weet hoeveel kg je geeft?

Hier krijgen ze de balancer van http://www.jepaardgezondenfit.nl.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:14

Ze staat nu mooi op gewicht maar mag nog afvallen. Ze is zeker niet te dik hoor, maar voor ze te mager gaat worden zal er nog wel kilo of 30/40 af mogen. Ben daar alleen erg huiverig voor omdat ze echt heel moeilijk aan komt en enorm schraal bliift dan.
Pas sinds een maand voer ik haar 100% zelf. Ik ben verhuist van stal. Voorheen vol pension, nu doe het zelf. Dit door omstandigheden. Ik heb advies van de dierenarts gevraagd over de hoeveelheid hooi en krachtvoer. Weet de exacte kilo's niet. Gaat het in principe niet om, ze eet het gewoon niet. Van het engelse raai ging er met moeite anderhalve plak!!!!! Per dag in. En vrat ze gewoon haar stro-stal leeg. Dus ben acuut gaan zoeken naar ander hooi. Ze barst van de honger. Vandaar advies over het italiaanse raai. Dat heeft ze eerder ook gehad (jaar geleden ong) en eet ze wel redelijk goed.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:17

donsje schreef:
maargoed, vitaminekorrel.. suggesties? prijs? waar te koop?

Ik voel me echt een muts nu. Ik loop al ruim 20 jaar in de paarden, lesgeven, paarden trainen en uitbrengen is mijn werk. Maar van hoefbevangen en hooiwaardes weet ik, naast de basiskennis, nagenoeg niets.

Hier idem dito :D Mijn eerste paardje is 30 geworden ( waarvan 25 jaar in mijn bezit ) zonder noemenswaardige problemen. Maar 3 jaar geleden dus mijn merrie met hoefbevangenheid ( beest was gewoon te vet )...door schade en schande moeten leren dus, maar het is ons gelukt ! Nooit opgeven en '' less is more '' is sindsdien mijn motto :Y)

Je hoeft je dus echt geen muts te voelen...ik zou zeggen het is alleen maar positief dat je dit niet eerder tegenkwam. ;)
Wat betreft de vit en mineralen...denk dat de voornaamste hierboven al genoemd zijn...Ik heb ook een tijd Formula4Feet van Equilife gegeven...spul is wel aan de prijs, maar ook heel tevreden over.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:20

Sinds wanneer is bekend dat er juist niet nuchter getest dient te worden? Aangezien ik Flavio in 2011 heb laten testen op IR, wel nuchter dus...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:02

jokari schreef:
Qua vitaminebrok vind ik zelf Metazoa wel goed.

Nadeel daarvan is dat de calcium/fosfor behoorlijk scheef is waardoor magnesium minder goed opgenomen word helaas.

Wil te zijner tijd de vit/min korrel van Lexa proberen. Die van mij wil alleen op het moment alleen niks extra eten behalve zijn boterham pil voor cushing. Wel lekker goedkoop zo. :+

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:23

Een klein dagboekje van ons afgelopen jaar voor onzekerheden en pijn.

XR opname nummero 4 omdat het maar niet beter met je ging.
Afbeelding

De noodzakelijke paddock net klaar na veel zweet. Want weide ging hm niet meer worden voorlopig.
Afbeelding

Je lag bijna de hele dag, je kon niet anders.
Afbeelding

Weer de hs erbij, volgepropt met pijnstillers.
Afbeelding

Nog steeds lag je veel, zelfs een maatje kon je niet opvrolijken.
Afbeelding

Aangepaste voeding en de medicatie icm speciaal beslag gingen dan eindelijk hun werk doen.
Afbeelding

Tot in de late uurtjes waren we met je bezig, dag in dag uit.
Afbeelding

Maar vandaag was je na een voorzichtige rit nog steeds enthousiast en goed te pas.
Afbeelding

We gaan het redden lieve meid, de periode van stress, pijn en onzekerheid gaat ons eindelijk verlaten. Ik voel het aan alles in mijn lijf en ik zie het in je ogen......
Afbeelding

Alle lieve mensen die momenteel in de ellende zitten met hun paardje door de hb, hou vol!!!!
Laatst bijgewerkt door cissie op 23-05-15 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:31

Mooi Cis!

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:30

Mooi Cis.... en dankje

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:03

Mooi Cis !! Wat fijn voor jullie !

En idd : dank je. Want pfff het bezoek van deze avond was weer uiterst bemoedigend *not*.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:05

Wat een ellende Jokari. Heb jij wel al een idee waar je paardje bevangen door geraakt is? Ik wacht met smart de bloeduitslagen af. Ik hoop dat de oorzaak gevonden wordt. Dan kunnen we proberen de oorzaak aan te pakken en hopelijk daarmee ook de hb. Bij mij vanavond ook geen verbetering