Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathiie

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:36

Ik ga zaterdag op controle met Tic. Het is ondertussen 6 maand geleden...
Met momenten vind ik hem correct en andere dagen zakt de moed een beetje in mijn schoenen.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:11

Ik meld mij hier ook. Mijn pony heeft waarschijnlijk van de zomer een ringband blessure (annulair ligament) opgelopen en in oktober is dit ontdekt. Sindsdien staat hij op rust, maar wel 24/7 buiten in de paddock (eigenlijk adviseerde de DA boxrust maar daar ben ik geen voorstander van). In april is het eindelijk tijd voor een vervolg echo, dus hopelijk kunnen we dan iets zeggen over de progressie. Verwachte revalidatie duur is 1 tot 1,5 jaar.

Maar pfoe, wat gaat de tijd langzaam en wat mis ik het rijden..

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:53

Succes Nathiie! Hier gaat het een beetje het zelfde, heel stressvol.

Lottejulia sterkte!

Hoe gaat het met de rest?

Morgen spannende dag, echo. Hopen op goed nieuws. Afgelopen dagen lijkt ze wel redelijk te lopen, niet goed maar ook niet bar slecht. Ontlasten nog wel. Dik en warm ook nog.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:49

@nathiii owww spannend veel aucces alvast.

@rideltje jullie ook heel veel succes voor morgen ga hard duimen

@lotte dan ben je al wel een behoorlijkw tijd bezig. hopelijk goed nieuws na de echo

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:13

Echo gehad, zit wat verbetering in.
Haar toekomst blijft nog steeds onduidelijk.
Ze kunnen niet zeggen of ze ooit weer helemaal goed gaat lopen.
Dat ik er ooit weer op kan rijden is dus ook zo goed als uitgesloten. Hooguit een stap ritje.

Inslapen vond ze haar nog te goed voor.
Het is dubbel op, ene kant duurt al 5 maand en ze loopt nog niet goed, andere kant als je kijkt hoe erg het is geweest zit er wel duidelijk verbetering in.
Ik weet daarom echt niet wat ik moet doen.
Waarschijnlijk het zomer de wei op en kijken hoe ze er vanaf komt en hopen op een wonder. Tenzij dat niet goed gaat.

Morgen gaat ze weer op een klein stukje naar buiten, weer een beetje paard zijn.

Ook hebben ze haar gefilmd voor presentaties voor anderen dierenartsen, omdat deze blessure niet veel voor komt. Vond het prima als zei er van kunnen leren.

Ben er kapot van, weer die onzekerheid. Ik weet het niet meer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:13

@rideltje pfff wat een dubbel gevoel zeg. ga heeeeel hard duimen voor jullie

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:52

en hoe gaat het hier?

hier begint er 1 weer volop praatjes te krijgen. zaterdagavond met stappen aan de hand ging ze goed uit der plaat. zondag d8 ik haar onder het zadel te stappen. 1ste stuk ging prima en opeens halverwege een gyga rodeo(niet grappig opt asvalt).
gister maar stukje zandpaddock bijgegeven. ze heeft de halve dag een kuil staan graven maar gelukkig blijft der been redelijk dun

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:22

Ik mocht vanaf afgelopen weekend weer stukjes draven na overleg met de fysio. De dierenarts vond de filmpjes van het longeren er ook goed uitzien. Linksom ging het rijden goed, rechtsom begon ze toch weer wat te hupsen (tussenpeesblessure rechtsachter). Vandaag voor de derde keer gedraafd en geen gehups. Alleen af en toe een wat kortere pas achter. Dit is nog wel acceptabel. Ik hoop zo dat het vanaf nu vooruit gaat. Ben ondertussen alweer 9 maanden zoet. Ik vind het af en toe zo moeilijk om positief te blijven en de hoop te houden dat het goed komt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 07:37

dat is ook heel moeilijk ook maar elke ministapje vooruit is er weer 1.

hoe is het met alle paardjes hier?

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:13

Ik volg dit topic al heel lang. Al vanaf vorig jaar augustus. Toen is bij mijn paard een tussen pees blessure(rechtsvoor) gevonden. Helaas door omstandigheden is eind vorig jaar ook nog een diepe buiger(rechtsvoor) beschadiging gevonden. Deze was niet zo erg als de tussen pees gelukkig. Ze is 2x behandeld, wil de dierenarts in April weer laten komen om een echo te maken. Been word naar mijn idee steeds sterker gelukkig, nu hopen dat het zo ook op de echo is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:01

Ik ben intussen weer stukjes aan het draven. De ene keer gaat het redelijk goed, de andere keer minder. Heb een filmpje van het rijden naar de fysio gestuurd en ik wacht op een belletje van haar.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:57

Hierbij klein verslagje van hier ....

Lees jullie ups en downtjes belangstellend mee in de hoop te lezen dat de blessure "echt" een keer achter de rug is.
De weken dat het 's nachts koud was en de wind ook nog eens uit het noord/oosten kwam bleef beentje van mijn merrie zo heerlijk dun en durfde stiekem vertrouwen te krijgen, (buitenluik is op het noord/oosten). Nu de temperatuur wat warmer wordt is haar beentje ook weer wat gevulder.... pffff !!
Tijdens rijden geen onregelmatigheid oid te merken, na beweging beentje weer dunner.

Volgende maand mogen ze het land op, ik geef haar in het begin een afgepast stukje en wil dan na een maand nogmaals echo laten maken om hopelijk wat onzekerheid weg te nemen, want in principe mocht ze qua opbouwschema zo goed als alles weer.
Heb groene leem besteld om haar 's nachts maar in te kleien ....

Voor jullie ook succes en sterkte !!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:35

Ik mag van de fysio mijn paard meer oppakken. Ze mag een half uur aan het werk. Eerste tien min rustig aan, daarna wat ronder instellen en flink actief rijden. Ik liet haar te lang worden waardoor ze aan de voorkant gaat compenseren. Ik was nog te voorzichtig.
Vandaag dus wat pittiger gereden en ik moet zeggen,dat ging best lekker!
Been van mijn paard is alleen de eerste 2 maanden iets dikker geweest. Nu nergens last van.
Inmiddels ben ik 9 maanden bezig en we zijn al aardig op weg naar herstel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 06:54

lees op zich hier wel allemaal goed nieuws :d.

@seebee eigenlijk mag het dan gewoon weer koud gaan worden he.

hier staat ze sinds week of 2 op iets grotere paddock met stukje zand erbij zodat ze overdag ook kan liggen. sindsdien is der been eigenlijk elke keer dun. heb der alweer 2x onder het zadel in de bakje gestapt en al keer op straat. mogen eigenlijk woensdag terug voor echo maar heb nog geen afspraak gemaakt en nog niet geoefent met trailer laden aangezien vorige x een ramp was. dus denk dat het toch week later gaat worden.
gister had wel mn andere weer iets volgelopen been dus ik meteen hartverzakking maar davonds was het weer rustig

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:12

mogen morgenvroeg weg voor echo. ben benieuwd

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:55

Ik kom even binnen vallen...

Mijn paard loopt sinds zondag opeens kreupel toen ik haar uit de stal haalde. Been was iets warm dus gekoeld en daarna cooling gel erop gedaan en weer op stal gezet.
Later in de middag liep ze weer goed en gister was er ook niks. Gister wel de cross gereden die gepland stond. Hele cross niks aan de hand tot dat wij terug gingen naar de trailer. Paard weer helemaal kreupel, alleen het been is verder niet meer warm of iets geks. Vanmiddag komt eerst de hoefsmid langs en anders de DA ook nog.. zou dit kunnen duiden op een peesblessure?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:54

Kan zoveel zijn..

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:02

Hier ook slecht nieuws..
Na een jaar goed gegaann te zijn vd week kreupel uit de paddoc. checkligament beschadigd en rond de kogel de opp buiger onder de kogelplaat. Rare is met al ddie blessures is ze nooit kreupel geweest maar nu echt in draf stokkreupel..staat nu in drukverband en ga donderdag weer scannen maaar zie het somber in.. als ze weer rad word ga ik denk ik gewoon een veulentje fokken. Ben dat gestress erop echt beetje zat.. twee jaar geprobeerd en alles aan gedaan. Ze kan blijkbaar het werk niet meeer aan..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:58

kan idd heel veel zijn. maar zou wel even oo het harde stappen en desnoods even een echo voor de zekerheid.

@ivanaaaaa neee ga heel hard duimen dat het allema meevalt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:00

gister controle gehad. ze stond al binnen 5 min op de trailer. op kliniek keibraaf ze liep goed. toen echo en ze keek en toen keek ze naart paard en vroeg nog eens of ze wel bij het goede been zat. er was niks meer te zien zelfs geen littekenweefsel. enigste als ze de weefsel bekeek week de ene nog net iets af dan de andere. maar verder niet. toen volgende dilemma hoe we de draf gaan opbouwen. maar afgesproken dat k het naast de fiets ga proberen. ook wat meegenomen tegen de gespannen spieren en ze is weer zo enorm scheef maar dat is van latere zorg

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:12

Supervixen heeft weer fijn gereden, super!
Ikke20 super dat het zo goed genezen is!
Anicadegraaf, zoals al word gezegd zou het Veel kunnen zijn helaas.. een echo zal meer duidelijkheid geven :) hou je ons op de hoogte?

Ivanaa, jeetje wat balen zeg.. hopelijk herstelt ze weer goed.

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:20

Hier vandaag weer even gekeken hoe ze liep op het harde, beter dan een maand terug gelukkig! :) nog wel kreupel maar lang niet meer zo erg kreupel als een maand terug.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:48

Ikke20 mag je niet aan de longeerlijn opbouwen?? Ik mocht dat wel. Ik ben nu galop aan het opbouwen aan de longeerlijn.
Een dry needling behandeling heeft mijn paard heel goed geholpen om zich fijner te voelen. Misschien ook wat voor die van jou ikke20?

Draven doe ik wel onder het zadel maar alleen lange lijnen in de binnenbak (70m) en af en toe een grote volte.
Het actiever en ronder rijden gaat best goed, ze is alleen wel af en toe wat boos dat ze harder moet werken. :')

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:07

Hier lijkt het beetje bij beetje de goeie kant op te gaan.
Ze loopt nu in stap voor 80% goed.
Buiten staan apart op een klein stuk gaat ook goed.

Laatst heeft ze even met wat rustige pony's in de binnenbak gestaan door slecht weer, bokken en doen zo gek. Helaas kon je dat wel meteen merken, been wat dikker liep wat minder, gaat gelukkig nu weer beter.

Enige waar ik straks mee zit, hoe het moet als ze de wei weer op gaan in een grote groep.
Tips zijn welkom :o

Ikke20: Super nieuws! fijn!
Supervixen: fijn dat het de goeie kant op gaat!
horsieslii: Fijn dat het steeds weer wat beter gaat? Welke blessure heeft u paard? Of heb ik daar over heen gelezen? :o
IVAANAA_ : Sterkte :(:)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:35

@supervixen. nee longeren enz is echt zwaar uit den boze. dit is geen paard die rustig zn rondjes doet aan de longeerlijn en het letsel zat op de buitenkant vd pees dus veel draaien mag ook nog niet. het ia nou allemaal rechtuit nog.
ik heb al iemand die haar helpt d.m.v cranio sacral dat werkt voor dit paard heel goed gelukkig.

@rideltje wat een gaaf nieuws heerlijk. en tips ehm kan je niet een klein stukje wei afzetten en dat elke x vergroten zodat ze langzaamaan steeds meer ruimte krijgt?