[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:57

Jannepauli schreef:
Toch heb ik ergens gelezen dat spelt een minder heftige insuline reactie opwekt dan 'gewoon' graan .. maar waar ik dat gelezen heb? Ik ga m'n hersens 's laten kraken..

ik heb dat ook ergens gelezen....maar ik blijf eigewijs...graan is voor kippen :D

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 23:03

Mee eens hoor Geerke, ik geef mijn dames ook geen kippenvoer!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:17

lolclub schreef:
Embe schreef:
Witte lijn aan beide hoeven is oke... equi librium werkt mijn hs mee :-)

ligt dat er nu ook onder ?
Is het andere voetje destijds helemaal niet aangetast geweest, en heeft deze nooit een verbreding vd witte lijn gehad ?

Nee, nu geen Equi Librium maar een 'gewoon' ijzer... ik weet niet of het andere voetje destijds aangetast is. De pony was ten tijde van de kanteling niet van mij. Ik heb hem gekregen van de vorige eigenaar, zo'n vier jaar geleden. Ik zal morgen alles zo goed mogelijk hier neer zetten incl foto's. Ben erg blij met jullie op- en aanmerkingen en meedenken.

Is het zinvol 't andere pootje ook op de foto te laten zetten?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:19

Lolclub, hoe voel ik echt het verschil tussen gewoon een dalletje en een opgezette kroonrand ?
Ik zal vanavond of morgen even een foto maken van zijn hoeven :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:26

Da's niet zo moeilijk hoor!
Je strijkt met je vinger vanaf het pijpbeen (voorzijde!) naar beneden richting de kroonrand van de hoef: valt je vinger net boven de kroonrand in een gootje dan heb je een 'dalletje' - is de kroonrand opgezet, dan voel je een hobbeltje. Dat hobbeltje voelt ook door het verzamelde vocht vaak een beetje voos aan.
Paard moet wel recht op de voeten staan, dus niet met een been naar voor of naar achter.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:30

Hier ook geen kippen op stal.....haha

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:11

JP, dan ga ik vanavond nog eens goed voelen want ik ben nog niet helemaal zeker wat het juist is :D

Trouwens, wat ik hier nog niet had gezegd, via mijn universiteit heb ik toegang tot meer dan duizend onderzoeken over laminitis via allerlei databanken. Dus als ik er voor iemand eens eentje moet opzoeken, laat maar weten :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:20

Ik kom ook weer een keertje binnenvallen...
Weer een hoop gelezen, maar kon niet vinden wat ik zocht :o :(:)
Mijn bejaardje is zwaar hoefbevangen geweest en inmiddels doet ze het echt weer super. De vorige keer toen de DA er was heb ik hem de vraag gestelt wat ik haar kon voeren zodat ze weer een beetje bijkwam. Vond haar mager worden, maar hij zei dat ze er goed uitzag. Maar nu ze nog iets magerder is geworden vraag ik me af wat ik nou het beste kan voeren. Voer vrij arm hooi (onbeperkt) en daarbij krijgt ze vito van marstall... Hebben jullie nog goede tips?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:10

Embe, ben je nog terug geweest vandaag? Ben benieuwd.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:13

@Rianneke

Misschien is ongemelasseerde bietenpulp wat voor je paard ?

en als ze haar ruwvoer slecht verteerd of tanden mist zijn de Seniores Priores van Subli wellicht een optie.
dit is een compleet voer en kan ruwvoer geheel vervangen, voor zover ik het weet bevat het "slechts" 15% zetmeel/suiker
het is daarnaast een goede dikmaker ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:14

Persoonlijk vind ik de Priores maar niks. Het is heel stoffig en ik vond het niet lekker ruiken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:15

@Rianneke ik denk dat je het goed doet. Hooi is ook wel opletten als je verandert van hooi, sommig hooi is te rijk. Juist omdat je zoals ik begrijp geen gras voert is een supplement erg belangrijk. Ik voer zelf vital van Pavo bij is maar 100 gram per dag naast dat ik ook een hooianalyse heb laten doen en daarom weet wat er in mijn hooi zit aan suikers en mineralen.
Vitamines gaan langzaam of soms sneller verloren in hooi, de mineralen blijven er wel in tenzij je gaat weken, dat is nog niet echt duidelijk bij mijn weten wat er dan verloren gaat aan mineralen.
Als je paard afvalt zou ook bietenpulp misschien wat extra kunnen doen om op gewicht te blijven, granen en brokken beter niet doen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:17

DubbelDun schreef:
Persoonlijk vind ik de Priores maar niks. Het is heel stoffig en ik vond het niet lekker ruiken.

Je moet van de priores wel eerst slobber maken, het moet zelfs 6 uur staan voordat je het mag voeren.
er zit een hoog aandeel bietenpulp in en dat moet eerst wellen.
ik geloof dat de mengverhouding 1 seniores op 3 water is

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:17

Ik kom ook binnenvallen. Helaas is mijn mini vandaag weer licht bevangen gediagnostiseerd.
Hij mag 3 weken niet op de wei, heeft pijnstilling + bloedvatverwijders en mag paar kleine plukjes hooi per dag.
Hierna weer opbouwen met graasmasker in de wei. Hoe zijn jullie ervaringen met de Greenguard? Hij ziet er zo apart uit namelijk, en ik vraag me af of ze hem niet makkelijk kunnen verschuiven of kapot maken??

En hoe zijn jullie ervaringen met Prodocomplex, Drainage Compositum en Laminix?

En kent iemand Equilife F4F?

Sorry voor de vele vragen :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:20

@Karin_deB : persoonlijk zou ik hem met dit weer niet meer op de wei willen hebben. De Greenguard vind ik persoonlijk een raar ding, ik heb liever een 'mandje' als grasmasker.
Ik voer sinds kort Equilife F4F dus kan er nog niet veel over zeggen. Tot dusver gaat het goed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:22

Karin_deB schreef:
Hoe zijn jullie ervaringen met de Greenguard? Hij ziet er zo apart uit namelijk, en ik vraag me af of ze hem niet makkelijk kunnen verschuiven of kapot maken??

Vind hem ideaal alleen helaas zijn de riempjes snel zoek bij die van mij. :+
http://www.youtube.com/watch?v=FjcQTv7OLX8
Laatst bijgewerkt door Marcella op 21-02-11 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:27

@Karin etc, welke bloedvatverwijder krijgt hij?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:29

DubbelDun schreef:
Ik zat net even opde fructaanindex te kijken
http://www.hoefnatuurlijk.nl/cgi-bin/fructindex.cgi
Ik heb hem nog nooit zó hoog gezien :oo

Sinds de ontwikkeling hiervan.... heb ik 1 x een index van 56 gezien... vroeg me toen al af of dat ding op hol geslagen was!
Het kán dus nog hoger... HB'klantjes zouden bij mij absoluut nu niet op het gras komen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:31

Ik vond hem met 21 al hoog :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:44

Karin_deB schreef:
Ik kom ook binnenvallen. Helaas is mijn mini vandaag weer licht bevangen gediagnostiseerd.
Hij mag 3 weken niet op de wei, heeft pijnstilling + bloedvatverwijders en mag paar kleine plukjes hooi per dag.
Hierna weer opbouwen met graasmasker in de wei. Hoe zijn jullie ervaringen met de Greenguard? Hij ziet er zo apart uit namelijk, en ik vraag me af of ze hem niet makkelijk kunnen verschuiven of kapot maken??

En kent iemand Equilife F4

Ik lees uit je tekst dat hij weer bevangen is geraakt, is de weide helemaal ontzeggen dan niet een betere optie ?
Je zou kunnen overwegen om de pony in de toekomst alleen in veilige periodes een korte tijd te laten grazen.
na een eerste keer bevangen zijn geweest worden de meesten toch een stuk gevoeliger voor suikers in de voeding, en een volgende bevangenheid ligt dus sneller op de loer
F4F is een vit/min supplement op basis van een lucernebrokje en is bedoelt als aanvulling op een hooirantsoen.
mij bevalt het goed ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:49

countrygirl schreef:
Sinds de ontwikkeling hiervan.... heb ik 1 x een index van 56 gezien... vroeg me toen al af of dat ding op hol geslagen was!
Het kán dus nog hoger... HB'klantjes zouden bij mij absoluut nu niet op het gras komen!

Hier komt helemaal niks op het gras nu, HB-er of niet ;)
de jonge sprieten komen al op door de "warmte" van afgelopen weken en dan nu het vorstige weer en die volle zon er overheen... brrr

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:55

Ik heb ze ook thuis gehouden vandaag, ze hebben de hele dag staan balen in de paddock, maarja, nix aan te doen. Wordt 't morgen weer 't zelfde?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:58

mysa schreef:
Ik heb ze ook thuis gehouden vandaag, ze hebben de hele dag staan balen in de paddock, maarja, nix aan te doen. Wordt 't morgen weer 't zelfde?

Nog erger zelfs...
ze voorspellen -9 vannacht en doordat de hele dag de temperatuur niet boven de +3 is geweest is de opbouw van fructaan gewoon doorgegaan.
pas eind van de week stijgt de temperatuur weer en verwachten ze wolken en neerslag

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:00

Karin_deb, ik geef mijn HB'er ook F4F, nu een 20 dagen ongeveer. Het bevalt mij heel erg goed, ik heb net een tweede emmer besteld :) Er zijn heel wat mensen tevreden hier over, als je de zoekfunctie even gebruikt kan je dat vinden. Wel herinner ik me dat er een aantal personen vonden dat hun paard (of waren het vooral pony's ?) daar toch terug vetophopingen door kregen :)

edit: Bestaat er een soort test om te zien of je paard fructaan-gevoelig is ? Of kan hij dat worden na HB, om dit dan te testen ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:20

Liene schreef:
edit: Bestaat er een soort test om te zien of je paard fructaan-gevoelig is ? Of kan hij dat worden na HB, om dit dan te testen ?

IR is fructaangevoelig, EMS=IR+HB
IR kun je aantonen via bloedonderzoek bij de gezondheidsdienst voor dieren, via insulinepakket. De dierenarts weet hoe dit zou moeten gaan en dat pakket aanvragen.