Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:14

Dank je 'cowgirl' ik denk ook dat ze dit heeft over gehouden van die verwaarloosing toen bij die man.
Ze verdient dit echt niet,tis zo'n ontzettend lief dier.
Ze stond steeds op dezelfde plek,kon echt geen stap verzetten.Ik heb emmers water bij haar neer gezet en de bak biks naar haar gebracht,ze kon er zelf niet komen.
Maar wat een opluchting dat die zweer open is,ze loopt in ieder geval weer!
Vanmiddag moet ik de D.A. bellen en zal eens wat info vragen of er iets aan te doen is om die zweren te voorkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:05

Filmpje van vanmiddag:

Hoe vinden jullie 'm lopen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:42

Lijkt toch wat voorzichtig . Mn RV

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:52

Hmm, ik vond juist linksvoor... maar dat denk ik misschien ook wel alleen omdat ik weet dat LV 't kapotst is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:53

Beetje moeilijk.zien , maar zag RV moeilijk weg zetten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:56

Ik heb er nu wel 10 keer naar gekeken en ik zie het nog steeds niet :+ Ben in elk geval blij dattie voorzichtig doet, moet 'ie nog even zo blijven doen en als bekapper is geweest zullen we eens zien hoe hij dan loopt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:59

Ik zag ook het meeste LV hestejente. Maar hij stapt ook niet echt in een rechte lijn natuurlijk...

@ gohya: heb je toevallig ergens het verhaal van dat paardje al beschreven? Ik ben benieuwd naar de geschiedenis waar jullie het hier over hebben.
Wel heel erg vervelend voor de 3e keer hetzelfde! Jasses, arm paardje. Is Metacam slecht bij ontstekingen, dat je het niet meer geeft? (weet het niet?)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:05

@Safiera
Volgens mij staat het verhaal over Fyanne hier ergens op Bokt,ik zal zo eens zoeken.
Dit dier heeft een verschrikkelijke tijd gehad met veel ellende en pijn.Dankzij Cowgirl en nog iemand heeft ze het gered daar op stal.
Ik had de D.A. gebelt vandaag en ik moest het laatste restje Metacam gewoon geven,omdat het ook pijnstillend is.Verder moet ik het been nog koelen en de hoef schoon maken met water,en elke dag in de gaten houden.
Zo heb ik dat de vorige keer ook gedaan,ik smeer er nooit iets op.
Ik heb vandaag foto's gemaakt v.d. hoef,de wond word groter/breder.[zal ze zo uploaden].

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:06

Nee da's waar Safiera, z'n hooibultjes liggen zo'n beetje overal en nergens. Ik zie 'm vooral RA snel naar voren schuiven terwijl hij LV nog aan de grond heeft. Dus gewicht op RA om LV wat te ontlasten. RA is er ook het minst erg aan toe, ironisch genoeg :Y)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:19

Ja, dat zag ik dus ook. RV wordt langzaam (kun je voorzichtig noemen) neergezet, maar dat been is wel lang aan de grond. LV wordt heel snel ontlast, en dan idd door RA maar ook door weer op RV te gaan staan.

@ gohya: Ik dacht al dat er een verhaal aan vast zat wat ik niet kende, en cowgirl duidelijk wel :D
Maar ik ben erg benieuwd naar het Metacam-verhaal? Ken het spul zelf vooral als pijnstiller eigenlijk (die niet werkte bij onze hond). En stiekem ben ik erg geïnteresseerd in het medische.
Logisch eigenlijk dat de wond meer open gaat. Er komt toch druk op, en heb het vermoeden dat er een hoop uit moet... Zoiets krijg je toch ook amper schoon van binnenuit, of niet? Om fatsoenlijk alles uit te spoelen moet het hele been zowat open gemaakt worden bij wijze van spreken. En dat is ook geen doen natuurlijk.
Zou het trouwens geen granuloom (meen dat ik het goed zeg) kunnen zijn? Verschillende ontstekingen op dezelfde plek... Abces-achtig wat er dan uit komt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:22

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:29

Haar hoef vandaag.
Afbeelding
Afbeelding

W.b.t. de metacam,die kreeg ik dus voor een pees ontsteking,omdat we niet wisten dat het een hoefzweer was.De hoefsmid kon niets vinden toen en zei peesontsteking.
Ze kreeg een dosis voor 500kilo [dat weegt ze zeker] en het laatste beetje [voor 100kilo] moest ik haar toch geven,omdat het een pijnstiller is/inzit.

Hierbij de link over Fyanne.
[ITP] Maak kennis met Fyanne.Een paard dat veel leed en pijn had.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:46

Dankje voor de link! En Metacam is dus (vooral) ontstekingsremmer, wist ik niet.

Wat de vossige ijslander (hoe heet hij ook weer? :o ) betreft... Daar lijkt hij alles normaal te belasten. Gelukkig maar, valt het mee, tenminste op dit filmpje.

Onze pony (verdenking op HB imo) gaat het weer goed/een stuk beter mee. Loopt weer bijna normaal uit zichzelf door het paddock paradise. Vandaag weer iets intensiever getraind met wat stukken draf. In de rijbak kun je niet zien dat ze ook maar ergens last van heeft. Op het harde niet geprobeerd, morgen doen.
Wel heeft afvallen nog veel prioriteit en ook het gras blijf ik beperken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:58

Safiera schreef:
Wat de vossige ijslander (hoe heet hij ook weer? :o ) betreft... Daar lijkt hij alles normaal te belasten. Gelukkig maar, valt het mee, tenminste op dit filmpje.

Hij heet vos. Op het tweede filmpje kan ik idd ook niks abnormaals zien. Aan paard verder ook niet, hij zondert zich niet af van andere paarden, wat hij wel doet als er wat met 'm is. Hij doet eigenlijk heel normaal, en daar ben ik erg blij om.

Fijn dat jouw paardje beter gaat, rijd je ook weer? En waarom wil je haar weer op het gras hebben als ik vragen mag? :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:14

Is mijn zusjes pony, maar inderdaad, we rijden weer met haar. Gisteren vooral stappen in de bak en vandaag dus stukken draf.

Ik wil haar op het gras hebben... nouja :/ Meer 'noodzaak' denk ik. We hebben een pad/paddock, waar wel (heel korte) grasjes op staan. Haar daar af halen kan ik simpelweg niet.
We hebben daarnaast 6 postzegelweitjes van 10x10 meter. Daar is pony een paar dagen niet op geweest.
Het is alleen zo dat onze pony's met z'n tweeën staan, en ik onze andere pony het gras niet wil ontnemen. Alleen zetten is voor mij geen optie, ook omdat de pony's allebei bij de stal moeten kunnen om te schuilen tegen de vliegen/zon.

Nu beperk ik de uren op de weitjes nog meer. Was het eerder 6 uur per dag gras (en om de twee dagen een nieuw weitje) nu is het 4 uur gras. Doen ze ook wat langer met een weitje.

Al blijft het zo dat het gras niet echt wil groeien... Liefst heb ik lang gras waar ze op komen, ivm fructaan.

We staan nu wel ideaal dichtbij, heel blij met onze stalling, dus verplaatsen zou echt pas gebeuren wanneer het echt medische noodzaak is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:24

Mja, als je een nieuwe (?) track hebt met nog wat grasjes her en der kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Paddock waar vos staat is tijdje terug ook een grasstukje bij getrokken en daar staan ook nog wat groene stoppels. Ben 'm dus maar meer hooi gaan voeren, gelukkig lust hij dat graag en had hij even geen oog meer voor het gras.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:40

Ja, nieuw is ons stuk redelijk. Heb het vorig jaar helemaal zelf afgezet :P Of bedoel je dat niet?

Er staan grasjes op het pad, omdat ze niet alles kapot lopen. Zijn maar met twee en mijn pad is vrij breed + brede stukken voor- en achteraan. In de winter was wel alles stuk, maar nu groeit er toch weer wat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:49

Met brede tracks en maar 2 paarden ga je 't ook niet makkelijk grasvrij krijgen, hoe lang is je track in totaal? :) Ik neem aan dat je je track en dus ook het gras dat er staat in elk geval niet bemest :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:59

Nee, de track bemest ik niet. Al zou dat misschien wel beter zijn voor het gras. (Tekort aan voedingsstoffen levert ook weer stress, en dus fructaan op)

Mijn pad is 4 meter breed op de twee lange stukken, en dan 60? meter lang.
Weiland is een rechthoek. Op de twee korte zijdes zijn paddocks, dat zijn stukjes van 10x28 denk ik.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 01:49

gohya schreef:
@Safiera
Volgens mij staat het verhaal over Fyanne hier ergens op Bokt,ik zal zo eens zoeken.
Dit dier heeft een verschrikkelijke tijd gehad met veel ellende en pijn.Dankzij Cowgirl en nog iemand heeft ze het gered daar op stal.
Ik had de D.A. gebelt vandaag en ik moest het laatste restje Metacam gewoon geven,omdat het ook pijnstillend is.Verder moet ik het been nog koelen en de hoef schoon maken met water,en elke dag in de gaten houden.
Zo heb ik dat de vorige keer ook gedaan,ik smeer er nooit iets op.
Ik heb vandaag foto's gemaakt v.d. hoef,de wond word groter/breder.[zal ze zo uploaden].

Die ander was ik. En jeetje wat is ze opgeknapt zeg. Het zal mij niks verbazen als ze blijvende schaden heeft opgelopen van de eerste hoefzweer. Die was zo ernstig dat uiteindelijk de hele hoef had los gelaten. Toen ik haar toen der tijd op een dag uit de modderige paddock haalde bleef er letterlijk een halve hoef achter in de blub. Hierdoor heeft ze lange tijd op het binneste van haar hoef gelopenen stond dan ook nog eens in een dikke laag mest. Dit kan nooit goed geweest zijn voor een hoef.

Misschien is die ontsteking nooit goed weg gegaan en komt hij daardoor steeds weer terug. Al eens een bloedonderzoek laten doen? Misschien dat dat wat duidelijkheid geeft over de steeds terug kerende zweer. Ik weet niet of je de ontsteking van een hoefzweer terug kan vinden in het bloedbeeld hoor, maar is een idee om te bespreken met je DA

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:48

Safiera schreef:
Nee, de track bemest ik niet. Al zou dat misschien wel beter zijn voor het gras. (Tekort aan voedingsstoffen levert ook weer stress, en dus fructaan op)

Weiland is een rechthoek. Op de twee korte zijdes zijn paddocks, dat zijn stukjes van 10x28 denk ik.

Klinkt leuk zeg :) Ik heb opdracht gekregen om m'n paard vooral niet meer op met kunstmest of drijfmest bemest gras te zetten, denk dat je voor die voedingsstoffen beter voor goed, schoon hooi kunt zorgen...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:23

hestejente schreef:
Safiera schreef:

Klinkt leuk zeg :) Ik heb opdracht gekregen om m'n paard vooral niet meer op met kunstmest of drijfmest bemest gras te zetten, denk dat je voor die voedingsstoffen beter voor goed, schoon hooi kunt zorgen...

Oh, ook apart zeg. Ik heb veel info bekeken over gras wel/niet bemesten en kom er op uit dat je het best wel kunt bemesten (bodems in NL worden veel te arm) maar niet met drijfmest. Drijfmest (en kunstmest voor koeienlanden) geeft een enorme groeispurt en dus veel eiwit en fructaan ineens. Ook bevat het niet de juiste mineralen/te weinig magnesium bijvoorbeeld.
Ook hooilanden zouden in het meest ideale geval bemest worden met (kunst)mest voor paardenweilanden. Heb zelf een dergelijk, maar wel duur spul gestrooid. Had zelfs vertraagde afgifte, waardoor het gras gelijkmatig groeide. Al moet ik nu misschien opnieuw bemesten... En dat is toch wel een heel klusje met zo'n gazonstrooier :')

Voor de voedingsstoffen voer ik sowieso een supplement, maar dat daargelaten. Hooi is ook goed, (en moet goed zijn) maar ook daar heb je aan 'onbemest' hooi vrij weinig.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:13

singasong schreef:
Daks schreef:
misschien heeft 1 van jullie tips wat ik hiermee kan.

......
LET op zaterdag komt de smid

Ik ben erg benieuwd naar nieuwe foto's!

zie hier de hoef na 4 weken
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:20

Ik had ook nog foto,s beloofd , weet alleen niet meer waarvan .
Heb wel een nieuwe aanwinst met veel.problemen . Oa hoefbevangen 4 kant oig heel dicht er tegen aan , lever en darmen liggen ook zwaar in onbalans .
Kortom project wat terug op de rails moet ...
Mini paardje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:48

Wat leuk een nieuw paardje, gefeliciteerd! Zou je niet foto's maken van die breakover?

Daks, mooi opgeknapt zeg :)