[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:34

Goh Nitro, dat zijn nogal wat problemen die je daar hebt... ik neem aan dat je bedoelde dat het paard een 'sincker' heeft, dus dat het hoefbeen (bijna) door de zoon heen is? Heeft het paard dan aangepast beslag gekregen? Bij een sincker is dat wel nodig want zonder dat is iedere stap die het paard doet een kwelling, het risico op ontstekingen wordt steeds groter en pijnstillers hebben dan nog maar weinig effect!

Kennlijk duurt deze situatie al heen lang - met wijziging van voeding zul je dus niet veel meer kunnen doen ( de acute fase is al lang voorbij ) alhoewel het sowieso beter is om zo weinig mogelijk brok te geven - hooi en gras geven voorlopig voldoende voedingsstoffen.
Wat zegt je hoefsmid ervan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:05

Nitro, dat klinkt behoorlijk ernstig. Verder ben ik het met jannepauli eens, hooi geven en beperkt gras. Ben ook benieuwd of er foto's zijn gemaakt en hoe het eruit ziet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:11

ik heb ook nog een 'leuk' geval. Het betreft een shetlandpony die bevangen is geweest. Hij is in ieder geval de laatste 8 jaar niet ontwormd. Zelf lijkt me ontwormen met fenbendazol niet verstandig ivm de gevoeligheid voor hoefbevangenheid. Maar hoe nu verder?? iemand suggesties?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:06

acht jaar niet ontwormd?wauw....eerst eens halve dosering geven,dus voor 100 kilo?ivermectine....dan na een dag of tien de gewone dosering ,ik geef mijn shet altijd voor 200 kilo....
Halve dosering vanwege het misschien aanwezig zijn van bloedwormen in de aderen....als die allemaal tegelijk doodgaan kan het voor een verstopping zorgen in de aderen en dan is het einde verhaal....
Even off-topic....ik was weer even langs mijn vriendin langs.
Zij werkt bij een kasteel z'on 40 km van bordeaux af...bij mensen die paarden opvangen....ze hadden weer een paard erbij gekocht....broodmager,vol met rain-rot en vol met bloedwormen....er staan er nog 21 zo ergens in een bos...ik heb de gendermerie maar gebelt in het betreffende dorp,ze zouden meteen gaan kijken...laten we hopen dat ze meer doen dan
kijken...triest...ik kan de foto wel even in een linkje zetten...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:19

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:48

Lief forumlid van een ander forum voor me gemaakt!!

Ik stond net onder de douche en schrok van mezelf. Ga ik op de weegschaal staan blijk ik 5 kilo kwijt te zijn Bloos! en ik woog 55 kilo (1.68 lang) dus dat tikt best aan Bloos

Af en toe voel ik de kracht van Es en soms ben ik hem even kwijt....vandaag op het werk allemaal van die stomme vragen, in plaats van dat ze vragen hoe het met me gaat en hoe of wat, wordt er gewoon even recht op de man afgevraagd of ze nu al weg is en of de slager haar heeft opgehaald Nors opkijken oh ja en ook een leuke vraag was wat ze er dan mee doen bij de Rendac No Cheer
Alsof ik me dat wil herinneren.....geloof dat ik daar niet over wil nadenken zelfs Misselijk

Bovendien hadden ze ook weer leuke dingen laten liggen waar ze zelf niet zo goed uitkwamen.....dan denk ik ook wel eens "en als ik nou onder een bus kom, wie gaat dat dan doen Rolleyes " want mijn kop stond nou echt niet naar de bende opruimen die een ander van het werk gemaakt had. Maar goed ik heb me er doorheen geslagen. Nog maar 2 dagen en dan vakantie!

Dus ik was weer even van het padje af, maar net met een dinnetje gesproken en dan voel ik die kracht weer opkomen. Nu nog vasthouden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:00

nou,nou...leuke collega's....essie was een beeldschoon paard met een appart kolletje!!
verbazingwekkend hoe snel je van gezond paard naar ziek paard kan gaan....er zaten zelfs foto's van deze herfst tussen ...of niet?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:02

geerke, verschrikkelijk gewoon Verdrietig En zo staan er nog 21?! Walgelijk.......

Timbers, tja, wat kun je ervan zeggen? Sommige mensen zijn nu eenmaal heel erg onbenullig Knipoog Lekker naast je neerleggen, ze weten niet beter Knipoog

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:06

Ja ach sommige mensen zullen het gewoon nooit begrijpen Slapen
Maar goed ik probeer de draad positief op te pakken!!

Er zitten zelfs nog foto's bij van de laatse dag Verdrietig

Het is inderdaad razend snel gegaan....ik ben bang dat we door de hoefzweer linksachter een beetje afgeleid waren en de hb niet snel genoeg "behandeld" hebben. Maar goed het is gegaan zoals het is gegaan en Es heeft geen pijn meer dat is het belangrijkste!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:33

Mooi filmpje en geweldige foto's ... vormen een fijne herinnering voor je.
Hoe is Timber er onder? Zo te zien waren ze veel samen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 01:17

Tjee, Geerke.. als je ziet hoe wij hier in het topic alles op z'n kop zetten om onze beestjes maar veilig en gezond te houden en je ziet dan zoiets.. wat zijn mensen dan toch verschillend..
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zo een dier zou willen laten lopen.. Verdrietig

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 07:55

@timbers
Wat een prachtig filmpje hebben ze voor je gemaakt van Es. Super.

@geerke
Boos! gatver. Gelukkig is het paardje nu in goede handen. Mijn zoon is junior ambassadeur van Brooke Hospital en hij laat me geregeld van dit soort foto's zien, maar dat zijn paarden in de derde wereld, waar de eigenaren het ook slecht hebben. Deze foto's van jou zijn gemaakt in het rijke Westen, gatver.
Ik lees nu ook steeds meer dat de kredietcrisis in Amerika ervoor zorgt dat veel paarden gedumpt worden in de natuur/organisaties, omdat mensen het onderhoud niet meer kunnen betalen. Huilen

Afbeelding

Deze foto komt uit een presentatie die Michael wel eens op school houdt in verschillende klassen. Heel dapper, want hij vindt het harstikke eng om te doen. Het linker paard is een patient van Brooke en het rechter paard is onze patient : Image.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:36

Ik word er zo verschrikkelijk moedeloos van
Gisteren wil Mariska Image rijden: is Image rechtsvoor kreupel. En dan ook behoorlijk kreupel

Ik moet dan echt mezelf streng toespreken, want mijn fantasie gaat met me op de loop. Niet weer, he? Weer het rechter gouden voetje. +*&^%$#@*&*()__*^&%^%$$#*/*-+_)(*&%

Het kan natuurlijk van alles zijn, maar de spookbeelden jagen door mijn hoofd. Vanmorgen om 5.00 u al gaan voeren, ik kon echt niet meer slapen en ik wilde zien of ze op 4 benen stond. Janouk hield haar ogen stijf dicht, het was haar nog te vroeg met al dat licht. Gelukkig stond Image op 4 benen en begon flink te schrapen met het rechtervoorbeen dus de hoef doet in ieder geval niet zo'n been.

Maar toen het net licht werd, heb ik naar buiten gedaan en de eerste paar passen uit de box waren erg kreupel. In de bak ging het iets beter: omdat het nu beter doorbloedt? of omdat de harde bodem zeer doet?
Niks te voelen, niet warm, geen kloppende slagader in de kogel, geen dikke pezen, dikke been, geen gevoelige plekken. Rara, waar zit het nu weer?

Ik moet nu echt vechten om realistisch te blijven denken. Dus besloten een aantal dagen af te wachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Lekker met Janouk in de bak en verder niets doen.

Vorig jaar kerst kwam ze terug uit Roosendaal uit de kliniek. Voel er heel weinig voor om nu hals over kop Image in te laden en terug te brengen naar Roosendaal.

ik zou heel erg graag eens een blessure vrij jaar willen met mijn paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:27

dat had pablo dus ook vorige week....hij kwam de eerste twee passen stokkreupel zijn stal uit...daarna richting de wei ging het beter,de volgende dag rad en de dag daarna aan de longe laten lopen,niets aan de hand....gewoon verstapt ofzo?
verder ook niets te zien....hopelijk is het bij Image ook niets!
Ik kom ook wel eens s'nachts op stal vanwege niet kunnen slapen vanwege al het paardenleed(waar ik eigenlijk niet tegen kan en heel boos over ben...)en dan staat pablo ook helemaal te knijpen met zijn ogen...ik moet daar altijd om lachen...het ziet er zo schattig uit!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:17

Ontzettend vreemd allemaal.....onze pony liep gisteren op eieren Verdrietig Vandaag ging het beter, in stap zie je zowieso niets en loopt ze lekker door, in draf is ze kreupel, dat voetje is ook weer warm Verdrietig Maar er is niets verandert aan haar dieet, hoe is het nu weer mogelijk?! Ook zij heeft zich een poos geleden verstapt in een mollengang en liep daarna op drie benen, maar nu lijkt het toch weer van haar voetje te zijn aangezien die warm is......

Inderdaad Janouk, een jaar zonder paardenleed zou toch wel heel erg fijn zijn!!!

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:59

nou we zijn al 6 maand bezig om het weer een beetje haagelijk voor haar te maken. dmv pijn stillers, dieet. het is wel stabiel nu. gras krijgt ze niet. ze mag ik oktober nog ff naar buiten ( alleen als het gras niet meer groeit ). ze krijgt wel kuil/hooi en brok. ze is al heel veel afgevallen. het was zn mooi paard en er is niks meer van over.

en 3 jaar voordat ze bevangen raakte had ze ook nog eens dr achterknie schijf gescheurt. daar is ze wel compleet van genezen. reed haar net weer 1,5 half jaar en nu dit. ze heeft het niet mee. dus ik ben benieuwd als ze dit overleeft wat ze dan krijgt.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:34

Goh....wat een pechvogels hier weer allemaal...de één na de ander wordt weer ziek of heeft wat. Zou er dan toch "iets" in de lucht hangen? Blauw oog

Gelukkig gaat het met Victor inmiddels een heel stuk beter!!! Go jij! Go jij! Hij staat nu "al" 4 dagen zonder pijnstillers en hij loopt nog altijd goed. Hij is ook weer lekker chagie tegenover Mouse, dus da's ook een zeer goed teken, haha.

Nitro...ik zie dat je in Vlagtwedde woont, ik woon vlakbij je (Veelerveen) en m'n ouders wonen nog in Vlagtwedde (Weende eigenlijk).
Veel beterschap iedereen met de beesies!!!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:07

nitro, ik zou d'r echt geen kuil voeren en biks al helemaal niet.
zijn er ook foto's gemaakt van de hoeven?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:49

Nitro schreef:
- ja ik heb foto's laten maken van dr hoeven, ze heeft een daler en een saker. rechts voor is bijna door de hoef heen.

Ik quote Nitro maar even als antwoord op vragen van sommigen over de foto's ... die zijn dus gemaakt Knipoog
Alleen van een daler en saker heb ik nog nooit gehoord. Maar zoals Jannepauli al schreef, bedoel je waarschijnlijk een sinker, al dan niet met rotatie.
Je paard zal ook wel platte hoefzolen hebben.

Maar inderdaad kuil en biks is geen voer voor een bevangen paard.
Stengelig, liefst wat overjarig, maar wel schimmel en stofvrij hooi, is veel en veel beter. Aangevuld met een goede liksteen en eventueel een kruidenkuurtje met bijv. zeewier voor de mineralen aanvulling.

En Janouk; wat schrikken van Image. Hopelijk is het inderdaad een kleinigheidje en loopt ze morgen weer helemaal goed. Heeft ze hoefijzers met of zonder zolen? Indien zonder, misschien de zool wat gekneusd? Ik heb inmiddels hier wel door dat een zoolkneuzing, al dan niet met een lichte hoefzweer, voor ongeveer dezelfde perikelen qua lopen zorgt als een (lichte) bevangenheid.

Beterschap allemaal met de paardjes. En voor de niet zieken ... houden zo !!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:04

Verdorie.... ik kom vanochtend op stal... en ja hoor... weer kloppende kogels!!!!!!!!!!!
Aan het rechtse been, die het ergst is....

Ze is zaterdag haar speciale ijzer verloren en mijn eigen hoefsmid heeft hem maandag er weer onder geslagen.... erg pijnlijk was dat. Je zag aan der dat dat zeer deed. Maar ik moest wel want ik moet pas over een week naar de kliniek. En zolang kan ze niet zonder.

Maar zou dat kloppen ook door het opnieuw beslaan zijn?
Kan dat ook? of is de onsteking weer actief?

Ze tilt de hele tijd haar voet op als ik wil voelen.... Huilen

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:08

En hier is het ook al niet goed met de paarden als ik zo lees... wat een ellende weer

En Janouk hoe is het nu met Image? Wat zul jij weer geschrokken zijn zeg. Gaat het lopen al wat beter?

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:47

het eten van mn paard is in overleg met de DA gegaan, het kuil wat ze krijgt is niet van de beste kwaliteit. daarom heeft ze onderhouds brok, zodat ze wel de vit/min krijgt. Kan haar niet altijd op zn streng dieet houden. de eerste paar maanden kreeg ze wel overjarig hooi en geen brok. ze mag van de DA wel wortels/appels enz hebben, maar dan wel met mate. elke 8 week moet ze naar de smit en daar is dan ook de DA bij (zitten in het zelfde complex) dan bespreken we het eten voor dr. het is een hele aardige DA, als we verder vragen hebben neemt ze gewoon de tijd voor ons.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:08

In onderhoudsbrok zitten misschien wel de nodige vitamine/mineralen, maar er zitten ook veel onnodige koolhydraten als suikers en zetmeel in. Om over de (chemische) toevoegingen als anti-schimmelmiddelen (oa BHT) nog maar te zwijgen. Vandaar dat wij hier altijd aanraden om geen gewone brok te voeren, maar speciaal voer met minder dan 10% suiker en zetmeel. In dat voer zitten wel de nodige vitamines e.d. ook nog eens speciaal voor onze paarden. Vaak wat meer magnesium, zink en mangaan alsmede biotine.
Zie mijn website onder in de voettekst voor een kort overzicht van deze voeders.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:43

Cowgirl; Kylian heeft nadat hij beslagen is ook iedere keer en dag of 2 dagen wat pulsatie in de kogel. Daarna is het dan gewoon weer weg, even in de gaten houden dus.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:55

Ok, thx Kymalin!