[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daatje

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:54

Vraagje. Er wordt bloed afgenomen bij Dachanti om te testen op ppid en ems. Nu moet ze 12 uur nuchter blijven hiervoor. Op stal hebben we alleen stro als bodembedekking.hier knabbelt ze wel van. Weet iemand of dat heel veel invloed heeft op de test? Of gaat t alleen om hooi

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 17:08

Voor deze testen moet je paard niet nuchter zijn - er mag hooi gegeven worden. Het paard mag geen krachtvoer ( brok, muesli etc.) dus n die zin dan wel nuchter.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:15

Jannepauli schreef:
Voor deze testen moet je paard niet nuchter zijn - er mag hooi gegeven worden. Het paard mag geen krachtvoer ( brok, muesli etc.) dus n die zin dan wel nuchter.

Dat is raar. Van mijn dierenarts mag ze ook 12 uur lang geen hooi. Vandaar mijn vraag. Ze staat op stro en vlas is geen optie, eet ze ook. En mijn hb paard op kasl beton zetten wil ik zeker niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 17:19

Dan is je DA niet goed geïnformeerd. Zeker voor de PPID test is hooi geen probleem.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:20

Jannepauli schreef:
Dan is je DA niet goed geïnformeerd. Zeker voor de PPID test is hooi geen probleem.

Klopt, ze gaf aan dat nuchter ivm ems en insuline resistentie is. Ik wil eigenlijk het stro niet weghalen, hier ligt ze veel

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:00

Flowq schreef:
Welke vitamine E geef jij?

Vitamine E excellent van pharmahorse.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:04

Robin_Rikkie schreef:
Ik ga het voor nu dan houden op marstall Force. De dierenarts moet volgende week komen voor de inentingen en ik wil hem dan meteen laten checken inderdaad. Het is eigenlijk begonnen met zijn hoefbevang van afgelopen winter maar dat zouden bijwerkingen van de medicijnen kunnen zijn (volgens de dierenarts) maar op het momen is het nog steeds. Het is niet costant, hij heeft er goede hopen tussen zitten maar ook slechte..

Als het vermoeden is dat je paard aan de dunne is door medicijn gebruik kun je overwegen om hem een kuur "opkikker "te geven.
Mijn vorige paard welke langdurig aan de dunne was door medicijnen heeft daar veel aan gehad.

Mocht je er wat over willen lezen op de site van de paardendrogist staat het product omschreven.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:46

Bummer... Poown liep weer erg slecht deze avond. Hopelijk morgenvroeg beter, dit is niet fijn. Arm ding.

En die medicatie zou moeten kunnen afgebouwd worden. 't Zal nog niet voor direct zijn...

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:59

He bah Jokari, dat is balen. Die van mij liep vandaag wat beter, maar wel op volle dosis metacam. Afbouwen is ook nog geen optie. Wat een nare ziekte is het toch. We blijven knokken voor ze!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:24

Sterkte :(:) voor degene die momenteel zo aan het tobben zijn met de paarden.
Het is gevoel is pijnlijk herkenbaar ;(
Laatst bijgewerkt door cissie op 20-05-15 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:27

Linksachter knikte ze ook echt door, zo akelig. Dat was toch alweer een week geleden dat ze dat nog deed. Geen idee waarom ze vandaag zo slecht was. Correctie, deze avond. Want deze morgen was ze zo slecht niet. :\

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:37

Tnx Cissie.... Jokari, Dachanti liep ook 1 dag slecht achter, was de dag erna weg. Had het idee dat dat mogelijk kwam doordat ze achter meer belast ivm de pijn aan de voorhoeven. Kop op!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:38

Thx ladies. :) Het is zo moeilijk om niets méér te kunnen doen. Maar we blijven hopen. :)

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:48

Erg he, die machteloosheid... je kunt niet meer doen dan je nu doet. Zooooooo herkenbaar

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:51

Mmm mijn haf staat de laatste tijd ook wel eens met geknikte achterkogels. Heel naar om te zien, maar hij lijkt geen pijn te hebben. Volgende week komt de hs, die eens laten kijken. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Morgen speedibeet halen, meneer wordt echt akelig dun nu.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 00:59

Daatje schreef:
Jannepauli schreef:

Klopt, ze gaf aan dat nuchter ivm ems en insuline resistentie is. Ik wil eigenlijk het stro niet weghalen, hier ligt ze veel

Dan is ze nog steeds niet goed geïnformeerd want ook voor IR ( juist niet voor IR!!) moet het paard niet nuchter zijn, althans wat hooi eten betreft. Nuchter zijn voor PPID en IR en dan testen geeft een volkomen vertekend beeld. Dus... of je geeft gewoon hooi, of je bespreekt dit met je DA en wijst haar erop dat de GD dit precies zo aanbeveelt ( na het jarenlang fout geadviseerd te hebben). Het zgn nuchter testen is al een aantal jaar achterhaald.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 07:21

Dank jannepauli, ik ga eens bellen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 07:25

Sterkte Jokari.. Die eerste maanden zijn gewoon ruk, dat kwakkelen..

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:53

Wat ben ik blij met dit topic, dank jannepauli, je bent beter op de hoogte dan de dierenarts. Ik heb de gd gesproken, waar de dierenarts het bloed heen stuurt. En inderdaad, alleen geen krachtvoer of vers gras, juist wel gewoon hooi! Arm paard had anders 12 uur zonder eten in een zandpaddock gestaan en nog erger, een vertekende uitslag als resultaat. Ik baal wel hoor, de praktijk staat erg goed bekend, maar sinds mijn paard echt wat mankeert twijfel ik nu aan alles wat ze zeggen en adviseren....

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:55

Mag ik even binnenvallen? Mijn paardje is in februari bevangen geraakt. In de eerste instantie dachten we een hoefkneuzing. Ze is nl absoluut niet dik, stond vol in training (Z2) en was na een vorige blessure (bloedinfectie door mok) weer helemaal in conditie.
Ik vertrouwde het niet en ze ging slechter lopen. Ik bedacht me dat ze haar enting een paar dagen daarvoor had gehad en belde betreffende DA (niet mijn DA). Bleek ze een spuit corticosteroïden gehad te hebben omdat ze altijd erg veel last heeft van dr enting. Hiervan is ze dus bevangen geraakt. Heb gelijk mijn DA gebeld voor fotos en bloed. Fotos waren goed, gelijk begonnen met medicatie en smid laten komen voor speciaal beslag. Ook haar voer gerantsoeneerd, halve kilo kracht voer en hooi ipv voordroog. Heb 2 maanden onderhuids 2x p.dag medicijnen moeten spuiten en 2x p.dag pasta (fenedryne) moeten geven. 3 weken geleden kreeg ik groen licht van de dierenarts om weer rustig te trainen. Ze liep weer rad. Alleen wat stijf van het lange stilstaan (wel op paddock natuurlijk en adh stappen) ik ben nu 3 wk bezig waarvan ik er ong 8x op heb gezeten. Opbouwend 5 min stap, 3 min draf, 1 min galop, naar 10 min stap, 8 min draf, 4 min galop.
Krachtvoer is onveranderd. Ze kreeg sinds 2 wk een mix van droog hooi en droog voordroog omdat ze hooi niet at en er echt slecht uit begon te zien. Medicatie gestopt na t groene licht van DA. Ze staat nu sinds 4 dagen met dr maatje op een groot stuk land. Deel zand, deel kapotgetrapte wei en een strook van een halve meter lang gras ( 30 cm bij 5 meter ong) ze eet niet van het gras omdat dr maatje dr daar niet laat staan dus ze wandelt wat rond, plukt her en der wat grassprietjes uit het kapotgetrapte stuk en op stal krijgt ze hooi ( van 10 tot 17 buiten) nu zag ik gister dat ze weer niet rad liep. Rechtsvoor niet zuiver. Niet ernstig, een leek ziet het wss niet. Vanmorgen nog onzuiver. DA gebeld en hij staat stand-by mocht het morgen of komende dagen erger worden. Het kan dat ze te heftig is geweest op het land. Ze heeft egt als een malle gebokt en gecrossed eergister. Maar kan dat ze een trugvalletje heeft van dr bevangenheid. Meer mensen die een soortgelijk verhaal hebben? Dus bevangen van corticosteroïden en niet van voer. En een trugval kort na opbouw?

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:56

Voordroog is geschrapt sinds 2 dagen. Nu weer alleen hooi trouwens en land is ondanks het amper gras ook opgebouwd.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:30

Balen, ze liep weer slechter en had duidelijk weer meer pijn... dierenarts was er voor bloedafname, helaas meer reactie op bekloppen van de zijkanten van de voorhoeven.... weet iemand of aanhouden van de ontsteking kan komen door onbehandelde cushing of ems? Dierenarts zegt van wel, maar helaas heb ik geen 100% vertrouwen meer in wat de da zegt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:53

Daatje ... :(:)
Ik kan mij wel voorstellen dat cushing of ems het genezingsproces vertraagt ja, maar ik ben absoluut geen DA. Eventueel voor een second opinion gaan ? Ik overweeg het zelf iig, HS is niet akkoord met DA om haar "enkel" op aspirine te zetten dus nu weet ik het niet goed.

Dat ze slecht is, is een feit. HS heeft haar niet eens willen bekappen omdat ze niet op 3 benen kan staan. Ze staat nu fulltime met haar hoefschoenen aan om te kijken of dat enige verlichting brengt.

Trainer van pony (ervaringsdeskundige met hb ook, helaas) raadde aan om Buteless te geven. Kent iemand dat ? Van wat ik lees op Google, zou dat een natuurlijk kruiden"drankje" zijn. Zou ik dat naast de aspirine kunnen geven ?

Waaaaaaah kan ik niet gewoon NU een gezonde pony hebben ? :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 13:04

Daatje schreef:
Balen, ze liep weer slechter en had duidelijk weer meer pijn... dierenarts was er voor bloedafname, helaas meer reactie op bekloppen van de zijkanten van de voorhoeven.... weet iemand of aanhouden van de ontsteking kan komen door onbehandelde cushing of ems? Dierenarts zegt van wel, maar helaas heb ik geen 100% vertrouwen meer in wat de da zegt

Je kunt wat dit betreft je DA gerust vertrouwen; onbehandelde Cushing en/of Insuline Resistentie kan zeker bijdragen aan HB. En het ook verergeren.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:06

Als de labuitslagen niets opleveren ga ik inderdaad voor second opinion. Huh, krijgt die van jou alleen ascal? Die van mij volle dosis metacam, is pijnstiller en ontstekingsremmer, neutradex en ascal 4 zakjes. En magnesium ivm spieren. En alles al nu ruim 3 weken. Bij die van mij konden de eerste week ijzers er ook niet af omdat ze te veel pijn had.omdat ze te veel pijn hield kreeg ze omgekeerd ijzer, dit gaf direct verlichting