Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:15

Ze is wat gevoeliger op het harde. Dus dat werd me afgeraden.
Af en toe een rondje buiten mag, niet te veel.

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:22

hmm dat is wel jammer. vaak door stappen opt harde trekt het vocht weg. en geeft ook beetje stimulatie voor de doorbloeding

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:55

Hoi! Graag meld ik me ook hier.. Ik heb sinds 3 weken een paard op stal wat zowel rechts als linksvoor een blessure heeft gehad aan de diepe buigpees. De laatste blessure is nu een jaar geleden.
Hij heeft in de wei gelopen. Afgelopen dinsdag ben ik met hem naar de kliniek geweest en hebben ze hem gescand. Linksvoor zag er beter uit dan rechtsvoor (linksvoor is ook ouder). Rechtsvoor was hij met de buigproef ook iets gevoeliger. Maar hij was absoluut niet slecht en ik mocht weer heel rustig aan aan de gang en kijken hoe hij zich houdt. Hij is ook al 17. Nu ben ik opzoek naar tips, behandelingen, supplementen etc. om hem wat te helpen en de pezen te ondersteunen.

Ik heb hem nu 3 keer onder het zadel gehad, 1 x alleen gestapt, de 2e keer ook een keer een lange zijde gedraafd en de 3e keer weer een lange zijde gedraafd en verder gestapt.

Hij is niet kreupel, benen controleer ik na het rijden op warmte en of het niet dik is.
We hebben Ice-vibe boots aangeschaft op aanraden vd kliniek.
Ook heb ik speciale beschermers van Back on Track aangeschaft.
Fysio heeft het weefsel wat los gemasseerd, en ben ook van plan dit bij te houden.

Hij staat nu halve dagen buiten en halve dagen op stal.
We zijn van plan een abonnement bij het paardenzwembad hier in de buurt af te sluiten.

Ben benieuwd naar tips en ervaringen!

Alvast bedankt!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:12

welkom. had ze aan allebei de voorbenen schade aan de diepe buiger?

tips tja ice vibe gebruik ik ook is best fijn. verder msm en puur pees. en veel op straat stappen vind meestal fijnste na training even stuk opt harde te stappen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:26

Ik heb gisteren de fysio bij mijn paard gehad omdat ze door haar blessure verkeerd heeft belast. Ze is gedryneedled en daarna liep ze aan de longe een stuk beter. Ik mag nu om de dag onder de man stappen. De andere dag lichte arbeid aan de longe. De fysio was erg positief en zei dat ze dacht dat ik snel weer aan de slag kon met mijn paard. Over 3 weken kijken of er nog een behandeling nodig is. Over een week of 6 nog een keer de dierenarts erbij.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:28

Supervixen dat is goed nieuws :)

Helaas hier slecht nieuws. Nu week van medicatie af en weer stok kreupel. Lijkt hem duidelijk weer te ontlasten. Morgen weer bellen met Emmeloord. Zit er aan te denken haar in te laten slapen. Miss de echo nog afwachten 11 maart maar denk niet dat we vooruitgang gaan zien

Voort123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:53

Hier ook een paard die een peesblessure heeft gehad waar hij nu herstellende van is! Na 12 laserbehandeling is die weer op de been morgen nog een echo en daarbij hoop ik op goed nieuws dat we verder mogen gaan trainen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:22

Rideltje1992 schreef:
Supervixen dat is goed nieuws :)

Helaas hier slecht nieuws. Nu week van medicatie af en weer stok kreupel. Lijkt hem duidelijk weer te ontlasten. Morgen weer bellen met Emmeloord. Zit er aan te denken haar in te laten slapen. Miss de echo nog afwachten 11 maart maar denk niet dat we vooruitgang gaan zien

Dat is mooi balen zeg!! Een zware beslissing om te maken.

Ik heb er soms ook een hard hoofd in dat het beter wordt.
Ze loopt wel beter sinds de fysio, ik hoop dat ik nog meer vooruitgang blijf zien..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:24

manonwelmer schreef:
Hier ook een paard die een peesblessure heeft gehad waar hij nu herstellende van is! Na 12 laserbehandeling is die weer op de been morgen nog een echo en daarbij hoop ik op goed nieuws dat we verder mogen gaan trainen

En, weet je al meer? Die van mij heeft ook laserbehandelingen gehad en wij zijn weer aan het opbouwen nu. Hopen dat die van jou ook snel weer op de been is.

Rideltje sterkte! Hopen dat ijzers toch wat helpen.

Hier na 8 a 9 maanden weer rustig aan het opbouwen Het zal wel even duren voordat we weer een dressuurproefje kunnen rijden na zo lang op rust te hebben gestaan maar dat komt vast wel weer als we nu rustig aan doen :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:18

wij zijn vandaag weer op controle geweest, DA was heel tevreden. minder vocht te zien en de pees of iets dergelijks zag er de vorige keer niet zo strak uit, en dat was nu weer mooi.
Ik mag lekker door gaan met opbouwen en ik mag ook weer keertje in de bak gaan rijden.
Ik ben weer helemaal blij

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:41

Fijn koetjeboe!

Hier nog zonder medicatie en ze loopt weer wat beter. Kort en stijf, wat ontlasten. Maar niet stokkreupel van de pijn. Moest van de da dan eerst gewoon zo door gaan. En met de echo controle weer kijken.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:02

Rideltje wat lastig allemaal zeg. Maar kunnen ze de echo niet naar voren schuiven?

Koetjeboe goed nieuws!

Die van mij gaat erg goed. Zijn lekker aan het opbouwen. Nu valt het me alleen op dat de hele dag het been eigenlijk goed is maar ik was er net nog en dan is het been iets warmer en wat dikker. Overdag is het eigenlijk gewoon goed en de bult die er waarschijnlijk, is ook gewoon weg.. iemand die dit herkent? Zou ik me zorgen moeten maken?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 08:36

Na de dry needling is mijn paard erg opgeknapt en ik zie echt verbetering met lopen. Linksom aan de longe zie je nauwelijks iets, rechtsom zou ik de kreupelheid een 1 van schaal 1 op 5 geven. We gaan dus de goede kant op..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:52

Naath86 schreef:
Rideltje wat lastig allemaal zeg. Maar kunnen ze de echo niet naar voren schuiven?

Koetjeboe goed nieuws!

Die van mij gaat erg goed. Zijn lekker aan het opbouwen. Nu valt het me alleen op dat de hele dag het been eigenlijk goed is maar ik was er net nog en dan is het been iets warmer en wat dikker. Overdag is het eigenlijk gewoon goed en de bult die er waarschijnlijk, is ook gewoon weg.. iemand die dit herkent? Zou ik me zorgen moeten maken?

snap niet helemaal wat je bedoelt.
Maar overdag zijn bij mijn paard de benen steen koud met dit weer en helemaal dun met een klein hard bobbeltje. Zet ik haar op stal. Dan zijn de benen na enkele uren iets opgelopen en met name het kleine bobbeltje heeft er meer vocht om heen zitten. En ze voelen warmer.
zet ik ze morgens weer buiten met een half uur is alles weer dun en koud.
van de week had ze voor het eerst morgens nog dunne koude benen.

rami_power12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:58

mijn paard is van de trailer af gevallen en had een bult we hebbn ff afgewacht en het ging weg gelukkig
maar het is super eri want mijn paard laat nooit zien dat hij pijn heeft :(
zo kan ik ook niks doen

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:53

koetjeboe schreef:
Naath86 schreef:

Koetjeboe goed nieuws!

snap niet helemaal wat je bedoelt.
Maar overdag zijn bij mijn paard de benen steen koud met dit weer en helemaal dun met een klein hard bobbeltje. Zet ik haar op stal. Dan zijn de benen na enkele uren iets opgelopen en met name het kleine bobbeltje heeft er meer vocht om heen zitten. En ze voelen warmer.
zet ik ze morgens weer buiten met een half uur is alles weer dun en koud.
van de week had ze voor het eerst morgens nog dunne koude benen.

Dat bedoelde ik inderdaad ☺ maar maak je je er dan ook echt zorgen over?

Die van mij heeft mok gekregen van de compagel. Komt iemand dit bekend voor? Toen was het ook weer wat dikker, dus direct weer stress. Maar trekt weer weg gelukkig.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:30

Nee ik maak me er geen zorgen over. Als hij morgens niet zo snel weer dun en koud word dan word ik wel ongerust.
dat het warmer word komt gewon door het vocht wat er gaat zitten.
en ik denk door de blessure dat ze wat eerder vocht krijgen in de benen.
Me da had er ook niet echt een verklaring voor.

die van mij kan overigens ook niet goed tegen compagel.
en van de echo gel krijgt ze ook soort mok.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:05

Vandaag met mijn 13-jarige fries naar de kliniek. Al maanden af en aan kreupel, sinds een week is hij stokkreupel, ontlast zijn been en komt weinig van zijn plek. Diagnoses varieerden van links een schieffel tot rechts problemen met de schouder (!). Vandaag uitsluitsel:

Fikse beschadiging met littekenweefsel aan de oppervlakkige buiger linksvoor (vlak onder de knie), alsook matige artrose. Advies was zoveel mogelijk rust geven, en dan over een week of 12 weer een echo maken om te zien of het beter wordt, of dat de artrose ook invloed heeft op de kreupelheid.

Heeft iemand van jullie iets vergelijkbaars meegemaakt, en hoe ging/gaat dat? Zijn er nog extra dingen die ik voor hem kan doen, naast rust geven?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:24

Koetjeboe ja dat heb ik inderdaad ook. Zo kwam ik vanavond op stal en is het been iets dikker, dan loop ik een paar minuten en is het eigenlijk ook direct weer mooi dun. Niks om zorgen over te maken dan toch? Ik vind soms nog wel een beetje eng...

Wilrieke moet ie echt compleet stalrust of mag die wel naar buiten?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:59

@wilrieke he gadse toch. geen ervaring mee maar kunnen ze het littekenweefsel niet weghalen?(lapros operatie?)

hoop dat je snel wat verbetering ziet.
zijn veel friezen die wel wat mankeren op de voorbenen

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:09

Afbeelding

Hij staat op een stoepje bij de schuilstal, waar het pony-deel van de kudde in en uit kan lopen. Ik probeer hem zo vaak mogelijk even op een klein stukje gras te laten om toch wat te kunnen blijven grazen. Maar ik mag niet met hem stappen oid.

Ik vermoed dat het is ontstaan omdat hij rechtsgebogen is, en daarom vooral op linksvoor draagt. Ik rijd hem recreatief (niet eens vaak de laatste tijd), maar helaas.

Voor nu geen operaties nee. Het zou vanzelf kunnen verminderen, althans, dat is wat de veearts nu wil aankijken.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:07

Rideltje hoe gaat het nu met jouw paard?

Wilrieke hoe gaat het met de jouwe?

De mijne loopt op zich echt heel fijn, zijn lekker aan het opbouwen en doen eigenlijk alles weer, op springen na. Toch blijft de peesschede iets overvuld soms, maar na het rijden is het helemaal weg. De bult die ze had is helemaal weg, maar er blijft iets vocht in zitten. Ik weet niet zo goed of ik het zo moet laten of misschien toch nog een keer langs de dierenarts? Op de echo eind januari was niks meer te zien. Ze loopt totaal niet kreupel, en het vocht is er ook snel uit, maar aan de achterkant van het voorbeen blijft het soms iets overvuld. Soms denk ik ook dat haar leeftijd mee speelt, ze is 20 jaar. Misschien dat ik er vanavond wel een foto van kan maken.
Ben wel begonnen met traumeelgel te smeren, de compagel doe ik niet meer aangezien ze er mok van kreeg.
Iemand die toch nog tips/advies heeft?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:23

Helaas nog niet goed Naath86
Loopt nog kreupel in stap. Niet heel erg stokkreupel maar duidelijk niet goed. Blijft hem wat ontlasten.
Afgelopen dagen lijkt het been ook weer wat dikker. Ik weet het echt niet meer. Vrijdag naar Emmeloord, maar denk niet dat ik goed nieuws krijg. |( Willen jullie mee duimen op een wonder?

Ik hoop dat het met de rest van jullie paardje het wel goed gaat.

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:56

Iemand ervaring met een gerafelde diepe buiger?
Mijn 6 jarige heeft dit. En heeft 4 januari een Tenoscopie operatie ondergaan, en als voortzetting stamceltherapie icm PRP bij EquiTom in Lummen. Ze staat nu al 2 maanden op boxrust. Heb nu 2weken 2x 5 min mogen stappen en ben nu bezig met 2x 10 min stappen. Wat niet altijd meevalt. Volgende week terug op controle.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:53

@rideltje pff nee balen zegm ga heel hard duimen op een wonder.

jup hier 1 gehad
die had chronishe peesschedeontsteking met rafels/vergroeiingen op de diepe buigpees en even later bleek ook nog een scheur in de diepe buiger