[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:49

DubbelDun schreef:
@embe: is dat rafeltje operatief niet vlak te krijgen ??

Helaas niet..
De hoefkatrol bestaat uit verschillende onderdelen en heeft als functie om de diepe buigpees soepel te laten bewegen over het straalbeen.
Tussen de pees en het straalbeen zit een slijmbeurs. Verder behoren een aantal ondersteunde bandjes en het hoefgewricht nog tot de hoefkatrol.
Wanneer het gebied langdurig geïrriteerd en ontstoken raakt spreken we van hoefkatrolontsteking.
Bij hoefkatrolontsteking wordt niet alleen het straalbeen, maar ook de slijmbeurs, buigpees en andere structuren van de hoefkatrol aangetast door irritatie en ontsteking.
Een goed straalbeen heeft een glad oppervlakte.
Als het straalbeen gaat slijten of botvervormingen gaat vertonen, gaat het een steeds ruwer en onregelmatiger oppervlakte vertonen.
Doordat de buigpees over het versleten of vervormde straalbeen loopt, ontstaat dus irritatie en aantasting van de pees wat pijn en een ontsteking kan veroorzaken.
De diepe buigpees en/of de slijmbeurs kan ontstoken raken, ook kunnen de voedingskanalen in het straalbeen ontkalken.
Een cyste (botuitstulping) en het ontstaan van haakjes (botwoekeringen) aan het straalbeen zijn voorbeelden van mislukte pogingen van het lichaam om de weefselafbraak tegen te gaan.
Door deze beschadigingen wordt de werking van de hoefkatrol belemmerd en heeft het paard pijn; met name bij zware belasting zoals het landen na een sprong.
In een later stadium is ook het normaal lopen pijnlijk en wordt het paard korter in zijn gangen.
Hoefkatrolontsteking is een probleem dat niet helemaal kan herstellen.
Wel kan geprobeerd worden om met medicijnen de ontsteking in de katrol tot rust te brengen.
Met aangepast beslag kan er bovendien voor gezorgd worden dat de hoefkatrol zo min mogelijk belast wordt.
Vaak kan, door deze maatregelen, een paard dan nog enige tijd zonder problemen gebruikt worden maar dit is per paard variërend.

Afbeelding

een paard met een normaal straalbeen (klasse 1):
Afbeelding

en een paard met een afwijkend straalbeen en een vergevorderd stadium van HKO (klasse 4):
Afbeelding

edit: nog een stukje uitleg toegevoegd ;)
Laatst bijgewerkt door lolclub op 20-02-11 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:03

@lolclub: dank voor de verduidelijking en jammer voor Embe dus ;(

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:25

Weet niet of jullie dit al hebben gelezen? Maar omdat hier wss ook mensen zijn die hier interesse voor hebben zet ik dit stukje even neer, gequote uit een ander topic:
Citaat:
Lezing Insuline Resistentie bij paarden (ook wel metalbool syndroom genoemd) door Erik Laarakker en Annika ten Napel. Donderdag 17 maart a.s. bij Atorka.
Graag vertellen zij over dit onderwerp: wat zijn de oorzaken, is het te voorkomen, hoe te handelen als je denkt dat je paard mogelijk insuline resistent is?

Donderdag 17 maart a.s. zijn Erik Laarakker en Annika ten Napel van de Holistische Praktijk voor Dieren Den Hoek bij ons, om al jullie vragen over dit onderwerp te beantwoorden. Om deze kennis zo goed mogelijk te verspreiden is deze lezing GRATIS, want deze “nieuwe aandoening” komen we steeds vaker tegen, met grote gevolgen voor het welzijn van paarden.

Aanvang lezing 19.30 uur, maar je bent welkom vanaf 18.00 uur.
Van te voren graag aanmelden bij:
Atorka ruiter- én outdoorshop
Waardsedijk Oost 10-1
3417 XJ Montfoort
Tel 0348 – 47 04 01
info@atorka.nl / http://www.atorka.nl

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:25

Embe schreef:
lolclub schreef:
Heb je de foto's meegekregen ?
Hoe is de stand van de hoeven van je pony, staat hij steiler met dit voetje ?
Hebben ze ook foto's gemaakt van zijn andere voorvoet ?

Nee, nog geen foto's mee, ik wil morgen alle foto's meenemen. Hij staat idd steiler op dat voetje... smid heeft in het verleden geprobeerd ietsie te laten zakken maar daar reageerde hij niet goed op (lees kreupel), omdat het maar op een klein stukje gaat hebben we er nu voor gekozen zijn 'gezonde' hoef iets steiler maken, zodat ie min of meer 'gelijk' loopt. Dit werkte tot nu toe prima

De meeste paarden met HKO gaan een steilere voetvorm vertonen, door de pijn in het achterste gedeelte van de voet gaan ze de toon eerst neerzetten en dan pas de hiel, de hiel zal dus minder snel slijten en de voet wordt steiler.
Bij jouw pony kan natuurlijk de steilere stand ook ontstaan zijn door de kanteling van het hoefbeen, maar bij HKO is het steiler worden meestal wel iig een kenmerk.
Dat hij kreupel wordt als je de hiel laat zakken is dus logisch, hierdoor verplaats je de druk meer naar achteren en dat doet zeer.
Heeft je pony een ijzer onder en zo ja, wat voor een ijzer ?

Embe schreef:
Ze hebben geen foto's van zijn andere hoef gemaakt... bedoel je als vergelijk oid?

Meestal komt HKO aan beide voorvoeten voor, vandaar mijn vraag ;)

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:47

@singasong: interessant onderwerp en zeker interesse, maar helaas een 'beetje' bij mij uit de buurt :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:30

@lolclub

Embe schreef:
Ze hebben geen foto's van zijn andere hoef gemaakt... bedoel je als vergelijk oid?

Meestal komt HKO aan beide voorvoeten voor, vandaar mijn vraag ;)[/quote]

Jeetje lolclub, onwijs bedankt voor je wijze woorden... die helpen echt! Pony heeft eigenlijk een rederlijk normaal ijzer (mijn HS wil eigenlijk zo dicht mogelijk bij het 'normale' blijven. Hij gebruikt minder en dunnere nagels en slaat ze er zo in dat ze niet 'hoog zitten'. Verder is het volgens hem uitproberen waar de pony mee geholpen is... zooltje, siliconen, lip er af etc. Hij is erg voor 'voorzichtig try and error' (wel alles binnen de marges dan he...) Tot nu toe ging het goed met niet te veel 'poespas'. Hij maakt zich ook zorgen over die diepe buiger die over het straalbeen glijdt. Ook hij denkt dat het pijnlijk is voor de pony en weet niet hoe dat uit gaat pakken. Hij heeft de foto's overigens ook nog niet gezien. Dat steilere hoefje is al sinds een jaar of 4, dus denk door de kanteling...

HKO aan beide voorvoeten... dat is waar, niet aan gedacht. Hoe zit dat met HB, mijn smid vindt het ook raar dat ie maar 1 gekanteld hoefbeentje heeft. Is dat dan ook meestal aan 2?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:44

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:50

Iets anders wat ik ook nog nooit zo hoog heb gezien.. de hooiprijs... Gisteren wat hooi gehaald.. 9,50 euro per baal ( uit Frankrijk)... poe.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:52

Tja wat je ver haalt..is duurder :+

Ik heb nog voor een maand liggen, ben benieuwd wat ik straks mag betalen ;(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:00

Jannepauli schreef:
Iets anders wat ik ook nog nooit zo hoog heb gezien.. de hooiprijs... Gisteren wat hooi gehaald.. 9,50 euro per baal ( uit Frankrijk)... poe.....

je bedoelt toch geen klein baaltje hoop ik? :o
Ik betaal hier 10 euro voor 200kg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:03

*gaat op zoek naar een vrachtwagen richting Frankrijk* :)
Hier in de buurt betaal je nu al 7 euro voor een baaltje van 20/23 kilo

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:26

ik vroeg me af of iemand van jullie ook spelt voert en waarom? of waarom juist niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:28

Spelt is graan en dus hoog in zetmeel en dus niet geschikt voor een HB-paard :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:30

DubbelDun schreef:

yep :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:52

Embe schreef:
Pony heeft eigenlijk een rederlijk normaal ijzer (mijn HS wil eigenlijk zo dicht mogelijk bij het 'normale' blijven. Hij gebruikt minder en dunnere nagels en slaat ze er zo in dat ze niet 'hoog zitten'. Verder is het volgens hem uitproberen waar de pony mee geholpen is... zooltje, siliconen, lip er af etc. Hij is erg voor 'voorzichtig try and error' (wel alles binnen de marges dan he...) Tot nu toe ging het goed met niet te veel 'poespas'. Hij maakt zich ook zorgen over die diepe buiger die over het straalbeen glijdt. Ook hij denkt dat het pijnlijk is voor de pony en weet niet hoe dat uit gaat pakken. Hij heeft de foto's overigens ook nog niet gezien. Dat steilere hoefje is al sinds een jaar of 4, dus denk door de kanteling...

HKO aan beide voorvoeten... dat is waar, niet aan gedacht. Hoe zit dat met HB, mijn smid vindt het ook raar dat ie maar 1 gekanteld hoefbeentje heeft. Is dat dan ook meestal aan 2?

Misschien is het een optie om er break-over beslag of Equi-Librium onder te laten leggen, beiden hebben het breakover punt terug liggen waardoor je pony beter afrolt naar voren en opzij.
Beide ijzers worden ook bij HB gebruikt en wie weet geeft het al een verlichting voor je pony waardoor de ontsteking in het katrolgebied tot rust kan komen.
Vroeger werd er bij HKO eggbar onder gelegd maar hier zijn ze op terug gekomen om een aantal redenen (die SpikeyBlue of Ronald vast kunnen uitleggen ;) )

Kanteling aan één voet komt minder vaak voor dan aan twee, toch hebben we er nu al drie (waarvan ik het zo weet) in dit topic..
Het paard van Setteke, die van jou en die van mijzelf hebben alledrie een kanteling op één voet, bij die van Setteke en die van mij is de andere voet achteraf wel ontstoken geweest maar het hoefbeen is niet gekanteld.
Heeft jouw pony aan één been een verbrede witte lijn of aan allebei ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 20-02-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:57

DubbelDun schreef:
Ik zat net even opde fructaanindex te kijken
http://www.hoefnatuurlijk.nl/cgi-bin/fructindex.cgi
Ik heb hem nog nooit zó hoog gezien :oo

Extreem !!!!
hij stond op 40 vanmiddag

Jannepauli schreef:

Ook extreem !!!
wat een geld joh, belachelijk !
ik vond het graszaadhooi al duur, maar dit is wel heel erg...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:00

geerke schreef:
DubbelDun schreef:

yep :D

Ik kan nergens precies vinden hoeveel zetmeel er dan in zit, weten jullie waar ik dat kan vinden?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:08

LC, heel erg bedankt voor je uitzoekwerk. Esther ook bedankt voor je gedachten. Goed om te weten dat 4-6 weken echt de tijd is die het duurt voordat er klinisch verbetering zichtbaar moet zijn met dit medicijn. Wel apart om te lezen dat parlodel niet de voorkeur heeft. Maar wat Esther zegt, geduld hebben en die tijd afwachten.

Wel leek hij vandaag een tikkeltje beter te gaan. Hij kwam soepeler de box uit en terug richting de box ging hij behoorlijk vlot aanzetten... Niet te hard juichen natuurlijk, want als ik de af en toe slechtere dagen probeer af te vlakken moet ik dan ook doen met de af en toe betere dagen ;)

Embe, het klinkt erg ingewikkeld waar je pony last van zou kunnen hebben, ik hoop dat het maandag allemaal een stuk duidelijker wordt.

Fancy, er zijn mensen die zeggen dat omdat spelt een oergraan is, het geen slechte zetmeel/suikers bevat zoals de ontwikkelde granen. Dit is helaas niet waar. Graan blijft graan en dus zetmeel (grootste deel van de korrel) gewoon zetmeel.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:14

lolclub schreef:
Embe schreef:
Pony heeft eigenlijk een rederlijk normaal ijzer (mijn HS wil eigenlijk zo dicht mogelijk bij het 'normale' blijven. Hij gebruikt minder en dunnere nagels en slaat ze er zo in dat ze niet 'hoog zitten'. Verder is het volgens hem uitproberen waar de pony mee geholpen is... zooltje, siliconen, lip er af etc. Hij is erg voor 'voorzichtig try and error' (wel alles binnen de marges dan he...) Tot nu toe ging het goed met niet te veel 'poespas'. Hij maakt zich ook zorgen over die diepe buiger die over het straalbeen glijdt. Ook hij denkt dat het pijnlijk is voor de pony en weet niet hoe dat uit gaat pakken. Hij heeft de foto's overigens ook nog niet gezien. Dat steilere hoefje is al sinds een jaar of 4, dus denk door de kanteling...

Misschien is het een optie om er break-over beslag of Equi-Librium onder te laten leggen, beiden hebben het breakover punt terug liggen waardoor je pony beter afrolt naar voren en opzij.
Beide ijzers worden ook bij HB gebruikt en wie weet geeft het al een verlichting voor je pony waardoor de ontsteking in het katrolgebied tot rust kan komen.
Vroeger werd er bij HKO eggbar onder gelegd maar hier zijn ze op terug gekomen om een aantal redenen (die SpikeyBlue of Ronald vast kunnen uitleggen ;) )

Kanteling aan één voet komt minder vaak voor dan aan twee, toch hebben we er nu al drie (waarvan ik het zo weet) in dit topic..
Het paard van Setteke, die van jou en die van mijzelf hebben alledrie een kanteling op één voet, bij die van Setteke en mij is de andere voet achteraf wel ontstoken geweest maar het hoefbeen is niet gekanteld.
Heeft jouw pony aan één been een verbrede witte lijn of aan allebei ?

Witte lijn aan beide hoeven is oke... equi librium werkt mijn hs mee :-)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:21

Embe schreef:
Witte lijn aan beide hoeven is oke... equi librium werkt mijn hs mee :-)

ligt dat er nu ook onder ?
Is het andere voetje destijds helemaal niet aangetast geweest, en heeft deze nooit een verbreding vd witte lijn gehad ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:26

Nado schreef:
Wel leek hij vandaag een tikkeltje beter te gaan. Hij kwam soepeler de box uit en terug richting de box ging hij behoorlijk vlot aanzetten... Niet te hard juichen natuurlijk, want als ik de af en toe slechtere dagen probeer af te vlakken moet ik dan ook doen met de af en toe betere dagen ;)

Fijn dat Nado een "goede" dag had, dat geeft de burger moed ;) , ik hoop dat de vooruitgang zich voortzet
Heb je nog aan je DA gevraagd wat haar beweegredenen precies waren om Parlodel te geven ipv Pergolide ?
Blijft Nado wel goed eten en drinken ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:29

fancylover schreef:
Ik kan nergens precies vinden hoeveel zetmeel er dan in zit, weten jullie waar ik dat kan vinden?

Ik weet het niet precies maar voor zover ik weet bevatten alle graansoorten meer dan 30 % zetmeel
(Tug: klopt dit ?)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:37

tug schreef:
een paard heeft toch bijzonder weinig variatie mogelijkheden tot verteren. spelt wordt wel oergraan genoemd, maar is net als andere granen in de loop der tijd via selectie ook verbeterd, er bestaan inmiddels vele cultuurvarieteiten van, elk met een extra eigen naam erachter. het is dus zeker geen volkomen onveranderd product.

spelt is hooguit anders gebouwd, het is net als haver een graankorrel dat zijn jasje aanhoud, bij rogge, tarwe en gerst valt het kafje er vanzelf al af, bij spelt is dit niet het geval, de inhoud kan echter moeiteloos door een gezond paardengebit voldoende verkleind worden zodat het daarna de fabriek in kan. het kafje is hooguit wat extra vezel, per kilo product zal er dan ook iets minder inzitten aan overige voedingsstoffen. verteren is er alleen op gericht om het voer zo klein te maken dat het uiteindelijk door de darmwand naar de bloedbaan past. het speeksel, maagzuur, gal en verteringsenzymen zijn dan ook afgestemd op heel breed voorkomende voedingsstoffen, een groot gedeelte daarvan kan mits de hoeveelheid dat toelaat al in de dunne darm genoeg verkleind/verteerd zijn dat het daar door de darmwand past, de rest en het deel waar geen tijd meer voor was gaat de blinde darm in, daar ontstaat met hulp van darmbacterieen en gisten een een soort brij en deze kan later nogf verder bewerkt worden door vooral bacterieen in de dikke darm en vandaaruit opgenomen in het bloed.

een paard heeft geen speciale enzymen of gal of wat dan ook nodig om spelt te verteren, het kan door het vliesje hooguit wat langer duren. bij andere granen kun je weer andere eiogenschappen tegenkomen, maiskorrels en gerst zijn vaak te hard om goed genoeg gekauwd te worden en die verlaten vaak grotendeels onverteerd je paard, dus daar is breken of kneuzen of pletten handiger wil je er ook volop de energie van benutten.

spelt was altijd een minderwaardige graansoort, voor brood en deeg was het lastig een mooi egaal meel te krijgen en alle resten van de kafjes te verwijderen, in oude boeken uit de bibliotheek van de uni van utrecht kun je vinden dat ze enkele eeuwen terug spelt liefst van voedselrijke bodem hadden. voor brood waren tarwe en rogge van belang, gerst was vooral voor bier, bleef voor de paarden haver over.

de oorsprong van de meeste granen wordt beschreven als verzamelgewas, er hebben nooit akkers bestaan tot de mens dat bedacht en vanaf die tijd hebben mensen hun gewassen verbeterd, dus is het hooguit lollig als reclame, want je hebt toch het idee dat je een neandertaler met een paard samen bij een speltveldje ziet staan. in werkelijkheid komen grote oppervlakte met dezelfde soort planten eigenlijk zeer zelden voor in natuurlijke biotopen en de meeste planten zijn ook niet jaarrond aanwezig. spelt heeft in de lijst der nederlandse flora ook geen nummer, met andere woorden exoot of cultuurgewas, maar hier zeker geen wilde plant.

Over spelt, een tijdje terug geplaatst.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:21

ik wil graag weten hoeveel suiker en zetmeel spelt bevalt omdat mijn pony het heel erg lekker vindt. hij krijgt welliswaar maar een handje maar wil toch precies weten hoeveel suiker en zetmeel het heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 22:53

Toch heb ik ergens gelezen dat spelt een minder heftige insuline reactie opwekt dan 'gewoon' graan .. maar waar ik dat gelezen heb? Ik ga m'n hersens 's laten kraken..