Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:58

Okee, dus het idee is gestoeld op de densiteit van de zool?

Ik heb vanmiddag foto's gemaakt, zal er zo eens wat van uploaden en dan wil ik graag weten wat jullie vinden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:01

Hmm, ik heb net geconcludeerd dat ik geen eerdere foto's heb die goed kunnen dienen als vergelijkingsmateriaal.

Dit is van vandaag, even linksvoor gepakt want daar heb ik ook een close upje van.

Zoolfoto:
Afbeelding

Detail:
Afbeelding

Safiera

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:44

Waar wil je dat we naar kijken, hestejente? Ik zie in ieder geval een lange hoefwand, maar jij naturlijk ook ;)

Verder een nog best nette witte lijn (als je de hoefwand inneemt zal het weer strak zijn denk ik) een normale straal... en nu ik langer kijk wellicht een dubbele zool. Dacht eerst dat de steunsels een beetje overgroeid waren, maar dit lijkt de hele voet haast te vullen?

Foto's vertekenen zo makkelijk, dus het kan heel goed zijn dat ik er ver naast zit. Al denk ik de barstjes en groefjes te herkennen van bij mijn pony. Ik kon er bij hem toen gewoon met de hoevenkrabber hele stukken zoolmateriaal uit krabben. Dubbele zool dus. Bij Wallie kwam dat na die heel droge periode laatst. Toen het weer nat werd kwam er opeens een stuk zool af!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:01

Ik zie inderdaad wel een wat te lange hoefwand, maar ik zie geen overgroeide steunsels. Steunsels zouden wel ietsje korter mogen denk ik, maar verder ziet het er prima uit. Puntje van de straal zit volgens mij los, die kun je eraf snijden (gewoon optillen en dan schuin naar boven afsnijden), dan zie je ook waar de echte/nieuwe zool precies begint.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:33

Hoefwand is inderdaad wat lang, hij is alweer een paar weken geleden voor het laatst bekapt en z'n voeten slijten de laatste maanden minder.

Wat ik dan vooral zie is een witte lijn die anderhalf keer zo breed is als hij hoort en een zool die geen strakke rand meer heeft. Vreemd genoeg zie je dat laatste vooral bij de linkerhoeven (voor en achter) terwijl de voorhoeven duidelijk warmer zijn. Gisteren hoopte ik nog dat 't met 't weer te maken had maar vandaag waren ze alleen maar warmer geworden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:39

Bevangen HJ ???

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:43

Yep... heb 'm maandag van 't gras af gehaald en mooi hooi voor 'm geregeld. Het stomme is dat hij helemaal niet merkbaar pijn heeft met lopen. Zaterdag zag ik wel dat hij ergens pijn had maar waar dan he. Hij loopt gewoon normaal, misschien een heel ietsjes korter als je spoken wil zien, dacht eigenlijk dat áls er ergens wat zeer deed 't hoger zou zitten (spierprobleem bij schouders en twee jaar geleden zijn z'n voorbenen overbelast geweest) Ik ben nu toch eigenlijk wel erg blij dat ik z'n voeten in de gaten heb gehouden, ik zag 't als eerste aan de rand van de zolen. Moet er niet aan denken dat ik pas wat had doorgehad wanneer hij niet meer zou willen lopen oid :=

Dus die wanden zullen nog wel langer worden, ze sleten 't best als ik over 't harde reed maar voorlopig ga ik d'r maar niet meer op zitten :Y)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:00

Heel belangrijk nu HJ dat je zsm de druk van de toon afhaalt , dus wanden op lengte en goed een break over erin ..
Vandaag nog met mijn smid naar een bevangen ijslander geweest omdat ik zelf vindt dat ik nog niet de kennis heb om.daar correct mee om te gaan .
Dat was mn smid deed .. Je zag al iets verbetering aan ijsco ... Ijsco heeft een verbreding van zeker 1 cm .
Ik is vlieft op die ijsco.en.als baasje t niet meer trekt , mag ik ijsco komen halen , maar is off topic ..

HJ., je vijlt zelf toch ook of doet enkel je smid dat .. Dan zeg m maar druk eraf door overdreven break over ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:01

Nee, vijlen doe ik niet aan, hij heeft van die scheve voeten en die laat ik graag over aan iemand die er verstand van heeft. Gelukkig valt de verbreding hier dan nog mee als ik 't zo lees :=

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:06

Dan is het wel verstandig je bekapper zsm te laten komen HJ . De verbreding kan heel snel gaan . Herstel duurt dan veel langer .. Als je nu laat bekappen lange wand eraf en flink de break over erin ! En gewoon laten bewegen , wandelen bevordert herstel .
De ijsco waar ik gisteren was moet dat ook en arme.ding is echt kreupel , zag hem wel.wat verbeteren na wat.wandelen ....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:23

hestejente schreef:
Hoefwand is inderdaad wat lang, hij is alweer een paar weken geleden voor het laatst bekapt en z'n voeten slijten de laatste maanden minder.

Wat ik dan vooral zie is een witte lijn die anderhalf keer zo breed is als hij hoort en een zool die geen strakke rand meer heeft. Vreemd genoeg zie je dat laatste vooral bij de linkerhoeven (voor en achter) terwijl de voorhoeven duidelijk warmer zijn. Gisteren hoopte ik nog dat 't met 't weer te maken had maar vandaag waren ze alleen maar warmer geworden.

Hoe ziet de buitenkant van de hoef er uit? Ribbels?

Een witte lijn kan ook uitrekken door een te lange hoefwand en teen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:56

Zinzi_jewel schreef:
Dan is het wel verstandig je bekapper zsm te laten komen HJ . De verbreding kan heel snel gaan . Herstel duurt dan veel langer .. Als je nu laat bekappen lange wand eraf en flink de break over erin ! En gewoon laten bewegen , wandelen bevordert herstel .
De ijsco waar ik gisteren was moet dat ook en arme.ding is echt kreupel , zag hem wel.wat verbeteren na wat.wandelen ....

Bekapper is niet eens in Nederland momenteel wat ik begrepen heb. Ik heb instructies gekregen wat ik moet doen en dat doe ik dus ook binnen de mogelijkheden die ik heb :+ Paard beweegt wat ik ervan zie net zoveel als anders, beetje scharrelen in de paddock. Met de andere paarden, wanneer die er zijn, en wanneer hij alleen is. En dan bedoel ik vrije beweging, meest in stap maar van de week zag ik 'm ook een galoppie trekken in de paddock. Hij loopt ook niet kreupel.

Singasong, ja hij heeft van die stressringen in z'n hoeven. Maar de ringen van deze bevangenheid kun je nu natuurlijk nog niet zien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:08

Wat je nu onder de voet ziet HJ is het veleden , dus de stressringen ook , maar wat je nu ziet is nog wel aanwezig ...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:41

Weet iemand miss. waar de hoefzweer door ontstaat?
Mijn paard is nog maar net genezen van de 2de hoefzweer en nu heeft ze alweer een 3de hoefzweer.
Allemaal aan dezelfde hoef.Voor ik haar had heeft ze ook hoefzweren gehad bij de vorige eigenaar.
Die had het verwaarloosd,zou het daardoor kunnen komen?
Is het uberhaupt te voorkomen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:30

hestejente schreef:
.......Singasong, ja hij heeft van die stressringen in z'n hoeven. Maar de ringen van deze bevangenheid kun je nu natuurlijk nog niet zien.

Snap ik. Heeft hij dan een verdikte opgezette kroonrand?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:03

Hier het dikke been van Fyanne,was volgens de hoefsmid een peesontsteking.
26 juni.
Afbeelding
haar been 27 Juni.
http://i47.tinypic.com/33lzeja.jpg
En de open gesprongen hoefzweer vandaag 28 juni.
Afbeelding
Ze kreeg vanaf afgelopen maandag Metacam,moet daar nu mee stoppen op advies [van een bokker].

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:13

Singasong: euhh.. geen idee?

Gohya: oef, hoe heeft je smid die diagnose gesteld? Is hij toevallig ook veearts en heeft hij het been van je paard gescand?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:24

@gohya Een hoefsmid met een beetje ervaring zou moeten weten dat door een ontsteking het kogeltje wat op kan lopen en vaak ook nog hoger. Ook zal de hoef warm geweest zijn en dan bestaan er niet veel conclusie's meer, je moet dan in ieder geval sterk gaan denken aan een ontsteking.
De ontstekingen die het paard al gehad hebben kunnen er gemakkelijk nooit helemaal uit gehaald zijn. en als er nog wat push blijft zitten komt de ontsteking na verloop van tijd ook weer terug.
Dit lijkt er op dat de oorzaak afkomstig is van een hoornzuiltje. (Maar dat is een wilde gok.)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:53

Toen de hoefsmid haar hoef en been nakeek,was het been nog niet zo dik hoor.Er zaten wel wat 'bulten' aan de binnenkant van haar been,maar verder was het niet warm,ze liep wel aardig kreupel al toen.
Hij heeft haar toen ook gewoon bekapt,ze moet om de 6 weken vanwege haar vorige hoefzweer.
Die had ze in Nov. vorig jaar en dat gat is nu pas onderaan de hoef.Nu komt er dus wéér een gat op dezelfde plek,en beginnen we weer van voor af aan.
Ik voelde dat het een hoefzweer moest zijn en geen peesontsteking,mja wie gelooft mij? :o

@HolyPope
Wat is een hoornzuiltje?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:09

ik heb pas sinds twee weken mijn eerste eigen paardje. Ze is twee weken terug (bij de vorige eigenaar) nog naar de hoefsmid geweest.
Volgens de oude eigenaren hoeft ze maar twee keer per jaar naar de hoefsmid omdat haar hoeven niet snel groeien. Het lijkt mij wel erg weinig. Zou dat kunnen denken jullie?
nb: ik merk het natuurlijk vanzelf wel, maar ben benieuwd...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:23

Wat een hoornzuil precies is is lastig uit te leggen. (Google)
Een hoornzuiltje kunnen ze krijgen door een (lichte) beschadiging van de kroonrand. Bij springpaarden komt dit door het stoten tegen de balk als de hindernis te hoog ligt of dat het paard z'n benen niet hoog genoeg optilt. Het kan ook veroorzaakt worden als een paard b.v. tegen de boxdeur aanramt, meestal rond voertijd. Soortgelijke beschadigingen dus.

@max66 Normaal is zo'n 4x per jaar bekappen. In de winter groeien de hoeven meestal iets minder snel en in het voorjaar en zomer vaak weer iets harder. Maar het hangt er ook vanaf hoe veel en hoe vaak er mee op het harde gereden wordt. Gewoon de smid bellen als 't nodig is, niet op je kalender kijken. ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:25

nee, dat zei ik ook al: ik merk vanzelf wel wanneer het nodig is, maar vroeg me af, zou dat kunnen dat ze maar twee keer per jaar bekapt hoeft te worden?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:28

Ja hoor dat kan. Ik ken een paard die één keer in het jaar gedaan wordt, vaak is het dan nog niet eens nodig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:29

Thnx HolyPope
Haar kroonrand is idd. beschadigd,die hoef is ook heel kwetsbaar.Alle 3 de hoefzweren die ze bij mij gehad heeft zijn allemaal dezelfde hoef.
Ik zal eens gaan googlen op hoornzuiltje.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 00:02

gohya schreef:
Thnx HolyPope
Haar kroonrand is idd. beschadigd,die hoef is ook heel kwetsbaar.Alle 3 de hoefzweren die ze bij mij gehad heeft zijn allemaal dezelfde hoef.
Ik zal eens gaan googlen op hoornzuiltje.

GVD -:(- Weer een zweer en ook op exact dezelfde plek als waar al deze ellende mee begonnen is. -:(-
Arm beest en dat terwijl het zo simpel was geweest als het direct goed behandeld was. :x

Ik denk dat Holypope wel eens gelijk zou kunnen hebben. Op www.hoofcare.nl vind je genoeg info wat betreft hoornzuilen.
Het is een soort verdikking van de hoefwand aan de binnenkant van de hoef en dan over de hele lengte.
Zal mij niks verbazen als dat idd aanwezig is aangezien de kroonrand zo ernstig beschadigd is geweest. Het litteken kun je nog goed zien op de hoef (Kan er werkelijk nog steeds kwaad om worden, gevalletje komt nog wel eens ter sprake nl.)

Wellicht is een foto ook een optie om toch eens de binnenkant te bekijken.

Sterkte ermee, gelukkig is de druk eraf en dan voelen ze zich wel direct een stuk beter. En ze is in goede handen +:)+