[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:26

Timbers, wat een ontzettend moedig besluit heb je genomen.
Heel veel sterkte de komende tijd. Ach gut

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:21

Heel veel sterkte Timbers, zo te lezen heb je op een mooie manier afscheid kunnen nemen Ach gut Fijn dat het allemaal rustig is gegaan.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:28

Het is goed zo! Ik heb er echt vrede mee. Haar foto hangt naast mijn bed, een oudere foto van een mooie jonge trotse Es met haar eerste veulen die er ook niet meer is (verongelukt toen ze een jaar was). Ze zijn weer samen!

Raar dat ik er zo veel vrede mee kan hebben.....maar het is erger om je paard in pijn te zien dan om te weten dat ze nu ergens is zonder pijn. Heb het uit liefde voor haar gedaan en nu moeten ik en het zwarte drakenkopje verder samen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:47

Ik sluit me aan bij alle voorgangers! Meid, heel veel sterkte de komende tijd, je hebt echt voor Es gekozen en dat vind ik heel moedig van je....
Dikke knuffel! Ach gut

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:57

Hè timbers wat vervelend is dit allemaal zeg.. Ik vind het echt super dapper wat je hebt gedaan.. Er zijn je al veel lieve woorden gezegd en ik sluit me volledig daarbij aan.. Es zal over je waken(K)

ff een goed berichtje vanaf deze kant.. mijn paard had een hoefzweer en is nu helemaal genezen en heeft vandaag hoefijzers gekregen.. eindelijk weer rijden.. ik heb vanmiddag gelijk maar een klein buiterritje gemaakt in stap.. heerlijk om weer op hem te zitten na 2 maand.. nu hopen dat de hoefijzers erop blijven zitten, want hij had hoefijzers gehad toen we em gekocht hadden.. maar die was hij de 2e dag al allemaal verloren, dus hopen dat ze nu wel blijven zitten..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:34

goed nieuws!!xxmyrtheexx....
pablo gaat goed,eergisteren haalde ik hem uit zijn stal en toen maakte hij twee passen...echt stokkreupel...
Toch maar in de wei gezet..
De volgende ochtend niets aan de hand,wat het nou was?
Misschien s'nachts met geerke lopen klooien...ze kunnen elkaar aanraken over de afscheiding heen,en hebben dus ook weleens een "discussie".
Ik maakte me zorgen om pablo omdat ik weet dat IR vaak eindigt in cushing,dus ik zag al spierverlies enzo....(komt ook een beetje door timbers' essie denk ik)
Gisteren even wezen wandelen,longeerlijn mee,en zweep...ik dacht als hij niet kreupel loopt misschien even longeren op het veld in het dal.
(aangezien er bij mij op de berg geen recht stuk is..)
Maar dat ging heel goed,hij liep absoluut niet kreupel en was erg wakker....boken en snuiven...en alles was heel eng...daar wil je dus ook niet opzitten...
Ik moet gewoon pablo een half uur per dag laten lopen,wandelen of 15 min. rustig longeren...dat is veel beter voor hem...uit zichzelf beweegt hij niet...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:41

Fijn dat je er vrede mee kunt hebben Timbers. Het is goed zo.

@Geerke, mooi dat Pablo goed liep! Het in beweging houden is heel herkenbaar. Ik moet Wessel ook echt aan het werk houden, het liefst dagelijks wat lichte arbeid. Dat is bij Wes zeker zo belangrijk als een juist rantsoen.

@xxmyrtheexx, heerlijk dat je weer een buitenritje hebt kunnen maken! Lachen

Heeft hier iemand ervaringen met het Drainage Compositum van Groene Os? Ik ben het mijn paarden gaan voeren, omdat ze last hebben van een nogal hardnekkige mok. Behalve dat de mok weg gaat, merk ik bij Wessel ook een positief verschil in stofwisseling. Zijn mest is vaster en de manenkam soepeler. Misschien is het ook een goed product bij bevangenheid?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:31

ik heb er geen ervaring mee.. maar dat zijn toch gewoon druppels? ik heb mild compositum voor marco maar hij eet het niet.. gewoon op een broodje maar hij raakt het niet aan..
heel fijn zn paar wat niets eet!!

fijn dat ik hier weer goed nieuws hoor! dus voor mij de reden om ook even te vertellen dat ik weer gewoon kan lopen met marco en in de berm echt me best moet doen om hem bij te houden. wel loopt hij nog met donalduck voetjes. eerst de achterkant en dan pas de voorkant. maar ik blijf gewoon met hem lopen, eerst maar eens afwachten wat hij doet als hij geen pijnstillers meer krijgt..

nog even een vraagje: wat voeren jullie? ik weet dat het het beste is om hem alleen hooi en water te geven maar hoe komt hij dan aan voldoende vitaminen en mineralen? hij kreeg lucerne-mix en gras-mix maar dat lust meneertje niet.. hij krijgt nu wat haver en beetje bix bij maar ik vroeg me zomaar af wat jullie voeren? wat ook nog lekker is? haha

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:38

tja...dat typische loopje,eerst de achterkant neerzetten,dat heeft pablo ook....typisch ex-hoefbevangen gang...
bij mij krijgen ze bietenpulp en wat zemelen en mineralen/vitamine mengsel iedere dag....wat olie en zonnenbloempitjes voor het kalk....
maar bietenpulp moet je niet voeren aan een "mollig"paard...daar worden ze alleen maar molliger van....of dik...
Ik ben ook bang dat ze anders tekorten krijgen,helemaal met dat antieke hooi wat ik voer...
Hopelijk blijft marco het ook goed doen zonder pijnstillers!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:44

@Fancylover, dat zijn inderdaad druppeltjes. Lastig, als ie het niet wil eten... Die van mij krijgen het op een stukje brood, gaat zo naar binnen Ja

Ik voer oud hooi en een klein beetje seniores priores aan Wessel. Verder gaat ie overdag op de wei, waarbij ik wel rekening houd met de fructaanindex.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:02

marco komt dus ook niet meer op de wei, op dit moment lopen ze op de stenen naast de stal omdat het zand een grote bagger zooi is. maar bietenpulp moet je toch koken net als zemelen?

en wat versta j e onder mineralen/vitamine mengsel?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:10

bietenpulp week je in (heet)water,je hoeft het niet te koken....wel goed weken want het zet vreselijk uit...een klein beetje gedroogde brokjes word erg veel.
een kilo gedroogde bietenpulp is genoeg voor een emmer ....
zemelen doe ik gewoon droog door mijn natte bietenpulp heen.
mineralen en vitamines zijn eigenlijk het zelfde wat in biks zit....alleen ik wil de biks er niet bij zeg maar...het zijn gewoon geconcentreerde korrels waar alles inzit wat de dagelijkse behoefte dekt,het scheelt per merk hoeveel gram je ervan moet voeren,dat staat op het emmertje meestal..
het is niet goedkoop,ik betaal voor drie kilo 30 euro en ik doe er 10 dagen mee(voor twee paarden)

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:32

Timbers: ik heb je verhaal over je laatste momenten met Es, met een traan gelezen.... mooi geschreven, maar wat ontzettend moeilijk moet dat zijn geweest.

Ik wens je heel veel sterkte.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:45

Es heeft me een enorme kracht gegeven.....sta helemaal verbaasd van mezelf want ik dacht dat ik in zou storten maar niets is minder waar. Ik sta een partij in mijn kracht, dat voor mij wel heel bijzonder is. Es was een oersterk paard en ik geloof dat ze een beetje van die kracht bij me achter heeft gelaten.

Morgen wel weer werken sinds alle ellende dus dat zal misschien wel weer even moeilijk worden, al die uitleg aan collega's en vragen enzo en dan krijg je "gelukkig heb je er nog een" als antwoord Rolleyes. Hoop dat ik me daar een beetje doorheen kan slaan.....

Heb net heel penny een armbandje dat iemand voor mij gemaakt had van Es d'r staart haren omgedaan, is ze toch nog een beetje bij me!

Vandaag hebben Timber en ik de draad weer wat opgepakt door te gaan spelen in de bak samen en dan ben ik wel heel blij met dat zwarte drakenkopje, het mooiste kado wat Es me ooit gegeven heeft Lovers

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:49

fijn dat het naar omstandigheden goed met je gaat!
je gaat "ons"topicje toch niet verlaten hoop ik?
gewoon gezellig mee blijven kletsen!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:55

Die antwoorden zal je misschien wel krijgen, sommige zijn vaak erg lomp in antwoorden jah. Het zijn meestal de mensen die niet zo veel met dieren hebben....

Super dat je zo'n armbandje hebt met wat staartharen van der. Zo'n sieraad wordt erg mooi gemaakt. En fijn dat je je gedachten ff bij je 'draakje' hebt kunnen zetten.. Rolleyes

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:04

Timbers schreef:
Morgen wel weer werken sinds alle ellende dus dat zal misschien wel weer even moeilijk worden, al die uitleg aan collega's en vragen enzo en dan krijg je "gelukkig heb je er nog een" als antwoord Rolleyes. Hoop dat ik me daar een beetje doorheen kan slaan.....

Dat lijkt me verschrikkelijk moeilijk, en waarschijnlijk valt het wel mee, maar anders gewoon slaan Hamer

Fijn om te horen dat Es haar kracht bij je is gebleven, en fijn dat je haar bij je kan dragen met de armband!

Succes morgen Ach gut en als het niet gaat dan kom hier maar even steun zoeken.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:14

cow_girl schreef:
Super dat je zo'n armbandje hebt met wat staartharen van der. Zo'n sieraad wordt erg mooi gemaakt. En fijn dat je je gedachten ff bij je 'draakje' hebt kunnen zetten.. Rolleyes

Dit is maar een simpel vlechtje met haakjes er aan...maar ik heb nog meer haar dus ik ga wel een keer een hele mooie laten maken (moet nog even zoeken waar). Maar voor nu is het fijn om een stukje van haar bij me te dragen.

Uiteraard blijf ik jullie gewoon volgen en meepraten, het is gewoon ook een heel leerzaam topic dus ik blijf er gezellig bij.

Tja en als het morgen niet gaat dan ga ik gewoon even naar buiten een rondje lopen ofzo.

Wel raar hoor want ik kijk toch elke dag even in haar stalletje en haar buitenluik (ze hadden buiten stallen) kan ik gewoon nog niet dicht doen. Maar ik niet alleen want mijn stalgenootje greep het ook naar de keel toen ze dat luik dicht deed. Snel weer open gezet maar Bloos

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:21

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:22

Dank je!!! Daar ga ik eens naar kijken!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:15

Timbers schreef:
Dit is maar een simpel vlechtje met haakjes er aan...maar ik heb nog meer haar dus ik ga wel een keer een hele mooie laten maken (moet nog even zoeken waar).

http://www.paardenhaarsieraad.tk/
(@singasong op bokt)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:03

Vandaag, een beetje als mosterd na de maaltijd, nog de uitslagen van het bloedonderzoek van mijn paarden binnengekregen. Ik heb het in Deventer (Gezondheidsdienst Paarden) laten onderzoeken. Géén van beiden heeft ook maar in de verste verte een teken van Insuline Resistentie, dus zowel de HB van het éne paard, als de huidproblemen van de andere zijn hierdoor niet verklaard.

Ik vermoed dan toch dat de dames gewoon 'teveel van het goede leven' hebben genoten en nu dat er alleen nog maar hooi gevoerd wordt, geen lekkertjes meer en het voer in strikte porties verdeeld wordt, zijn de kilo's eraf gevlogen en zijn ze beiden in goede doen. Ik heb twee grote hooinetten gekocht en daar krijgen ze over de dag verdeeld hun porties in ( zie http://www.hooinet.nl) - ik heb twee van de kleinste maat die je op de site in de trailer ziet hangen, daar kan toch per keer zo'n 5 kg hooi in! (Niet dat ze dat krijgen hoor, er gaat per keer een plakje in wat ik uitelkaar trek) Zo zijn ze in de stille uurtjes lekker aan 't knabbelen, krijgen 't maar sprietjes-gewijs naar binnen en ik kan aardig in de gaten houden hoeveel er gevoerd wordt. Ik had aanvankelijk zo'n hele grote hooibak waar ze samen uit aten - Pauli vrat dan bijna alles op, werkte grote happen naar binnen en deed voernijderig tegen Jilske.

Pauli loopt nu nog steeds goed en haar dikke opgezette nek is weg - we gaan nu binnenkort de straat maar weer op, wandelen en bermgrasjes eten. Kijken hoe het gaat..

Ik wens jullie paardjes allemaal net zo'n voorspoedig herstel als bij mijn dametje!

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:02

ik heb ook een merrie is behoorlijk bevangen is. als ik dit nu eerder had gelezen dan hadden we haar waarschijnlijk nog kunnen redden. nou ja we hebben haar nog wel maar het ziet er niet goed uit. Huilen

ik heb nooit geweten dat ze het van stress kon krijgen.en ik heb nog wel een opleiding paardensport gedaan. toen we er net achter kwamen kreeg ze die equipanen nog iets. ze heeft hier zn maand op gestaan. toen moest ze er af anders zou ze maagzweren e.d krijgen. inmiddels staat ze nu als zn 7 mnd op metacam.....waar ze ook maar 14 dagen op mogen staan. omdat ze deze mediacatie kreeg heb ik een papier moeten tekenen dat ze niet naar de slager mocht. ze heeft ook al alle beslagen gehad die erzijn. tot zover gaat het nog redelijk, maar ze kan nog steeds niet zonder de pijnstillers. Huilen vandaar dat we het niet leuk inzien.

toen het bekend was dat het zo erg was hebben we haar direct op een heel streng dieet gezet. ze is heel veel afgevallen. er is niks mee van over. met deze kou heeft ze zelfs behoefte aan een dikke winter deken. ze kan zich zelf niet meer warm houden. ze staat wel buiten. dan in de buiten bak. ze ligt wel vaak. het is niet leuk om te zien dat ze zoveel pijn heeft, maar ondanks de pijn is ze wel heel vrolijk en altijd aanwezig. De dierenarts zei dat het minimaal een jaar duurt voordat we vooruit gang zien. dat is nog een paar maand en dan is het jaar alweer voorbij. dan moeten we een keuze maken, gaan we door of niet.

ik weet niet of iemand ook zoiets heeft mee gemaakt? zo ja heb je dan tips wat ik moet doen met mn merrie?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:33

Komen eerst een hoop vragen op je af Haha!
- wat voer je haar op dit moment
- staat ze op wei
- heb je röntgenfoto's laten maken en zo ja wat was daar op te zien
- heb je bloedonderzoek laten doen

Over de medicatie ... ik heb tot op heden altijd begrepen dat bute (phenylbutazone, vaak als equipalazone gegeven in zakjes) het verboden middel is waar je voor moet tekenen in het paspoort, niet metacam. Dat is een erkend 'goed' middel.
Echter wat DA's hier ook vertellen is dat metacam de lever veel sneller beschadigd dan bute, maar ook dat metacam bevangenheid in stand kan houden als je het langdurig geeft omdat het een corticoseroïde is, dit in tegenstelling tot bute. Echter bute geeft op den duur weer maag en darmklachten.

Eigenlijk is het allemaal rommel, maar ja soms kun je niet anders.
Je kunt nog duivelsklauw (thee of in de vorm van bijv. devilsrelief of nobute) geven als natuurlijke pijnstiller (is vaak ontspannend voor de spieren).

Verder zijn er nog tal van middeltjes en dingen die bij velen van ons hebben gewerkt, maar dat geldt niet altijd voor ieder paard.
Dus tips op dat gebied zijn moeilijk.

Magnesium werkt bij veel paarden wel goed, maar dan moet je wel zeker weten dat de nieren in orde zijn.

Vorig jaar heb ik zelf in totaal 6 maanden lopen tobben met mijn pony. Het is toen bijna een jaar goed gegaan, tot een verkeerde bekapping in september er weer voor zorgde dat ik bijna terug bij af was Boos! ... het blijft dus altijd opletten met onze ex-bevangeners

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:21

- ze krijgt 500 gram onderhouds brok per dag. merk: is van mulder Pot in pekela.
- ze staat nu een paar uur per dag in de bak. de wei alleen na oktober en als het te nat word dan de bak in.
- ja ik heb foto's laten maken van dr hoeven, ze heeft een daler en een saker. rechts voor is bijna door de hoef heen.
bloed onderzoek was niet nodig zei de dierenarts.
- en ze heeft bijna ontschoening gehad.
we willen haar ook graag van de metacam af hebben, maar ze kan niet zonder. ik zal de thee gaan zoeken. ze moet in januari weer naar de dierenarts en de hoefsmit. misschien dat zij wel weten of er nog meer middelen zijn die pijnverzachten en niet gevaarlijk voor de gezondheid is.

soms (als ik het niet vergeet) voer ik extra magnesium poeder.maar dat zit ook al extra in de brok. dat heb ik gevraagt aan mulder pot die de brok maakt.

ik het maar een rot ziekte, en er is ook nog aan te doen ook.

thanx he voor de tips