[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:26

Ik ben ff de weg kwijt in het verhaal over ontwormen en de gevoeligheid bij hb.

Onlangs een wormkuur gehaald bij de da EQUEST die groene met de duidelijke vraag of deze 'veilig' is bij een pony met hb.
Was allemaal geen probleem zei de da en was een prima kuur.
Dat was mijn vraag niet.... Maar hij was rete druk en ik wist niet meer precies hoe het zat met de werkzame stoffen en hb dus heb dat ding maar meegenomen.

Kan iemand mij helpen met de vraag in hoeverre deze kuur met een gerust hart gegeven kan worden of beter van niet? (moxidectine juist een risico of niet).
Ik heb hem nog in de verpakking zitten dus omruilen kan nog.

Alvast bedankt!!!

jokari

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:43

Oh jee heeft dat ook al invloed ?? Wist ik geeneens. Hoop dat iemand je het antwoord kan geven !

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:59

jokari schreef:
Oh jee heeft dat ook al invloed ?? Wist ik geeneens. Hoop dat iemand je het antwoord kan geven !

Hoe het precies zit weet ik dus niet meer, vandaar mijn vraag.
Maar er staat me iets bij over de werkzaame stoffen in (sommige) wormkuren en de negatieve bijdrage daarvan bij hb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:30

Ik geef hier elk jaar een Equest en een Equest Pramox....ook aan de ex-hb'er en aan de cushing dames...nooit last van gehad. :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:39

Net een nieuwe spuit quadrisol opgehaald bij de dierenarts. Mijn meisje is gelukkig in haar box alweer helemaal de oude, ze is vrolijk en zegt iedereen die voorbij komt luidkeels gedag. Zometeen mag ze weer even scharrelen in de bak, ik ben benieuwd hoe ze nu loopt. Als ze weer zo hard gaat mag ik de quadrisol verlagen naar 1x pd 4ml in plaats van 2x pd. Ben heel benieuwd!

Ik denk dat ik een pot ex laminitis ga bestellen, is sowieso wel goed denk ik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:53

Bij mij deden al die supplementen helaas niks merkbaars, enkel mijn portemonnee leeg trekken. Mijn pony had baat bij een goed dieet (ander hooi), beweging toen ze pijnvrij was en tijdelijk een breakover ijzertje.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:12

Iemand hier ervaring met Marstall vito of Faser Light voor een HB pony? Zijn eigenlijk de 2 die het laagst in suiker zitten voor zover ik kan vinden

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:31

Ik voer de vito!
Mijn haflinger doet het er heel goed op!
Glanst als een spiegel en genoeg energie, hij wordt er okk absoluut niet dik van.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:51

Fijn om te horen! Ik wacht nog wat reacties af/google even verder en anders bestel ik die maar mee om te proberen :)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:09

Voervergelijk.nl staan veel reacties ;)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:09

Ik heb Vito gevoerd, maar mijn pony vond het niet meer lekker toen ik de 3e zak gekocht had..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:18

purple schreef:
Ik heb Vito gevoerd, maar mijn pony vond het niet meer lekker toen ik de 3e zak gekocht had..

De mijne was er na 2 zakken ook klaar mee, die laatste heb ik tegen heug en meug nog opgevoerd omdat ik anders met een open zak bleef zitten.

Ze staat nu op calvalor fiber force en we zitten momenteel aan zak 2 maar ze eet het nog van harte.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:20

Flowq schreef:
Voervergelijk.nl staan veel reacties ;)

Klopt, hier had ik ook de vito en facer light gevonden :)

Andere suggesties zijn zeker welkom! :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:33

cissie schreef:
purple schreef:

De mijne was er na 2 zakken ook klaar mee, die laatste heb ik tegen heug en meug nog opgevoerd omdat ik anders met een open zak bleef zitten.

Ze staat nu op calvalor fiber force en we zitten momenteel aan zak 2 maar ze eet het nog van harte.

Ik heb even naar de Cavalor Fiber Force gekeken en ik denk dat dat helemaal aansluit bij wat wij zoeken. Is dit een volledig voer qua vitamine/mineralen? Ik heb hier namelijk nog een bak Marstall force staan en als dit een volledig voer is, is dat natuurlijk niet meer nodig :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 05:39

@Robin_Rikkie :

Volgens de producent zou het een compleet voer zijn naast hooi.
Maar ik geef altijd kruiden erbij (kruidenmix van de paardendrogist), maar dat deed ik ook bij de andere voeders die mijn paardje kreeg.
Daarnaast geef ik ook nog vitamine E met lijnzaad ivm de hb.

Dus of het in de praktijk echt afdoende is (alleen de fiberforce) kan ik niet zeggen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:12

Welke vitamine E geef jij?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:09

Wanneer jullie je paard hoefbevangen constateren op de wei (1e x dat je het constateert) en vervolgens van het gras afhaalt op een zandpaddock en medicatie geeft, na hoeveel dagen lopen jullie paarden dan weer normaal, niet zo stuwend zegmaar? Ben erg benieuwd, paard eergisteravond hoefbevangen geconstateerd, gelijk op de paddock gezet en nu denk ik verbetering te zien (of ik wil het zien) dus ben benieuwd naar jullie

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:59

De kleine dame gaat steeds harder in gevecht tegen haar quadrisol :') Wat een drama weer vanmorgen!

Gisteravond heb ik nog wel even met haar gestapt in de bak, dat ging het goed, ze loopt goed door en ook niet kreupel. Daarom heb ik haar avondshot overgeslagen. Vanmorgen was ze zo aan het steigeren en haar gewicht in de strijd aan het gooien dat ik er vanuit kan gaan dat ze geen pijn heeft gehad vannacht :') := Ik maak de nieuwe spuit gewoon op met 1x daags (mocht dat zo goed blijven gaan) en dan kijken hoe ze het doet. Ik heb ook een pot ex-laminitis besteld maar die is helaas niet voorradig dus dat duurt een paar dagen.

Afbeelding

Afbeelding

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:07

Dobel schreef:
Wanneer jullie je paard hoefbevangen constateren op de wei (1e x dat je het constateert) en vervolgens van het gras afhaalt op een zandpaddock en medicatie geeft, na hoeveel dagen lopen jullie paarden dan weer normaal, niet zo stuwend zegmaar? Ben erg benieuwd, paard eergisteravond hoefbevangen geconstateerd, gelijk op de paddock gezet en nu denk ik verbetering te zien (of ik wil het zien) dus ben benieuwd naar jullie

Bij mij duurde het 3 maanden voordat hij écht weer vrij normaal liep.. Maar de 2e keer dat hij hb was was dit een weekje.

Bart gaat waarschijnlijk verhuizen naar een plekje waar hij 24/7 buiten staat en niet op het gras komt *\o/* . Heerlijk, want nu staat hij grotendeels van de dag alleen in een zandpaddock. Ook wordt hij nu natuurlijk bekapt en ik moet zeggen, zijn hoeven hebben er nog nooit zo goed uit gezien.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:48

cissie schreef:
@Robin_Rikkie :

Volgens de producent zou het een compleet voer zijn naast hooi.
Maar ik geef altijd kruiden erbij (kruidenmix van de paardendrogist), maar dat deed ik ook bij de andere voeders die mijn paardje kreeg.
Daarnaast geef ik ook nog vitamine E met lijnzaad ivm de hb.

Dus of het in de praktijk echt afdoende is (alleen de fiberforce) kan ik niet zeggen.

Hmm, oke. Ik twijfel of ik dan de marstall force terug stuur en alleen de cavalor fiber force ga geven. Denk dat dat beter voor hem is (gaat om een shetlander die geen werk verricht dus heeft weinig nodig)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:04

Maar waarom dan niet alleen de force geven? Daar zit toch alles in wat hij nodig heeft? Van 'normaal' voer moet je meestal meer voeren om ze alles binnen te laten krijgen.

Mijn shetten doen het prima op hooi en de force. Meer heeft zo'n sober ras in mijn ogen ook niet nodig. Zeker als ze niet veel hoeven te werken

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:13

Robin_Rikkie Waarom kies je niet voor alleen een vitaminebrok?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:35

Nou, dat vind ik zelf ook, maar mijn moeder vind dat beetje force (20-50 gram) veel te weinig.. Ze wil dat hij wat anders erbij krijgt omdat hij nu al sinds hij alleen hooi eet al slappe mest. Willen hem nu dus sowieso een zandkuurtje geven, hij is ontwormd en de DA komt in x aantal weken voor de inentingen en dus laat ik hem ook checken. Maar wij denken zelf dat het komt door vitamine te kort of eenzijdig eten. Vandaar dat ze denkt dat dat beetje force te weinig is qua vezels enzo.
Ik weet dus niet wat jullie dan denken? Ik vind het zelf ook een fijner idee als hij vitaminebrok krijgt..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:42

Vezels zitten toch juist in hooi? Dunne mest komt in mijn beleving eerder ergens anders vandaag. Goed dat je laat ontwormen iig. Mss kun je hem Yeasacc bijvoeren, dat bevordert een gezonde darmflora. Wat adviseert je dierenarts?

Die van mij krijgen enkel hooi (graszaad en weidehooi) en force. De mest ziet er helemaal prima uit en ze glimmen flink. Mijn welsh krijgt wel beperkt gras en speedibeet bij, maar zij is te dun.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:47

Ik ga het voor nu dan houden op marstall Force. De dierenarts moet volgende week komen voor de inentingen en ik wil hem dan meteen laten checken inderdaad. Het is eigenlijk begonnen met zijn hoefbevang van afgelopen winter maar dat zouden bijwerkingen van de medicijnen kunnen zijn (volgens de dierenarts) maar op het momen is het nog steeds. Het is niet costant, hij heeft er goede hopen tussen zitten maar ook slechte..