Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mutsiii

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:30

hoi allemaal,
Iemand die verstand heeft van schiefels of misschien weet wat dit wel is?
In september vorig jaar ergens heb ik al eens hier gereageerd met dat mijn paard ook een dik been had.
Hier is toen de DA voor geweest en die zei direct: schiefel. Ik natuurlijk helemaal opgelucht en blij dat het geen ernstige peesblessure was, met wat ik hier allemaal lees ;(.

Maar ik vind op internet over schiefels dat deze 'uitharden' en relatief klein zijn.
Nu heeft mijn paard van vorig jaar september nog steeds een dik been, die na masseren of beweging iets slinkt (koelen helpt niet). ook voel ik bij het masseren een bultje/knikkertje erin zitten en de rest is redelijk zacht.
Hoelang duurt het voordat een schiefel uithard en wat is die bultje/knikkertje?
Moet ik een andere DA bellen? want mijn DA is al een paar keer langs geweest en houdt vol dat het een schiefel is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:09

Vrijdag echo van het been van mijn paard. Ik vind het wel spannend.. er is nog extra tijd voor verder onderzoek, want ik vermoed dat de pees goed is, maar ze loopt niet goed onder het zadel.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:45

mutsiii schreef:
hoi allemaal,
Iemand die verstand heeft van schiefels of misschien weet wat dit wel is?
In september vorig jaar ergens heb ik al eens hier gereageerd met dat mijn paard ook een dik been had.
Hier is toen de DA voor geweest en die zei direct: schiefel. Ik natuurlijk helemaal opgelucht en blij dat het geen ernstige peesblessure was, met wat ik hier allemaal lees ;(.

Maar ik vind op internet over schiefels dat deze 'uitharden' en relatief klein zijn.
Nu heeft mijn paard van vorig jaar september nog steeds een dik been, die na masseren of beweging iets slinkt (koelen helpt niet). ook voel ik bij het masseren een bultje/knikkertje erin zitten en de rest is redelijk zacht.
Hoelang duurt het voordat een schiefel uithard en wat is die bultje/knikkertje?
Moet ik een andere DA bellen? want mijn DA is al een paar keer langs geweest en houdt vol dat het een schiefel is.

Bij mij zeiden ze ook het is een schieffel een jaar later bleek dat ik al een jaar met een peesblessure rond reed.
Ik zou dus idd even een andere DA laten kijken.
Heb je verder een foto van het been, ben wel benieuwd

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:15

Eergisteren heeft Tic het op een lopen gezet... :( staldeur vloog toe door de wind, ik stond binnen en hij buiten en meneer was weg de straat op! Gelukkig kwam hij zelf terug gelopen en kon mijn vriend hem vangen.
Heb zijn benen dan maar eens geinspecteerd en natuurlijk heeft hij een wondje aan zijn geblesseerd been. Been is nu ook gezwollen rond de wonde, hoop dat er niets geraakt is! :(

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:44

mutsiii: Ik zou er even verder naar laten kijken, vooral omdat het been ook dik is.

Supervixen: Succes vrijdag! Hopelijk is het goed!

Naath86: Lekker rustig blijven opbouwen, hopelijk blijft het goed gaan!

Ikke20: Hoe is het met jou paard?

Ze lijkt grote stukken gewoon goed te lopen, bochten en het harde zie je er wel iets aan. Verder is ze erg stijf. Vanaf volgende week gaan we stoppen met medicatie en hopen dat het goed blijft gaan. In de tussen tijd lopen we kleine stukjes, been blijft warm en zit nog wat vocht.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:48

koetjeboe: de DA heeft er geen foto van gemaakt omdat hij er zeker van is dat het een schiefel is.

Rideltje: Volgens de DA is het normaal bij schiefel dat het dik is. Ik ga eens verder kijken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:42

mutsiii schreef:
koetjeboe: de DA heeft er geen foto van gemaakt omdat hij er zeker van is dat het een schiefel is.

Rideltje: Volgens de DA is het normaal bij schiefel dat het dik is. Ik ga eens verder kijken.

Nee ik bedoel heb jij een foto. Een gewone foto. ben benieuwd hoe zijn of haar Been er dan uit ziet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:46

@mutsii zou toch eens een andere arts bijhalen.

@nathii neeeeeeee. pff hoop dat de schade beperkt is gebleven.

@rideltje. hier vrij goed. savonds is het been al regelmatig helemaal dun.
hoop hard mee dat ze bij jou ook snel vooruit gaat en het zonder medicatie ook goed blijft doen

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:23

Zwelling was vandaag al minder :)

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:42

koetjeboe schreef:
mutsiii schreef:

Nee ik bedoel heb jij een foto. Een gewone foto. ben benieuwd hoe zijn of haar Been er dan uit ziet.

Ah oke op die manier haha, hier is een foto. deze is wel van vorig jaar, moet eens kijken of ik er nog eentje van nu kan maken. maar het is ongeveer het zelfde alleen nu is het ietsje dunner en vooral rond de kogel niet meer dik (nu is nog net boven de kogel dik)
Afbeelding

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:40

mm dit is wel anders als bij die van mij
Afbeelding

Weet niet of je het goed kan zien maar daar aan de binnen kant zit een harde bobbel en ondertussen met veel vocht er om heen.
Maar dat werd bij ons aangezien voor een schieffel. De bult aan de buitenkant van de pees zat er toen nog niet

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:42

lijkt er wel een beetje op. alleen zit die van mij veel lager. en was het ook een schiefel?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:45

Morgen het uur van de waarheid voor mijn paard.. echo en verder onderzoek. Ben er zo aan toe om te weten wat ze mankeert en of het de pees nog is of niet. Ik heb al weken niet gereden en ik mis het!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:05

mutsiii schreef:
lijkt er wel een beetje op. alleen zit die van mij veel lager. en was het ook een schiefel?

nee blessure van de tussenpees. En doordat mijn da het aanzag voor schieffel zelfs op echo's zei ze niks te zien aan de pees. Heb ik er 3 kwart jaar mee door gereden met het gevolg dat er een gaatje in de pees zat.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:56

pfft wat een miserie :n

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:18

het lijkt idd wel op een schieffelplek maar zou et toch nog even extra nakijken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:23

veel succes vandaag superfixen

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:26

Supervixen veel succes! Hoelaat moet je?

Rideltje hoe gaat het nu met jouw paard?

Schieffels heb ik geen verstand van.. Dus kan ik helaas niet mee helpen.

Hier gaat het best goed, gisteren eigenlijk iets teveel gedaan. Pony was iets te druk, dus alweer best wat gedraafd. Vanmiddag na het werk hopelijk ook nog ff rijden. Gisteravond zag haar been er gewoon nog goed uit, dus heb het idee dat het echt weer beter gaat. Vertrouwen komt langzaamw eer terug..

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:45

naath86: fijn dat het alweer beter gaat!

Ik vraag me wel af wat dat buktje/knikkertje is wat ik voel?
Onderaan de 'schiefel' zit dan een knobbeltje wat beetje zacht is en als een knikker aanvoelt.
Misschien daar iemand ervaring mee?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:00

bij kiki zat daar de blessure die had er ook een knikkertje zitten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:54

Zo ik ben terug uit de kliniek. Ik was echt zo zenuwachtig!! En mijn paard ook, die komt nooit op ander terrein. Maar ze heeft zich goed gedragen.
Eerst buigproeven gedaan bij de achterbenen. Linksachter ging dat goed, rechtsachter lukte het niet om het been vast te houden. Teveel pijn. Daarna gelongeerd op het harde en zachte. Toen naar binnen en foto's van de spronggewrichten gemaakt. Ik was zelf doodsbang voor artrose maar de gewrichten zagen er prima uit. Je kon wel een witte waas rechtsachter zien van de peesblessure. Daar heeft ze nog last van, maar is goed vooruit gegaan. Wa wel zo is, is dat ze last heeft van haar spronggewricht erbij. Hij zei dat deze combinatie wel vaker voorkomt. Hij heeft ontstekingsremmers in het gewricht gespoten. Door het anders lopen van de peesblessure zit het s.i. gewricht ook helemaal vast. Ik heb daarvoor het nummer gekregen van een fysio waar ze goede ervaringen mee hebben.
Ik mag nu lichte arbeid aan de longe opbouwen, bijgezet en daarnaast moet die fysio komen.
Je zou na een paar weken goede verbetering moeten zien. Als er na 3 maanden geen verbetering is, is de kans dat het nog gaat genezen miniem.
Het is dus erop of eronder.
Ze mag gelukkig gewoon op de wei en de dierenarts had wel goede hoop, omdat het tot nu toe ook al goed hersteld is.

Aan de ene kant ben ik opgelucht omdat ik van het ergste uitging, aan de andere kant wordt het dus nog een spannende tijd.
Het scheelt dat ik longeren erg leuk vind en mijn paard vindt het ook geweldig.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:08

onder het schieffelbultje boven de kogel zit het uiteinde van het griffelbotje. zit aan de binnen en buitenkant.

@superfixen hmmm dat is dubbel gevoel ja. gelukkig niet echt iets ergs

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:34

superfixen: Oef dat word zeker een spannende tijd ja. Gelukkig is er nog hoop!

Naath86: Gelukkig gaat het wat beter!

Hier lijkt ze gewoon goed te lopen, in de bak en op het harde ook. Been lijkt ook wat dunner.
Vandaag was ze een beetje druk, waarbij ze me zo voorbij vloog, gelukkig kunnen houden, hopelijk is de gekkigheid van haar niet te veel voor het been geweest.
De week dat ze van medicatie af komt komt nu wel dichtbij, vind het spannend, dan zullen we merken of het beter gaat of niet.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:41

Bah dag 2 zonder medicatie, en merk al dat het weer gevoelig is. Vocht komt ook weer terug.
hopen dat het hier bij blijft, maar heb er geen fijn gevoel over.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:10

pfff nee he riddeltje. dat is niet zulk goed nieuws dan. kan je niet op straat gaan stappen zodat het vocht eruit stapt?