[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:06

@nado: ik zal het wel gemist hebben... maar waarom gebruik je het middel wat je nu hebt en niet Pergolide. Daar hoor je veel positieve dingen over.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:11

DubbelDun schreef:
@nado: ik zal het wel gemist hebben... maar waarom gebruik je het middel wat je nu hebt en niet Pergolide. Daar hoor je veel positieve dingen over.

Mijn DA heeft mij dit middel gegeven. Zij zegt dat het a. sneller en duidelijker resultaat oplevert en b. makkelijker te doseren is. Is dus geen bewuste keuze van mij geweest. Zij zei alleen: ik heb een duurdere die beter werkt en een goedkopere die slechter werkt. Nou, ja, dan is de keuze voor de duurdere in eerste instantie makkelijk gemaakt en dat bleek dus die parlodel (of zoiets, ik vergeet de naam steeds) te zijn. Duur is ie wel, 70 euro voor 40 dagen en dat voor een pony van 275kg.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:18

@Nado en Isapaardje, heel veel sterkte....Ik hoop echt dat er snel een oplossing voor jullie paardjes komt, het lijkt me zo frustrerend allemaal.
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 19-02-11 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:19

ik vraag mij af of dat helpt om die stijfheid aan te pakken....ik denk juist dat dat hem de das omdoet.
Wat denken dierenartsen soms raar eigelijk.
Ervan uitgaan dat als je er een neurotransmitter instopt dat ze dan weer soepel gaan lopen.
Maar goed,het zal wel een stuk ingewikkelder zijn dan ik denk.Ik heb ook z'on idee dat dierenartsen Ir,Cushing en andere endocriene stoornissen ook nog niet helemaal begrijpen.

Het scheelt misschien wel dat ik per ongeluk iets heb uitgeprobeert en dat het voor Pablo levensreddend was.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:24

Nado schreef:
Het lijkt wel of hij met de medicatie op een soort plafond wordt gehouden... Nu heb ik gehoord: 3 weken wachten tot er echt effect is, dus ik wacht nog wel even af. Ik moest het van de DA 4-6 weken proberen. Maar best lastig om geduld te blijven hebben als je ziet dat het lijf gewoon niet beter wordt, eerder slechter van dat spul.

Björk kreeg pergolide en dierenarts had ook gezegd 6 weken proberen en het kan wel een maand duren voor je effect gaat zien. Wij kwamen helaas nooit zover omdat ze stopte met eten en ze ook niet meer te benaderen was. Bij de eerste poging is het een week ongeveer goed gegaan maar het was wel al na een dag of drie dat ze zo vreemd werd en slecht ging eten, na een week stopte ze helemaal en ze was echt niet meer te benaderen. Ze at mondjesmaat wel nog wat gras.
De tweede poging ging het nog sneller, we hadden de dosis wel gehalveerd maar nu stopte ze na drie dagen al helemaal met eten. Ik zou wel proberen nog door te zetten omdat het best een poosje kan duren voor de boel weer op de rit is, zolang Nado wel blijft eten is het de moeite waard om deze poging te doen. Ik snap wel dat het niet leuk is om te zien maar het lijkt er wel op dat ie er op reageert ook al is het nu nog niet wat je graag wilt zien.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:54

Liene schreef:
Wat hij wel aan 1 hoef heeft, RV, is dat ik voel dat de lijn van het been naar de hoef aan de kroonrand niet meer 'recht' is. Er is een soort van kleine onderbreking, een klein dalletje. De DA zei dat dit was omdat de kroonrand daar een beetje was 'losgelaten'. Maar hij zei dus ook dat hij vond dat de hoeven nog te acuut ontstoken waren en dat foto's nemen dan geen zin had. Eerst laten stabiel worden en dan foto's voor goed beslag :)

Heeft hij dit alleen aan de voorkant of geheel rondom de hoef ?
en als het alleen aan de voorkant zit tot hoever loopt het dan (ongeveer) naar de zijkanten toe ?
Voel je echt een dalletje net boven de kroonrand of is juist de kroonrand zelf opgezet ?

Liene schreef:
Unesco was vandaag wel wat minder actief, stappen ging wat moeizamer, maar ik kan hem echt niet weer meer pijnstillers geven, want dan is hij veel te actief :D Ik herinner mij wel dat toen ik van 2 gram naar 1.5 ging, hij de eerste dagen ook wat suffer was. Even afwachten dus ;)

Houd vooral de temperatuur van de hoeven en de hoefballen in de gaten, mochten deze warmer worden kun je hem misschien beter terug zetten op de oude dosering ontstekingsremmers en proberen zijn "te veel aan" beweging wat te remmen door hem alleen rustig af te stappen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:09

Nado schreef:
Nado krijgt nu 2 weken Cushing medicijnen, parlodel, en ik ben er niet bepaald enthousiast over, eerlijk gezegd. Hij is, toen ik begon met de medicijnen, er meteen slechter van geworden en na een dag of 4 wel ietsje beter, maar normaal gesproken zou met het mooie weer van de afgelopen week hij een stuk minder stijf zijn geworden. Het lijkt wel of hij met de medicatie op een soort plafond wordt gehouden... Nu heb ik gehoord: 3 weken wachten tot er echt effect is, dus ik wacht nog wel even af. Ik moest het van de DA 4-6 weken proberen. Maar best lastig om geduld te blijven hebben als je ziet dat het lijf gewoon niet beter wordt, eerder slechter van dat spul.

Ik kende Parlodel niet maar heb het middel via google wel kunnen vinden.
Hierbij een citaat uit de tekst: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Parlodel.aspx?mId=10704&rId=1773

Parlodel
De werkzame stof in Parlodel is bromocriptine.
Bromocriptine werkt hetzelfde als dopamine, een stof die van nature in de hersenen voorkomt.

Artsen schrijven het voor bij de ziekte van Parkinson, bij een verhoogde aanmaak van prolactine, en bij de groeistoornis acromegalie.

Ziekte van Parkinson
Bij de ziekte van Parkinson kunnen de hersenen niet meer de juiste berichten versturen, bijvoorbeeld naar de spieren. Dit komt onder andere, doordat er in de hersenen een tekort aan dopamine is. De oorzaak van dit tekort aan dopamine is dat hersencellen van bepaalde delen van de hersenen verloren gaan.
Dopamine is een boodschapperstof in de hersenen (neurotransmitter). Het zorgt ervoor dat zenuwen met elkaar kunnen communiceren. Bij een tekort aan dopamine kan de aansturing van de spieren bijvoorbeeld misgaan.

Verschijnselen
Er ontstaan bewegingsproblemen, zoals spierstijfheid, moeite met bewegen en slikken, beven in rust, loop- en spraakstoornissen en een maskerachtige uitdrukking op het gezicht. Door de spierstijfheid heeft u ook vaak last van spier- en gewrichtspijn.
De verschijnselen treden vaak op in periodes, waardoor u zich afwisselend slecht of veel beter voelt.
De ziekte van Parkinson is niet te genezen.

Behandeling
De verschijnselen van de ziekte van Parkinson worden in de loop van de jaren steeds sterker. De arts past een stappenplan toe, waarin verschillende behandelingen elkaar opvolgen.
Er zijn voor de ziekte van Parkinson veel soorten medicijnen beschikbaar, die een deel van de verschijnselen verminderen. Het moment waarop u met medicijnen start, hangt af van uw lichamelijke klachten en van uw persoonlijke omstandigheden. Men raadt aan het gebruik zo lang mogelijk uit te stellen, omdat elk medicijn maar gedurende een bepaalde periode voldoende effect heeft. Daarna moet u op een hogere dosering of op een sterker geneesmiddel overstappen.
Bromocriptine wordt meestal voorgeschreven als een behandeling met het medicijn levodopa niet meer voldoende effect heeft of te veel bijwerkingen geeft. Zodra u bromocriptine gebruikt, kan de dosering van levodopa meestal omlaag.

Bromocriptine wordt bij mensen jonger dan 70 jaar ook gebruikt als medicijn om mee te beginnen of wordt gecombineerd met het medicijn amantadine.

Werking
Bromocriptine werkt als dopamine, de boodschapperstof, waarvan bij de ziekte van Parkinson een tekort in de hersenen is.
Het werkt goed bij zeker een derde van de mensen met de ziekte van Parkinson. Binnen zes tot acht weken merkt u dat u minder stijf bent en makkelijker kunt bewegen.

En dan kwam ik dit nog tegen : http://www.recoveryeq.com/cushings_syndrome_pro.htm

MEDICATIONS
When deciding whether to medicate a horse with Cushing’s, the cost of treatment and the condition of the horse in question should first be considered. Horses with relatively mild symptoms generally respond best to medication, which may extend their useful lives by a number of years. However, a horse that is already suffering from chronic founder/laminitis and recurrent infections as a result of immune system failure will likely derive very little benefit. While the drugs listed below treat the symptoms of Cushing’s syndrome, they do not treat the pituitary tumor itself. The tumour will continue to grow until it compromises the horse's quality of life. There are currently no methods of removing or curbing the growth of equine pituitary adenomas.

Cyproheptadine (Periactin®).
This seratonin blocker is available in tablet form, which is easily absorbed into the horse's system. Horses are normally started at about 0.13 mg/kg (or about 58 mg for an average 440 kg horse). The dosage should be until the clinical signs of Cushing's begin to improve.

The simplest way to gauge improvement is to have the owner monitor the horse's water intake over a 24-hour period. This is best achieved by keeping the horse stabled and provided with water in a bucket. The dosage of medication is slowly increased until the horse's water intake returns to normal levels (usually taking about six to eight weeks). During this time, other symptoms of Cushing’s syndrome, such as the heavy coat and pot belly, also disappear, and the horse regains vigour and muscle tone. After this level of improvement has continued for a month, the dosage of cyproheptadine is gradually reduced until a maintenance level is reached.

Cyproheptadine is effective in about 75 – 80 percent of cases.

Pergolide mesylate (Permax®)
This drug was originally used to treat human Parkinson's disease. At the doses considered successful in treating Cushing’s, however, pergolide mesylate had a severe vasoconstricting effect that served to worsen the chronic laminitis that frequently accompanies Cushing’s. In the early ‘90s, Montana equine veterinarian, Dr. Duncan Peters, decided to give a very small dose of the drug to a horse suffering from Cushing’s. This dose was roughly equivalent to one-sixth of the amount considered appropriate for a human. The horse responded positively. In a further study, Dr. Peters was able to duplicate the positive results in eight of nine horses/ponies with no negative side effects.

The average response time was close to three weeks, and improvement continued until the horses stabilized at an average 21 weeks. Since these results were published, pergolide mesylate has become an acceptable treatment option for Cushing’s syndrome.

Pergolide mesylate is usually administered orally, in tablet form. (Crushing the tablets with a little molasses is an effective way for the owner to dose the horse.)

Bromocriptine mesylate (Parlodel®)
is a less popular drug used to treat equine Cushing’s disease, although still used by some veterinarians. Problems in absorption are often documented and the drug purportedly produces a number of side effects.

Herbal treatments.
While the jury is still out of the efficacy of herbal treatments for Cushing’s syndrome, there is indication that chaste berry (Vitex agnus castus) may be effective for early stage cases of Cushing’s syndrome. The UK Horse Journal ran a field trial of Vitex including 10 horses and ponies. The subjects were aged between 13 and 25 years, and were either diagnosed with Cushing's or demonstrating the classical Cushing's symptoms.

The Journal reported that typical response was “rapid and dramatic.” Shedding would typically begin within three weeks, and energy level quickly increased. High blood glucose and insulin levels dropped in some cases within four to six weeks. (The results of a later study at the University of Pennsylvania’s New Bolton Center repudiated these claims. Nonetheless, some horse owners feel that their horse was helped through use of the herb.)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:26

Embe schreef:
Gisteren zijn er foto's gemaakt van HK en straalbeen, op het straalbeen is oneffenheidje te zien, precies daar waar de diepe buiger er over moet glijden, tevens lijkt het er op dat er wat vocht zit (op de foto). Daarop hebben ze verdoving in het hoefgewricht gespoten, daar liep hij iets beter mee, maar nog niet rad.

Heb je de foto's meegekregen ?
Hoe is de stand van de hoeven van je pony, staat hij steiler met dit voetje ?
Hebben ze ook foto's gemaakt van zijn andere voorvoet ?

Embe schreef:
Nu moeten we maandag weer terug om katrolgewricht te verdoven... dit wilde hij gisteren niet meteen doen omdat hij eerst wil dat de eerste verdoving uitgewerkt is. Dus maandag kijken we weer verder. Het zit mij niet lekker... als die diepe buiger over dat rafeltje blijft schuren is en blijft dat toch pijnlijk ;( ? En een hoefbevangengevoelige pony zonder beweging op een weitje parkeren is natuurlijk ook geen oplossing. Ik loop weer wat op de zaken vooruit maar het blijft spoken in mijn hoofd.

Aan HKO is tegenwoordig wel het een en ander te doen hoor ;) ,
dmv aangepast beslag kan bijvoorbeeld het katrolgebied ontlast worden en dmv ontstekingsremmers kan het proces gestopt worden, het hangt er echter wel vanaf in hoeverre het katrolgebied al aangetast is voor wat betreft de prognose op langere termijn.
Maar het is al zeker geen uitzondering meer dat een pony/paard met HKO weer terugkeert in de sport ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:28

Pergolide werkt ook op dopamine heb ook zitten googelen even naar de overeenkomsten, bij mensen wordt pergolide vrijwel niet meer voorgeschreven door de bijwerkingen,
Vitex werkt NIET. Daar is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, zij hebben Vitex vergeleken met pergolide. Bij Vitex ging acth niet omlaag en dat is wel de bedoeling. Deze onderzoekers raden het af om Vitex te gebruiken bij Cushing. Staat eigenlijk ook al duidelijk in de laatste zin van LC.

Ik heb dit ooit eens uitgezocht en heb dat bewaard, ik zal het even hier plakken. Ik heb het laten controleren door onze dierenarts die internist is.
Ik begin eerst met de wetenschapppelijke studie die pergolide en vitex vergeleken Beech et al. Dit is dat onderzoek waar in dat laatste stukje van LC werd gerefereerd. ((The results of a later study at the University of Pennsylvania’s New Bolton Center repudiated these claims.)

Het beschrijft een experiment waarbij paarden Vitex extract toegediend
werd over een periode van twee tot zes maanden. Na die periode werd de
ACTH concentratie gemeten. ACTH is een indicatie van hoe ziek het
paard is (hoe hoger de concentratie, des te zieker het paard). Daarna
werd een ander middel (pergolide) toegediend gedurende drie of meer
maanden. De onderzoekers constateren dat het toedienen van Vitex
extract niet voor een verlaging van de ACTH concentratie zorgt en
concluderen dat Vitex extract dus niet helpt om Cushing te behandelen.
Ze raden het dus af om Vitex extract als een middel te gebruiken om
Cushing te behandelen. Pergolide hielp wel (voor alle paarden behalve
eentje), maar de onderzoekers merken wel op dat ze een hogere
pergolide dosering hebben gebruikt dan door de meeste dierenartsen
toegediend wordt.

Dan vond ik online een 'onderzoek' waar ik erg mijn twijfels bij heb.

De link http://www.laminitis.org/Vitex%20trial.html

De amateuristische opzet van dit onderzoek doet bij mij vermoeden dat
je de resultaten niet te serieus moet nemen. Sommige paarden kregen
bijvoorbeeld medicatie voor laminitis en de dosering werd voor een
aantal paarden gedurende het onderzoek aangepast. De klinische
waarnemingen werden door de paardenhouders gedaan i.p.v. de
onderzoekers en dat kan voor een inconsequente beoordeling van de
gezondheid van de paarden zorgen. Bovendien zijn deze waarnemingen wel
erg subjectief en is er geen negatieve controle gebruikt (zieke
paarden die het middel niet toegediend kregen: misschien werden die
ook wel actiever en minder depressief in de loop van de tijd!). De
resultaten van de ACTH test zijn niet statistisch geanalyseerd, maar
laten geen verbetering zien. De auteurs beschrijven niet of the ACTH
concentraties significant lager waren na het gebruik van het Vitex
extract en bijna net zoveel paarden (12) lieten een afname van de
concentratie zien als een toename (9). Vier paarden lieten geen
verandering zien. Als je hier een statistische text op los zou laten
zou er beslist uit komen dat het toedienen van Vitex extract niets
geholpen heeft! Hetzelfde geldt voor de insuline en cortisol
resultaten. De conclusie van de auteurs is dus juist: voor zover het
m.b.v. dit onderzoek te bepalen valt, heeft het toedienen van het
Vitex extract geen effect op de variabelen (ACTH, etc.) die
gerelateerd zijn aan Cushing. De conclusie dat de paarden
minder depressief werden gaat mij daarentegen te ver, omdat dat
gedeelte van het onderzoek niet op een objectieve manier uitgevoerd is.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 19-02-11 15:30, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:29

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:39

Gut Esther, misschien moet je gaan solliciteren bij de Laminitis Trust, ze kunnen er nog wel wat van je leren! :D Als een onderzoek onder leiding van Robert Eustace 'amateuristisch' genoemd wordt, dan mogen de onderzoeken van Pollit c.s. ook de prullenbak in. Vind ik wel een tikje ver gaan hoor!
Bovendien:
This trial is not complete and the results to date have not been subjected to statistical analysis, yet the preliminary findings are interesting

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:45

Je zou nog eens bij de laminitis trust moeten kijken, ook Eustace zegt het inmiddels zelf precies zo als ik deed. Nu is het namelijk wel compleet ;-)

Dit zegt Eustace
Citaat:
There appears to be no trend towards normalisation of plasma concentrations of eACTH, insulin or cortisol during the trial period, which may suggest that the changes observed in the animals are not be related to the effects of any of these parameters
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 19-02-11 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:45

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:50

EstherHegt schreef:
Je zou nog eens bij de laminitis trust moeten kijken, ook Eustace zegt het inmiddels zelf precies zo als ik deed. Nu is het namelijk wel compleet ;-)

Waarom geef je dan een link van een niet-compleet onderzoek en neem je de bevindingen van Eustace over als ware het je eigen conclusie? Vind ik raar :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:52

Vitex agnus Castus is toch monnikspeper ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:55

Haha, de kuisheidsboom - voor vrouwen met menstruatieklachten. Wat je al niet op google kunt tegenkomen!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:00

Jannepauli schreef:
Waarom geef je dan een link van een niet-compleet onderzoek en neem je de bevindingen van Eustace over als ware het je eigen conclusie? Vind ik raar :o

Toen ik dit zelf onderzocht of het klopte was het nog die link. Het is juist leuk dat het dus tot dezelfde conclusie heeft geleid, bij mijn onderzoekje heb ik trouwens wel wat hulp gehad van Philip Johnson en mijn eigen dierenarts. Ik heb dus niet de conlcusie van Eustace overgenomen maar zelf mijn conclusie getrokken met wat hulp . Dat is niet zo raar dat is juist leuk dat het uiteindelijk tot hetzelfde heeft geleid.
Daarbij is dit wel belangrijke info voor Nado, die is nu nog erg op zoek naar informatie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 16:10

Nou ben ik toch razend benieuwd naar jouw onderzoekje - testgegevens? testpaarden? referentiekaders? statistische analyse gegevens? :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:32

Liene schreef:
Ik geef momenteel Gaviscon 's middags, en 's ochtends en avond de buut. Gaviscon is een ongevaarlijk middel dat mensen nemen tegen maagzuur en maagpijn bij het nemen van geneesmiddelen. Mijn DA raadde het aan ;) Maar ik ben wel eens benieuwd of er nog iets anders is.

Van een 'natuurlijk' iemand heb ik gehoord dat wat kurkuma over het voer ook goed kan zijn.

voor de maag wordt er in de homeopathie nux vormica gegeven.
heb hier goede ervaringen mee bij mijn dieren (en mijzelf)
alleen vraag ik me af, of je de maagproblemen die door een geneesmiddel ontstaat, wel zou moeten geven.

misschien allicht de pijncompositum? daarmee voorkom je in ieder geval de maagprobleem door het medicijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:39

Nado@...lees net in de post van LC dat de stijfheid na een week of 6 verdwijnt.Misschien het nog drie weken proberen dan?En hopen dat hij niet spierbevangen wordt in die tijd....de spierwaardes waren al niet goed.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:49

Jannepauli schreef:
Nou ben ik toch razend benieuwd naar jouw onderzoekje - testgegevens? testpaarden? referentiekaders? statistische analyse gegevens? :)

Ik heb het onderzoek van Beech et al gebruikt, daar staan hun gegevens in en het stukje wat toen op Laminitis org stond met hun gegevens. Beech et al hebben vitex vergeleken met pergolide en ook ACTH gemeten. ( eerst een periode vitex, meen uit mijn hoofd 3 maanden) en meten ACTH dat gingniet omlaag en soms zelfs omhoog. Later bijdezelfd paarden is er pergolide toegediend, bij al die paarden behalve eentje ging ACTH omlaag.
Dat ontbrak op dat moment nog bij het Eustace stuk. Plus dat het de eigenaren zelf waren die de gegevens verstrekten, dat is geen wetenschappelijke methode, Later is er bij het Eustace stukje wel ACTH vergeleken met het begin en einde van de proef. Ook waren er paarden die in tussentijd wel pergolide kregen of Bute omdat ze bevangen werden.
Wat de eigenaars wel opmerken is dat het zou helpen tegen depressie en bij verharen, (zou best kunnen)
in Beech et al staat dat niet. Maar het gaat dus wel duidelijk om het ACTH, dat wil je omlaag zien gaan.
Ik ben er zelf naar gaan zoeken toen juist omdat ik een PPID paard heb die slecht reageert op pergolide. Ik wil alleen wel als ik mijn paard medicijnen geef dat het wel werkt en wil er niet op de bonnefooi wat inproppen. Ik ben wat meer van de evidence based medication, maar ik kan me ook best voorstellen dat iemand daar anders over denkt zeker als er al van alles is geprobeerd en dit misschien als laatste hoop zien. Bij PPID is het echt belangrijk dat het ACTH omlaag gaat en dat doet monnikspeper dus niet.
In het artikel van Beech et al staat trouwens ook dat de Vitex wisselt van samenstelling en (nog) niet is gestandaardiseerd, zij raden het gebruik af bij Cushing (PPID)
Kortom ik had ook persoonlijk belang bij mijn onderzoekje en de vergelijking.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:23

lolclub schreef:
Embe schreef:
Gisteren zijn er foto's gemaakt van HK en straalbeen, op het straalbeen is oneffenheidje te zien, precies daar waar de diepe buiger er over moet glijden, tevens lijkt het er op dat er wat vocht zit (op de foto). Daarop hebben ze verdoving in het hoefgewricht gespoten, daar liep hij iets beter mee, maar nog niet rad.

Heb je de foto's meegekregen ?
Hoe is de stand van de hoeven van je pony, staat hij steiler met dit voetje ?
Hebben ze ook foto's gemaakt van zijn andere voorvoet ?

Embe schreef:
Nu moeten we maandag weer terug om katrolgewricht te verdoven... dit wilde hij gisteren niet meteen doen omdat hij eerst wil dat de eerste verdoving uitgewerkt is. Dus maandag kijken we weer verder. Het zit mij niet lekker... als die diepe buiger over dat rafeltje blijft schuren is en blijft dat toch pijnlijk ;( ? En een hoefbevangengevoelige pony zonder beweging op een weitje parkeren is natuurlijk ook geen oplossing. Ik loop weer wat op de zaken vooruit maar het blijft spoken in mijn hoofd.

Aan HKO is tegenwoordig wel het een en ander te doen hoor ;) ,
dmv aangepast beslag kan bijvoorbeeld het katrolgebied ontlast worden en dmv ontstekingsremmers kan het proces gestopt worden, het hangt er echter wel vanaf in hoeverre het katrolgebied al aangetast is voor wat betreft de prognose op langere termijn.
Maar het is al zeker geen uitzondering meer dat een pony/paard met HKO weer terugkeert in de sport ;)

Nee, nog geen foto's mee, ik wil morgen alle foto's meenemen. Hij staat idd steiler op dat voetje... smid heeft in het verleden geprobeerd ietsie te laten zakken maar daar reageerde hij niet goed op (lees kreupel), omdat het maar op een klein stukje gaat hebben we er nu voor gekozen zijn 'gezonde' hoef iets steiler maken, zodat ie min of meer 'gelijk' loopt. Dit werkte tot nu toe prima

Ze hebben geen foto's van zijn andere hoef gemaakt... bedoel je als vergelijk oid?

Tja, DA was ook niet onverdeeld negatief... maar vind het toch een naar idee dat die pees over het rafeltje 'schuurt'...

Mijn excuses aan iedereen dat ik zo met mijzelf bezig ben, lees wel alles mee hoor. Mijn hoofd zit alleen een beetje vol (ben ook verhuizing en verbouwing aan het regelen tussendoor)

Heel veel strekte voor iedereen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:34

@embe: is dat rafeltje operatief niet vlak te krijgen ??

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:38

DubbelDun schreef:
@embe: is dat rafeltje operatief niet vlak te krijgen ??

Goeie vraag... geen idee eigenlijk?! Het is eigenlijk geen rafeltje maar meer een uitholling, precies op de uitstulping van het straalbeen. Alsof er een klein hapje uit is. Verdikkie, had ik nu inderdaad die foto's maar. Ga ze maandag allemaal meenemen en jullie mee lastig vallen ;)

Nog even een vraagje off-topic: weet iemand hier waar ik VEILIGE noodboxen kan huren in de regio Gelderland?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:58

@EMbe: die wedstrijdboxen vind je niet veilig ??
Misschien een lekenopmerking :D Maar een holletje kunnen ze toch vullen en netjes afronden (onder het mom van kiezen kunnen ze ook vullen :D )

Ik weet wel toen Boon haar sprongoperatie gehad heeft hebben ze ook de randen afgerond om zoveel mogelijk artrose op die plek te voorkomen.
De laatste foto zag er perfect uit (3 jaar na de OP)