Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne11_42

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:23

Honing werkt helend inderdaad (vooral acacia honing geloof ik?). Dat openmaken van de scheur moet natuurlijk wel met veel zorg gebeuren, want er zit levend weefsel onder. Al weet ik niet of het in dit geval echt een oplossing gaat zijn, omdat het al zo diep zit. Dan moet je echt uithollen tot aan de witte lijn, zeg maar. En vermoedelijk wordt het dan dichtgemaakt met iets wat wat 'veiliger' is dan honing, waardoor er echt geen vuil in kan ;)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:47

Rianne11_42 schreef:
Ik heb hier foto's van de voetjes van mijn Haflingermerrietje, pas bekapt. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden ;) De stralen zijn aan het vervellen, dus het ziet er niet zo netjes uit. Op de foto's net ingesmeerd met speciale hoefklei om rotstraal tegen te gaan en wat uit te drogen. Ze heeft vrij stijle achterbenen, dat kun je terugzien aan de hoeven (ook stijl).
Aan allevier haar hoeven was ze ook bezig de zool te vervangen en op sommige plekjes is dat nog niet helemaal klaar. Ook ziet de witte lijn er vreselijk uit (vind ik dan...), een mm diep gemiddeld. Ik hoop dat dat snel verbetert.

Ik denk zelf dat bij de voorvoeten de toon zo kort mogelijk gehouden mag worden (maar niet té dus), zodat ze wat meer op de achterkant van de voet gaat landen. Achter flaret makkelijk aan de zijkanten (net naast de hielen), maar ik weet niet precies hoe ik dat kan voorkomen.

Linksvoor
KLIK

Linksvoor
Klik

Linksachter, heb het idee dat hier nog net ietsjes wand vanaf kan, maar kan vertekenen door die lelijke witte lijn
Klik

Rechtsvoor
Klik

Rechtsachter, met een beetje een flare aan de buitenkant
Klik

Voorhoeven
Klik

Achterhoeven
Klik

Even een update over deze voetjes :) Heb er een NB'er bijgehaald die ik al een tijdje kende en haar hoefjes waren wel sterk en goede stralen, maar er kon heeeeeeel wat af. Ontzettend veel oud zoolmateriaal en ietwat overgroeide steunsels. Onder de bovenste laag was het nog zo hard dat ik weer een paar dagen moest wachten voor ik de rest eraf kon peuteren. Nog steeds is niet al het oude zoolmateriaal eraf. Natuurlijk mag er best een klein laagje zitten als bescherming, maar de nieuwste laag zoek ik eerst op, zodat ik vanaf dan altijd weet hoe dik het ongeveer is. Nadat er wel een halve cm oude zool af was konden haar hielen lager en haar toon een stuk korter. Ze staat nu al veel mooier op haar voetjes! Binnen een paar weken zal het optimaal zijn. Ook geen seconde gevoelig geweest na de bekapping.

Ik dacht: Misschien wel leuk om even een update te geven, ook omdat niemand dit had opgemerkt :)

Rechtsvoor 2/3 weken NA de vorige foto's (linksvoor en achter waren in diezelfde trant):
(zie ook hoe hoog de hiel eigenlijk is! Ook op vorige foto's)
Afbeelding

Klik voor de zool

Nieuw voetje linksvoor
Afbeelding

Nieuw voetje rechtsvoor (moet je zien hoeveel lager die dikke groeirand is), de dunne scheurtjes aan de zijkant en voorkant zullen eruit gaan groeien nu, volgens NB'er, heeft ze al jaren! Ben dus erg benieuwd.
Afbeelding

Nieuw rechtsvoor (hielen zijn verder naar achteren)
Afbeelding

Nieuw linksvoor
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:19

Rianne, ben ik de enige die er niets NB-erigs aan ziet? Wie is er bij jou geweest?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:39

singasong schreef:
Rianne, ben ik de enige die er niets NB-erigs aan ziet? Wie is er bij jou geweest?

Ik zie een kwartierboogje? En weinig aan de straal gedaan?

Verder weet ik te weinig van het verschil NB-TB, dus kan er niet veel meer over zeggen.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:57

singasong schreef:

Wat zou er niet NB'erig aan moeten zijn? Enkel omdat er aan de zool is gezeten..? ;)
Olga en Bart Staal zijn langs geweest.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:23

Wel/niet NB'n, altijd moeilijk vanaf foto's te beoordelen.
Ik zie geen duidelijke mustangrol, er is idd. in de zool en ook aan de straal gesneden.
Nogmaals, dit is geen commentaar en al zeker niet negatief bedoeld.
Vind het zelfs hele nette voeten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:29

Het is zeker niet negatief bedoeld.
NB is voor mij zowiezo de zool niet zo uitlepelen.
Positief vind ik wel dat ze niet te veel van de straal hebben gehaald.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:53

Het lijkt alsof rechtvoor de verzen nog een fractie hoger zijn als linksvoor .. Verder ziet het er netjes uit , de breakover mag nog wat meer zijn .
Maar dat is mijn idee naar aanleiding wat ik leer tijdens mn opleiding Natural Balance ..

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:02

Hmm, als ik op de 2e foto kijk zie ik niet echt verschil tussen links en rechts, maar thanks, ik zal er eens naar kijken. Wb die breakover twijfel ik soms een beetje, hij is volgens mij netjes 2mm van de witte lijn af.

NB betekent natuurlijk niet 'mustangrol, hielen laag en verder niks doen', he (niet dat jullie dat zeggen, maar zo komt 't een beetje over). Een straal kan ook te lang zijn, zoals hier het geval was (ik heb het puntje eraf gehaald wat los kwam) en er zat VEELS te veel oude zool op wat eraf moest, waardoor ze te hoog op haar voeten stond (want de wand gelijk houden aan de zool was optisch bedrog). Nog lang niet alle oude zool is er vanaf. Door die te lange wand/dode zool was de witte lijn tussen dat overschot ook gaan rotten/schimmelen, was helemaal zwart en diep en konden gemakkelijk allerlei bacteriën in gaan zitten. Er zit overigens wel degelijk een mooie mustangrol op :) Voorkant meer dan de zijkanten, maar zijkanten is ook een stuk minder nodig natuurlijk.

Ik wil overigens niet overkomen als iemand die alle commentaar maar wegwuift, maar ik pareer wel graag dat waarvan ik denk dat het onjuist is :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:13

Als Natural balance kijken we waar het hoefbeen zit en een kwart inch naar voor begin je met inzetten van de breakover ..
De breakover gaat in een rechte lijn van links naar rechts ..

Dat weghalen van dood zoolmateriaal is goed ! Het weghalen van het tipje niet functionele straal ook , je ziet dan de ware straalpunt en begin van functionele zool .

WB verzenen is wat ik zie op de foto , kan dus best optisch bedrog zijn ;-)
Enige wat ik zou doen is een iets royaler afrolpunt break over / mustang rol of hoe je het noemen wilt
...
Maar nogmaals dat is mijn idee en heb het paard niet zien lopen voor en na de bekapping

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:28

En waarom begin je daar precies met het inzetten van de breakover? :) Vind ik wel interessant... Mij is altijd geleerd 2mm van de witte lijn af, om nog wel voldoende wand en zool over te houden wat kan dragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:32

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd ZJ, krijg er nu een beetje een toe-rockervisioen bij :=

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:44

Vinden jullie het oke als ik foto,s maak van mijn merrie voor en na de bekapping compleet met mapping zodat ik daar kan laten zien waar ik exact bedoel !
We beginnen juist daar : omdat je daar ook een verdikking kunt voelen soms zelfs zien van de zool het paard geeft aan xat daar zijn breakover punt zit . Het paard gebruikt aan de voorkant zijn wand niet echt , maar wel zijn pillars ( steunpilaren ) die je ook kunt zien .
Zal proberen adh van een foto en intekenen met paint te laten zien wat ik bedoel moet dan evsn in gevecht met laptop overmorgen ...;-)
Niet rigoureus schuin naar voren in een haakse hoek hoor maar met je vijl op ca 10 graden .
Als de voet op de grond staat zie je de toon heel flauw wat van de grond wijzen , zoals jou schoenen dat ook minimaal doen om je voet optimaal af te wikkelen .
Dus geen toe rocking HJ ;-) Maar een fractie meer als bovenstaande foto,s gewoon om het paard makkelijker weg te laten komen met de voeten .
Begrijp je ? Zoniet probeer ik het duidelijker te maken . Waarom geen 2mm marge , geen idee ! Heb het zo geleerd en denk dat de 2 mm marge gewoon net te weinig is , in de Natural balance beleving ...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:48

Thanks! Ik ben wel benieuwd ja, naar foto's :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:52

even geduld dan , kan pas woensdag avond bekappen en dan nog vechten met pc en paint .
Kan misschien wel proberen te vechten met jou foto en paint om je de lijnen en pilars te tonen !!
Maar dat is ook pas voor woensdag !
Vindt de diverse visie,s bekijken erg interessant , kom nog maar net kijken in de bekapwereld en zie hier veel leermomenten .
Zo ga ik woensdag met een van de opleiders een paardje bekappen wat bevangen is . MOOI LEERMOMENT ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:16

Zinzi_jewel schreef:
Dus geen toe rocking HJ ;-) Maar een fractie meer als bovenstaande foto,s gewoon om het paard makkelijker weg te laten komen met de voeten .
Begrijp je ? Zoniet probeer ik het duidelijker te maken . Waarom geen 2mm marge , geen idee ! Heb het zo geleerd en denk dat de 2 mm marge gewoon net te weinig is , in de Natural balance beleving ...

Aha, ik snap wat je bedoelt, althans, ik kan voor mij zien hoe het eruitziet wat je bedoelt.

Wat ik me dan afvraag is waarom je dit zo leert. Wat is het idee erachter? Of wat is het doel ervan? :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:22

HJ , ik heb in mn post ook de pillars genoemd en de verdikking in de zool , als we die lijn ( onderdeel van mapping ) bekijken geeft het paard zijn ideale break over punt zelf aan . Omdat onze paarden populatie hoofdzakelijk op zachte weidegrond loopt is die verdikking wat moeilijker te zien vaak , daarom gebruiken we de mapping en na het weghalen van niet functioneel zoolmateriaal kunnen we duidelijk de mapping maken en zien wat eraf kan en waar het ideale break over punt zit voor het paard .
Ga wel eens zoeken naar waarom natuurlijk bekappen de 2 mm marge gebruikt . Vertel JJ dat ook . Wil nl toch in zijn boeken gaan snuffelen ook , gewoon nieuwsgierig

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 02:43

Zinzi_jewel: ben ook benieuwd naar foto's. Ik (NB'r) heb zelf trouwens nog nooit exact 2 mm gemeten, maar kijk gewoon naar het betreffende dier. Het is wat mij betreft meer 'gevoelsmatig' werken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:30

Schrok me vandeweek een hoedje.. had een paar weken de hoeven aan de onderkant niet meer schoongemaakt (wel gewoon mest en stro en zand eruit geborsteld maar niet met water en zeep).

Moeders begon heel spontaan met soppen van de voeten.. bovenop de straal had ze een paar weke plekjes waar het wat zacht was, kon ik weg borstelen. 1 los flapje moest ik even open snijden (velletje wegknippen, daar zat vuiligheid onder)

Aan de zijkanten van de stralen (ene hoef aan 2 kanten, andere hoeven allemaal aan 1 kant) kwam er een diepe holte tevoorschijn.. veel zacht materiaal en het meurde behoorlijk.

Op 1 hoef zag de straal er aan de zijkant echt niet uit.. was me niet opgevallen omdat ik altijd heel voorzichtig bij de stralen ben en vooral borstel en weinig krabbel dus het zand en weke materiaal kon daar blijven zitten.

Gelijk maar Hoof & Sole hardener gehaald (spuitflesje met tuutje) die je op recept kunt kopen voor verzorging van rotstraal. 2 dagen schoongemaakt met betadine en even in laten trekken, afspoelen en de spray erop.

De dag na de eerste keer sprayen zag het er al veeeel rustiger uit en de straal voelde al een stuk harder/beter aan. De dag erna nog maar een keer gedaan..

Vanavond kijken hoe het er uit ziet.. (er stond voor beste resultaat nog 2 dagen herhalen (ofzoiets)) en dan maar even aankijken.

Paard heeft het nog niet eerder gehad en vraag me af waar dat zo "ineens" vandaan komt..?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:44

Zinzi_jewel schreef:
Vinden jullie het oke als ik foto,s maak van mijn merrie voor en na de bekapping compleet met mapping zodat ik daar kan laten zien waar ik exact bedoel !
We beginnen juist daar : omdat je daar ook een verdikking kunt voelen soms zelfs zien van de zool het paard geeft aan xat daar zijn breakover punt zit . Het paard gebruikt aan de voorkant zijn wand niet echt , maar wel zijn pillars ( steunpilaren ) die je ook kunt zien .
Zal proberen adh van een foto en intekenen met paint te laten zien wat ik bedoel moet dan evsn in gevecht met laptop overmorgen ...;-)
Niet rigoureus schuin naar voren in een haakse hoek hoor maar met je vijl op ca 10 graden .
Als de voet op de grond staat zie je de toon heel flauw wat van de grond wijzen , zoals jou schoenen dat ook minimaal doen om je voet optimaal af te wikkelen .

Pete Ramey gebruikt datzelfde punt. In ieder geval staat het zo op de dvd's.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:20

Dat geloof ik gelijk dat Pete Ramey dat gebruikt , ken iemand die haar eigen paarden Natural balance bekapt heeft het geerd van haar smid en van de documentatie en filmmateriaal van Ramey....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:35

Zinzi_jewel schreef:
Vertel JJ dat ook . Wil nl toch in zijn boeken gaan snuffelen ook , gewoon nieuwsgierig

Dat komt mooi uit, 't nieuwe boek is net uit. Weet alleen niet of het in Europa ook al te krijgen is.

Wat ik eigenlijk bedoelde is waarom natural balance kiest voor zo'n breakover punt, waar is dat op gestoeld? Iemand moet toch ooit bedacht hebben om dat zo te gaan doen? Weet jij waarom?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:10

HJ, wat ik heb begrepen is daar het materiaal compacter. Je kan het ook terugzien in de zool, ziet er iets anders uit. En omdat het compacter is, hoort daar het breakover punt te liggen. Nogmaals, dit is wat ik heb begrepen van de dvd's van Pete Ramey.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:53

spokie79 , Goed opgelet tijdens dvd,s.kijken :-) Je ziet ook bij paarden die over meer natuurlijk terrein lopen , dat zij zelf aangeven waar het afrolpunt moet liggen , zool is daar steviger en.dikker ... Bij standaard hoefmaat is dat ongeveer 1 inch voor het ware straalpunt . 1/4e inch voor het hoefbeen .
Dit is zo uitgevogeld door oa Gene ovinicheck en zoals ik hier zie Pete Ramey ...
Wil toch amerikaans studie materiaal.hebben om te lezen ?!
Pete Ramey boeken weet ik zo of die al in NL verkrijgbaar zijn en anders in Enegeland wel al

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:58

Bij Casindy is daar de zool inderdaad ook harder :j Kan dus inderdaad ietsjes eerder de breakover inzetten.