[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cow_girl

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:41

Kymalin: de lippen zitten wel goed aan de zijkant hoor... en de voorkant had de hoefsmid heel kort gehouden ivm dat afrollen. Maar zoals je ziet ik ben niet zo'n goeie fotograaf, keb wel op de grond gelegen Bloos en bijna met de camera op de hoef gezeten. Om het er goed op te krijgen... maar ik heb niet uit een goede 'camerahoek' zeg maar gefotografeerd Nagelbijten / Gniffelen

Hieronder een iets betere foto van de hoeven, zo hadden ze haar gekapt en beslagen de 2e keer (begin november), dus flink kort gehouden en van de grond af, maar het is flink gegroeid, over 2 weken moet ik weer terug.

Afbeelding

Afbeelding

Isapaardje: fijn om te horen, toen Kymalin dat zei vanochtend en Janouk dat het de nieuwe groei zou zijn dacht ik dat ook. Dan zou het dus gaan groeien in de richting van het gekantelde hoefbeen. Opluchting weer... Afgod

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:14

@Timbers Heel heel heel erg veel sterkte!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:14

Kymalin schreef:
Hoe is het trouwens met het plakspul van Isabella? Zit het er nog onder? En met dr spierpijn!?

Ja dat zit er nog steeds keurig onder ... morgen 4 weken.
Het is rechtsvoor wel wat meer afgesleten dan links. Geen idee waarom eigenlijk. Rechts is haar platste voet en meest gevoelige voet ook. Was dan ook beter geweest als het daar wat dikker was gebleven. Maar kennelijk belast ze die voet meer of zo.

Ze staat nog steeds onder deken in de nacht vanwege die dikke spier op de rug. Zodra ze die te veel belast, wordt hij nog steeds erg heet. Dus smeer ik het in met traumeel en dan een dekentje erop voor de nacht. Wel raar hoor, je shet met een berevacht, als een kadootje moeten inpakken Tong uitsteken

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:14

Timbers, heel veel sterkte vrijdag Ach gut je hebt alles gedaan wat je kon, en haar laten gaan is het beste nu en dat je dat ook doet vind ik heel knap van je. Ach gut

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 07:36

@ Timbers
Je hebt Es altijd prima verzorgd en haar altijd het beste gegund. Je geeft haar nu rust door een waardig en vredig einde en dat is een mooi geschenk.
Verwen haar maar lekker. Ach gut Het is goed zo.
Mijn gedachten zijn bij jullie.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:22

Isapaardje schreef:
Ja dat zit er nog steeds keurig onder ... morgen 4 weken.
Het is rechtsvoor wel wat meer afgesleten dan links. Geen idee waarom eigenlijk. Rechts is haar platste voet en meest gevoelige voet ook. Was dan ook beter geweest als het daar wat dikker was gebleven. Maar kennelijk belast ze die voet meer of zo.

Ze staat nog steeds onder deken in de nacht vanwege die dikke spier op de rug. Zodra ze die te veel belast, wordt hij nog steeds erg heet. Dus smeer ik het in met traumeel en dan een dekentje erop voor de nacht. Wel raar hoor, je shet met een berevacht, als een kadootje moeten inpakken Tong uitsteken

Dat valt dus mee, je hebt qua weersomstandigheden nou niet de meest ideale situatie gehad. Wel raar inderdaad wat die ongelijkmatige slijtage betreft, ben benieuwd wat de hoefsmid daar van zegt.

Vind het wel schattig zo'n shetje met een dekentje Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:27

cow_girl schreef:
Kymalin: de lippen zitten wel goed aan de zijkant hoor... en de voorkant had de hoefsmid heel kort gehouden ivm dat afrollen.

Dat was ook eigenlijk m'n vraag, of het het een ijzer met 2 lippen was of met 1 lip. Knipoog

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:19

marco staat ook altijd op een ijzer met 2 lippen. mede doordat hij aan de voorkant een deel van de wand heeft weg gesneden maar ook marco heeft een inzet voor het makkelijk afrollen van zijn voet Lachen

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:24

Timbers, gelukkig heb je nog foto's laten nemen, en weet je het nu zeker dat dit de juiste beslissing is, anders zou dat toch blijven knagen.....Fijn dat je een goed gevoel hebt bij de dierenarts die komt, dat is ook heel belangrijk. Heel veel sterkte voor de komende tijd Knipoog

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:54

Even tussendoor...

Mijn vriendin heeft wegens verkoop van haar paard, 2 spiksplinternieuwe dekens over.... een zomerdeken en een zweetdeken.

Allebei van Harry's Horse.

Ze had ze graag aan mij gegeven, maar het is maat 185.... ze wil de dekens verkopen, maar.... ze wil ze ook omruilen voor een maat 205 (voor mijn paard), dan mag ik ze alsnog hebben Ja

Heeft iemand hier nog een deken nodig of wilt ruilen?

Prijskaartjes zitten er nog aan, en zit in een tas. Ze zijn beide bordeau rood. Ik zal de foto's nog erbij zetten.

Ze is geen lid van bokt daarom doe ik het voor haar... in de hoop dat iemand mij kan helpen... aan nieuwe dekens Tong uitsteken

Ik heb wel de link waar ze staan op marktplaats:

Dit is de zweetdeken:

http://link.marktplaats.nl/215410114

Dit is de zomerdeken:

http://link.marktplaats.nl/215409279

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:26

Timbers sterkte vandaag....toen ik pablo vanochtend een knuffel gaf dacht ik aan je....dit staat ons vroeg of laat ook te wachten....jammergenoeg...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:30

Timbers, ook namens mij, heel veel sterkte vandaag meis Ach gut .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:01

Pfff, ik zit ook steeds aan Timbers te denken. Nogmaals van hier ook sterkte en kracht gewenst!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:44

Ook ik zit elke keer aan Timbers en Es te denken....heel veel sterkte meid!!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:20

Het is allemaal heel vredig gegaan! Es was klaar hier....ze was heel snel weg, geen gevecht maar totale overgave.
Het was het laatste wat ik voor haar kon doen, hoewel nu rest mij nog heel goed voor haar dochter te zorgen.

De DA die dit deed had ook de foto's gemaakt en ook hij vermoedde erg sterk dat het allemaal zo snel en heftig is gegaan door cushing.

Maar goed, ze heeft geen pijn meer en ze heeft haar vrijheid terug. Ik kan haar niet meer zien, voelen of ruiken maar ze zat voortleven in haar dochter en in mijn hoofd en hart Lovers

Mijn dappere paardje!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:35

Ik bedacht me ....Ester's laatste dag: vandaag gaat de maan in de stand van het laatste kwartier, het is vandaag de laatste dag van de herfst, de zon staat vandaag het verst van ons vandaan, morgen begint de winter - - wat symbolisch allemaal, het is ook weer een nieuw begin..

In de stilte van de grijze winter nemen herinneringen hun vorm en plaats, straks is het licht weer terug, komt er nieuw leven en hoop in je hart.
Vergeten zul je haar nooit. Met de inzichten die zij je gegeven heeft, ga jij verder.

Op dit moment denk ik weer even aan míjn Ester, ook zij is vrij van de verschrikkingen van haar ziekte.. acht jaar geleden al, en nog steeds zo dichtbij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:56

timbers...gelukkig...het is goed en vredig gegaan....je hoofd zit vol herinneringen,die kan niemand je meer afnemen....en ze zeggen meer dan duizend foto's..
Jannepauli....mooi geschreven...

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:20

Voor degene die dat fijn vinden onze laatste momenten uit mijn dagboekje op een ander forum.

Gisteren
Citaat:
Vanmiddag nog van een stalgenootje gehoord dat haar dochtertje helemaal verdrietig was gisteren. Ze had het toch maar aan haar dochtertje verteld, dat ze Es nog maar een knuffel moest geven omdat ze er vrijdag niet meer zou zijn. Haar dochtertje heeft even bij Es gestaan en haar geaaid en is toen huilend naar haar moeder gerend. Mijn stalgenootje wist niet dat haar dochter zo veel had met Es.

Nou heeft ze natuurlijk niet zoveel met Es als met hun eigen paarden, maar ze mocht haar wel altijd mee uit de wei nemen (en brave Es volgde dan perfect) en er wel eens tuigloos op rondstappen dat soort dingen. Met Es kon dat wel want Es is gewoon een lieverd en een makkelijk paard.

Vanavond met mijn stalgenootje afgesproken bij Es in de stal om 23u. Ik was er een half uurtje eerder en Es lag....ik heb een dekentje gepakt en ben even heel dicht bij haar gaan liggen. Haar adem in mijn gezicht voelen en zij de mijne. Toen kwam mijn stalgenootje met lekkere bakkies warme chocolademelk en koekjes. Vooral die laatste vielen bij Es in de smaak Nu mocht het weer.

Es ging afwisselend platliggen tegen me aan en dan weer kuil eten en dan weer iets schooien bij mijn stalgenootje. We hebben lekker zitten praten met Es tussen ons in, gesproken over hoe ik aan Es ben gekomen en dat ik weet dat ik haar moet teruggeven aan degene die de creatie paard bedacht heeft. Of dat een godheid is of het groter geheel maar ik heb haar nooit gehad, ik heb haar mogen lenen. Dat ik alleen verrekte dankbaar mag zijn dat ik haar op mijn pad heb gekregen en dat al 18 jaar lang. Als Essie plat lag aaide ik haar mooie hoofdje en keek ik naar die lekkere wollige oortjes

Dat Ester streken had en dat het ook een super lief paard is! En dat Es niet mijn droompaard was, verre van maar in de loop der jaren mijn droompaard is geworden. Mocht Timber ooit een veulentje krijgen zou ik erg blij zijn als ze ook maar iets op haar oma zou lijken.

Zo hebben we daar tot net gezeten, mijn stalgenootje is gelovig en vroeg of we voor Es konden bidden.
Dus dat heeft zij dus gedaan en dat was mooi en super lief. Dikke tranen biggelde langs haar wangen dus ik heb haar een flinke knuffel gegeven. We zijn het misschien niet altijd met elkaar eens maar ze is er wel voor mij en voor Es op een moment als deze!

Nog een bakkie choco gemaakt en Es worteltjes gegeven en nog wat kuil. Gewoon een mooie serene avond en het enige wat ik kon denken was, paard morgen ben je van je pijn af, wat fijn voor je!!! De beperkingen van je lijf zijn weg en die pijn.....hoe veel ik je ook zou missen en hoeveel ik ook van je hou, die pijn verdien je niet. Wat fijn voor je als je pijn weg is en zo denk ik er nog steeds over.

Mijn stalgenootje verbaasde zich hoe sterk ik was, ik was zelfs een voorbeeld . Maar ik ben niet sterk, ik vind het alleen verschrikkelijk om mijn paard zo te zien. Mijn geweldige lieve mooie paard verdiend het niet om met pijn te leven.....haar met pijn te zien doet mij meer pijn dan haar niet meer fysiek bij me te hebben.
Aan een kant voel ik me alsof ik mijn beste vriend verraad, aan de andere kant kan ben ik gewoon blij voor haar als ze van haar pijn af is.

Nu ga ik lekker slapen, ergens voel ik rust.....heel raar maar ik voel rust. Morgen nog een naar moment maar het is goed zo, ze mag gaan. Ik kan haar loslaten, onze reis was mooi en eindigd morgen.
Es is ook een wezen in mijn leven die mij gevormd hebben tot wat ik nu ben, dat is mooi.

Ik zal haar missen in fysieke vorm maar zal haar altijd bij me dragen in mijn hart

Man wat hou ik van dat paard!!!!!!!!!!!

Vandaag
Citaat:
Het is allemaal heel fijn gegaan, het heeft ook zo moeten zijn dat Jeroen (de DA) op ons pad kwam en ons hier in heeft kunnen begeleiden. Wat een mooi mens!

Vannacht slecht geslapen omdat ik bang was dat ze de stal niet uit zou willen en ik niet wilde dat ik haar op onze laatste dag zou moeten dwingen tot iets. Dus uiteindelijk om 7.30u naar stal gegaan, Essie stond al. Alle paardjes eten gegeven en toen Timber naar de bak gebracht en Es mee gevraagd.....ze liep zonder enige twijfel mee.

Die twee samen in de bak laten staan, afscheid nemen hun moment daar hoefde ik niet bij te zijn.......dus over tot de orde van de dag, stalletjes mesten, andere paardjes in de paddock zetten dat soort dingen.

Daarna even naar mijn kanjers gegaan. Foto's gemaakt, geknuffeld en Es had toch al weer een behoorlijk eind afgelegd, dan twijfel je weer even met je hoofd maar in je hart weet je dat het het enige juiste is.

Timber om 9.30u naar de paddock gezet, ik wilde eerst dat ze er bij was, maar als zij onrustig zou worden zou dat voor Es misschien reden zijn om een gevecht aan te gaan dus dat was niet verstandig. Es alvast naar voren gehaald en inmiddels was de hele penny patrouille gearriveerd Clown . Al mijn stalgenootjes en een vriendin waren er om mij te steunen en om Es te knuffelen. Es liet het zich welgevallen en vond de koekjes, appels en wortels zaaaaaaaalig.

Het is heel raar maar het is allemaal gegaan met een lach en een traan, toen Jeroen met zijn auto het erf op reed opperde een van mijn stalgenootjes of we haar niet beter dood konden knuffelen. Dat klinkt heel wrang misschien, maar zo was het niet Knipoog. Essie was zooooooooo lief en volgens mij wist ze het gewoon.

Ik heb nog wel gezegd tegen Jeroen dat ik haar had zien lopen, waarop hij meteen zei "maar je hebt voor 200% zeker de juiste beslissing genomen". Ik vertelde dat ik dat wist en dat het vandaag, morgen, volgende maand of volgend jaar ook moeilijk zou zijn. Bovendien wordt ik er steeds zekerder van dat het cushing is geweest! Jeroen bevestigde dat op wat kenmerken die ik dus ook al gezien had. Haar vacht was op wat plaatsen weer aan het krullen en haar dikke buik maar geen vet op haar lijf zeg maar. Alleen is het in het bloed verdomde moeilijk aan te tonen.

Jeroen heeft haar eerst even staan aaien en daarna vroeg ik of ik haar nog een appel mocht geven.....neem de tijd was zijn antwoord. Alles is verder heel rustig gegaan, Jeroen nam in alles de tijd en ze was heel snel weg, geen minuut strijd. Ik mijn hand op haar koppie gelegd en alleen maar gezegd, ga maar meissie, het is goed zo. Geen pijn meer, geen krakkemikkig lijf weer. Mooi dat ik haar dat heb kunnen bieden, het is goed zo.

Timber er nog even bijgehaald en die was eerst wat angstig.....ze zocht meteen Es d'r neusgaten op om te ruiken en rook daarna aan haar lijf. Toen ging ze grazen. Wel wat ontreddering in haar ogen. Nog een keer geroken en toen heb ik haar bij de rest gezet. Vanmiddag zal ik haar nog even lekker knuffelen.
We zijn nu samen......Es heeft ons tot hier gebracht en nu moeten we samen verder.

Mijn stalgenootje zei nog "dapper paard" tegen Es, en dat is ze een verschrikkelijk dapper paard!

Mijn dappere meissie en ik kan alleen maar dankbaar zijn voor elke dag dat ze in mijn leven is geweest en dankbaar voor elke dag dat ze nog in mijn hart zal voorleven Lovers

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:22

@timbers Ach gut
Het is goed zo: je hebt haar een waardig en vredig einde kunnen geven. Ze is nu vrij van pijn.
En ik weet zeker, dat je haar nog vaak om je heen zal voelen of zien als een zucht van de wind, een zonnestraal door de wolken, een flonkerende ster of een regenboog die je ontroert.

En weet je, in de tijd dat ik Penelope liet gaan, kwam ik er ook achter dat als je wilt dat je paard gaat voor hij/zij erge pijn heeft en heel slecht is, betekent dit dat hij/zij nog redelijk is op het moment dat je hem laat gaan. Daar had ik nooit bij stil gestaan. Ik dacht altijd: ik wil niet dat ze onnodig lijdt. Als je tot het laatste moment wacht is het niet meer paardwaardig en leidt het vaak tot noodslachting.
Nu heb je een mooi rustig moment uitgekozen. Het is goed zo.

Liefs Corinne
Laatst bijgewerkt door janouk op 19-12-08 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:22

en god vroeg de geest van het paard:
Ben je klaar om thuis te komen?
Ja zeker, helemaal, antwoordde de dierbare ziel.
En, als paard weet je dat ik heel goed in staat ben om voor mezelf te beslissen.

Ga je dan mee? vroeg god.
Straks, antwoordde de ziel met manen
maar ik moet langzaam gaan
want mijn mensenvrienden hebben het moeilijk
Want weet je, ze hebben me nodig.

maar begrijpen ze dan niet, vroeg god
Dat je ze nooit zult verlaten?
Dat jullie zielen met elkaar verstengeld zijn! Voor altijd.
Dat er niets wordt geschapen en niets verwoest!
Het is gewoon.... voor eeuwig en altijd.

Dat zullen ze later begrijpen
antwoordde het prachtige paard
want ik zal het in hun hart influisteren
dat ik altijd bij ze ben
ik ben er gewoon......
Voor eeuwig en altijd.

(Met dank aan Inger)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:03

Wat een mooie woorden en gedichten allemaal voor @Timbers. Ik ben daar niet zo goed in dus sluit ik mij bij voorgaande berichten aan Bloos

In ieder geval wens ik je vanaf deze zijde heel veel sterkte met het verlies van Es en een extra dikke knuffel aan Timber.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:04

Het is goed zo Timbers.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:10

Timbers, ik bewonder jullie moed, dat van Es en van jou. En wat jullie voor elkaar betekenen, jij hebt in die vriendschap de rust gekozen voor haar. Heel veel sterkte de komende tijd Ach gut

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:24

Daar sluit ik me bij aan, wat een sterke vrouw ben je, en je daad is enkel en alleen op liefde gebaseerd, daar kun je alleen maar respect voor hebben. Prachtig gedicht ook, en mooie woorden van Jannepauli. Ik heb dit jaar juni m'n hondje moeten laten slapen, m'n hart brak maar de conclusie was hetzelfde; het is goed zo....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:35

laten gaan is eigenlijk ook houden van...timbers...