[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:07

Ik kom even binnen vallen :=

Ik heb een vraagje, mijn shet is nu in totaal 3 keer hb geweest in 4 jaar tijd. Vanaf de eerste keer is hij minder op het gras gezet, na de 2e keer ook en afgelopen winter heeft hij er flink lang last van gehad ipv normaal met 2/3 weken weer pijnvrij lopen. Daarom hebben we de keuze gemaakt om geen risico meer te nemen en hem alleen nog maar op het zand te houden met hooi. Hij krijgt 3x per dag hooi, het is nog uitzoeken wat de beste hoeveelheid is maar we merken wel dat hij eigenlijk iets mist qua voeding, variatie, vitaminen, iets in die richting. Hij heeft de beschikking over een liksteen en nu willen we eigenlijk kijken of het mogelijk is om er bijvoorbeeld een vitaminebrok bij te voeren. Ik heb er al een topic over gemaakt en ik kom nu eigenlijk uit op marstall force.
Hebben jullie nog ideeën?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 10:20

Als je alleen hooi geeft, dan is aanvulling met een vitamine-mineralen supplement zeker nodig. Een liksteen is zeker niet voldoende en levert voornamelijk zout (natrium). Op zich niet verkeerd want paarden hebben nogal wat zout nodig.
Er zijn diverse leveranciers die een gecombineerde vit-min brok (of poeder) leveren en die toch niet compleet uit suikers bestaan. De basis is vaak lucernemeel.

Op de site van 'Je paard gezond en fit' kun je o.a. een balancer vinden die alles levert wat je pony nodig heeft. Kijk hier: http://www.jepaardgezondenfit.nl/
maar je kunt ook terecht bij Pure paardenvoeding: http://www.purepaardenvoeding.nl/

Bij beiden kun je achtergrondinfo lezen en kun je ook advies vragen.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:40

Klopt, daarom ben ik nu aan het zoeken naar iets geschikts! Bedankt, zal eens gaan kijken!

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:14

Aangezien ik hier vaak Neutradex voor bij ziet komen.. Mag je Neutradex aan een drachtige merrie geven? Ik weet dat ik Myoplast gerust kan geven maar over neutradex kan ik niks/nauwelijks wat vinden..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:55

Mijn pony is vorige zomer hoefbevangen geweest, oorzaak zal de combi te dik en te veel gras zijn geweest. Hij heeft geen IR of PPID. Als voer krijgt hij een vitaminebrokje en hij staat op een redelijk kaal weiland. Ondertussen op een goed gewicht en hij krijgt zo'n 5-6x per week beweging. Ik heb alleen het idee dat hij wat energie te kort komt. Wat zou goed voer zijn om er voor te zorgen dat hij wat meer energie krijgt, maar wat ook geschikt is voor een HB-pony?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:40

Wat geven jullie je paard met hb zodat ie toch op gewicht blijft?

Mijne is vorig jaar extreem hb geweest, en sinds dien op ratsoen.
Beperkt gras, onbeperkt hooi (dit eet hij niet altijd op) en 2 handjes marstall vito met magnesium, duivelsklauw en met wat zonnebloemolie.

Maar nu begint meneer echt tè dun te worden. Wat kan ik hier aan doen zodat hij toch wel wat voller blijft? Ik dacht zelf aan speedibeet oid, maar ik ben echt bang met nieuwe dingen voeren.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:45

Speedibeet met spelt (en zemelen) en vitaminebrokjes, dit werkte wel goed.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:56

Ik voer speciaal voer van Sanequi (non-obesitas variant). Hier zit wel alles in en de rest van zijn rantsoen vul ik aan met spelt, suikerarme muesli en ruwvoer. Dit is wel op advies van de DA.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:26

Ik voer nu sinds een week of 2 speedibeet bij. In het begin vond ze het niet lekker, nu valt ze nog net niet aan als de bak voor haar neus staat. Ik heb het idee dat ze al wat begint aan te komen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:34

En senior prioriti van subli?
Of zitten daar teveel suikers in?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:29

Daar zit wel ponybrok in, ik vond dat echt een gedoe ook. Speedibeet weekt veel sneller en kan je zelf mengen met iets.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:14

Mijn bijna 20 jaar oude pony is helaas sinds vorige week ook hoefbevangen, vrijdag veearts erbij gehad en ze staat nu op quadrisol. Dat helpt gelukkig top, ze heeft weer wat meer praatjes en net met binnenhalen dribbelde ze zelfs weer een beetje, dus dat gaat de goede kant op. Ook is er bloed afgenomen waaruit bleek dat ze een licht eiwittekort heeft, ze heeft leverbot (waarvoor ze afgelopen zaterdag direct behandeld is) en ze is tevens getest op PPID, maar daarvan heb ik de uitslag nog niet binnen. Vermoed wel dat ze het heeft want ze heeft nog wat andere vage kwaaltjes en ze komt maar niet door haar vacht heen (laat niks los), dus het cirkeltje is bijna rond. Ik zou verder ook niet echt weten waar de HB anders vandaan moet komen, ze staat op een extreem schrale weide en krijgt daar hooi bijgevoerd, krachtvoer kreeg ze al amper (ochtend en middag een handje basismuesli en in de avond nog geen kwart voerschep pavo slobber)

Vanmorgen heb ik een pretpakket van Dodson & Horrell opgehaald, Safe and Sound & CushCare, hopelijk gaat ze het hier goed op doen. Ze heeft sinds afgelopen vrijdag geen krachtvoer meer gehad, maar een dieet van gedorst hooi, brandnetels en kleefkruid (bloedzuiverend), dus inmiddels is ze dankzij de pijn en stress weer een paar kilo lichter (elke keer die quadrisol geeft haar echt een hoop stress, ze staat al achterin haar box te snuiven als ze die spuit ziet) en dat had ze niet echt nodig :=

CushCare is ook een goeie om ze een beetje van te laten aankomen zonder een hoop troep te voeren. Speedibeet ook wel geloof ik. Seniores Priores zit in verhouding nog best een hoop suiker in.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:49

Flowq heb je al geprobeerd om de gift vito te verhogen? Vito is zonder granen, veilig voor jouw paard. Hij krijgt het al...er is dan niets nieuws te verwerken.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:06

Ik kom nog even binnenvallen
Op het moment heb ik marstall force in huis maar we zouden toch nog graag iets er bij geven, puur voor zijn darmen omdat hij op het moment natuurlijk eenzijdig voedsel krijgt. Ik verwacht eigenlijk niet dat er een brok ofzo geschikt is maar ik weet verder niet wat er allemaal op de markt is? Puur om hem dus wat anders te geven dan alleen hooi..

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:36

Morgen staat ze al 3 weken bevangen en nog steeds vol op de metacam en ascal. Lichte verbetering, maar lopen is nog erg pijnlijk. Rechtuit gaat wat beter, een bocht doet haar duidelijk nog veel pijn. Ondanks de metacsm... Ook zijn de hoeven nog steeds warm. Is dit normaal??

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:09

Ik heb hetzelfde probleem Daatje... Had meer vooruitgang verwacht... Akelig hé, dat het zo traag gaat en ze zo slecht blijft. :(:)
Hier nog 2 x daags buut, eind deze week (dan is mijn voorraad buut op) gaan we overschakelen op aspirine. Kijken of ze daar beter op reageert. Zowel DA als HS zijn niet gelukkig met het uitblijven van herstel.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:19

Helaas wel Daatje, zeker bij een zware bevangenheid. Normaal achtjes kunnen stappen heeft hier maanden geduurd.

Stef raakt nu gefrustreerd van het in de paddock staan. Hij voelt zich de laatste weken bijzonder goed, maar is 1 bonk frustratie. Hij staat overdag uren naar de wei te staren en zich druk te maken. Vandaag maar eens overleggen of hij iets langer op de wei mag..

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:27

Wat balen Jokari dat t bij jouw paard ook niet lekker gaat. Ik vind het zo gek dat ondanks de metacam en ascal de ontsteking maar niet wil afnemen.

Ach, arme Stef.... ja, ook het vooruitzicht van op de paddock blijven word ik niet heel blij van....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:38

Het is even het voorjaar overleven. In september raakte hij bevangen en mocht van okt-dec gewoon op de wei (met masker)

Sterkte ook Jokari, die eerste maanden zijn echt niet leuk. Je paard in pijn en jij in vertwijfeling of het wel goed komt..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:45

Daatje
als het hoefbeen los is gekomen van de lamellen, wrikt dat bij iedere bocht. Dat duurt echt maanden tot de lamellen weer vast gegroeid zijn vanaf boven op het hoefbeen,
dat hangt af hoe groot de schade in de hoef is hoelang het duurt voor je weer korte bochten kan draaien.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:14

Toch een geruststelling dat het zo lang kan duren.... dankjulliewel

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:08

Is er iemand van jullie die ervaring heeft met het geven van een supplement ter bevordering van de genezing en het voorkomen van een nieuwe aanval van HB? Zoals hippo ex laminitis bijvoorbeeld?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:55

Liesje89 schreef:
Is er iemand van jullie die ervaring heeft met het geven van een supplement ter bevordering van de genezing en het voorkomen van een nieuwe aanval van HB? Zoals hippo ex laminitis bijvoorbeeld?

In mijn zoektocht destijds ben ik diverse supplementen tegen gekomen, ik kwam toen uit bij hippo ex laminitis en gluco balance.
Heb beiden (niet tegelijkertijd) een langere periode gegeven.
Ondanks dat vele inclusief de da erg enthousiast waren over gluco balance heeft dit niks positiefs opgeleverd bij mijn haf.
Ze ging erg zweten van de gluco balance...... Schijnt niet te kunnen maar zodra ik ermee stopte stopte het zweten ook...

De hippo ex laminitis is een uitkomst voor dr geweest en nog steeds.
Soepele manenkam en minder reactie op hooi en de enkele keer dat ze even op het gras mag.
Ik heb de indruk dat ze er beter door in dr vel zit en minder schommeld met dr 'suiker'.
Heb al diverse potjes versleten en ben er tussentijds ook wel eens mee gestopt om te kijken of ik verschil merkte.
Als ze 24/7 in de paddock staat krijgt ze het tegenwoordig niet meer, maar als ze even de weide op mag dan weer wel.
Zoals gisteren dan mocht ze in de weide (bewolkt en regenachtig) dan krijgt ze de avond daarvoor en vlak voordat ze de weide op gaat een schepje.
Als ik dat niet doe heeft ze weer een verdikte manenkam en loopt ze wat stijf.
Ik gebruik het om dr de mogelijkheid te geven zo nu en dan even op de weide te kunnen.
Anders wordt ze ramgek als ze alleen in de paddock staat.
Ze houdt dat vrij lang vol maar er komt een punt waarin ze er helemaal klaar mee is, dan kan ik wandelen, rijden of kroelen met dr.....niks is dan meer goed.
Behalve even tussen de kudde en grazen en rollen en gek doen met de rest.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:16

Ik gebruik ook sinds september 2x per week de ex laminitis en ben er tevreden over, zoals Cissie beschrijft. Het is vrij duur, maar ik doe er lang mee.

Stef mag vandaag een half uurtje langer op de wei, we mogen het gaan uitbouwen. DA begreep dat ie gefrusteerd raakt en hij gaat goed. Het is constant afwegen tussen hem gezond in zijn lijf en hoofd houden, maar ik ben van mening dat ie ook gelukkig moet zijn. Beter een jaar gelukkig dan 5 jaar doodongelukkig en gek in de paddock..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:22

Vandaag is een goed dag ! Voor het eerst duidelijk minder warme hoeven. Of dat komt doordat ze sinds gisteren enkel nog met hoefschoenen aan mag rond"wandelen" van mij, weet ik niet, maar het verschil is er. Nu hopen dat dat zo blijft want ze heeft al vaker goede dagen gehad om vervolgens weer vreselijk slecht te zijn. :(:)

Ik gebruik sinds een week op aanraden van DA die Hippo ex laminitis, geen idee of dat verschil maakt. Ik durf het iig niet níet geven. :)

Achtjes wandelen durf ik mij nog niet aan te wagen, ik ben al lang blij dat ze de paddock van 10 x 20 helemaal gebruikt.

't Zal met een bang hartje zijn, dat ik de medicatie ga afbouwen....

Oh en het eigenwijze wicht heeft de spuit waarmee ze haar poeder kreeg (in de mond spuiten blijkt de enige manier te zijn om het haar binnen te laten krijgen) kapot gebeten ! Straks maar eens naar apotheker, hopelijk heeft die dat, anders moet ik DA bellen voor een nieuwe.

Fijn dat je mag opbouwen met Stef !