Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:11

besluit genomen. vanmiddag naar kliniek voor echo. ben benieuwd

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:33

Succes ikke20

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:09

dank je wel.

pff wat een dag. haal vanochtend mn ander paard oook met een dik been uit zn stal. oww ik ben zo klaar met die paarden.

goed vanmiddag naar de kliniek. na een heel gevecht en een paar extra hoefafdrukken op mn arm en been stond madam toch op de trailer. aangekomen op de kliniek da even laten kijken dat vond ze dan wel weer prima. even op en neer gestapt. dat was helaas dribbelen. toen rechte lijn draven tja ehm ze kon weinig zien omdat ze zo liep te stuiteren. besloten alvast kalmering te geven en dan meteen nog een keertje draven. ze kon er nog maar weinig aan zien.
echo zag er redelijk uit. zat nog wel wat vocht dus dat moet nog weg. en toen kwamen we bij de diepe buiger. aan de buitenzijde is er een beschadeging(precies hetzelfde als bij mn andere paard was.) binnenkant zag er wel netjes uit.
even staan twijfelen en besloten om te gaan smeren met ekyflogyl en zo proberen het laatste vocht weg te krijgen. ook heb ik tube sedalinachtig iets meegekregen zodat ik der toch maar iets kan geven zodat we veilig kunnen gaan stappen dat zal ook wel verbetering gaan geven denk ik.
verder stappen verder uitbouwen en over 8 weken terug. dus we kunnen weer aan de gang.
trailerladen ging toen wel heel stuk soepeler. ideaal die spuiten van de dierenarts :P

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:59

Ach wat een gedoe ikke20! Hopelijk komt er snel verbetering in.

Vandaag heeft Emmeloord terug gebeld. Inspuiten word afgeraden. Kan alleen maar tegen werken.
Verder naast een operatie valt er weinig extra te doen.
Het plan is nu om het voor haar zo prettig mogelijk te houden tot begin maart. Dan gaan we weer heen voor een echo om te kijken of er verbetering in zit.
Hoe ze nu loopt is nog niet heel erg. Vooral ook stijf, en ze voelt natuurlijk wel weer wat, maar echt pijn lijden gelukkig nog niet weer. We blijven stappen zo lang het wil en elke dag even naar buiten een pluk gras eten. Zodat ze nog wel wat buiten komt, los buiten leek ons nog niet echt een goed idee.
Medicatie blijft eerst op 100 van metacam.

Hopelijk word het niet slechter en gaan we in maart verbetering zien, zo niet dan is het dan echt afgelopen.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:15

florence123 schreef:
Hier een meelezer die zich eindelijk kenbaar maakt.

Mijn paard heeft op 5 jarige leeftijd zijn ringband aangetikt, die is dan beginnen zwellen met een drukking op de pezen als gevolg. Hij heeft 6 maanden stilgestaan, daarna herbegonnen en weer hervallen na zijn eerste cross. Toen heeft hij 8 maanden stilgestaan en zeer rustig opgebouwd.

Inmiddels al enkele jaren blessurevrij aan het werk *neemt hout vast* en het gaat goed. Hij heeft nog steeds een dikke bobbel op zijn been (bindweefsel)
We springen 1.10m, gaan binnenkort 1m20 starten (enkel op goede bodem), dressuur L2 en eventing B (enkel als het terrein goed ligt).

Wij gebruiken na het rijdel koelgel, daarnaast ook ice vibe boots (zomer), back on track (winter), koelklei na de cross en na het springen gebruik ik deze zalf: Synovium Arnica Hydro gel

Echt een aanrader die zalf!
Daarnaast krijgt hij ook nog MSM bij, zijn er nog supplementen die jullie aanraden ter ondersteuning?
Wou jullie gewoon even meedelen, geef de moed niet op en draag zorg van jullie paardjes dan komt het wel goed :(:)

Leuk dat het voor jou wel goed is gekomen, maar dit is zeker niet altijd het geval. Ik heb vorig jaar mijn net 8-jarige hengst op pensioen gezet omdat het niet goed is gekomen. Ondanks alle goede zorgen, stamcelbehandelingen en maanden pauze. Het voorbeen bleef gezwollen. Sommige dagen was het dun, soms niet. Ik had het gevoel dat het dunner was bij heel koud weer. Dit was echter gewoon een blijvend oedeem dat volgens de dierenarts geen verder gevolg meer zou hebben. Toen mochten we stilaan weer opbouwen (na klein jaar rust en goede echo). Tijdens het trainen merkte ik dat er iets niet pluis was achter. Na onderzoek bleek dat ook daar een peesblessure was te zien. Ik zag het toen niet meer zitten en na overleg heeft mijn dierenarts het paard geadopteerd. Hij wilde enkel wat wandelen. Jammer genoeg voor hem stond het paard kort nadien stokkreupel in de wei. Ja raadt het al...de oude blessure vooraan was weer beginnen opspelen...zucht. Soms wordt het gewoon niet beter, ondanks alle zorgen. Ik ben wel heel blij dat het voor jou wel goed is gekomen, maar ik denk niet dat dit als algemene regel geldt. Een peesblessure is een gemene diagnose. Ik heb nog een paard en zeg altijd tegen mijn man dat als deze ooit een peesblessure heeft, ik definitief stop met rijden :P

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:24

Mijn paard was eergisteren erg kreupel bij het draven onder het zadel (ik stapte er na een week op om te kijken of er verandering was), dus ik dacht vandaag: laat ik haar eens los zetten in de binnenbak, haar een beetje opjagen zodat ik kan zien hoe ze draaft. Nou, geen pas kreupel... echt zo raar.
Ik ga nu dingen proberen uit te sluiten. Morgen eens kijken aan de longe om te zien hoe dat gaat en vrijdag er eens zonder zadel op, om uit te sluiten dat het aan het zadel kan liggen.
Als de echo van de pees volgende week goed is, ga ik denk ik foto's laten maken. Ik wil weten waar de kreupelheid vandaan komt. Ik word er echt gek van!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:38

@kabouter. pff dat is niet al te best verhaal. en ik snap het helemaal dat je zegt dat als deze het ook krijgt je gaat stoppen het is zon super rotblessure.

@supervixen hoop dat het gewoon even iets stoms was.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:58

@ Ikke20: het was een lijdensweg, een voortdurend schommelen tussen hoop en wanhoop. Elke dag met een klein hartje naar de paardjes, eerste ding voelen aan het been. Nu nog met mijn ander paard voel ik steeds aan de benen en voeten. Wanneer ik denk een temperatuurverschil te voelen, slaat mijn hart al sneller. Ik denk dat iedereen die deze blessure heeft doorstaan weet wat ik bedoel :')

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:15

dat is idd echt vreselijk he. elke sprong die je ze ziet maken vlieg je nog net niet naar die benen toe.
maar even stomme vraag. zie dat jij uit frankrijk komt. komen daar ook zo veel peesblessures voor?

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:40

Ik woon nu sinds een jaar in Frankrijk. Maar ik denk dat het hier evenveel voorkomt als elders. Ik zou zelfs denken meer als ik zie in welke slechte staat de pistes en weides er hier bijliggen. Ik denk dat Noord Frankrijk wel beter voorzien is, maar hier in het ZuidWesten is alles zo basic en minimaal. In Belgie en Nederland staan we wel voor wbt de netheid en kwaliteit van rijbanden, voorzieningen en weilanden.De pistes hier liggen oneffen en vol bobbels. Ik mis die luxe en zorg wel vaak. Ik wacht eigenlijk tot het moment er weer iets gebeurt met mijn paard, want imo kan dit niet goed blijven gaan. Ben vandaag op bezoek geweest bij iemand die paarden houdt in de buurt. Daar staan de paarden in weides op heuvels, vol slijk en modder. Elke pas die ze zetten, schuiven ze vooruit en diep in de modder. Elke keer dacht ik: ai, die pezen! Maar misschien zijn ze harder?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:52

ikke20 schreef:
@kabouter. pff dat is niet al te best verhaal. en ik snap het helemaal dat je zegt dat als deze het ook krijgt je gaat stoppen het is zon super rotblessure.

@supervixen hoop dat het gewoon even iets stoms was.

Ik hoop het ook, maar heb er een slecht gevoel over.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:04

@ Supervixen: ik heb één ding geleerd, volg je gevoel. Bij mijn paard was de blessure aan het voorbeen genezen bevonden en ik moest beginnen trainen via schema en opbouwen. Gelijk voelde ik iets achter. Ik werd echter bestempeld als 'overdreven bezorgd'. Komaan trainen maar die achterhand sterker maken, niks aan de hand. Twee dierenartsen laten komen, alles ok. Trainen, paard is slap na de lange rust, niet flauw doen. Het feit dat hij één achterbeen niet meer zo hoog optilde bij het uitkuisen van de voetjes, was ook niks ergs. Sommige paarden doen dat nu eenmaal, is een soort gewoonte geworden. Elke maar van mijn kant werd gecounterd met een argument. Uiteindelijk een derde dierenarts bijgehaald, bleek er achter een groot gat in de pees aan de knie te zitten. Arm paard. Hij gaf me zoveel signalen en het enige wat ik deed wat trainen en hem in het rood drijven |(
Dit was voor mij een les: jij kent je paard als geen ander. Als je voelt dat het fout is, volg je gevoel. Laat je niets wijsmaken.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:55

Rideltje wat spannend allemaal zeg.. Mag ze helemaal niet naar buiten? Zou dat misschien voor die stijfheid toch niet beter zijn?

Florence gebruik jij de stalbandages van back on track? Ik heb hier ook naar gekeken, maar ben er nog niet zo happig op in combinatie met pezen.. Wat is jouw ervaring?

MSM krijgt die van mij ook bij en het been ziet er sindsdien beter uit. Kan toeval zijn, maar ja dat weet je nooit he..

Ikke, fijn dat je weer kan uitbouwen, en toch "fijn" dat je nu weet wat er aan de hand is.

Supervixen, lig het niet misschien niet aan je zadel? Misschien die es na laten kijken..

Hier even een dilemma, om toch nog even op die stalbenen terug te komen... We zijn nu weer iets aan het opbouwen, half uur stappen onder het zadel en wat draf erbij. Dus hou het been natuurlijk goed in de gaten. Nu kwam ik vanavond om half 9 nog even op stal, bijrijdster heeft vanmiddag even beweging onder het zadel gegeven dus ik vanavond nog even kijken en waren haar beiden voorbenen wat dikker. Ze staat wel al vanaf 17u binnen. Toen even uit stal gehaald en echt maar een minuut gelopen en toen waren ze ook al wel weer dun. Komt dit nu gewoon van de stalbenen of moet ik me misschien toch zorgen maken over haar slechte been? Ik maak mezelf een beetje gek, iets wat velen vast herkennen... :+ Maar ik zie het verschil niet meer zo goed tussen stalbenen en de verdikking van de pees.. Als het overbelasting zou zijn, is het dan ook zo snel weer dun?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 01:02

@kabouter hmm terwijl er vaak word gezegt dat berggebied goed is voor je paard enz. maar ben regelmatig op vakantie geweest in frankrijk en als ik dan idd die weides zag onderweg. snap heel goed dat je de luxe van nl dan mist.

en idd altijd je eigen gevoel volgen. hier hebben 5 da gezegt dat een spuitje beter was en als k zag hoe meneer 2 dagen geleden aan de longe liep heb ik nog geen spijt dat ik naar mn paard heb geluisterd.

@naaaath klinkt meer als stalbenem dat trekt heel snel weg. en anders gewoon morgen weer even aankijken

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:38

@Naath: ja de stalbandages gebruik ik enkel wanneer het koud is (onder de 5-6 graden)of hij niet buiten kan gedurende een bepaalde tijd.
Dan doe ik ze een paar uurtjes aan voor het rijden zodat de bloeddoorstroming goed op gang is.
Heb dan het gevoel dat ik kan beginnen rijden en dat de kans op blessures verkleind omdat zijn benen al een beetje opgewarmd zijn.

Het is een aangename, droge warmte als hij de back on tracks heeft aangehad, geen warmte zoals je de getten afhaalt na het rijden. Overigens is een goede bloeddoorstroming belangrijk om ontstekingen te genezen/voorkomen. Maar té warm is natuurlijk ook niet goed, dat weten we allemaal. Als hij ze heeft aangehad heb ik het gevoel dat zijn benen mooi strak zijn, ondanks de bobbel bindweefsel natuurlijk, maar ik heb niet het gevoel dat er nog vocht aanwezig is

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:10

Mijn eigen da is vandaag even langs geweest.
Blijkbaar was hij en Emmeloord bezorg over haar welzijn. Ze heeft vandaag duidelijk laten zien dat ze nog fit en gelukkig genoeg is. Staat nog vrolijk te bokken in haar stal als er gevoerd word. Beetje raar want ik heb het beste voor voor mijn paard.

Kwa lopen vond hij het nog mee vallen. En het dikte van de been ook, heeft haar natuurlijk al een tijdje niet gezien. Hij vond dat het stappen al wel meer kan, doen we dus even niet, mijn gevoel en Emmeloord zegt dat dat niet kan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:36

@naath86: zou kunnen. Ben bezig om van alles uit te sluiten. Net gelongeerd, dat had ik al een half jaar niet meer gedaan. Nou ik keek bijna scheel, maar als er dan al iets te zien was, was het misschien een voorbeen. Terwijl de peesblessure aan het achterbeen is/was.
Ga er dit weekend een keer zonder zadel op om te kijken hoe dat gaat.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 01:08

@rideltje heeeeel belangrijk volg jou gevoel. die da kan makkelijk kletsen

pff vanochtend lichte hartverzakking. mevr besloot niet der paddock op te lopen maar de rijbak in. ging op der gemakje liggen rollen en voor ik der was stond ze als een gek op en begon te springen. gelukkig na paar sprongen

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:10

tja je gevoel volgen ....... inmiddels weet ik haast niet meer of beentje nu wel of niet dikker is, pffff .... Mag sinds 1 weekje weer een minigalopje erbij doen maar mevrouwtje wordt daar behoorlijk hyper van en heeft na 1x rijschema door wat er gaat komen. Dus van een normaal galopje geen sprake .....heb haar een keer laten rollen (sinds 5 maanden) waarna ze eventjes heel kort aan het halster van de gelegenheid gebruik maakte, nu lijkt het sinds gisteren alsof beentje weer wat dikker is .... "mijn gevoel" zegt nu dat ik de galop er voorlopig maar uitlaat totdat bij ons het weideseizoen is begonnen.
Even een week ook geen drafje alleen stappen ...... mijn gevoel wordt zo onzeker (want mijn"echte" gevoel zegt eigenlijk dat ik haar eens uit wil laten dollen) want ze heeft nooit een stap onregelmatig gelopen sinds 14 maanden .....

A propos wil ik jullie lieve dames!! bedanken voor het delen van jullie ervaringen, het geeft mij veel steun en voelt als een gedeelde zorg, waarin wij helaas niet alleen staan

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:16

Wou vandaag na wat longerenmet Tic rijden, maar was mijn longe vergeten... Dan maar meteen er op! In het begin was hij best gespannen, maar na 2 steigeracties toch fijn kunnen rijden :j

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:34

Nathiie, Fijn dat je weer lekker hebt kunnen rijden.

Seebensee, ik herken je gevoel helemaal. Stond gisteravond ook weer een half uur naar het been te staren en was toch echt in de veronderstelling dat het been dikker was. Niet dus, maar ja.. Dan baal ik wel eens dat ik niet op een pensionstal sta waar ik advies aan iemand anders zou kunnen vragen.

Hier even een mail naar de hoefsmid gestuurd. Nu we veel op weg stappen/draven beginnen haar hoeven toch wel heel erg te slijten, maar wil geen ijzers. Moet ik ook een andere hoefsmid vinden, want dit is een natuurlijke bekapper, die me overigens heel goed bevalt!
Maar wat me opviel is dat haar "goede" been (linksvoor) aardig scheef aan het slijten is. Daarentegen is haar "slechte" been (rechtsvoor) redelijk recht gesleten. Ik wil dit natuurlijk het liefst zsm corrigeren, maar wat me niet lekker zit is waarom is haar goede been juist meer gesleten en ook naar buiten toe, dus het lijkt of ze haar rechtervoorbeen meer ontlast.. Ze draaft niet kreupel op het harde. Aan de andere kant denk ik, misschien heeft ze dit altijd wel iets gehad, maar valt het nu op doordat we veel over de straat gaan. Ik heb hieronder wat foto's. Iemand die dit misschien herkend?

Dan ook direct voor mijn eigen gevoel.. Been met witte voetje is toch niet dikker dan andere been? Lijkt soms ook wel dat het vertekend door dat witte voetje..

Linksvoor, been waar de hoef dus wel heel erg scheef slijt naar buiten toe.
Afbeelding

Rechtsvoor, been waar de peesschede overvuld was.
Afbeelding

En nog even een totaal plaatje (oudere foto) om links en rechts niet te verwarren.. :+
Afbeelding

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:14

@naath. die staat idd wel iets scheef op zn pootjes.
fries heeft dat ook een hele tijd gehad. die stond dal al op ijzers maar stond ook erg scheef erop en sleet in 4 weken tijd zn ijzer door. door rustig te corrigeren loopt hij nou wel weer recht(en dat in combi met een cranio )

@nathieee oww heerlijk dan kan je stiekem best genieten he.

gisteraaf brak mug uit met het binnenzetten. ze loopt al maanden zo los mee en nou schoot ze opeens naar de bak. daar een hoop rodeo en gecross. eer ik een halster had en der weer te pakken had had ze al een paar rondjes gedaan. been was vanochtend wel iets gevuld maar na het stappen weer redelijk dun. pfff zat me vandaag opeens te bedenken dat ik nog niet weet hoe ik het voor elkaar ga krijgen ooit weer op der te gaan rijden. laat staan braaf der rondjes draven met alle voetjes aan de grond.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:07

Naath86 schreef:

Seebensee, ik herken je gevoel helemaal. Stond gisteravond ook weer een half uur naar het been te staren en was toch echt in de veronderstelling dat het been dikker was. Niet dus, maar ja.. Dan baal ik wel eens dat ik niet op een pensionstal sta waar ik advies aan iemand anders zou kunnen vragen.

Hier even een mail naar de hoefsmid gestuurd. Nu we veel op weg stappen/draven beginnen haar hoeven toch wel heel erg te slijten, maar wil geen ijzers. Moet ik ook een andere hoefsmid vinden, want dit is een natuurlijke bekapper, die me overigens heel goed bevalt!
Maar wat me opviel is dat haar "goede" been (linksvoor) aardig scheef aan het slijten is. Daarentegen is haar "slechte" been (rechtsvoor) redelijk recht gesleten. Ik wil dit natuurlijk het liefst zsm corrigeren, maar wat me niet lekker zit is waarom is haar goede been juist meer gesleten en ook naar buiten toe, dus het lijkt of ze haar rechtervoorbeen meer ontlast.. Ze draaft niet kreupel op het harde. Aan de andere kant denk ik, misschien heeft ze dit altijd wel iets gehad, maar valt het nu op doordat we veel over de straat gaan. Ik heb hieronder wat foto's. Iemand die dit misschien herkend?

Dan ook direct voor mijn eigen gevoel.. Been met witte voetje is toch niet dikker dan andere been? Lijkt soms ook wel dat het vertekend door dat witte voetje..

[ [url=m/w5oXJq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XoHOPT.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nog even een totaal plaatje (oudere foto) om links en rechts niet te verwarren.. :+
[ [url=m/8a6X8o.jpg]Afbeelding[/url] ]

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:09

Naath86 schreef:

[ [url=m/w5oXJq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XoHOPT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8a6X8o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind beide voetjes wel scheef afgesleten.
Ik heb er hier ook een die zo afslijt en hij word ook natuurlijk bekapt.
Kan je tussen de bekap beurten door niet zelf gaan bij houden.
Bij mijn pony heb ik hoefschoen en omdat ik nu meer over het harde rij.
Ik heb renegade schoenen en die bevallen super

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:56

Bedankt voor jullie reacties.

Koetjeboe idd beide zijn misschien wel wat scheef afgesleten, maar rechtsvoor beduidend minder. Ik ben ook van mening dat geen enkel paard compleet recht zou afslijten want elk paard is wel iets scheef. Mail van de hoefsmid terug en hij komt volgende week dinsdag langs. Hij gaf aan dat het wel vaker voor kwam bij peesblessures. Ik ga idd ook eens vragen voor hoefschoenen, misschien wel handig voor het opbouwen.

Ikke: Balen dat je paardje ff zo los ging! Moeilijk idd om dan weer op te bouwen onder het zadel. Hoelang moet je nog wachten? Misschien eerste keren beetje sederen dat de scherpe randjes er af zijn?

Gisteren weer even naar de manege geweest en dat ging weer fijn. Vind het nog heel spannend om op te bouwen, dus we doen nog lekker rustig aan :)

Rideltje hoe gaat het nu met jouw paard?