[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:55

Da's weer wat anders, die knik waar CG het over heeft zie je vaker als paarden hoefbevangen zijn (geweest) en duidt op een rotatie van het hoefbeen. Dat wat je vanaf de kroonrand ziet is de nieuwe hoef die uitgroeit.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:08

Ja, Kymalin, het is over de hele lengte van de hoef (aan beide voorhoeven trouwens) dus niet een stukje van een paar centimeter, waar een hoefzweer uit zou moeten komen.

Foto's komen vanavond.

(ps. Kymalin, khoop dat ik vanavond geen brokken vlees aantref.... Nagelbijten / Gniffelen )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:21

Bij Image was dat ook te zien. Bij Image zag je ook een kuiltje bij de kroonrand, omdat het hoefbeen gekanteld was. Vandaar uit is het nieuwe hoorn gaan groeien in een andere richting. De teen wordt sowieso nu boller en door de hoefsmid steeds afgevijld.
de hoef is nu een jaar later ook veel stijler en hoger en smaller dan de andere hoef.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:36

cow_girl schreef:
(ps. Kymalin, khoop dat ik vanavond geen brokken vlees aantref.... Nagelbijten / Gniffelen )

ROFL ik hoop het ook voor je! Straks moet ze een muikorf om in plaats van een graaskorf Vork

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:48

janouk schreef:
Bij Image was dat ook te zien. Bij Image zag je ook een kuiltje bij de kroonrand, omdat het hoefbeen gekanteld was. Vandaar uit is het nieuwe hoorn gaan groeien in een andere richting. De teen wordt sowieso nu boller en door de hoefsmid steeds afgevijld.
de hoef is nu een jaar later ook veel stijler en hoger en smaller dan de andere hoef.

Dat lijkt nu ook te gebeuren, nu je het zegt. Die van mij heeft altijd platvoeten.... erg brede en grote hoeven. Bij haar groeiden de hoeven altijd erg uit naar de breedte en voor hoefde er bijna nooit iets af. Maar deze uitgroei gaat veel stijler naar beneden. Dus ik denk dat ze ook stijler komt te staan.

Ik hoop dat het duidelijk zal zijn vanavond met de foto's.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:57

Citaat:
Die van mij heeft altijd platvoeten.... erg brede en grote hoeven. Bij haar groeiden de hoeven altijd erg uit naar de breedte en voor hoefde er bijna nooit iets af

Dat 'uitwaaieren' van de hoeven ( in het engels 'flares') kan een gevolg zijn van de HB en het verbreken van de verbinding tussen de lamellen met de hoefwand. Dit probleem was bij mij aan de orde - op het moment dat mijn nieuwe smid die flares weghaalde, was de pijn met lopen ook meteen voorbij.
Het is verstandig om voor de lange termijn te voorkomen dat die flares opnieuw ontstaan: hoe meer zijwaartse druk op de hoefwand, hoe slechter de verbinding lamellen-witte lijn-hoefwand. Mijn smid komt voorlopig om de twee weken omdat Pauli's hoeven zo hard groeien en we willen streven naar een mooie rechte hoef, en geen waaiers /platvoeten meer.

Dit heeft overigens niets of weinig te maken met de uiteindelijke hoefstand. Een ding weet ik wel, voor mij geen NB-er meer - dit is nu al de tweede keer dat na verloop van tijd door de bekapping van een NB-er, Pauli's hoeven platte schotels werden. Met alle gevolgen voor het gangwerk van dien.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:33

Afbeelding

En al sta ik er zelf niet op, natuurlijk ook de beste wensen van mij! Op naar een jaar zonder zorgen!

Victor is vrolijk, hij hinikt elke keer als ie me ziet en hij loopt!!! Oke...hij loopt nog steeds alsof ie 2 gebroken benen heeft, maar hij loopt steeds meer. Lachen

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:20

In overleg met de DA besloten dat het beter is om Es haar rust te gunnen, haar hoefbeen was idd gekanteld en een eventuele revalidatie op haar leeftijd gaat haar gewoon te veel kosten. Dat kan en mag ik haar niet aandoen Verdrietig

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:36

Timbers, heel veel sterkte met deze beslissing! Ik weet dat zo'n beslissing ongelovelijk moeilijk is, maar jij weet ongetwijfeld wat het beste is voor Es. Verdorrie...ik had zo gehoopt dat ze er doorheen zou komen. Huilen
Nogmaals...heel veel sterkte de komende tijd!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:51

Ik had ergens ook nog hoop, maar dat was hopen tegen beter weten in (dat wist ik ook wel).
Het hoefbeen is toch gekanteld en licht verzakt......en Es is gewoon geen 8 meer. Je zou dan nog kunnen denken speciaal beslag of natuurlijk bekappen of wat dan ook, maar op 22 jarige leeftijd voor wie doe je het dan nog? Voor het paard of voor jezelf...

Super aardige DA die er bij was, snapte het helemaal en was zo lief voor Es. Ze hoefde geen stapje teveel te zetten Ach gut. Hij komt haar ook inslapen want daar had ik gewoon een fijn gevoel bij.

Tja en rest mij alleen nog om mijn paard morgen schunnig te verwennen met alles wat ze de afgelopen paar dagen niet mocht en dan is ze er vrijdag niet meer. Pffffff moeilijk en ik voel de leegte nu al Verdrietig, aan de andere kant ook een rare rust......dat zwaard van damocles hing al jaren boven ons hoofd. Ik had alleen nooit verwacht dat ze hoefbevangen zou worden en dan ook meteen chronisch want dat is ze in al die 18 jaar dat ik haar heb nog niet geweest. Had eerder verwacht dat rechtsachter haar artrose en spat haar fataal zou gaan worden. Maar goed dingen kunnen raar lopen....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:53

Timbers, heel veel sterkte de komende tijd. Ik vind dat je Es een respectvol en waardig leven hebt gegeven. Helaas horen dit soort dingen er ook bij, maar ik weet dat je het doet uit liefde voor Essie Ach gut . Nogmaals sterkte meis.....

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:57

jeejtje timbers, ben er helemaal stil van..
ik hoorde het al wel aankomen door je berichtjes maar dan nu toch je echte beslissing en dan voelt het toch wel heel erg raar!
heel erg veel sterkte meid de komende dagen!!! ik weet hoe vreselijk het is om rond de feesttijd afscheid te moeten nemen. mijn vorige pony is 22 december weg gegaan een aantal jaren terug.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:00

Ik weet precies hoe je je voelt! Ik had dat ook met het laten inslapen van Mulak....aan de ene kant vond ik het vreselijk en wilde het eigenlijk niet, aan de andere kant was er ook de rust....eindelijk was de onafwendbare beslissing genomen. Ik huil nog af en toe om hem, ookal is het 3,5 jaar geleden, maar het gaat wel steeds beter.
Geef haar maar een hele dikke knuffel en een lekkere appel van me....nu mag het!
Ik vind het een ontzettend moedige beslissing van je...zeker met deze dagen....Es mag echt heel blij zijn met een baasje als jij, dat meen ik echt! Heel veel sterkte morgen... Ach gut

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:29

Timbers, heel veel sterkte!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:57

Timbers, s.h.i.t. hoor, heel erg veel sterkte!!!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:04

Timbers, heel veel sterkte en verwen haar maar lekker Ach gut

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:07

Timbers: heel veel sterkte, ik zal aan je denken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:10

och timbers....wat triest...maar ik denk een goede beslissing...je moet maar zo denken de jaren die je met es hebt gehad,daarvan waren er al een paar extra toch?
Ik heb een jaar of 10 geleden mijn twee shetjes in laten slapen...moeder en dochter....het rare is de dagen ervoor zijn vreselijk...als het eenmaal gebeurt is, is er wel veel verdriet maar ook een soort opluchting....ze hebben geen pijn meer.
En geen pijn meer hebben is heel belangrijk...
Heel veel sterkte..het blijft gewoon moeilijk,hoe ziek een dier ook is...
Voordat de da kwam voor mijn shetjes hebben ze heerlijk gegeten,alles wat ze niet mochten hebben...ik heb ze geborsteld en een stukje van de staart afgeknipt..dat heb ik nog.
Voor mij was deze beslissing extra moeilijk,een van de pony's was van mijn zusje geweest,die is overleden door een auto-ongeluk,op 23 jarige leeftijd....ik moest dus als het ware een herinnering in laten slapen....

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:14

geerke schreef:
Voor mij was deze beslissing extra moeilijk,een van de pony's was van mijn zusje geweest,die is overleden door een auto-ongeluk,op 23 jarige leeftijd....ik moest dus als het ware een herinnering in laten slapen....

Heel herkenbaar.....Es heb ik van mijn ouders gekregen en mijn paps is 14 jaar terug overleden....bovendien is Es een wezelijk onderdeel geweest van mijn leven van mijn 18e tot nu (36 ben ik al weer) dus het is ook een periode van mijn leven dat ik moet gaan afsluiten Verdrietig .

Maar het is voor haar het beste.....dit is voor haar geen leven en vooral de laatste dagen zag ik haar steeds moeier worden Ach gut

Edit: en iedereen bedankt voor de lieve woorden uiteraard!!!!!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:25

Timbers: heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:33

............. zo is het goed.. alles is gezegd en alles is gedaan.
Ester heeft haar leven in liefde doorgebracht, ze mag ook in liefde gaan.
Sterkte meid.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:48

Ik heb nog even wat foto's gemaakt van die richel in haar voorhoeven, hopelijk is het zo wat duidelijker.

Het is echt die dikke witte richel wat je ziet. Tot die richel is nieuw hoef, de rest wat er onder komt is haar oude hoef.

(de richel is dus ingedeukt, dus geen bolling)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:08

Eigenlijk precies zoals ik het me had voorgesteld; zo'n typische knik die je wel vaker na hoefbevangenheid ziet. Isapaardje heeft ook al eens eenzelfde soort foto geplaatst. Wat me trouwens opvalt.... zit de lip van het ijzer niet precies in het midden van de toon/hoef? Op de foto's lijkt het net alsof de lip wat aan de zijkant zit. Of heeft ze 2 lippen aan de voorkant?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:11

Timbers schreef:
In overleg met de DA besloten dat het beter is om Es haar rust te gunnen

Het spijt me dat te moeten horen/lezen. Maar je hebt voor je gevoel nu ook echt alles gedaan. Dat geeft zelf denk ik ook wel rust. In ieder geval heel veel sterkte de komende dagen.

Cow_girl: ja die 'knik' is inderdaad van de hoefbeenkanteling. Het nieuwe hoorn gaat in de 'hernieuwde' stand van het hoefbeen groeien en dat is afwijkend van de oude stand. Geen probleem. Teken ook dat de acute fase voor bij. Hoef goed laten bijhouden door een hoefsmid en het komt vanzelf weer helemaal goed met die voet. Maandje of 9 tot 10 blijf je het wel zien hoor; die 'knik'.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:17

Hoe is het trouwens met het plakspul van Isabella? Zit het er nog onder? En met dr spierpijn!?